Ferrari 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fss
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 10:23

Ferrari 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Bericht door Fss »

Onlangs heb ik op EBAY een aftandse en verknoeide Ferrari GTO gekocht. De staat van het model was van niet veel belang daar ik dit model als basis ging gebruiken voor een volledige "verbouwing" of "restauratie".

Eerst heb ik ALLES uit elkaar gehaald en het koetswerk ingepapt met DECAPAN, een afbijtmiddel voor verf. Daar ik de "Le Mans" versie uit 1963 wil nabouwen, heb ik één van de openingen op de zijkant met plamuur moeten dichtmaken. Dit viel heel goed mee, wat pasta mengen met verharder, uitstrijken, laten drogen gedurende een goed halfuur en dan kan je't al mooi vlakschuren. Zo heb ik alle naden mooi "weggeplamuurd" en glad geschuurd. Het metalen koetswerk ziet er nu echt uit als een herstelling bij "Scaglietti" en zou zo in een diorama kunnen, maar bon, we gaan verder naar stap 2, het spuiten...

Ik ben verre van een held te zijn als het gaat om spuitbussen te gebruiken, maar mijn handicap schaaf ik als volgt bij... Eerst spuit ik een dunne laag, dan even wachten voor de tweede laag, idem voor de derde etc... Als de verf toch hier en daar zou gaan lopen, laat ik het gewoon hard worden en schuur het dan even bij alvorens het weer bij te spuiten (dit kan enkele dagen duren, daar de verf volledig moet uitharden alvorens je 't kan gaan schuren). Zo ver sta ik vandaag...

Volgende stap is het lakken met blanke lak. Als de basiskleur goed is uitgehard (lees handleiding op de spuitbus) ga ik erover me blanke lak (alles Acryl-verf van het zelfde merk). Hier kunnen bepaalde decals al geplaatst worden, zodat ze "onder" een beschermende laklaag komen. En nu komt het.... ik doe er verschillende lagen op, goed dik, zodat ik ze later, eens ze uitgehard is, kan polijsten met auto-polijstpasta! Is de laag te dun, kan j'er makkelijk door gaan. Bovendien is een "dikke" laag er vergevingsgezind daar j'er bijna alle defecten kan uitpolijsten. Het resultaat moet perfect glad en egaal zijn!

De motor heb ik ook bijgewerkt (zie foto's... die gaan komen). Wat veel "effect" heeft is het uitboren van de velocity stacks op de carburatoren en het vervangen van de olievuldoppen door metalen doppen (ex Pocher overschotten). Hier en daar wat bekabeling geplaatst (batterij, starter, dynamo, delco's...) om het geheel wat op te fleuren en nu ben ik op zoek naar fijne "kabeltjes" voor de bougie-kabels na te bootsen.

Verder heb ik andere velgen gemonteerd na deze wat te hebben aangepast (kleur en hechting), een ander stuur want de originele is "plastic-achtig" en te klein. Ik tracht alle details die "verkeerd" lijken gewoon te verbeteren. De rest is veel gepruts, en daar kruipt het meeste tijd in. Zo moet ik nog een achteruitkijkspiegel vinden (of maken in plamuur?) en alle specifieke details van het originele voertuig namaken zoals de airscoop op de motorkapn de flap over de uitlaat (om te voorkomen dat er benzine op zou kunnen komen, een rollcage etc... Hiervoor zoek ik "period pictures" van een GTO interieur, maar dat blijkt, zelfs op Google images, niet zo makkelijk te zijn.

Ik plaats asap foto's want een thread zonder foto's is als een café zonder bier he? :mrgreen:

Vraagske: De koplampen zijn overdekt met plastieken covers... ik heb deze "verfijnd" met schuurpapier maar weet iemand hoe ik deze weer mooi doorschijnend kan krijgen? Kan ik die plastic onderdelen polijsten alsof het metaal was? :?:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier mijn eerste job, zonder plamuurwerk...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is de 275 GTB, ook van Revell, en zogezegd op 1/12, maar 't is eerder iets van 1/10 en je kan er echt niet veel mee doen want zowat alles is verkeerd... Misschien kan ie dienen als "restauratie-auto" in een garage diorama ofzo. Hier moet ik de laklaag nog polijsten. De koplampen zijn "upgraded" met metal foil, dit geeft de snuit wat meer realisme! Spijtig genoeg trekken de velgen op niks en moet ik iets vinden om ze te vervangen. De banden zijn wèl heel goed gedaan, maar daarmee is zowat alles gezegd... :cry:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fss op wo 27 okt 2010 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 4013
Lid geworden op: za 02 jun 2007 21:15
Schaal: 1:18
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Ferrar1 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Bericht door Jaap »

mooi gedaan, mooie kleuren ook :worshippy:
Gebruikersavatar
Fss
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 10:23

Re: Ferrar1 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Bericht door Fss »

Bedankt! Maar er is nog hééééééél veel werk aan de winkel om deze "recht" te krijgen... :wink: en bovendien is het plastieken koetswerk héél broos geworden en breekt het als glas zodra je daar ietwat kracht op zet.
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Ferrar1 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Bericht door F40F50ENZO »

:shock: Mooi :drool:
Succes met de ombouw... ik blijf hem volgen :thump_up:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Ferrar1 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Bericht door Ferrari10flrb »

Misschien kun je foto's vinden op de diverse Ferrari fan sites zoal F-chat.eu ed
Gebruikersavatar
Fss
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 10:23

Re: Ferrar1 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Bericht door Fss »

Ik ben alweer iets verder....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Ferrar1 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Bericht door F40F50ENZO »

:drool: :drool: :drool: GEWELDIG FRAAI :worshippy: :worshippy: :worshippy:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: Ferrar1 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Bericht door Maarten Mercedes »

Super netjes gebouwd! :thump_up:
En wat een details :drool:
Maarten
Afbeelding
Flickr
Gebruikersavatar
Honda.f1
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 14:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ferrar1 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Bericht door Honda.f1 »

Ziet er dik uit


Ik heb ooit ook is dit model gehad, maar wegens ruimtegebrek en de slechte toestand heb ik hem voor (bijna) niks weggedaan via MP
Onderweg:

Mclaren MP4/22 Fernando Alonso
Mclaren MP4/21 Lewis Hamilton 1st rollout
Jordan EJ13 testcar (Plastic delen zijn gespoten, Body is geplamuurd,17/6 eerste laag spuiten)
CHRISFERRA
Berichten: 1
Lid geworden op: di 07 sep 2010 20:01

Re: Ferrari 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Bericht door CHRISFERRA »

Hi,
Wat een geweldige velgen man,heb me al een breuk gezocht om zoiets te vinden,van merk zijn ze en waar verkopen ze dat?Ook dat stuur is super.
Zelf heb ik de blauwe nart raceversie,er andere velgen onder gezet,ziet er veel beter uit,maar komen bijlage niet in de buurt van wat je hebt gemaakt.
Pet af,geweldig werk.
Gr,
Chris
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Ferrari 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Bericht door F40F50ENZO »

Hier en daar wat bekabeling geplaatst (batterij, starter, dynamo, delco's...) om het geheel wat op te fleuren en nu ben ik op zoek naar fijne "kabeltjes" voor de bougie-kabels na te bootsen.
Heb je al kabel gevonden???

Ik heb een goede tip voor je, sloop een oude printkabel (nog zo één met zo'n brede stekker) uit elkaar en je hebt perfecte dunne draden in allerlei kleuren...
Ook handig voor diorama ombouwwerk, ben ik toevallig zélf mee bezig vandaar...... :cool:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Fss
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 10:23

Re: Ferrari 250 GTO en 275 GTB 1/12 Revell

Bericht door Fss »

CHRISFERRA schreef:Hi,
Wat een geweldige velgen man,heb me al een breuk gezocht om zoiets te vinden,van merk zijn ze en waar verkopen ze dat?Ook dat stuur is super.
Zelf heb ik de blauwe nart raceversie,er andere velgen onder gezet,ziet er veel beter uit,maar komen bijlage niet in de buurt van wat je hebt gemaakt.
Pet af,geweldig werk.
Gr,
Chris
Die velgen zijn van Scaledetails. Mijn indruk hierover is wel wat bedeeld... ze zijn zogezegd klaar om te monteren, maar de "offset" is volledig verkeerd. Als je ze zo zou monteren staan je wielen veel te diep in de wielkasten (echt niet om aan te zien). Ik heb dus moeten prutsen met rondelletjes om de juiste offset te bekomen. En voor die prijs zou dat toch niet mogen... en er staan in feite te weinig spaken in, maar ja... het oogt nu wel beestig mooi!
Plaats reactie