Fotografie van Bieck: Behind the scenes

Handige handleidingen voor bij het fotograferen en handige tips
Plaats reactie
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Fotografie van Bieck: Behind the scenes

Bericht door 1:18 24/7 »

Omdat ik vaak vragen krijg, ook vandaag, over hoe ik die foto's nou zo maak, heb ik besloten om een topic te openen om een kijkje in de keuken te geven. :mrgreen:

Ten eerste gebruik ik een gebogen stuk karton als achtergrond, mat wit in dit geval, omdat ik dat het makelijkst vind.

Ten tweede heb ik, aan de hand van tips van een Braziliaan op een ander forum, een geraamte gemaakt van pvc elekriciteitsbuizen. De T-splitsingen zijn niet zo subtiel, maar ze doen hun werk. :)
Je kunt dit frame natuurlijk van vanalles maken, maar ik heb hiervoor gekozen omdat het goedkoop is en makkelijk te demonteren.

Afbeelding

Ten derde gaat er een (oud) laken over heen om het licht difuus te maken en harde reflecties te verminderen. Een lamp erboven is natuurlijk ook wel aan te bevelen, anders wordt het zo donker... :doh: In mijn geval is het één flinke TL-balk. In principe wil je zoveel mogelijk licht hebben, maar let erop dat je dezelfde soort lamp blijft gebruiken, anders krijg je rare kleuren.

Afbeelding

Tot zo ver de opstelling, dan nu de camera. Ik heb zelf een redelijk goede camera die nog net niet in de spiegelreflex klasse valt, maar wel veel valt in te stellen. Hier gebruik ik de belichtingscompensatie functie om over te belcihten en dus meer licht te 'krijgen'. Hierdoor komt het wit ook echt als wit over. Gebruik liefst ook een statief omdat je vrij lange sluitertijden gaat krijgen, zeker als je het diafragma flink dicht zet om een grotere scherptediepte te krijgen. Let er tenslotte nog op dat je witbalans zoveel mogelijk aansluit op de lichtbron, zodat je geen gele of blauwe gloed krijgt.

Bent u er nog? Mooi! :mrgreen: Dan gaan we nu computeren, photoshoppen om precies te zijn. Doormiddel van de functies (auto)levels, (auto)contrast, (auto)color en eventueel spelen met de curves. Dit zorgt ervoor dat het beeld aangepast wordt naar hoe het daadwerkelijk was, 'foutjes' die de camera heeft gemaakt worden dan gecorrigeerd. Hieronder een voorbeeld van welk effect dit heeft:

Afbeelding

Het verschil van voor en na is hier heel heftig, dat komt omdat de foto's even snel gemaakt zijn en ik niet heb overbelicht en ook geen statief gebruikt, een beter, ouder voorbeeld is dit:

Afbeelding

Ik hoop dat het een beetje leerzaam was, natuurlijk kan het ook op vele andere manieren, ik heb hier enkel mijn manier willen laten zien. Gaat heen en experimenteer en have fun!

Tot slot nog enkele van mijn persoonlijke favorieten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1:18 24/7 op do 08 jan 2009 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
zipperscales
Berichten: 868
Lid geworden op: di 05 apr 2005 15:12
Schaal: 1:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door zipperscales »

prachtig, u wordt bedankt voor uw antwoord, wat voor camera gebruik je eigenlijk om het verhaal compleet te maken?
Voor het meeste nieuws qua verzameling ook op twitter: http://www.twitter.com/scaleznl
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Bericht door 1:18 24/7 »

Ik gebruik een Panasonic Lumix DMC-FZ7:

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz7/

Hiervoor had ik een Canon Powershot A70, daar ging het ook prima mee!
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
Dimage
Berichten: 154
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:27

Bericht door Dimage »

Goede uitleg en je maakt zeer mooie foto's :thump_up:

Voor een simpele touch-up gebruik ik het filter "Color Washer 1.02" van "Photo Wiz" (plugin voor Photoshop).
Is een aanrader om eens te proberen.

Wat ook wel leuk is wanneer je wilt zien hoe een bepaalde auto er in een andere kleur uit ziet, dit in Photoshop te veranderen.
Ik heb even snel een voorbeeldje in elkaar geflanst;

origineel
Afbeelding

aangepast
Afbeelding

Zoals jullie zien heb ik het achterstuk een groene kleur gegeven.

In Photoshop doe je dit vrij "eenvoudig" door eerst met de magnetic lasso tool een deel te selecteren.
Eenmaal geselecteerd ga je naar images > adjustments > desaturate.
Je ziet nu dat het geselecteerde naar zwart/wit beeld gaat.
Als laatste kan je nu het geselecteerde een andere kleur geven door met de kleurschuifregelaars te spelen (images > adjustments > color balance).

In het verleden heb ik wel eens wat verder met Photoshop gespeeld, waarvan ik nog wat op de pc vond.
Het eindresultaat is niet supermooi te noemen, maar het geeft wel een leuk beeld van de mogelijkheden met Photoshop.

origineel
Afbeelding

aangepast
Afbeelding

mvg Frans
Gebruikersavatar
Bracer
Berichten: 2450
Lid geworden op: za 18 okt 2003 13:42
Locatie: Maastricht

Bericht door Bracer »

Strakke opstelling Bieck :thump_up: voor de winter misschien wel een optie :think:

(nog ff off-topic) voor veel meer tips rond kleuren veranderen etcetc.: http://www.digimods.co.uk/tutorials/tutorials.htm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: Fotografie van Bieck

Bericht door Powersprint »

Leuk zo'n topic even omhoog schoppen :D

Maar ik had een vraagje over de belichtingscompensatie. Ik heb hier even mee gespeeld, en het werkt zeker. De achtergrond wordt mooi wit hierdoor. Maar de auto wordt ook erg overbelicht. Enig idee hoe je dit het beste aan kunt pakken?

Alvast bedankt :thump_up:
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Fotografie van Bieck

Bericht door 1:18 24/7 »

Powersprint schreef:Leuk zo'n topic even omhoog schoppen :D

Maar ik had een vraagje over de belichtingscompensatie. Ik heb hier even mee gespeeld, en het werkt zeker. De achtergrond wordt mooi wit hierdoor. Maar de auto wordt ook erg overbelicht. Enig idee hoe je dit het beste aan kunt pakken?

Alvast bedankt :thump_up:
Ja, dat heb ik! Sinds kort doe ik het anders dan hier op de eerste pagina beschreven. Vroeger vertrouwde ik nog alleen op levels om het wit echt wit te krijgen, daarvoor zelfs wit kwasten.... Echter nu doe ik het met curves en dan vooral door de witbalans daarvan te gebruiken!

Men neme een foto:

Afbeelding


Open die in Photoshop (ik neem aan dat je dat hebt? Anders moet je die maar ergens "kopen"). Mijn versie is CS3, ik weet niet of het ook in andere versies kan.

Ga dan naar: Image>Adjustments>Curves:

Afbeelding


In het schermpje dat nu verschijnt pak je het witte pipetje (set white point). Hiermee klik je ergens in de foto op een plaats die wit is. Hierdoor weet photoshop wat 'ie als wit moet zien en corrigeert 'ie dus de witbalans, maar hij zorgt ook dat het wit echt wit wordt. Als je tevreden bent klik je op ok.

Afbeelding


Mocht hierna het model zelf te licht zijn, dan kan je opnieuw naar curves gaan en zelf de curve manipuleren. Speel hier een beetje mee en zie wat het doet!

Dit is het verschil tussen onbewerkt en bewerkt:

Afbeelding


En ten slotte het eindresultaat:

Afbeelding


Ik hoop dat het duidelijk is, vragen zijn welkom. Andere manieren zijn er wellicht ook, dit is hoe ik het mezelf heb aangeleerd. Gebruik op eigen risico dus! ;) :thump_up:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: Fotografie van Bieck

Bericht door Powersprint »

Bedankt voor de uitleg bieck! ik gebruik momenteel cs2, maar de opties zijn nog hetzelfde gebleven :) Het probleem bij mij is oa ook dat mijn achtergrond niet geheel egaal wit is. Zitten ook nog wat vouwen in. Toch maar op zoek naar iets nieuws dan :D
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Fotografie van Bieck

Bericht door 1:18 24/7 »

Dat kan je wel oplossen hoor, klik gewoon met dat pipetje op het donkerste stukje wit en dan zal ook dat stukje verdwijnen! Ik check het altijd ff door het scherm van mn laptop naar achteren te kantelen, hierdoor wordt het beeld donkerder en zie je ook de laatste stukjes die net niet wit zijn!

Afbeelding
Afbeelding
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Plaats reactie