Citroën Traction - Heller 1/8

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Gebruikersavatar
FelixBr
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2011 18:48
Schaal: 1:18
Locatie: MOL

Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door FelixBr »

Dit is de Citroën traction avant
Afbeelding

en dit is de avant op schaal 1/8
Afbeelding
het model is 60cm lang, 22 cm breed en 20 cm hoog... een gigant dus. :drool:

Een tijdje geleden kreeg ik dit model aangeboden voor 50 euro, maar omdat ik toen ergens gelezen had dat het een verschrikkelijk moeilijk model was heb ik het toen afgeslaan.
Natuurlijk meteen spijt van deze beslissing dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe... vorige week was het zo ver. Ik vond ergens een oud zoekertje waar niet op gereageerd was. op goed geluk deed ik de verkoper een bod van 80 euro verzending inclusief. :dance:

Ik heb vanmorgen dat bedrag overgeschreven dus nu is het wachten tot het bouwpakket in de bus zit.

Dit zijn de foto's van het zoekertje:
Afbeelding
Afbeelding

zoals jullie allemaal wel zullen zien is het al een redelijk oud model. de doos is in slechte staat en de verkoper wist me te vertellen dat de handleiding ontbreekt... gelukkig vond ik er eentje op internet.

Ik ben geen leek in het maken van modelbouwauto's maar daar houdt het dan ook op. toen ik klein was heb ik meerdere vliegtuigjes in elkaar gestoken en later ben ik op andere voertuigen overgeschakeld. dit zijn mijn laatste 2 creaties
Afbeelding
Op die Enzo heb ik al aardig liggen prutsen dus dat geeft mijn niveau weer :oops: Ik heb gehoord dat dit model, zoals alle oude modellen van Heller, enkele uitdagingen met zich meebrengt gezien de stukken niet echt op elkaar aansluiten. Verder ben ik niet echt goed in het verven met een spuitbus/airbrush... hiermee wil ik alleen maar zeggen: alle tips zijn welkom :lol:

de komende weken en waarschijnlijk maanden zal ik in dit topic aan de hand van foto's de vooruitgang die ik geboekt heb tonen.
als er een tijdje niets meer volgt is het waarschijnlijk omdat ik geen tijd heb gehad of gigantisch heb liggen prutsen en dus niks ben opgeschoten...

Nogmaals alle tips zijn welkom :P
don't hate, just marinate!

Neem een kijkje op mijn blog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer Citroën schaalmodellen
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door Rossy »

Kijk, dat wordt een flink project!
Ik heb deze ook nog liggen om eens te gaan bouwen, samen met een heel boekwerk met referentie foto's.
Ik wens je veel succes met deze kit, het is niet de best passende maar met een beetje werk is er best iets heel moois van te maken.
Gelukkig heb jij nog een hele oude weten te scoren waarbij de mallen nog redelijk vers waren en de pasvorm beter.
Mocht je vragen hebben, stel ze gerust en vooral niet te snel willen bouwen.
Ook jij kan hiervan een prachtig model maken, als je de tips ten harte neemt zal je ook versteld staan van je eigen kunnen.

Ten eerste goed gereedschap gebruiken, dus een scherp en fijn tangetje, een scherp modelbouwmesje of scalpeltje, goede verf voor de kleine delen (liefst acryl verf, dat werkt een stuk prettiger als enamel verf), goede penselen en de juiste lijm voor de verschillende onderdelen.
De body is hoogglans zwart, hiervoor kan je hoogglans zwart van Action gebruiken.
Samen met primer en blanke lak van Action werkt dat prima en het scheelt ook in kosten.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
FelixBr
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2011 18:48
Schaal: 1:18
Locatie: MOL

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door FelixBr »

das nauw exact waarom ik op dit forum het project wou posten. hier zitten mensen die weten waar ze het over hebben.
voor de verf, bedoel je ACTION als de winkel of is dat een verfmerk? ik ben er trouwens nog niet uit of ik hem in het zwart ga maken of een andere kleur geef.
Ik ben redelijk tevreden van mijn enamel potjes dus ik denk dat ik die ook dit keer ga gebruiken voor de kleinere oppervlaktes, of is acryl echt veel beter?
welke lijm gebruik ik best? ik denk dat ik in het verleden altijd met een potje van revell heb gewerkt waar zo een borsteltje in zat.

Ik ben me ervan bewust dat het een heel project gaat worden en dat het model me gaat testen... maar ik heb er vertrouwen in! :cool:
is dat zo dat de oudere modellen beter zijn dan de nieuwere?
don't hate, just marinate!

Neem een kijkje op mijn blog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer Citroën schaalmodellen
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
SFRC
Berichten: 687
Lid geworden op: do 09 jun 2011 09:19
Schaal: 1:43
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door SFRC »

Ik laat mijn modellen spuiten door een autospuiterij. Simpelweg het mooiste resultaat. Kost een paar tientjes maar dan heb je ook wat.

De lijm die ik gebruik is secondelijm of gel. Met de laatste kan je nog iets schuiven. Op donkere lakken kan deze echter wel wit uitslaan op vette vinger plekken. Eerst dus goed schoonmaken voor je gaat lijmen.

Oudere modellen kunnen wel eens poreus worden omdat de weekmakers zijn verdampt. Daar had ik last van bij de Range Rover. De grijze kunststoffen verpulverde bij stevig vastpakken.
Maarten
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door Rossy »

Met Action bedoel ik inderdaad de winkel.
Je kan de potjes enamel verf die je hebt best gebruiken.
Als je een aantal kleuren moet bijkopen zou ik toch eens gaan kijken om alle kleuren in acryl verf te kopen.
Dit werkt veel prettiger als enamel verf.
Het ruikt bijna niet, je kan het met water een een drupje afwasmiddel verdunnen, je penselen zijn veel makkelijker schoon te maken.
Voor de lijm zou ik je aanraden om Revell lijm in een tube met naald te gebruiken, die laat zich veel beter doseren.
Voor de heldere delen gebruik ik zelf verdunde houtlijm of groene Zap-a-Gap secondenlijm.
De houtlijm is verdund met water in een verhouding van 1:1, dit werkt prima.
De Zap-a-Gap lijm laat geen waas achter en is ook nog te verschuiven.
Je vingers zijn ook niet gelijk aan elkaar gelijmd mocht er eens wat lijm overheen komen.

Verder lijm ik altijd zoveel mogelijk onderdelen in elkaar alvorens te schilderen / spuiten.
Naden die er niet horen kan ik dan nog mooi wegwerken met plamuur of lijm waarna een schuurbeurtje volgt.
Als plamuur gebruik ik Plastic Putty 401 van Vallejo, werkt prima en met een fijne tuit voor fijn doseren.
Schuren met fijn tot zeer fijn schuurpapier, 400 voor het grove werk tot 1200 voor de laatste schuurbeurt, en dan schilderen of spuiten.
En voor een strak resultaat uiteraard de verf goed verdunnen, ook als je gaat kwasten.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door NetForce84 »

Ik ken een (Belgisch) modelbouwforum waar er iemand dit zelfde model heeft gemaakt.
Kan alleen maar zeggen dat het een gigantisch model is, zeer prachtig.
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door Peter Parker »

Wat een mooi model om te bouwen, die foto eronder is die van jou of van iemand anders? De lak ziet er daar sinaasappelachtig uit. Ik heb een Lotus F1in die schaal gebouwd en de lak van zo een kanjer is wel een lastige klus vond ik.
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door Autofan »

Mooi model! Nu ik dit zie krijg ik alwere zin in CitroMobile over 2 weken. :P Ben benieuwd hoe hij wordt!
SFRC schreef:Ik laat mijn modellen spuiten door een autospuiterij. Simpelweg het mooiste resultaat. Kost een paar tientjes maar dan heb je ook wat.

De lijm die ik gebruik is secondelijm of gel. Met de laatste kan je nog iets schuiven. Op donkere lakken kan deze echter wel wit uitslaan op vette vinger plekken. Eerst dus goed schoonmaken voor je gaat lijmen.

Oudere modellen kunnen wel eens poreus worden omdat de weekmakers zijn verdampt. Daar had ik last van bij de Range Rover. De grijze kunststoffen verpulverde bij stevig vastpakken.
Hoe wordt dat met metallic lak? Krijg je dan niet te grote metallic korrels voor een schaalmodel?
Afbeelding
Gebruikersavatar
FelixBr
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2011 18:48
Schaal: 1:18
Locatie: MOL

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door FelixBr »

Bedankt iedereen voor de respons. ik zal de Action eens gaan bezoeken, ik kom er normaal nooit dus weet niet hoe het met het belgische assortiment zit.
wat zijn nog opties op als plamier te gebruiken? ik heb met mijn huidige project Polyfilla Universele egaliseerpalmuur gebruikt (bij gebrek aan ander alternatief) :lol:

@Netforce: kun je me de link naar dat Topic in pm sturen? kan ik daar ook eens gaan rondneuzen. ik was ergens nog iemand tegengekomen die dit model heeft gebouwd en die had overal extra boutjes geplaatst enzo... zag er prachtig uit, maar daar heb ik niet het gereedschap voor.

@Peter Parker: Mijn model zit nog in 1000 stukken in de doos. Die traction heeft waarschijnlijk op een of andere beurs gestaan, ik had ook opgemerkt dat het model last had van een sinaasappelverflaag. voor alle kleinere stukjes heb ik niet echt schrik maar inderdaad alleen het gedacht om de Body te spuiten krijg ik het warm van.

@SFRC: kun je gewoon een autospuiterij/garage binnenwandelen en vragen of ze je schaalmodel willen spuiten? (lijkt me nog een optie)
don't hate, just marinate!

Neem een kijkje op mijn blog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer Citroën schaalmodellen
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door NetForce84 »

Voila PB met de link gestuurd :)
Gebruikersavatar
FelixBr
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2011 18:48
Schaal: 1:18
Locatie: MOL

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door FelixBr »

das blijkbaar het topic dat ik ook in gedacht had. zotte dingen die hij daar allemaal heeft uitgehaald.
don't hate, just marinate!

Neem een kijkje op mijn blog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer Citroën schaalmodellen
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door NetForce84 »

FelixBr schreef:das blijkbaar het topic dat ik ook in gedacht had. zotte dingen die hij daar allemaal heeft uitgehaald.
Héhé ik weet het, is wel prachtig gedaan hé.
Gebruikersavatar
FelixBr
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2011 18:48
Schaal: 1:18
Locatie: MOL

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door FelixBr »

als de mijne half zo mooi wordt zal ik al heel blij zijn. die man heeft hem tot in de kleintste details aangepast en het is hem nog gelukt ook. :thump_up:
don't hate, just marinate!

Neem een kijkje op mijn blog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer Citroën schaalmodellen
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
FelixBr
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2011 18:48
Schaal: 1:18
Locatie: MOL

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door FelixBr »

ik kwam vandaag thuis en vond dit in de brievenbus. Ik kan me niet herinneren iets anders dan de traction besteld te hebben dus.... morgen meer nieuws :dance:
Afbeelding

@Rossy: ik ben dit weekend naar de action geweest, is dit de verf die je bedoelde?
ik heb net de primer gebruikt en ben niet helemaal overtuigd. het spul dat ik voor een vorig project heb gebruikt was een pak beter. dit kost wel maar 2 euro :roll:
Afbeelding

Ik heb een website gevonden waar ik voor 2 euro per vek schuurpapier kan kopen, welke korrels kan ik het best nemen en hoe deze te gebruiken?
don't hate, just marinate!

Neem een kijkje op mijn blog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer Citroën schaalmodellen
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
FelixBr
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2011 18:48
Schaal: 1:18
Locatie: MOL

Re: Citroën Traction - Heller 1/8

Bericht door FelixBr »

Deze morgend dan maar naar de post gegaan... laten we zeggen dat het pakketje niet in de brievenbus paste.

Afbeelding
de doos net uitgepakt
Afbeelding

ik ben blijkbaar niet de eerste die de doos opent. ik hoop echt dat alle stukken nog aanwezig zijn, anders zou ik vreselijk balen. ik heb in ieder geval gemerkt dat er een aantal deeltjes zijn losgekomen en los in de doos zaten dus... fingers crossed. verder zijn er ook wat stukjes afgebroken dus ik moet nog kijken of ik die ga maken.

Afbeelding
Afbeelding

in de doos vond ik dit klein dingetje terug... geen idee wat het is maar ik denk niet dat het bij de traction hoort.

Afbeelding
don't hate, just marinate!

Neem een kijkje op mijn blog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer Citroën schaalmodellen
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie