Resultaat testen : Blanke lak die niet geel (gelig) is

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 28 nov 2008 16:20

Resultaat testen : Blanke lak die niet geel (gelig) is

Bericht door Jasper »

Kennen jullie dit probleem, en hebben jullie misschien ook al een oplossing?

Als je een wit model overspuit met 'blanke lak' geeft dit altijd iets (gele) verkleuring, omdat de blanke lak niet kleurloos is, maar altijd ietsje gelig.

Op alle kleuren is dit niet zo'n probleem, behalve op wit.

Is er een blanke lak die WEL kleurloos is, maar niet mijn decals opvreet ?

Iemand ervaring met Micro Gloss ?
dit lijkt minder geel, maar glimt volgens mij ook niet heel erg.....
Laatst gewijzigd door Jasper op zo 21 nov 2010 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
verzamelaar van Lamborghini schaalmodellen in 1:43 en brochures
Gebruikersavatar
supra007
Berichten: 694
Lid geworden op: za 30 mei 2009 11:48
Schaal: 1:18

Re: Blanke lak die niet geel (gelig) is .... gezocht

Bericht door supra007 »

ik zelf gebruik vaak de blanke lak van de action, deze reageert bijna nergens op, is sinds de vernieuwing ook niet meer zo geel en ik heb ook nog nooit last gehad
van een reactie met decals, MAAR: ik zou het altijd eerst even uitproberen om een stukje wat je later toch niet meer kunt zien.
soms es t beater iets moeis te verleaze, gea kint t beater verleaze dan det ge t noeit het gehad!
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 4013
Lid geworden op: za 02 jun 2007 21:15
Schaal: 1:18
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Blanke lak die niet geel (gelig) is .... gezocht

Bericht door Jaap »

Ik gebruik Tamiya X-22 blanke lak:

Afbeelding

Nooit geen spul mee :thump_up:
Gebruikersavatar
thebulldog
Berichten: 271
Lid geworden op: wo 11 apr 2007 17:12
Locatie: Rotterdam

Re: Blanke lak die niet geel (gelig) is .... gezocht

Bericht door thebulldog »

supra007 schreef:ik zelf gebruik vaak de blanke lak van de action, deze reageert bijna nergens op, is sinds de vernieuwing ook niet meer zo geel en ik heb ook nog nooit last gehad
van een reactie met decals, MAAR: ik zou het altijd eerst even uitproberen om een stukje wat je later toch niet meer kunt zien.

Ook ik gebruik deze regelmatig voor mijn modellen, ook hier nooit geen last gehad drmee (heb al een 61 modellen een ander kleurtje gegeven en denk bij de helft de blank van Action gebruikt)

Gr,
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 28 nov 2008 16:20

Re: Blanke lak die niet geel (gelig) is .... gezocht

Bericht door Jasper »

bedankt voor de tips :thump_up:
Ik zal alles eens gaan proberen.
Ik weet geen action te zitten, maar ik hoor een collegaatje er wel eens over ...
zal haar vragen een spuitbusje mee te nemen.

Nadeel van de Tamiya en de Micro gloss vind ik dat ik weer moet gaan airbrushen.
(en ik heb zo'n hekel aan het schoonmaken na afloop :twisted: )

Ik verwacht het meest van de Tamiya X-22 ....
Zal hier de testresultaten publiceren.
verzamelaar van Lamborghini schaalmodellen in 1:43 en brochures
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 28 nov 2008 16:20

Testresultaat: Blanke lak die niet geel (gelig) is

Bericht door Jasper »

Conclusie onderaan!
Hier wat meer (12-11-10) (test)resultaten.

kant en klare spuitbussen
merk/type..........inhoud spuitbus........decalsafe.............kleur...........opmerking.....te koop bij (o.a.)..prijs (ca.)
't Stilleven..........150ml...................ja (100% ).............ietsje gelig....glanst...........Praxis................4 euro
Dupli Zapon Spray.400ml...................nee/merkafh..........kleurloos......glanst niet zo..verfhandel/dhz.....10 euro
Tamiya TS13.......100ml..................nee/merkafh..........kleurloos.......glanst niet zo..modelbouwzaak.....7 euro
Action...............400ml..................nee/merkafh..........kleurloos.......glanst niet zo..action................2 euro
Colorworks Alkyd..400ml...................ja (100%)..............ietsje gelig....glanst meest...verfhandel/dhz.....8 euro
.
Airbrush
Micro Gloss..................................Ja.......................kleurloos.......glanst niet zo........................5 euro
Tamiya X22.........23ml...................Ja.......................kleurloos.......glanst niet zo........................4 euro

Toelichting merkafh.:
Action is vrij agressief; op mijn testcards taste hij als enige de drukinkt aan.
Action is niet geschikt voor decals van JAL43, decal43.de, Tameo, wel voor Virages, Patto's, zelf geprinte decals
Tamiya is niet geschikt voor JAL43, decal43.de, wel voor Tameo, Virages, Patto's, zelf geprinte
Dupli Zapon is niet geschikt voor Tameo, decal43.de, wel voor JAL43, Virages, Patto's, zelf geprinte

De decals van decal43.de zijn met name gevoelig op een groefje of randje; dan scheurt de lak ze open.
Op een volledig vlakke, afgedichte ondergrond gebeurt dit niet.
Bij de decals van JAL43 gaat de inkt vloeien
Bij de airbrush watergedragen lakjes was er een lichte reactie te zien bij de zelfgeprinte LASERdecals die niet behandeld waren
de behandelde INKjetdecals waren OK (behandeld met Stilleven en Zapon)


Ik vind de glansgraad tot nu toe tegenvallen; het is zijdeglans, behalve Stilleven en Colorworks; die glanst duidelijk meer.
Stilleven en Colorworks zijn alkyd lak, de rest is acryl lak

CONCLUSIES:
Voor alle kleuren behalve wit: Colorworks Alkyd Varnish/Vernis. Hoge glans en decalsafe. goedkoop
Voor wit: willekeurige Acyllak, maar test je decals ! Zijdeglans maar kleurloos.

Aangezien de acryls de decals opvreten die ik moet gaan gebruiken ga ik voor de veilige tussenweg:
Ik ga een iets gelige maar veilige lak gebruiken, op de allerwitste wit die er is: de basis wit voor mengkleuren.
Voor iedere kleur wit die op een auto zit is dit de basis, maar dan met een andere kleur toegevoegd (weinig)
Witter dan dat gaat dus niet, en dat deze dan ietsje gelig opkleurt... nou ja, dat neem ik dan voor lief.
Hij is dan nog steeds witter dan mijn koelkast en daarvan heeft ook nog nooit iemand geklaagd dat ie niet wit was :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Jasper op zo 21 nov 2010 10:49, 6 keer totaal gewijzigd.
verzamelaar van Lamborghini schaalmodellen in 1:43 en brochures
Gebruikersavatar
Bmw E34 V12
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 nov 2010 13:12
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Blanke lak die niet geel (gelig) is .... gezocht

Bericht door Bmw E34 V12 »

Ik gebruik altijd Motip Clear Varnish deze vloeid mooi zonder verkleuring
Als er geen glans meer inzit moet je hem spuiten !
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 28 nov 2008 16:20

Re: Blanke lak die niet geel (gelig) is .... gezocht

Bericht door Jasper »

Bmw E34 V12 schreef:Ik gebruik altijd Motip Clear Varnish deze vloeid mooi zonder verkleuring
Wat doet deze met decals?
verzamelaar van Lamborghini schaalmodellen in 1:43 en brochures
Gebruikersavatar
Bmw E34 V12
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 nov 2010 13:12
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Blanke lak die niet geel (gelig) is .... gezocht

Bericht door Bmw E34 V12 »

Bij decals dunne lagen opzetten en dan gaat het heel goed.
Als er geen glans meer inzit moet je hem spuiten !
Plaats reactie