Het boeken Topic

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Het boeken Topic

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Velen onder ons, willen graag meer weten van een bepaalde auto, of het nu gaat om technische details, algemene informatie, of een kleuren combinatie van een voertuig exterieur samen met interieur (denkend aan (ver)bouwers), of gewoon lekker kijk plezier met een boek op schoot. Veel informatie is gelukkig te verkrijgen via het internet

Naslagwerken / folders en autotijdschriften zijn daarom een must voor iedere modelautoliefhebber, of het nu om straatauto's / racewagens / blauwlicht voertuigen of militaire boeken gaan, iedereen heeft zo zijn eigen passie, en zoals velen weten is mijn passie Daimler-Chrysler AG en alles wat er omheen hangt.

Lang geleden, op de Frankfurter Auto Messe, zag ik voor het eerst, de Maybach Exelero Concept Car in 1:1, had er wel wat over gelezen in een tijdschriftje, en heb toen besloten om het boek over deze wagen aan te schaffen, juist voor meer achtergrond informatie.

Afbeelding

Ook heb ik destijds op de stand van de Fulda Banden fabriek, een Schuco model weten te kopen, mijn dag kon niet meer stuk.

Het boek beschrijft het verleden van Maybach, ook over de oer "Exelero" , een design uit 1938 door Dörr & Schreck gebouwd op het chassis van een Maybach SW 38, in 1939 is het model geleverd aan Baron Reinhard von Koenig-Fachsenfeld. In 1939 werd deze auto naar de Fulda fabrieken gebracht, voor passend rubber, enige tijd later is de auto 'verdwenen' en dat blijft tot op heden een mysterie.

Het boek beschrijft heel goed de totstandkoming van de Fulda proto Maybach voor die mega afmeting high performance banden, van schets, via klei model naar het uiteindelijke 1:1 resultaat in 2004.

Boek is geschreven in het Duits en in het Engels, heeft veel tekst maar ook veel fotomateriaal, met ruim 252 bladzijden en is uitgegeven door Heel Verlag GmbH, IBSN 3-89880-424-0

Ik hoop dat jullie dit een aardig en vernieuwend topic vinden voor op het Maf, en dat jullie ook enkele boek reviews willen doen?

Ron
Laatst gewijzigd door MB 500 Sec Ronnie op zo 03 okt 2010 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sonett
Berichten: 412
Lid geworden op: zo 28 mei 2006 19:59
Locatie: Aalst - Belgie

Re: Het boeken Topic

Bericht door sonett »

Hey Ron,
Dit is zeker een mooi model (ik heb dit model ook in Fulda verpakking en in Mercedes verpakking)
dit is dan op schaal 1/43 ik heb ook nog een 1/87 model (allemaal zwart zo als het hoort)
al is er van dat 1/87 ook een witte versie. Het boek heb ik niet, maar wel de folder (die heeft de zelfde cover maar telt maar 8 blz. )
Gebruikersavatar
squadraminiatura
Berichten: 652
Lid geworden op: di 09 sep 2008 21:12
Schaal: 1:43
Locatie: Zwijndrecht

Re: Het boeken Topic

Bericht door squadraminiatura »

Hallo Ron,

Hulde voor de aftrap :thump_up: :worshippy: :thump_up:
Persoonlijk ben ik een groot boekenfan, en er komt regelmatig wat bij in de boekenkast. :D
Uiteraard auto (gerelateerde) boeken, en zo af en toe ook andere onderwerpen als luchtvaart, treinen ect..

Het boek wat je beschrijft is zeker over een uniek onderwerp, en een mooi aanvulling bij de Mercedes verzameling.

Ik zal een duik in mijn kast nemen en zeker wat presenteren in dit topic :thump_up:

Groeten,
Ferry
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Het boeken Topic

Bericht door tom »

Leuk topic! Conservatief geschat staat er hier vijf meter autoboeken, ik ben grootverbruiker. :)

In de late jaren '80 was de toen net uitgebrachte Volvo 480ES een van mijn grote favorieten, vanwege het afwijkende en geslaagde design. Ik kocht de bekende modellen van AHC in alle kleuren en heb destijds bij een dealer kwijlend staan bladeren in een boek over deze auto met alle ins en outs over design en ontwikkeling. Helaas, niet voor mensen die geen budget hadden voor zo'n auto en niet aan te komen. Een paar jaar later liep ik te shoppen bij mijn favoriete winkel in Londen, Motorbooks, waar ik tot mijn grote verbazing dit boek zag liggen! Tja, die was snel afgerekend...

Afbeelding

Echt een mooi geproduceerd boek op groot formaat, een plezier om door te bladeren.

Bij dezelfde winkel vond ik nog iets bijzonders: een Nederlandstalig boek over de firma Lion Cars (inmiddels failliet, na een doorstart onder de naam Lion Toys). Dit boek was al jaren niet meer leverbaar, ik had het al eens van iemand geleend en wilde het graag hebben. Mijn dag was goed!
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Het boeken Topic

Bericht door jonnoT »

tom schreef:Conservatief geschat staat er hier vijf meter autoboeken, ik ben grootverbruiker. :)
IK heb niet zoveel als Tom :mrgreen: Maar buiten de hele reeks Autovisie jaarboeken heb ik nog wel wat staan.
In juni nog via een veiling een heel mooi stapletje autoboeken voor weinig op de kop getikt.

Zal ook is kijken of ik nog wat te voorschijn kan halen , want het is een zooitje in de betreffende kamer :oops:
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Het boeken Topic

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Leuk dat het topic al een paar reacties heeft gekregen, toppie :thump_up:

Ook bij mij zijn boeken een belangrijk onderdeel in mijn leven, dus ook in de modelautocollectie, ik bezit ruim 2 meter boeken over auto's, maar ben net zoals Ferry, ook bezit ik veel boeken over treinen, boten, vliegtuigen en een extra hobby van mij algemene geschiedenis boeken.
In mijn opine is er niets leuker dan in dit soort boeken zitten te lezen en te genieten.

:oops: Wat een slechte foto van dat Maybach boek, vol met vetvingers en een flitslicht, toch maar ff een betere foto schieten. :oops: :oops:

@ Thierry, model op de voorgrond is dus het 1/43 model in Fulda verpakking, zoals jij ook bezit, plaats anders eens iets van uit je folder verzameling :wink:

@ Ferry, leuk om mee te doen, we zullen afwachten wat je uit je verzamelings ons wilt laten zien. :thump_up:

Dat Volvo 480ES boek wat Tom beschrijft, die ken ik.
Niet zelf in bezit, maar staat bij mijn broer thuis, na zijn aanschaf van zijn 480 gekregen van de dealer (1992), een fantastisch boek en compleet Volvo gek, net zoals ondergetekende. Dank voor je bijdrage :thump_up: :thump_up:

@ JonnoT, iedere toevoeging in het topic is meegenomen :thump_up:


Ik zal volgende week weer eens iets plaatsen in dit topic.

Ron
Gebruikersavatar
117ayrton
Berichten: 6967
Lid geworden op: do 14 okt 2004 10:26
Locatie: brugge
Contacteer:

Re: Het boeken Topic

Bericht door 117ayrton »

Ik koop ook wel eens boeken over Formule 1 of over Le Mans ,dit was het laatste boek dat ik kocht
Afbeelding
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
sonett
Berichten: 412
Lid geworden op: zo 28 mei 2006 19:59
Locatie: Aalst - Belgie

Re: Het boeken Topic

Bericht door sonett »

Of zal ik eens een deel van mijn collectie auto jaarboekken fotograferen?
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Het boeken Topic

Bericht door tom »

Leuk, zo'n collectie heb ik ook! De oudste is van 1954, daarna is de serie bijna compleet tot en met 2010.
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Het boeken Topic

Bericht door jonnoT »

Voor mijn Lotus F1 collectie heb ik begin dit jaar het boek LOTUS - Competition Cars

Afbeelding

Een boek dat ik iedere Lotus liefhebber kan aan raden. Goed geschreven en mooie foto's :cool:
Gebruikersavatar
squadraminiatura
Berichten: 652
Lid geworden op: di 09 sep 2008 21:12
Schaal: 1:43
Locatie: Zwijndrecht

Re: Het boeken Topic

Bericht door squadraminiatura »

Dit is een erg leuk topic, en zoals beloofd hier mijn eerste bijdrage.

Afbeelding

Het , Franstalige, boek Aston Martin en Competition.
Beide schrijvers hebben kunnen putten uit veel (ook nooit eerder gepubliceerde) foto's.
Het boek behandeld de lange autosport reis van Aston Martin vanaf begin jaren '20 tot aan Lemans van nu.
Ook als je de Franse taal niet machtig bent, is het door de zeer vele foto's een interessant naslagwerk.

Afbeelding
Zomaar een indruk, met de befaamde Robin Hamilton V-8.

Afbeelding
en nog een indruk, nu over de NIMRODS :thump_up:

Uitgeverij is ETAI in Frankrijk. ISBN 978 2 7268 8871 1 schrijvers: Jacques-Louis Bertin en Arnald P. Millereau.

Groeten,
Ferry
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Het boeken Topic

Bericht door tom »

Dit is het beste autoboek wat ik de afgelopen tijd heb gekocht. Schitterende foto's, veel informatie.

Afbeelding
Gebruikersavatar
TestaRossa
Berichten: 2087
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 09:03
Schaal: 1:43
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Het boeken Topic

Bericht door TestaRossa »

Ik mag zeggen dat ik toch wel wat boeken heb staan met zeer uiteenlopende onderwerpen. Uiteraard ook autoboeken (lees: F1) anders zou ik hier niet reageren.
De mooiste en het lekkerst weg te lezen en kijken zijn; Strijd en Extase, Forza Minardi (GB) en Unraced........Formula One's lost cars (GB).
Er is echter 1 boek dat ook specifiek over 1 bepaald type auto gaat en direct wat uitleg geeft over mijn nickname; De Ferrari Testarossa.
Jaaaaaaaaren geleden (om precies te zijn 27-02-1995) eens gekregen van mijn vader en nog steeds 1 van mijn favo boeken. Iedereen zal het erover eens zijn dat de Testarossa een ware Ferrari klassieker is en tot op de dag van vandaag 1 van de populairste wagens van het merk.
Maar goed, mijn nickname komt dus niet uit de lucht vallen en ik zal een stukje tekst citeren uit het boek. Nu wil het zo zijn dat ik een roodharig persoon ben, vandaar het kleine stukje uitleg.

"Toen Enzo Ferrari eind jaren '50 een serie wedstrijdsportwagens opzette, noemde hij ze 'Testa Rossa', omdat de kleppendeksels met rode craquelelak afgewerkt waren. Testa Rossa betekent in het Nederlands zoveel als 'roodharige'."

En nee, ik ben (nog) niet in het bezit van een Ferrari Testarossa op schaal. En ja, dat gaat echt wel een keer gebeuren......op een dag.....ooit :oops:

Geschreven door Brian Laban en uitgegeven door REBOProductions (NL versie) ISBN 90-366-0818-X met als titel: Ferrari Testarossa

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
#testarossa1980modelcarcollection ( op Instagram en Twitter ) #MV33 http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=14803
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Re: Het boeken Topic

Bericht door coolpappa04 »

destijds gekocht rechtstreeks bij aston martin zelf,de officiele uitgave van de vanquish,prachtig boek met vele mooie foto's,was niet goedkoop,maar zijn geld meer dan waard!!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Het boeken Topic

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

er komt wel heerlijk leesvoer voorbij :drool: :drool:

Nu maar eens een boek over een gigant, met pneumatiek in het vehicle.
een uitgave, mede tot stand gebracht door Benz.


Afbeelding

over het design:
Afbeelding

specials
Afbeelding
Afbeelding


Ron
Plaats reactie