Kredietcrisis?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Kredietcrisis?

Bericht door Ricardo »

Ik vraag me af of meer mensen last hebben van het volgende;

Ik heb een paar maand geleden besloten om een groot deel van mijn moderne BMW's de deur uit te doen. Een paar maand geleden heb ik ze al op Marktplaats gezet en kreeg zo af en toe wel een reactie over de prijs en dergelijke. Ik heb ook wel een aantal verkocht. Vorige week heb ik de modellen er weer opgezet, zelfs iets lager geprijsd, maar tot op heden nog niet 1 reactie gehad.

Net lees in dat het op de NAMAC beurs rustig was en het aantal standhouders ook minder wordt.

Merken meer mensen hier iets van :?:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Kredietcrisis?

Bericht door Peter Parker »

Ik hoor dat in de modelauto winkels ook wel iets minder verkocht wordt. Mensen kopen minder snel 2 duurdere modellen, maar houden het er dan bij eentje. Zelf ben ik ook wat kritischer in mijn aankopen.
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Kredietcrisis?

Bericht door Bondracer »

:roll: Ricardo, ik heb het vermoeden dat iedereen het in deze onzekere tijden van crisis en snelstijgende werkloosheid ,wat gas terugneemt inzake uitgaven en (niet echt nodige) uitgaven in het budget. Statistisch gezien worden eerst de hobbies op de knip gezet en vervolgens de vakantiebestemmingen en dan kledij.
Dus in de branche waar wij ons bevinden zitten we in de eerste categorie :( en vermoed ik dat je hierachter de reden moet zoeken.
We hebben hier goedlachs enkele maanden geleden geopperd dat hier blijkbaar niemand last heeft van de crisis ,'wait and see" , "the best is yet to come" -> voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast.
Zoals je misschien al weet werk ik zelf in de petroleumsector , deze sector staat meestal het laatste in het rijtje als het op recessie aankomt omdat deze de basisgrondstoffen bevat voor bijna 80% wat door onze handen gaat en verbruikt wordt(brandstoffen, plastics , verven enz.... ) maar ik begin nu te ondervinden dat de productiekranen inzake fuels toch wel serieus aangehaald worden (nog nooit meegemaakt in mijn 20 jarige carriere :| )
We zijn er nog niet uit .....neem het maar van me aan :evil:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diciotto
Berichten: 3270
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 19:01
Schaal: 1:43
Locatie: Machelen

Re: Kredietcrisis?

Bericht door Diciotto »

Anderen zullen dan weer argumenteren dat er zich opportuniteiten aanbieden en het ideale moment is aangebroken om te kopen...
Afbeelding Collectie Porsche in 1/43
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: Kredietcrisis?

Bericht door rudie20vt »

Ik hoorde dat ook al van de eigenaar van qualityscales.
De mensen kopen minder de gene die eerst met een aantal modellen naar huis gingen gaan nu met 1 a 2 modellen naar huis.
Ik zelf hou het bij elke maand 2 a 3 en vroeger (voor de crisis) waren het er wel op de top 8 in 1 maand.
Op e-bay merk je het ook vind ik de mensen bieden steeds minder en niet zo snel meer.
Maar ik bijf kijken en kopen het is tenslotte me hobby en dat laat ik me door niemand af nemen.
Afbeelding
DennieV
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 29 okt 2007 14:50
Locatie: Zundert

Re: Kredietcrisis?

Bericht door DennieV »

Op het moment nog niet,thuis wonen + veel werken = ... :dance:
Maar gezien m'n vriendin & ik nu een huisje gekocht hebben,zal de 'rem' er komend jaar wel op gaan qua uitgaven,dus ook modelauto's.
Maar gezien de werkuren van ons beide verwacht ik hier en daar wel een gaatje voor 'hobbydoeleinden' :angel:
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Kredietcrisis?

Bericht door rpi »

DennieV schreef:verwacht ik hier en daar wel een gaatje voor 'hobbydoeleinden' :angel:
Tja, dat is meestal wel als je net gaat samenwonen, maar ik denk niet dat dit forum voor dergelijke onderwerpen bedoeld is :mrgreen:

Maar even serieus, ik hoor veel kredietcrisis, maar merk er gelukkig weinig van. Op mijn werk is de omzet dit jaar +45% ten opzicht van vorig jaar en dat was vorig jaar ook rond die koers. Dus een verdubbeling in 2 jaar...

Degenen die er wel last van hebben en bijvoorbeeld hun baan verliezen etc. wens ik sterkte.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Kredietcrisis?

Bericht door Matt Modelautos »

Doordat ik alle modellen zelf ombouw kan ik mijn hobby redelijk betaalbaar houden, en heb nu ook bijna geheel mijn 1:18 collectie van de hand kunnen doen. (voor de vraagprijs zelfs).
Maar mijn vrouw heeft de afgelopen twee jaar wél DRIE keer haar baan verloren,....mede door de "crisis".
Aan de andere kant gelukkig steeds weer binnen 6 weken bij een nieuwe baas aan de gang kunnen gaan.
De laatste keer zelfs weer binnen 5 weken terug bij haar voorgaande baas omdat ze de "crisis" iets te zwaar hadden ingeschat.
Met als gevolg dat ze het werk niet af kunnen krijgen of zelfs maar bijgewerkt. :doh:
Ze heeft zelfs met Moederdag en Koninginnedag moeten werken en ook voor Pinksteren en Hemelvaart staat ze al ingepland.
Ook in de weekenden moet (binnen de wettelijke regels overigens) doorgewerkt worden.
Vrije dagen voor wie dan ook,.....vergeet het maar.
Zelfs vakantie's/vrije dag moeten onderling geregeld worden. :thump_down: .....anders geen vakantie/vrije dag en wil je toch persé wel vakantie/vrije dag kom je op de "zwarte lijst". :shock:

Dus tot op dit moment merken we er dus GELUKKIG nog niets van......
Raar maar waar, maar dit hoor ik van vele mensen. In mijn kennissen-kring is voor zover ik weet nog niemand slachtoffer geworden hiervan.
Maar ben wel realistisch genoeg om te weten dat het volgende maand allemaal compleet anders zou kunnen zijn.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Kredietcrisis?

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Natuurlijk merk er iets van.

Als medewerker van een horeca toeleverancier, kan ik mededelen, dat veel klanten slecht zijn "op tijd betalen", klanten die 2 tot 3 keer per week bevoorraad werden, is nu gedaald naar 1 tot 2 x per week of zelf 1x in de 2 weken.
Helaas zijn veel van onze klanten falliet gegaan.

Tja, als men minder geld te besteden heeft, dan ga je toch ergens op bezuinigen; hobby, verse bloemen in huis, tijdschriften, maar natuurlijk ook uit eten, barretje doen.

Maar aan de andere kant, zien we een toename bij bezorging van bedrijfs kantines, ik denk dat de lunches buiten het kantoor, nu lekker binnenhuis worden ge-eten. De supermarkt tak, met pasje, loopt wel als een tierelier.

Zelf hebben we net een reorganisatie achter de rug, en helaas hebben we van 35 medewerkers afscheid moeten nemen.

Zelf werk ik in het familiebedrijf met een vast salaris en een flexibel salaris (winst afhankelijk), dat flexibele deel is toch wel minder geworden de laatste 4 maand.

Ik ben van mening, dat wij in Nederland pas aan het begin staan van een grote ontslag golf, doordat eind mei veel overbrugging kredieten met Rijks garantie gaan vervallen.

Laten we maar weer met zijn allen uitkijken naar betere tijden.

Voor alle Forum leden, die onlangs zijn ontslagen of binnenkort hun ontslag tegemoet zien komen.
Heelveel sterkte in de aankomende tijd.

Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Kredietcrisis?

Bericht door St. Paul »

Ik heb net de duurste modelauto, voor mijn doen, ooit gekocht. Maar goed dat was dan ook de enige in 2 jaar ofzo. :cool:

Qua werk zit ik wel goed. Onze klanten zijn oa banken, verzekeringsmaatschappijen etc etc. Die roepen dan wel dat het crisis is... Maar onze grootste klant was en is vandaag de dag nog steeds de eerste bank die in Amerika "viel". Ondanks dat ik een vaste aanstelling heb en volgend jaar hier kan afstuderen heb ik vorige week gewoon gesolliciteerd. En als ik een goede kans krijg dan verruil ik veiligheid voor een jaarcontract.

Vorige crisis waren er 1,7 miljoen mensen die wisselde van baan waarvan de helft vrijwillig. Ik zorg alleen wel dat ik een back-up plan heb. Want ik moet volgend jaar wel gewoon kunnen afstuderen. :)
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
fobie
Berichten: 1149
Lid geworden op: zo 24 okt 2004 12:38
Schaal: 1:18
Locatie: Ieper

Re: Kredietcrisis?

Bericht door fobie »

Ik werk reeds 24 jaar in hetzelfde bedrijf(fabrikant weefautomaten) en we krijgen zware klappen wegens de kredietcrisis.Ik werk momenteel per maand maar een 10-tal dagen ipv de voorziene 20 tot 22.De rest is stempelen en daardoor weet ik nu al dat ik in 2011 véél belastingen zal betalen :evil: omdat op stempelgeld niet zoveel afgehouden word.Daar hou ik nu al rekening mee en koop ik niet zoveel meer.En ik wil nog wat veranderingen aan ons huis doen en daar gaat ook flink wat budget heen.Bij mijn echtgenote daarentegen is het nog steeds vollen bak.Gelukkig maar.Hopelijk duurt het niet zolang meer maar de vooruitzichten bij ons zijn eerder somber.We zien wel.
Gebruikersavatar
borbase
Berichten: 1084
Lid geworden op: zo 15 jun 2008 17:29
Locatie: geldrop
Contacteer:

Re: Kredietcrisis?

Bericht door borbase »

wousmous schreef:..........heeft borbase geen last van denk, die BLIJFT maar gaan!

:mrgreen:


Ik zelf merk t wel hoor, goed oppassen!
jawel ook wel een beetje maar heb nu wel eigenlijk wel wat ik wil hebben was voor mij een nieuwe wereld die open ging toen ik begon een jaar geleden.
heb laatst 50 modellen verkocht en andere duurdere modellen voor terug gekocht(exoto modellen)
nu doe ik nog 1 of 2 modellen per maand of als ik iets tegenkom wat ikzelf al een tijdje zoek koop ik het ook meteen
ik word wel selectiever moet ik eerlijk zeggen in rally gebied komt niet echt veel meer uit in 1/18(zit nu te wachten op de nieuwe sub 1/18 van aa) daatdoor nu naar 1/43 gegaan maar daar word je helemaal gek wat heb je daar een keuze
maar al met al zijn er nu weer 3 onderweg vanuit engeland dus wie weet wat er nog allemaal gaat gebeuren hier
gr rob
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 880
Lid geworden op: za 10 jan 2009 15:22
Schaal: 1:18
Locatie: Oosterwolde

Re: Kredietcrisis?

Bericht door Bert »

Ja zeker merk ik er iets van. Ik ben cnc-draaier en na bijna tien jaar bij dezelfde baas is mij het ontslag toegezegd, ik heb nog tot 30 juni om iets nieuws te zoeken anders is het de WW. :( Valt nog niet mee aangezien de gehele metaalindustrie op z'n gat ligt.
Dus als je weet dat ze ergens hier in het noorden een cnc-draaier nodig hebben. :angel: .
Afbeelding
Plaats reactie