Welke Lak/verf

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
Klinkie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 01:36
Locatie: Hoeselt

Welke Lak/verf

Bericht door Klinkie »

Hoi,

Ik wil mij graag gaan toeleggen op ombouw 1/43.

Nu is mijn vraag welke lak/verf gebruik ik hier het beste voor ?
Ik heb geen airbrush, dus bestaan er spuitbussen die niet alles dichtspuiten zoals deurstijlen etc...
Ik gebruik Ethylacetate voor het afbijten van de lak dit werkt zeer goed. Maar laat ik best de originele kleur erop, schuur ik en overspuit ik , of hoe doe ik dit het best ?

Sorry voor de vele vragen :)

greetz

Klinkie
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Welke Lak/verf

Bericht door bobbob »

Als je een beetje kan dun spuiten valt het best mee. Maar met 1:43 heb ik geen ervaring...
Ik schuur het gewoon altijd, maar je kan ook gewoon afbijt gebruiken
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Welke Lak/verf

Bericht door Rossy »

Bij 1:43 is alleen schuren echt niet genoeg.
Dan spuit je alle details dicht.
Ja, ik heb er ervaring mee.
Is bij 1:18 ook wel zo maar in mindere mate.
De hele body kaal maken en fijn opschuren voor je gaat spuiten.
Spuiten in heel dunne laagjes, eerst primer, dan lak dan nog blanke lak, ook bij standaard kleuren.
De kleur blijft dan veel langer mooi.
Je kan eigenlijk iedere spuitbus wel gebruiken alleen wel oppassen met metallic lakken.
Zeker in 1:43 wil dit al snel een botsauto lak worden vanwege de grote metallic korrel die erin zit.
Het mooiste is als je met een airbrush gaat spuiten, dan kan je de lak laten mengen met een zo klein mogelijke metallic korrel erin.
Sommige bedrijven mengen ook verf op kleur in een spuitbus, hier kan je ook vragen naar een fijnere metallic korrel.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Hebbie
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 22:08
Schaal: 1:18
Locatie: Woudenberg

Re: Welke Lak/verf

Bericht door Hebbie »

Hallo,
Ik wil een peugeot 407 silhouette overspuiten, en verder nog een beetje pimpen, hoe moet ik dat doen, spuiten?
Ik heb het nog nooit gedaan. Het is een 1:18 schaalmodel, waarmee moet ik de oude lak erafhalen/ schuren, en waar kan ik een spuitbus kopen om te spuiten...
Sorry dat ik jullie het hemd van het lijf vraag, maar ik wil het zo graag doen :)

Herbert
GEZOCHT: schadeauto (schaal 1:18, pb als je er 1 verkoopt)
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Welke Lak/verf

Bericht door bobbob »

@Hebbie: Ik zou eerst maar is wat gaan rondsnuffelen op het forum, kom je ook al een heleboel tegen :wink:

Je moet hem eerst goed vlak schuren, of met verfafbijt of met thinner de verf er goed afhalen, zorgen dat het glad is.
Dan een paar dunne laagjes Primer/grondverf spuiten. Als dat niet goed vlak is, even licht opschuren met fijne korrel schuurpapier, dan evt. nog een laagje.
Dan een paar laagjes kleur. Als dat niet goed vlak is, even licht opschuren met fijne korrel schuurpapier, dan evt. nog een laagje.
En dan nog een paar laagjes blanke lak eroverheen. Voor de glans en bescherming.

Spuitbussen kan je gewoon bij de Action kopen, primer, kleuren, blanke lak. Alleen ben ik er inmiddels achter (is ook mijn mening), dat de Action primer niet heel goed hecht, ik gebruik nu Motip. Maar dat is niet iedereen met mij eens :P

Heb je hier wat aan?
Hebbie
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 22:08
Schaal: 1:18
Locatie: Woudenberg

Re: Welke Lak/verf

Bericht door Hebbie »

Oke, bedankt, kan verfafbijt of thinner ook op plastic onderdelen, want mijn voorruit en lampen kunnen er niet uit. Wat voor schuurpapier moet je kopen en waar koop je dat, alcast bedankt :-)
GEZOCHT: schadeauto (schaal 1:18, pb als je er 1 verkoopt)
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Welke Lak/verf

Bericht door bobbob »

Hebbie schreef:Oke, bedankt, kan verfafbijt of thinner ook op plastic onderdelen, want mijn voorruit en lampen kunnen er niet uit. Wat voor schuurpapier moet je kopen en waar koop je dat, alcast bedankt :-)
Afbijt en thinner moet je niet gebruiken voor plastic onderdelen, want dan blijft er weinig van over :P Dus dat zou ik niet doen.
Voorruit en lampen zou ik gewoon nog even proberen, meestal kan het er wel uit. Anders even foto's plaatsen :thump_up:
Want anders moet je afplakken, en dat is moeilijk om goed af te plakken.... :|
Je kan het beste waterschuurpapier kopen, dus met waterschuurpapier schuren. Kan je wel bij modelautowinkels krijgen, bij sommige andere winkels ook wel
Hebbie
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 22:08
Schaal: 1:18
Locatie: Woudenberg

Re: Welke Lak/verf

Bericht door Hebbie »

Bij de lampen en vooruit zitten er gewoon puntjes in gaatjes en een flinke dot lijm erop, dat krijg ik er wel af maar ik ben bang dat ik het er niet meer op krijg.
GEZOCHT: schadeauto (schaal 1:18, pb als je er 1 verkoopt)
Hebbie
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 22:08
Schaal: 1:18
Locatie: Woudenberg

Re: Welke Lak/verf

Bericht door Hebbie »

Welke korrel waterschuurpapier moet ik nemen, en weet iemand een winkeltje in de buurt van afoort waar ze dat verkopen?
GEZOCHT: schadeauto (schaal 1:18, pb als je er 1 verkoopt)
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Welke Lak/verf

Bericht door bobbob »

Ik zou iets van korrel 150 nemen om echt te gaan schuren, en dus wel goed nat doen!
Daarna zou ik de krasjes er nog een beetje uitschuren met fijner schuurpapier..
Ik denk dat Steven Volp, op de Krommestraat het wel heeft. Is een modelbouwwinkel. :wink:
Daar kom ik ook vaak, woon in de buurt van afoort, en zit in afoort op school :lol:
Hebbie
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 22:08
Schaal: 1:18
Locatie: Woudenberg

Re: Welke Lak/verf

Bericht door Hebbie »

Oke, daar ga ik dan binnenkort even naar toe, maar mijn vooruit kan er niet uit :s Het zit vast met 2 ijzeren pinnen, maar ik denk dat ik dat dan maar moet afplakken, maar zit thinner in spuitbussen? En ik heb ondertussen mijn auto al een flink stuk verlaagt :-)

Herbert
GEZOCHT: schadeauto (schaal 1:18, pb als je er 1 verkoopt)
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: Welke Lak/verf

Bericht door exit »

die ijzeren pinnen zijn 'revetten'
die moet je licht uitboren zodat de rand weg is
daarna kan je de ruit eruit halen 'over' die pinnen
plaatsen kan dan ook op die manier terug gebeuren samen met wat lijm
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Welke Lak/verf

Bericht door bobbob »

Thinner zit in flessen, niet in bussen.
Maar dat moet je dus niet gebruiken als je je voorruit en koplampen er niet uit kan krijgen!!
En je moet ook even uitkijken voor andere plastic onderdelen, zo heb ik gehad dat ik een keertje mn handgrepen kwijt was, weg, thinner :shock:
Hebbie
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 22:08
Schaal: 1:18
Locatie: Woudenberg

Re: Welke Lak/verf

Bericht door Hebbie »

Oke, en hoe moet je het dan op de auto krijgen? Met een doekje? Of gewoon er overheen gooien, en na 2 dagen toch grondverf op spuiten dan na 2 dagen kleur, en dan weer na 2 dagen de lak?
Of moet je ipv grondverf primer gebruikken, want ik las ergens dat thinner en grondverf met elkaa er reageren, en moet je het model 1 dag in de thinner laten weken?
GEZOCHT: schadeauto (schaal 1:18, pb als je er 1 verkoopt)
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Welke Lak/verf

Bericht door bobbob »

Je moet de thinner in een bakje doen, pas op, bakje kan wegsmelten!, model erin, totdat de verf goed los zit. Dan nog even schuren.
Ligt eraan welke verf je gebruikt hoelang het moet drogen.
Plaats reactie