nieuwe hobby in het vooruitzicht

Hier kun je over alles discussiëren. Onderwerpen waarop 60 dagen niet is gereageerd worden automatisch verwijderd.
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door coolpappa04 »

Beste forumvrienden....

Er zijn zo van die momenten in je leven dat je keuze's moet maken.. keuze's die soms moeilijk zijn maar waar je uiteindelijk de knoop moet doorhakken.....
Ik ben op een moment gekomen dat ik keuze's ga moeten maken.
Het is nl zo dat we deze zomer op onze vakantie in Croatie de vaar microbe hebben te pakken gekregen niet 100 maar 200%.......
Zo hard zelfs dat we ons reeds hebben ingeschreven om ons vaarbewijs te gaan halen binnenkort
Ook zijn we reeds een beetje aan het rondkijken naar de mogelijkheid om een 2de hands nette en leuke boot met trailer te kunnen kopen om te kunnen wakeboarden en waterskien an alles wat het varen leuk maakt.....

Maar...een grote maar dit kost natuurlijk handen vol euro's dus voor deze reden ben ik van plan om mijn bestaande collectie 1/18 modellen te gaan verkopen (met uitzondering van de modellen met sentimentele waarde of waar ik goede herinneringen aan heb....)
Ik ben er nog niet helemaal uit of het een goede beslissing zal zijn en daarom zijn alle tips welkom of indien er andere leden zijn die dit ook hebben gedaan en naderhand spijt van hebben mogen me altijd een bp sturen.....
Zeker voor het feit dat ik weet dat er modellen bijzitten die ik later niet meer terug kan vinden aan een normale prijs (vb de autoart ford gt 40 carbon nr 4) of de autoart aston martin DB5 james bond met werkende wapens EN schietstoel dus eerste en meest zeldzame versie......
ik hoor het wel....
Afbeelding
ferbugchesubmus
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 08 apr 2012 09:48
Schaal: 1:18

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door ferbugchesubmus »

Is inderdaad een moelijke keuze

Na 9 jaar begon het bij mij weer te kriebelen maar heb er geen spijt van toen ik stopte

Heb toen de modellen bewaard die voor mij waarde hadden en modellen die ik toen nog mooie vondt

Ben pas geleden weer begonnen en heb nu 2 hobby's

Nr 1 modelauto's verzamelen
Nr 2 vissen
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door Jolly Club »

Varen en waterskiën is natuurlijk best lekker met het weer van de laatste weken. :thump_up:

Weet je al wat je tussen half september en eind juni met je vrije tijd gaat doen? :idea: :mrgreen:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door rsh_scuderia »

Beter dan de reactie hierboven gaat het niet worden, daarom een wat zakelijkere insteek;
Het is wel een toffe activiteit, dat waterskiën.
Dikke boot, lekkere trailer, goede trekauto, stalling en brandstof zijn de randzaken die je moet hebben. Naast een paar goede borden, goed pak en een goede relatie met het ziekenhuis in verband met kneuzingen en mogelijke botbreuken. Kortom; erg vetjes :thump_up:

Persoonlijk zou ik de rekensom maken hoe vaak je dit gaat doen en wat het je kost met afschrijving van de spullen, huur voor de opslag tegenover het huren van de spulletjes.
En kijken of het na een jaartje nog leuk is om te doen.

Neemt niet weg dat ik mij voor mooie modelauto's in 1:18 natuurlijk aanbevolen houd :angel:
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 4013
Lid geworden op: za 02 jun 2007 21:15
Schaal: 1:18
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door Jaap »

Ik snap de gedachtegang, maar ik zou nog wachten met de verkoop van je modellen. Je kunt ze altijd nog verkopen.
Gebruikersavatar
Benderbij
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 31 dec 2012 20:16
Schaal: 1:43
Locatie: Tussen de Paltz en het Paleis
Contacteer:

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door Benderbij »

Mij is altijd verteld dat je beter een goede vriend met een boot kunt hebben dan er zelf eentje te bezitten.
Zeker als je in een zonnig land op vakantie bent lijkt het allemaal zo leuk maar reken alles maar eens goed uit.
En als je je collectie verkoopt heb je 's winters niets meer om naar te kijken :-)
Oh maar dat kán ook helemaal niet want dan moet je onderhoud aan je boot plegen. :roll:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door Ricardo »

Vraag blijft ........ Gaat de hobby lang standhouden :?: Nu lijkt het allemaal toppie, maar over een half jaar :?:
Gebruikersavatar
Boskoos
Berichten: 619
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 16:06
Schaal: 1:18
Locatie: Zoersel/Belgie

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door Boskoos »

Een nieuwe mooie hobby precies! Maar heeft inderdaad dan ook weer nadelen, Ach dit avontuur heb je misschien gehad! Trek met je camera desnoods al de autos die je had! al is het voor de herinnering! Maar dan heb je die nog! Een boot en meer is natuurlijk ook zeer leuk!!
Het is best wel moeilijk om waarschijnlijk al je 1/18 modellen weg te doen! Maar als je er iets moois terug van kan gaan kopen, snap ik niet waarom je het niet zou doen.

Als je dit echt wil doen, het varen. Moette er gewoon voor gaan he. Niet twijfelen? het is tenslotte Jou keuze, niet de onze! Wel onze mening. Maar zoals ik zeg neem mooie fotos desnoods en slaag ze op, of kader ze ergens in! en dan heb je mooie herinneringen?
Porsches 1/18: 18
Begonnen in september 2011
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door schuifelhoofd »

Tja, wat kunnen we daar voor goede raad in geven?
Dat varen is natuurlijk een iets "actievere" hobby met een hoge wauw factor :roll:
Je bent maar 1 keer jong, niet? :oops:

Kostenplaatje is toch iets wat ik ook wel erg diep zou uitspitten.
Motorrijden is ook zoiets waar velen zich in de zomer tot geroepen voelen,
maar weinigen weten meteen te begrijpen wat daar allemaal van kosten aan hangt.
Velen denken gewoon: broek, vest, helm. Maar daar stopt het niet bij.
Verzekering, onderhoud, stalling, bij de meesten is dat 6 maanden een garage-versiering.
Even opsommen wat in mijn motorkleerkast hangt. Leren broek + vest, textiel broek + vest,
3 paar handschoenen (winter, zomer, en daartussen),
2 helmen (doordeweekse en lange ritten), laarzen, en dat is enkel voor mij bedoeld.
Allen maar even aantonen dat er meer benodigdheden zijn dan de meeste verwachten. Effe lekker alles uitpluizen.

Langs de andere kant heb je wel enkele 1:18 die je mijn kant uit zou kunnen verkopen :whistle:
Gebruikersavatar
NickW
Berichten: 662
Lid geworden op: wo 11 jul 2012 11:50
Schaal: 1:18
Locatie: Volkel

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door NickW »

Varen is hartstikke leuk met het lekkere weer, wat hier in de lage landen helaas niet heel veel per jaar is.. :thump_down:
En de kosten voor een boot stallen zijn ook niet mis, wij hebben een zeilboot gehad was hartstikke leuk.. Maar wel duur in vergelijking met hoe vaak je het kan doen met lekker weertje..

Persoonlijk zou ik mijn collectie niet kunnen verkopen, daar zou ik zeker spijt van krijgen, al helemaal als er van die hele zeldzame modellen tussen staan zoals bij jou het geval is met oa. de Aston DB5 James bond..
Je kan ook altijd kijken hoeveel het kost om een paar keer per jaar zo'n bootje te huren en de spullen die nodig zijn.. Vaak is dat nog verrassend laag in vergelijking met de kosten die je hebt als je daadwerkelijk zo'n boot koopt. Misschien is het dan namelijk een idee om gewoon een paar keer zo'n bootje te huren en als het dan na bijv. een jaar nog echt leuk is kun je nog altijd de beslissing tot de verkoop vd collectie maken.
Vaak is een boot en waterskiën enzo leuk voor een paar keer, maar daarna wordt het saaier en is het steeds weer hetzelfde..


Mijn advies.. Denk er nog even wat langer goed over na, en hak dan de knoop door.
“When everything seem to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it ....”
- Henry Ford
De 1:18 teller staat nu op:
102 auto's :dance:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door St. Paul »

Gewoon doen, held Boerke heeft laten zien dat je een Jos Verstappen collectie makkelijk 3 keer kunt kopen en verkopen voor nog Jos zijn carrière over is. En die carriere was echt niet zo lang. :mrgreen:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door coolpappa04 »

Hey jongens, bedankt voor jullie reactie's

Ja er zijn idd een hoop zaken waar we goed over moeten gaan nadenken en rekenen natuurlijk, maar we zijn al naar een paar boten gaan kijken en als je geen dure matercraft, malibu of ski nautique (om maar een paar topmerken te noemen) met dure binnenboordmotoren wil kopen valt het eigenlijk wel mee, (rond de 3 a 4000 euro heb je al een mooie boot met weinig of geen werk aan, trailer inbegrepen!!! zeker in nederland zijn echt mooie koopjes te doen, maar ik moet eerst eens info nemen hoe het zit met invoer enz en met een 115 pk of meer buitenboordmotor zal dit ook wel vooruit gaan :drool: )
En degene die we evnt zullen kopen zal minder dan 750 kg wegen met trailer inbegrepen, stalling is geen probleem en vrienden van ons hebben 2 jetski's en zijn dit jaar toch al bijna elk weekend of vrije dag vanaf maart/april op het kanaal gaan "varen", en vorig jaar hebben ze dit tot bijna eind oktober kunnen doen... verzekering zou rond de 100 eur per jaar zijn dus minder dan 1 autoart :mrgreen:
Ook moeten we geen keuring laten doen omdat deze zoals eerder al gezegd minder dan 750 kg zal wegen.
Onderhoud kan ik deels zelf doen met mijn opleiding als technieker, behalve de speciale zaken natuurlijk.
Ach we zullen wel zien.... eerst wat sparen en beide ons vaarbewijs halen, dan kunnen we echt verder kijken....
Maar soms moet je nu eenmaal risico's durven nemen ook al kunnen deze misschien tegenvallen, maar waar leef je ander voor hé. :dance:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door Peter Parker »

lekker doen hoor! Ik mijn 2CV ook gekocht en die staat in de winter in de stalling, maar als het dan weer lente wordt ben ik zo blij als een klein kereltje. :dance:
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door jonnoT »

Beroemde slogan"Koop een boot , werk je dood" :mrgreen:

Als watersporter kan ik je niets anders zeggen dan het vooral te gaan doen :thump_up:

Ik weet niet de voorschriften wat betreft varen in het eeuwig twistende België. Hier ten lande moet voor een beetje lekker varende speedbootje ( boven 20 km/u) een vaarbewijs hebben. Daarnaast is in het merendeel van Europa ook het nodige aan certificaten verplicht als je het idee hebt om over de grenzen van je watersport te genieten.
Nu stelt hier het vaarbewijs geen ene meter voor :doh:
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Re: nieuwe hobby in het vooruitzicht

Bericht door coolpappa04 »

jonnoT schreef:Beroemde slogan"Koop een boot , werk je dood" :mrgreen:

Als watersporter kan ik je niets anders zeggen dan het vooral te gaan doen :thump_up:

Ik weet niet de voorschriften wat betreft varen in het eeuwig twistende België. Hier ten lande moet voor een beetje lekker varende speedbootje ( boven 20 km/u) een vaarbewijs hebben. Daarnaast is in het merendeel van Europa ook het nodige aan certificaten verplicht als je het idee hebt om over de grenzen van je watersport te genieten.
Nu stelt hier het vaarbewijs geen ene meter voor :doh:
ja hoor hier in belgie idem, + 20 km/uur kan je kiezen tussen een beperkt of een algemeen vaarbewijs (het verschil is dat je voor een algemeen bewijs 20 extra vragen moet invullen op het examen (wat toch wel wat studeren is heb ik al horen zeggen ivm reglementen, routeplannen, enz.....), ook moet je ofwel een logboek met 12 uur praktijk kunnen voorleggen of 6 uur als je met een vaarschool doet met certificaat (is natuurlijk voor interpretatie vatbaar als je iemand kent met een boot).hiernaa kan je een icc paspoort (internationaal bewijs) aanvragen waar je ook de kustwateren mee kan doen (beperkt bewijs is niet genoeg ,een vriend kan erover meespreken in croatie, fikse boete aan zijn been)....
Afbeelding
Plaats reactie