Kinderarbeid... ook in de modellen industrie?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.

Hou je rekening met het verschijnsel kinderarbeid bij je hobby?

Als ik wist dat merk X gebruik maakte van kinderarbeid, kocht ik daar geen modellen van.
12
28%
Ik kan er toch geen invloed op uitoefenen, dus ik koop die modellen toch maar.
20
47%
Ik wil het gewoon niet weten of mijn modellen door kinderen gemonteerd worden.
2
5%
Ik heb hier geen mening over.
9
21%
 
Totaal aantal stemmen: 43

Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14083
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

volvofiel schreef:is eigenlijk natuurlijk nogal logisch hè dat er er geen kinderen werken,
dat schiet me nou net te binnen :roll:.
Als AA kindertjes in dienst zou hebben en het lekt uit... Heb je een groot schandaal en zijn zij failliet! Ze zullen geen enkel risico nemen, vooral omdat ze kwalitatief aan de top staan :thump_up:

Discussie gesloten als je eens even íéts verder nadenkt? :wink:

(p.s. met die laatste zin wijs ik niemand aan, ik bedoel het op een positieve 'men' manier :wink: )
Nou stel je eens voor dat de machine's die gebruikt worden zijn gefabriceerd door kinderen :angel: Wat eigenlijk niet onmogelijk is. Dan wordt er dus wel indirect gebruik gemaakt van kinderarbeid.

Ander puntje het milieu en duurzaamheid denken wij verzamelaars daar wel eens aan dan :?: Nu we er toch mee bezig zijn. Is het verzamelen niet extra milieubelastend :?: Grondstoffen zouden ook voor andere primaire doeleinden gebruikt kunnen worden bijvoorbeeld :!:
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Ricardo schreef:[..]
Nu we er toch mee bezig zijn. Is het verzamelen niet extra milieubelastend :?: Grondstoffen zouden ook voor andere primaire doeleinden gebruikt kunnen worden bijvoorbeeld :!:
Dus de tv kan dan ook de deur uit :? En autoradio's, en ga zo maar door...
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

volvofiel schreef:is eigenlijk natuurlijk nogal logisch hè dat er er geen kinderen werken,
dat schiet me nou net te binnen :roll:.
Als AA kindertjes in dienst zou hebben en het lekt uit... Heb je een groot schandaal en zijn zij failliet! Ze zullen geen enkel risico nemen, vooral omdat ze kwalitatief aan de top staan :thump_up:

Discussie gesloten als je eens even íéts verder nadenkt? :wink:
....Tour de France & Doping.....
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

volvofiel schreef:is eigenlijk natuurlijk nogal logisch hè dat er er geen kinderen werken,
dat schiet me nou net te binnen :roll:.
Als AA kindertjes in dienst zou hebben en het lekt uit... Heb je een groot schandaal en zijn zij failliet! Ze zullen geen enkel risico nemen, vooral omdat ze kwalitatief aan de top staan :thump_up:
Mwah, McDonalds gebruikt kinderhandjes om het speelgoed van de Happy Meals te fabriceren. Maar die bestaan ook nog en leidt niet tot minder consumptie volgens mij....
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14083
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Opel-DTM schreef:[..]

Dus de tv kan dan ook de deur uit :? En autoradio's, en ga zo maar door...
Dat bedoel ik. Ik zie het er niet van komen namelijk net als het gedoe met kinderarbeid :mrgreen:
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

Curbstone Models schreef:[..]

....Tour de France & Doping.....
Ja hèhè denk eens even na! Daar krijg je wereldbekendheid mee! Daar krijg je eer mee! Daar verdien je veel mee! Dat is een wedstrijd! Tour de France kun je hiermee niet vergelijken.

Sorry hoor.

Toegevoegd na 54 seconden:
Ricardo schreef:[..]

Nou stel je eens voor dat de machine's die gebruikt worden zijn
gefabriceerd door kinderen :angel: Wat eigenlijk niet onmogelijk is. Dan wordt er dus wel indirect gebruik gemaakt van kinderarbeid.

Ander puntje het milieu en duurzaamheid denken wij verzamelaars daar wel eens aan dan :?: Nu we er toch mee bezig zijn. Is het verzamelen niet extra milieubelastend :?: Grondstoffen zouden ook voor andere primaire doeleinden gebruikt kunnen worden bijvoorbeeld :!:
Zullen we dan maar meteen ons huis slopen? De bakstenen zijn ook door kinderen gemaakt...

Sorry hoor maar raak onderhand een beetje opgefokt hierover :!:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14083
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

:lol: de fabrikant verdiend er ook veel mee. Voor 1 volwassen werknemer kun je heel veel kinderen inhuren. Dus de vergelijking is zeker niet verkeerd :thump_up: ach en komt de wereld erachter dan zit je nog steeds niet in de problemen. Kijk naar de Ikea mensen gaan er nog steeds in grote getale heen.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Mwah, met de IKEA-inbus-sleutel heb je uberhaupt al kinderhandjes nodig :wink:

Ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen door kinderarbeid GEEN modellen meer zouden kopen... :think:
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

rsh_scuderia schreef:Mwah, met de IKEA-inbus-sleutel heb je uberhaupt al kinderhandjes nodig :wink:

Ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen door kinderarbeid GEEN modellen meer zouden kopen... :think:
Binnenkort zelf ook ff shoppen bij de Ikea...

Wat betreft de kinderarbeid... beetje ver-van-mijn-bed-show :?
Met andere woorden... het zal me een worst wezen :mrgreen:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

volvofiel schreef:is eigenlijk natuurlijk nogal logisch hè dat er er geen kinderen werken,
dat schiet me nou net te binnen :roll:.
Als AA kindertjes in dienst zou hebben en het lekt uit... Heb je een groot schandaal en zijn zij failliet! Ze zullen geen enkel risico nemen, vooral omdat ze kwalitatief aan de top staan :thump_up:

Discussie gesloten als je eens even íéts verder nadenkt? :wink:

(p.s. met die laatste zin wijs ik niemand aan, ik bedoel het op een positieve 'men' manier :wink: )
Als het zo echt zou werken zou kinderarbeid niet bestaan of wel? Grote bedrijven besteden veel (voor)productie etc uit aan derden waar ze totaal geen controle over hebben. Veel bedrijven weten niet eens waar hun spullen precies vandaan komen, alleen dat contracten hun verzekeren dat een bepaalde leverancier tig stuks tegen een bepaalde prijs leveren. En die leverancier kan zijn spul weer bij een ander halen.

Op Diecastcentral zit iemand vanuit BMW. Die heeft wel eens vertelt hoe het ongeveer gaat. Order gaat er uit met tekeningen etc. Komt een proef model terug, BMW geeft commentaar totdat alles voldoet. Contract aftekenen, en de modellen worden gemaakt. Maar bij BMW weet geen kip wie wat aan de andere kant van de lijn doet en of het kinderen zijn.

Kan het zijn dat de topicstarter ook het nieuwe Michel Vaillant album heeft gelezen? :mrgreen:

Overigens hoeft kinderarbeid niet slecht te zijn. Ik ben zelfs voor. Omdat je het kunt gebruiken als middel om het leven van die mensen te verbeteren. Laat die kinderen maar 5 uurtjes werken in ruil voor een paar uur school en wat geld voor levensonderhoud van de familie. Ouders zijn vaak al dood of lichamelijk kapot doordat ze zelf jarenlang zware arbeid hebben verricht. Zolang het kind maar wel wat tijd overhoudt om ook gewoon kind te zijn. Alleen is het niet aan ons maar de mensen en organisaties die wat te zeggen hebben om dit probleem aan te pakken. Maar juist voor de hoge pieten levert kinderarbeid wat op.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

St. Paul schreef:[..]

Als het zo echt zou werken zou kinderarbeid niet bestaan of wel? Grote bedrijven besteden veel (voor)productie etc uit aan derden waar ze totaal geen controle over hebben. Veel bedrijven weten niet eens waar hun spullen precies vandaan komen, alleen dat contracten hun verzekeren dat een bepaalde leverancier tig stuks tegen een bepaalde prijs leveren. En die leverancier kan zijn spul weer bij een ander halen.
voortaan even al mijn berichten lezen voordat je opmerkingen plaatst als deze :wink: Kan handig zijn met antwoorden :mrgreen:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

volvofiel schreef:[..]

voortaan even al mijn berichten lezen voordat je opmerkingen plaatst als deze :wink: Kan handig zijn met antwoorden :mrgreen:
Ja en jij de mijne... In de fabriek waar AA modellen gemaakt worden werken geen kinderen zegt iemand van AA (bij Ikea zeggen ze ook van niet... Niet dat ik AA niet vertouw ofzo). Maar die modellen moeten ergens van gemaakt worden of niet? En die stoffen komen vaak van lokale derden. AA zegt dat er in hun fabriek geen kinderen werken maar ze zeggen weinig over hun toeleveranciers...

Dus misschien zit er ergens wel een kind batterijen of andere troep te slopen bij een klein ongecontroleerd bedrijfje en verkoopt zijn baas de metalen die er af komen aan een lokale handelaar die het versmelt en door verkoopt aan AA, zonder dat AA weet dat het uiteindelijk bij kinderen vandaan kwam. Wie zegt dat alle lokale toeleveranciers te vertrouwen zijn. Zoals AA zegt zijn de regels lokaal anders dan voor bedrijven die daar produceren en hier verkopen. Dan werken er misschien nog steeds kinderen voor je modellen? Het zou mij zeer verbazen als AA de gehele keten van alle toeleveranciers daadwerkelijk controleert. Lees het nieuwste album van Michel Vaillant maar eens...
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

In NL ben je volwassen op je 18e en pas financieel volwassen op de 21e.
In de USA mag je al autorijden op je 16e, maar alcohol mag pas na je 21e.

In Afrika zijn 14-jarigen eigenlijk al volwassen... wij noemen het kinderen.

En wat we in NL nog kinderen noemen... die werken al in Thailand :wink:
Daarom kijk ik argwanend op, wanneer iemand meld daar op vakantie te gaan...

Dus eigenlijk kun je iets pas kinderarbeid noemen, als de arbeider in dat land ook als kind wordt aangezien.

Of kinderarbeid onacceptabel is... is absoluut waar.
Maar indirect reclame maken is dat ook... wat hier dus wel een beetje gebeurt.
Terra hommes of wat dan ook... hoe erg het ook allemaal is... veelal zijn al die 'goede doelen' de grote zakkenvullers...

Voorbeeldje van vroeger: Foster Parents plan...
Voorbeeldje van tegenwoordig: De Hartstichting... wat die directeur ieder jaar verdiende.... ja dan krijg je het wel aan je hart :thump_down:
Gebruikersavatar
Diciotto
Berichten: 3270
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 19:01
Schaal: 1:43
Locatie: Machelen

Bericht door Diciotto »

Jongens, dit is niet nieuw hè. Laten we niet vergeten dat het bijlange niet zooooo lang geleden is dat er hier bij ons kinderarbeid verricht werd (denken we maar aan de steenbakkerijen, de textielnijverheid of de steenkoolmijnen). Kinderarbeid is nu eenmaal realiteit in zich ontwikkelende economieën, hoe je het ook draait of keert. En volgens mij moeten we ons geen illusies maken en staat of ligt er bij éénieder van ons wel iets dat door kinderhanden gegaan is, miniatuurauto’s of wat anders...

Trouwens, nu ik toch bezig ben, en dit vind ik niet onbelangrijk, er bestaat vooralsnog helemaal geen concensus over het belang of de noodzaak van kinderarbeid (lees: kinderarbeid, niet slavernij of uitbuiting) voor onderontwikkelde of ontluikende economieën. Het staat niet vast of kinderarbeid al dan niet verdwijnt in geval van economische hoogconjunctuur (het belang van kinderarbeid niet onderschatten in het economisch ontwikkelingsproces), of dat die economische groei er net toe bijdraagt dat de vraag naar kinderen stijgt (wat nu in India het geval zou zijn).

Ik vraag me alleen af wat het alternatief is. De armoede is vaak enorm en het aantal kinderen eenvoudigweg te groot: er moet “iets” gedaan moet worden. En er valt te vrezen dat de oplossingen niet via onderwijs of sociale steunmaatregelen gevonden moeten worden. Geen kinderarbeid? Dan maar terug de vuilnisbelt op? Of meteen enkele andere stereotype beelden erbij halen zoals prullaria en sigaretten verkopen op straat, autoruiten schoonmaken, schoenen poetsen? Criminele activiteiten erop nahouden? Of kinderprostitutie? ‘k Weet het zo nog niet...

Volgens mij heeft Peru zelfs kindarbeid gelegaliseerd. Je kan je namelijk even goed afvragen waarom kinderen niet de kans verdienen om op een legale manier geld te verdienen. Zo kan hun arbeid gereglementeerd en gecontroleerd worden, arbeidsvoorwaarden bedongen worden... Zoveel potentiële arbeidskrachten verhinderen bij te dragen in de financiële situatie van hun gezinnen? Een kans ontnemen de vicieuze armoede cirkel doorbreken, de levensstandaard verhogen en toegang tot onderwijs krijgen?

Ik vrees dat ge hier nog uuuuuuuren kunt over doorgaan en pro/contra kunt argumenteren...
Afbeelding Collectie Porsche in 1/43
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door ViperArry »

Dus misschien zit er ergens wel een kind batterijen of andere troep te slopen bij een klein ongecontroleerd bedrijfje en verkoopt zijn baas de metalen die er af komen aan een lokale handelaar die het versmelt en door verkoopt aan AA, zonder dat AA weet dat het uiteindelijk bij kinderen vandaan kwam. Wie zegt dat alle lokale toeleveranciers te vertrouwen zijn. Zoals AA zegt zijn de regels lokaal anders dan voor bedrijven die daar produceren en hier verkopen. Dan werken er misschien nog steeds kinderen voor je modellen? Het zou mij zeer verbazen als AA de gehele keten van alle toeleveranciers daadwerkelijk controleert. Lees het nieuwste album van Michel Vaillant maar eens...
Tjonge..... hoe diep wil je gaan?

Ik vind dit wel heeeeeeel ver gezocht.
AutoArt schreef:Peope alwas believe China is China . They see some movies and then believe everything is like this. Indeed some of the controls inside the factory are worse then here in Germany . The customs is controlling regulary. You have to follow them carefully because otherwise they will not allow you to export anything.

Childwork no chance at all in these big factories near to Hongkong. If you like write a letter to CMC as well and ask them about this matter.

CMC is Chinese owned and they have their own factory. They might give you the honest and detailed answer as well.
Als je overal iets achter wilt zoeken, moet je overal iets achter zoeken.
Ga je zo diep dat je zelfs op de batterijen uitkomt...... Dan kun je hoogstwaarschijnlijk niks meer kopen.
Overal is aan gewerkt, overal zal enige mate van "slechte zaken" aan vast zitten.
Naar mijn idee varieert dit "slechte" van, uitstoot van koolstofdioxide tot illegale bomenkap tot het slopen van schepen, tot het dumpen van afval tot het reccylewerk in 3e wereldlanden.
Naar mijn idee is dit een probleem waarvoor wij als westerse wereldlanden verantwoordelijk zijn en ook horen op te lossen.

Dat dit weer wordt terugvertaald naar kinderarbeid, dat gaat wel ver.
Als het zo is dat een kind een batterij uitkleedt voor het metaal, dan is dat onze schuld. Wij hebben die rotzooi naar de meest arme landen gebracht om het daar goedkoop te kunnen dumpen.
In dergelijke arme landen horen de omstandigheden op een ander niveau te staan waardoor die kinderen op school zitten.

Je kunt dit dus niet afschuiven op een modelautofabrikant, maar we moeten eens naar onszelf kijken.
Wij (de consument) willen altijd alles t goedkoopst........

Ik vind dat AutoArt heel netjes en gedetailleerd vertelt wat er in hun fabrieken gebeurt. Lees het stuk op de vorige pagina anders nog maar eens.

tot slot..... niks persoonlijks. Alleen vind ik dat we meer naar onszelf moeten kijken dan gelijk te wijzen naar een ander.
Iemand hier op t werk zei ooit, als je met 1 vinger naar iemand wijst (doe maar eens) dan wijzen er 4 terug naar jou.
Plaats reactie