Diorama maken

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Audi-Exclusive
Berichten: 273
Lid geworden op: do 26 aug 2010 08:58
Schaal: 1:18
Locatie: Dedemsvaart

Diorama maken

Bericht door Audi-Exclusive »

Ik ben van plan om een diorama te maken voor mijn 1/18 auto's. Ik heb al een idee van hoe het eruit komt te zien (ben al bezig met tekenen). Zie het als een dealer zoals munsterhuis of hessing en geen werkplaats.
Nu heb ik een paar vraagjes :
Met welk materiaal maak je het precies?
Ik zou er een trap in willen die rond loopt om een paal heen, hoe maak ik die of kan je dat ergens kopen?
" I like that it feels luxurious but also has quite a classic edge to it as well as a contemporary feel."
Gebruikersavatar
freeroad
Berichten: 933
Lid geworden op: zo 03 okt 2010 14:08
Schaal: 1:50
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Diorama maken

Bericht door freeroad »

Ik heb zelf ook is zoiets gemaakt in 1:43. Zorg dat je goed de afmetingen berekent, anders heb je straks een belachelijk groot bedrijf.
Het beste kan je MDF gebruiken, dat is stevig genoeg en niet al te duur.
Zo'n trap zou je echt zelf moeten maken, en ik waarschuw je ook dat een verdieping maken erg lastig is, dus je moet het goed verstevigen.
Weet ook dat zoiets véél ruimte in beslag neemt!
Afbeelding
Nog volop in aanbouw, dé site over mijn modelauto's!
680 Pk op de Achterwielen!
Gebruikersavatar
Audi-Exclusive
Berichten: 273
Lid geworden op: do 26 aug 2010 08:58
Schaal: 1:18
Locatie: Dedemsvaart

Re: Diorama maken

Bericht door Audi-Exclusive »

freeroad schreef:Ik heb zelf ook is zoiets gemaakt in 1:43. Zorg dat je goed de afmetingen berekent, anders heb je straks een belachelijk groot bedrijf.
Het beste kan je MDF gebruiken, dat is stevig genoeg en niet al te duur.
Zo'n trap zou je echt zelf moeten maken, en ik waarschuw je ook dat een verdieping maken erg lastig is, dus je moet het goed verstevigen.
Weet ook dat zoiets véél ruimte in beslag neemt!

De ruimte is geen probleem.
Ik zal nog een paar foto's laten zien van hoe de buitenkant eruit komt te zien ( in het echt).
" I like that it feels luxurious but also has quite a classic edge to it as well as a contemporary feel."
Gebruikersavatar
Audi-Exclusive
Berichten: 273
Lid geworden op: do 26 aug 2010 08:58
Schaal: 1:18
Locatie: Dedemsvaart

Re: Diorama maken

Bericht door Audi-Exclusive »

Hier de foto's van de dealer in 1/1

Afbeelding
Afbeelding
" I like that it feels luxurious but also has quite a classic edge to it as well as a contemporary feel."
Gebruikersavatar
freeroad
Berichten: 933
Lid geworden op: zo 03 okt 2010 14:08
Schaal: 1:50
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Diorama maken

Bericht door freeroad »

Mooi gebouw! Maar let wel op dat je de lat hoog legt, dit is best lastig om het strak af te werken.
Vooral met die ramen ga je nog in problemen komen, als je niet echt ervaren bent.
Ik weet niet precies hoeveel modellen je hebt? Maar dit is redelijk klein als ik het zo aan de foto's zie.
Afbeelding
Nog volop in aanbouw, dé site over mijn modelauto's!
680 Pk op de Achterwielen!
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14083
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Diorama maken

Bericht door Ricardo »

Op zich een redelijk eenvoudig gebouw. De basis moet dus eenvoudig te maken zijn. De raampartijen zien er ook niet heel ingewikkeld uit. Ik denk dat je eerst het een en ander moet gaan uitrekenen op schaal en dit op een "bouwtekening" moet gaan uitwerken :thump_up:
Gebruikersavatar
Audi-Exclusive
Berichten: 273
Lid geworden op: do 26 aug 2010 08:58
Schaal: 1:18
Locatie: Dedemsvaart

Re: Diorama maken

Bericht door Audi-Exclusive »

Ricardo schreef:Op zich een redelijk eenvoudig gebouw. De basis moet dus eenvoudig te maken zijn. De raampartijen zien er ook niet heel ingewikkeld uit. Ik denk dat je eerst het een en ander moet gaan uitrekenen op schaal en dit op een "bouwtekening" moet gaan uitwerken :thump_up:
Zal ik aan gaan werken :D
" I like that it feels luxurious but also has quite a classic edge to it as well as a contemporary feel."
Gebruikersavatar
FelixBr
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2011 18:48
Schaal: 1:18
Locatie: MOL

Re: Diorama maken

Bericht door FelixBr »

waar kun je mannetjes, vuilbakjes, machines enzo in een bepaalde schaal kopen of welke zoektermen zou ik hiervoor kunnen gebruiken?
don't hate, just marinate!

Neem een kijkje op mijn blog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer Citroën schaalmodellen
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Audi-Exclusive
Berichten: 273
Lid geworden op: do 26 aug 2010 08:58
Schaal: 1:18
Locatie: Dedemsvaart

Re: Diorama maken

Bericht door Audi-Exclusive »

FelixBr schreef:waar kun je mannetjes, vuilbakjes, machines enzo in een bepaalde schaal kopen of welke zoektermen zou ik hiervoor kunnen gebruiken?
Zou het zelf ook niet echt weten :oops:
Ik zoek zelf ook tv's en kleine plantjes maar ik kan tot nu toe nog niks vinden.
Dus zou het op prijs stellen als iemand iets weet
" I like that it feels luxurious but also has quite a classic edge to it as well as a contemporary feel."
Gebruikersavatar
ronald-clio
Berichten: 654
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 16:36
Schaal: 1:43
Locatie: Waddinxveen

Re: Diorama maken

Bericht door ronald-clio »

kijk eens op deze site's:

http://www.miniaturescene.com/index.php/cPath/6_43" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.craft-products.com/dolls-house-lighting.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Roest En Narigheid Achtervolgt U Lange Tijd........... en toch heb ik er een zwak voor!?!
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Diorama maken

Bericht door F40F50ENZO »

Audi-Exclusive schreef:
FelixBr schreef:waar kun je mannetjes, vuilbakjes, machines enzo in een bepaalde schaal kopen of welke zoektermen zou ik hiervoor kunnen gebruiken?
Zou het zelf ook niet echt weten :oops:
Ik zoek zelf ook tv's en kleine plantjes maar ik kan tot nu toe nog niks vinden.
Dus zou het op prijs stellen als iemand iets weet
Ik heb voor mijn 1:24 diorama wel eens wat besteld in de USA bij scalemodelingbychris
(ivm links op dit forum verboden :doh: moet je er even www en com bij zetten.... :wink: )
Meestal maak ik zelf ook een en ander, dan ben je nl. veel goedkoper uit, je moet er natuurlijk alleen wel een beetje handig voor zijn.....
Verder kan je de bekende witte strips en sheets kopen van Evergreen, dat verwerkt super en je kan er van alles mee maken......

In mijn eigen diorama heb ik bij de amerikaan voorbeeld een kolom boormachine 1:24 besteld.
Die heb ik als voorbeeld / basis gebruikt en m.b.v. de Evergreen stripjes e.d. heb ik voor mezelf nu een aantal nagemaakt voor toekomstige diorama's.

En verder heeeeeel veeeel googlen in diverse talen en je komt zo steeds meer te weten....

SUCCES :thump_up:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
FelixBr
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2011 18:48
Schaal: 1:18
Locatie: MOL

Re: Diorama maken

Bericht door FelixBr »

welke materialen gebruik je om die dingen te maken?
don't hate, just marinate!

Neem een kijkje op mijn blog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer Citroën schaalmodellen
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie