Nieuwe opzet MAF

Op- en/of aanmerkingen op dit forum kun je hier kwijt. Als je een leuke idee voor dit forum hebt dan horen we dat ook graag en hier plaatsen we Nieuws en aankondigingen
Klachten over de forumcrew graag via het contact formulier onderaan het menu..
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Nieuwe opzet MAF

Bericht door St. Paul »

Aansluitend op discussies over teloorgang van MAF en ideeën om het forum een nieuwe impuls te geven lijkt het me een goed idee om een topic te starten waar ideeën samen komen en besproken kunnen worden.
Curbstone Models schreef:opperde de optie op een like button per post eerder al.
ST. Paul schreef:Het lijkt mij een leuk idee om heel het subforum van het privetopic om te gooien en hier alleen nog topics met overzichts foto's te accepteren. Iedereen die een individuele auto wil presenteren doet dat dan in het 1:18/1:43/etc topic met foto's, data etc. Op die manier hou je in de privétopics alleen maar topics over met foto's zoals deze van Roelie007. :worshippy: De subforums 1:18/1:43/etc kunnen dan een soort database worden waarin je van alle wagens die MAF'rs hebben en topic kunt vinden met data/foto's. Op deze manier wordt MAF een soort naslagwerk waar je bepaalde wagens op kunt zoeken ipv van een verzameling ellenlange topics die je eigenlijk nauwelijks meer terugleest. Zeker door de zoekfunctie die na de 2de klik er 30 seconden mee kapt. En je kunt in 1 overzicht zien wie welke wagen heeft voor eventuele vragen.
Lambo schreef:Discussie en nieuws topic weer samenvoegen
Ben benieuwd of er nog meer ideeën zijn. :thump_up:
Laatst gewijzigd door St. Paul op zo 23 feb 2014 17:02, 5 keer totaal gewijzigd.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
lambo
Berichten: 1789
Lid geworden op: za 11 jun 2005 09:00
Schaal: 1:18
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe opzet MAF

Bericht door lambo »

Discussie en nieuws topic gewoon weer fijn samenvoegen, als je kijkt hoe de topics op andere forums lopen met reacties, vragen en opmerkingen op het nieuws kan ik mij niet voorstellen dat dit hier minder zou zijn, toch wordt er bijna niet gereageerd. Op de andere forums zie je geregeld mensen die ook hier actief zijn / waren wel reageren op nieuws, etc.
Aan de andere kant vraag ik mij af of het nog wel levendig te krijgen is met aan de ene kant het afnemende aantal verzamelaars en aan de andere kant de opkomst van groepen op Facebook, etc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Autofan »

Ik reageer er mssn weinig op, maar volg het 1:18-nieuws altijd! :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door togicollector »

Teloorgang van MAF heeft niets met kwaliteiten van MAF te maken als wel met de algemene tendens dat forums minder reacties ontvangen en er inmiddels erg veel versnipperd wordt (de tijd dus verdeeld wordt) over vele facebook-groepen en forums. En overal zie je hetzelfde gebeuren: er wordt veel minder uitgebreid gereageerd, een like op facebook waar vroeger een inhoudelijke reactie geplaatst werd…

Idee: maak het laagdrempelige, zoals ook facebook is, bij het plaatsen van foto's. Gewoon een foto snel kunnen uploaden zonder dat je 'm eerst ergens anders moet plaatsen zal een enorm verschil maken, een like button, zoals eerder geopperd, lijkt me ook een goed idee. Het voordeel t.o.v. facebook is dat de posts niet verdwijnen en daar is veel voor te zeggen!

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Ricardo »

Genoeg ideeën inderdaad. Geen idee of we hiermee datgene willen bereiken. Mensen willen tegenwoordig inderdaad snel, sneller, snelst. Maar ja het is uiteraard wel een hobby, en hobby's kosten over het algemeen tijd en iemand die van zijn hobby houdt, zal er ook tijd in willen steken!
Ik blijf van mening dat ondanks dat er minder gepost wordt, het bij ons op het forum nog vrij "druk" is. Ik zie andere fora waar amper gepost wordt. Elke keer als ik op het MAF kom, zijn er wel berichten geplaatst. Niet zoveel als 5 jaar geleden, maar het is hier zeker niet heel erg stil :!: Daarnaast kunnen wij niet op boxen tegen een Facebook e.d.
Qua uploaden e.d. zitten er veel haken en ogen aan. Geen idee of het überhaupt technisch haalbaar is en welke kosten hiermee gemoeid zijn. Het forum zal wel ergens ruimte moeten hebben om de foto's te kunnen opslaan.

Echter een simpeler structuur zal wellicht geen overbodige luxe zijn.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door rsh_scuderia »

De verschillende post tussen nieuws en commentaar werkte een tijdje goed, wellicht dat deze structuur nu op de schop kan en er meer discussie kan losbarsten.
Een Like of +1 button voegt weinig toe, wat mij betreft. Sneller of gemakkelijker een foto uploaden lijkt mij fijn. Dan kan de foto direct in het juiste format gepost worden. Twee vliegen in een klap. :thump_up:
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door NetForce84 »

Sneller en gemakkelijker foto's uploaden zou inderdaad geen slecht idee zijn, net zoals grote kuis houden in de (sub)topics) zodanig dat alles makkelijker en eenvoudiger terug te vinden is.

We zullen alles eens op een rijtje moeten zetten en dan kijken wat haalbaar is en hoe we het gaan aanpakken.
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Autofan »

NetForce84 schreef:Sneller en gemakkelijker foto's uploaden zou inderdaad geen slecht idee zijn, net zoals grote kuis houden in de (sub)topics) zodanig dat alles makkelijker en eenvoudiger terug te vinden is.

We zullen alles eens op een rijtje moeten zetten en dan kijken wat haalbaar is en hoe we het gaan aanpakken.
Altijd al geweten dat je ze niet op een rijtje had... :mrgreen:

Snel en gemakkelijk foto's kunnen uploaden is an sich een goed idee, maar waar wil je ze laten? Doe je dit via je eigen foruminterface zit je al snel aan je eigen serverruimte vast vrees ik en dan kan het best rap vol lopen lijkt me.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door NetForce84 »

Autofan schreef:
NetForce84 schreef:Sneller en gemakkelijker foto's uploaden zou inderdaad geen slecht idee zijn, net zoals grote kuis houden in de (sub)topics) zodanig dat alles makkelijker en eenvoudiger terug te vinden is.

We zullen alles eens op een rijtje moeten zetten en dan kijken wat haalbaar is en hoe we het gaan aanpakken.
Altijd al geweten dat je ze niet op een rijtje had... :mrgreen:

Snel en gemakkelijk foto's kunnen uploaden is an sich een goed idee, maar waar wil je ze laten? Doe je dit via je eigen foruminterface zit je al snel aan je eigen serverruimte vast vrees ik en dan kan het best rap vol lopen lijkt me.
Dat is inderdaad het enige nadeel als je snel en makkelijk foto's wil uploaden.
Dan zal de server sneller vol geraken met als gevolg dat alles dan trager zal zijn... en voor een eigen server moet kost wel wat eurootjes denk ik.

het is niet evident om keuzes te maken :D
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door schuifelhoofd »

Ik zit ook op andere modelautofora, en soms is het idd de gewoonte om een topic aan te maken over een welbepaald model,
daar de volledige fotoreeks te plaatsen, en vervolgens een (1!) foto in je privetopic te plaatsen, en een linknaar het gedetailleerd topic.

Voordelen:

- je eigen topic raakt niet zo bomvol foto's (is makkelijker als je zelf iets moet zoeken)
- elk model krijgt een eigen topic, zodat nieuwe foto's van dat model niet achteraan je privetopic komen te staan
- leden kunnen op onderwerp gaan zoeken
- vooraan in je privetopic kun je een "master" lijst plaatsen, met links naar de verschillende detailtopics

Foto's zelf op MAF hosten, vind ik persoonlijk niets, gaat erg veel plek/snelheid op de server kosten.
Persoonlijk gebruik ik zowiezo liever 1 online album (met subalbums) voor AL mijn foto's, ook diegenen die niet over modelauto's gaan.
Gebruikersavatar
aficionado
Berichten: 579
Lid geworden op: za 19 okt 2013 08:03
Schaal: 1:18
Locatie: 010

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door aficionado »

Ik vind het leuke aan dit Forum o.a. dat er alleen maar liefhebbers op zitten en spaar je CMC, Matchbox of ERTL.. Iedereen kan elkaars collectie waarderen.
Bedoel dus eigenlijk te zeggen dat qua mensen die posten kwaliteit over kwantiteit gaat mijn inziens.

Veel mensen houden simpelweg niet van Forums.. Waarom dat is laat ik in het midden.

Wat ik tegenkom als 'nieuwe' Maffer is wel het volgende:

Het is moeilijk om iemand zijn gehele collectie te volgen als ik instap op pagina 150.
schuifelhoofd schreef:vooraan in je privetopic kun je een "master" lijst plaatsen, met links naar de verschillende detailtopics


Dit vind ik een hele goede. Maakt het dus overzichtelijker voor een nieuwe Maffer. Maar is wel 'lastig' voor mensen die niet zo handig zijn met de Pc..

Het simpelste lijkt mij een "master" lijst plaatsen en erachter de datum. Dan zal het makkelijker maken om te zoeken.
Ik vind de opzet met meerdere foto's van modelauto's wel plezierig hoor. Dus dat zou ik graag zo houden.

Hoe ik 80% van de tijd te werk ga op het MAF: Eigen berichten, nieuwe berichten, privé collecties klaar.. Daar gaat al redelijk wat tijd in zitten toch?
Afbeelding
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door exit »

een master lijst vind ik niet zo slecht maar degene met een 'grote' collectie gaan er wel werk aan hebben ...
(+640 op 1/18 + andere schalen nog)


en ipv detail topics: link naar de pagina in het prive topic naar de betreffende update
want als er 10 personen dezelfde wagen kopen gaan er bij de details topics 10 hetzelfde staan ...


ook ik zit op meerdere forums en deze is hier nog steeds actiever dan vele andere.

die like/thx knop per post zou eventueel een optie zijn, hoewel ik op zich er niet echt voor ben
Maar uit een andere scene te bekijken heeft die knop wel waarde/zin.
dan worden topics ook minder lang (commentaren) maar heb je als poster wel 'meer waardering' ....
maar dan is het maar oppervlakig ipv de commentaren zelf ...
maar men heeft dan een keuze


foto's posten optie zal wegens capaciteit er niet inzitten
maar is er geen plugin voor de forum software om met 1 of andere opslag te combineren zodat je 'makkelijker' foto's kan invoegen dan?
ik blijf op eigen webspace plaatsen, omdat ik daar de verzameling up to date tracht te houden.
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
manowar
Berichten: 3903
Lid geworden op: zo 19 sep 2004 19:29
Schaal: 1:43

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door manowar »

Het idee van een Master lijst vind helemaal nog niet zo gek.

zal wel even werk zijn maar heeft ook wel voordelen. Mensen kunnen direct op de eerste pagina zien welke modellen in de privécollectie te vinden zijn met een link naar de desbetreffende foto's.

Er kan ook een gedeelte komen met een topic per fabrikant en hierin topics van de modellen die deze fabrikant heeft uitgebracht.
Hier kan iedereen dan foto's plaatsen van dat model. In het prive topic kun je hier dan weer naar verwijzen. Dan krijg je ook direct een overzicht welke modellen een fabrikant heeft uitgebracht.
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Peter Parker »

Leuk dat jullie zo meedenken! Het MAF in een volgende fase. Ook ik vind het hier niet te rustig, er is wel een overgang merkbaar naar een nieuwe garde verzamelaars. Prima. Hoort erbij. Zo'n master lijkt me een mooi plan. Mijn verzameling is ook uitgesmeerd over vele pagina's en een gedeelte ervan is ook verkocht.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Ricardo »

Heb dergelijk idee al een keer geopperd: Zit wat werk in, maar zou wel een mooi naslagwerk zijn. Het hoeven niet allemaal verslagen te zijn, het kan ook alleen met foto's uiteraard.

http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=57&t=17963

http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=57&t=17964

http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=57&t=17965

:whistle:
Plaats reactie