De prijzen van modelauto's

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

De prijzen van modelauto's

Bericht door MiddleMan »

De laatste tijd kwam het weer naar boven. Opnieuw beginnen met verzamelen. Je gaat voorzichtig weer rondkijken, allemaal nieuwe modellen, nieuwe makers en nieuwe prijzen.

Van dat laatste schrok ik behoorlijk. In 2008 kocht je een premium model voor 100-125 euro. Ik zie nu geregeld modellen in 1:18 voorbijkomen die tussen de 200-300 euro zitten. Wat is er veranderd de afgelopen jaren dat de hobby bij mij helemaal stil heeft gelegen en ik mijn verzameling van de hand heb gedaan? Of zijn deze prijsverhogingen een logische inflatie? Ik moet eerlijk bekennen dat die prijzen me voor een "normaal" 1:18 model toch wel te gortig worden.

Iemand die uitleg heeft? :)
Instagram: DutchC6
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De prijzen van modelauto's

Bericht door Schumi28 »

Enerzijds zijn de prijzen gestegen van gestegen valuta's, (andere duurdere) materialen en in het oosten van de wereld zijn de lonen verhoogd.
Afbeelding
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Re: De prijzen van modelauto's

Bericht door MiddleMan »

Oke, maar kan dat ook de leegloop onder verzamelaars verklaren? Ik bedoel, 125-150 euro voor een model vind ik nog te doen, mits gedetailleerd en natuurgetrouw nagemaakt. Maar tussen de 200 en 300 voor een normaal model is voor veel mensen 25% van hun maandinkomen. Om een fatsoenlijke collectie op te bouwen ben je jaren en jaren bezig, de prijsverhogingen in die jaren niet eens meegerekend.
Instagram: DutchC6
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De prijzen van modelauto's

Bericht door Ricardo »

MiddleMan schreef:Oke, maar kan dat ook de leegloop onder verzamelaars verklaren? Ik bedoel, 125-150 euro voor een model vind ik nog te doen, mits gedetailleerd en natuurgetrouw nagemaakt. Maar tussen de 200 en 300 voor een normaal model is voor veel mensen 25% van hun maandinkomen. Om een fatsoenlijke collectie op te bouwen ben je jaren en jaren bezig, de prijsverhogingen in die jaren niet eens meegerekend.
Denk dat je daarom veel nieuwe fabrikanten hebt gekregen die sealed modellen maken. Zie bijvoorbeeld GTSpirit en Otto. Ook Kyosho is druk bezig met goedkopere modellen. Deze modellen liggen rond de 100-125 euro. Ik moet persoonlijk zeggen dat de modellen er erg fraai uitzien. Ik heb zelf onlangs twee Bentley modellen van GTSpirit gekocht en deze staan prima tussen de veel duurdere Minichamps modellen. Natuurlijk kan bij de Minichamps modellen alles op en zijn de interieurs een lust voor het oog. Een afweging waar verzamelaars op dit moment een keuze in moeten maken.
Mij gaat het ook meer om de kwaliteit van de verzameling dan de kwantiteit.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: De prijzen van modelauto's

Bericht door St. Paul »

Denk dat ze bij Autoart het licht ook wel gezien hebben.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Re: De prijzen van modelauto's

Bericht door MiddleMan »

AutoArt zat toch ook altijd rond de 125 euro voor een model? Het is voor mij wel de reden om, als ik weer ga verzamelen, het maar in 1:43 te doen. Daar heb je een flink aanbod en zijn de prijzen nog te doen. Voor een echt gelimiteerd model betaal je eens rond de 100 euro.

Ik heb altijd in 1:18 verzameld, maar het kost enorm veel ruimte en je moet een behoorlijk budget hebben.
Instagram: DutchC6
Plaats reactie