lak verwijderen???

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
Gebruikersavatar
NICK75
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 29 dec 2004 15:46
Locatie: Hazerswoude

lak verwijderen???

Bericht door NICK75 »

Hoe kan je het beste lak van een die-cast auto verwijderen?
Alvast bedankt.
Ik wil mijn nieuwe Alfa 75 van burago een ander kleurtje geven.

Groeten NICK!!!
porsche959
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 13 dec 2004 17:36
Locatie: alphen aan den rijn

Bericht door porsche959 »

je kan het gewoon met schuurpapier doen.... gebruik dan een grove korrel dat is wat makkelijker....maar om het daarna wat mooier en gladder te maken kan je een fijne korrel gebruiken....
succes ermee....
porsche959
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Bericht door Jolly Club »

Afbijt middel werkt perfect, kun je halen bij de bouwmarkt.....

Wel plastic handschoenen aan en goed spoelen met water, maar zelfs de fijnste naadjes krijg je er kaal mee :thump_up:

Wel opletten dat alle plastic delen verwijderd zijn voordat je het er op kwast :wink:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
NICK75
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 29 dec 2004 15:46
Locatie: Hazerswoude

Bericht door NICK75 »

Haal je dan niet alle details weg??
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Metaal in gewoon in de thinner leggen, plastic schijn je in verse remolie DOT 5 te kunnen leggen...

Met remolie heb ik zelf nog niet geprobeert... maar thinner werkt goed.
Zit de lak nog in de kieren... dan gewoon weer terug leggen... of met een borsteltje erover heen gaan.
Laatst gewijzigd door Opel-DTM op di 01 feb 2005 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

met remolie zou ik het niet doen deze heeft de vervelende eigenschap
dat je het model super goed moet reinigen met agresieve midellen anders blijft de nieuwe lak niet zitten. :thump_down:
ook blijft deze olie soort aan de vingers plakken en als je ze niet goed gereinigd hebt en iets vastpakt waar ook verf op zit kun je deze afschrijven :thump_down:
en het is ook nog een gevaarlijke oliesoort, mijn oordeel
NIET DOEN MET REMOLIE.

gewoon doen met thinner in een goed geventileerde ruimte :thump_up:
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

porsche959 schreef:je kan het gewoon met schuurpapier doen.... gebruik dan een grove korrel dat is wat makkelijker....maar om het daarna wat mooier en gladder te maken kan je een fijne korrel gebruiken....


Schuurpapier heb ik bij mijn eerste probeersel gebruikt. Ik was ook begonnen met een iets grovere korrel. Nu heb ik 1 advies voor je... Niet doen. Diepere krassen kreeg ik echt niet meer weg en in naden etc kom je echt niet met schuurpapier. En hoe vaak en hoeveel je het ook spuit, diepere krassen blijf je altijd zien tenzij je ze dan weer plamuurt.

Ik zou idd chemisch de verf verwijderen. Indien je echt iets wilt schuren alleen erg fijn schuurpapier gebruiken.
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Bedankt Andre :thump_up: :!:
Dat met die remolie dat wist ik niet...
Was zelf van plan om binnenkort een plastic modelletje ermee te doen..
En dan had ik waarschijnlijk de hele dag dit gedaan :doh: :doh: :doh:
Laatst gewijzigd door Opel-DTM op do 30 dec 2004 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Bericht door Jolly Club »

Mijn Minichamps M3 (zie Ombouwprojecten) heeft een week in thinner gelegen waarna slechts ongeveer 30% van de zwarte lak losliet, de rest ben ik aan het verwijderen met staalwol, maar ook daarmee loop je het risico van krasjes.......

Heb bij eerdere projectjes afbijtmiddel gebruikt, en daarmee had ik dit probleem niet.....

Thinner zou ik niet snel weer doen, al kan het natuurlijk ook per model/merk/kleur/verf verschillen wat het resultaat is.

:think:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Remolie kan goed hoor, voor plastic! Als je een plastic model in de tinner gooit, is ie binnen een half uur verdwenen! Dat het zo vet blijft, is ook makkelijk op te lossen. Leg je model even te weken in een bak met water met een beetje afwasmiddel erdoor. Dit haalt alle vettigheid weg :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
NICK75
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 29 dec 2004 15:46
Locatie: Hazerswoude

Bericht door NICK75 »

Bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Franx
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 12 jan 2005 15:33

Bericht door Franx »

Ik gebruik voor metalen modellen ook wel eens verf-afbeit. Gaat echt goed...Vooral als alle verf er af moet vanwege beschadigingen/stukjes af.
Indien laklaag vrij goed is maar het alleen om een ander kleurtje te doen is werkt licht schuren ook lekker hoor. Je moet de lak gewoon een beetje 'dood' maken voor de hechting van de nieuwe laag.

Ik gebruik ook wel eens Cif om te schuren, goed afspoelen/drogen en in lichte lagen overspuiten...Ik heb er zelden problemen mee.
Gebruikersavatar
DTM
Berichten: 477
Lid geworden op: di 09 nov 2004 19:18
Locatie: Assendelft

Bericht door DTM »

Heb thinner gebruikt voor een rode F40. Dit ging best goed. Later thinner gebruikt bij een blauw-metallic Viper. Dit ging veel lastiger. Mijn idee is dat lakken zonder metallic (en waar vaak dus niet apart blanke lak overheen is gespoten) makkelijker met thinner weg te krijgen zijn.

Toch vind ik thinner gemeen en vervelend spul om mee te werken (en ik heb het gewoon in de buitenlucht gebruikt). Ben nu een model kaal aan het halen met Muscle Ovencleaner (gelezen in een tutorial). Tot nu toe gaat dit erg makkelijk. Het enige nadeel is dat het een soort van kalklaag achterlaat dat je er daarna weer af moet schuren.
Gebruikersavatar
Special Models
Berichten: 315
Lid geworden op: di 12 jul 2005 01:38
Locatie: brakel

Bericht door Special Models »

Je kunt je model ook gewoon schuren met een grovere korrel.
Maar dan moet je hem wel in de spuitplamuur zetten en daarna waterproof opschuren.
Op zichgeeft dit weinig problemen en het geeft ook geen krassen.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Ik mis er nog 1, welke erg veel gebruikt wordt in de plastic modelbouwwereld:

Mr Muscle ovenreiniger: Leg je model met een scheut Mr Muscle in een plastic zak, en knoop deze dicht. Werkt voor plastic, resin en die-cast, maar schijnt niet voor aluminium te werken (wordt ook opgelost...)

Ik ken projecten die, alvorens ze goed gelukt waren, wel 3 keer in de Muscle terecht waren gekomen...
Plaats reactie