Maserati MC20 2/1/2023 (P.159)

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Jaaroverzicht 2021 10/12/2021 (P.158)

Bericht door Johan »

Ricardo schreef: vr 31 dec 2021 09:28 Nu alleen nog een leuke prijs in de Staatsloterij om ze ook allemaal te kunnen aanschaffen :mrgreen:
Dat zal inderdaad kunnen helpen, zeker bij wat ik het afgelopen jaar heb uitgegeven aan modellen :shock:
Maar ik heb goede hoop want we hebben een lot gekocht, je weet t nooit.... :D
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Jaaroverzicht 2021 10/12/2021 (P.158)

Bericht door Johan »

Eindelijk !!!!
Mijn pre-order bij BBR is na vele maanden aangekomen, mijn eerste model dit jaar overigens :shock:
Ik vind die pre-order tijden bij BBR toch wel erg buitensporig hoor maar goed, het model was het wachten waard zullen we maar denken.
Binnenkort op de foto zetten, hebben we toch nog een update dit jaar :D
Het gaat trouwens om de Maserati MC20.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Jaaroverzicht 2021

Bericht door St. Paul »

Johan schreef: vr 10 dec 2021 15:24
7
Lamborghini Diablo GT
Afbeelding
In de classic remise in Düsseldorf stond een echte afgelopen maand. Wat een beest is dit. :shifty:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Commer 8 CWT Van

Bericht door Johan »

Op de valreep, na veel gedoe met inloggen op m'n Flickr, lukt het toch nog een update te plaatsen dit jaar.
Het model staat hier inmiddels al een aantal maanden in de collectie, de Commer 8 cwt Van.


De Commer 8 cwt is technisch gebaseerd op de Hillman Minx sedan. De toevoeging 8 cwt is een verwijzing naar het laadvermogen. Cwt is een vastgestelde eenheid wat in dit geval (8 cwt) overeen komt met net iets meer dan 400 kg. De aandrijving kwam van een kleine 1185 cc motor van 35 pk.

De versie van het schaalmodel heeft als reclame His Master’s Voice. Afgekort HMV was een Brits platenlabel. De originele naam was overigens Gramophone Company. Begin 20ste eeuw bracht HMV veel muziek uit. Eerst gebeurde dit op wasrollen, later op 78-toerenplaten. Het bedrijf groeide zo snel dat het al vlug de grootste platenmaatschappij ter wereld was. Net als veel automerken kwam ook The Gramophone Company in handen van andere eigenaren. In de VS kwam het bedrijf in handen van de Victor Company dat later weer werd overgenomen door het bekende RCA.

His Master’s Voice werd in Groot-Brittannië onderdeel van EMI. Veel Amerikaanse artiesten brachten hun muziek in Europa uit onder het His Master’s Voice label. Het beeldmerk van HMV is een hele bekende, het is het witte hondje (Nipper) die alle aandacht heeft voor een grammofoon.

Dat uitgerekend dit schaalmodel mijn aandacht trok heeft alles te maken dat ik naast auto-miniaturen ook spullen van His Master’s Voice verzamel. Vandaar even een heel kort stukje over dit platenlabel.

Het schaalmodel komt van Dinky Matchbox. Omdat dit model in de budgetklasse zit gaan we het niet beoordelen zoals gebruikelijk. Als referentie bij mijn beoordelingen gebruik ik BBR, we zouden de plank volledig misslaan om een model als deze daarmee te vergelijken. Het is ook niet nodig omdat Dinky dit model niet als zodanig in de markt zet. Het model moet een goede gelijkenis hebben met het origineel maar voor de afwerking is het budget bepalend, niet andersom.

Het model heeft een diep donkerblauw als kleur. Ondanks er redelijk wat verf opzit dekken de randen niet, een bekend probleem met deze kleur. Het chroomwerk oogt goedkoop en niets in strak aan het model. De lijnen, details en letters niet maar zoals ik eerder al aangaf gaat het daar niet om bij een model als deze.
Kijken we vanuit een andere setting naar dit model dan zien we een geweldig miniatuur staan. De vormen kloppen en het neemt je mee in de juiste sfeer. Het is gewoon een leuk model met de juiste uitstraling waarbij het is heerlijk om het eens als zodanig te bekijken. Niet altijd het maximale verwachten en vragen van de afwerking, gewoon genieten van wat het is. Dit laatste heeft Matchbox/Dinky heel goed begrepen. Eerst de prijs bepalen en binnen dat budget wat leuks maken. En laat dat nu veel moeilijker zijn dat met een enorm budget de mooiste modellen maken.

Nee, Matchbox/Dinky doet dit heel goed en begrijpen volledig waar het om gaat. Complimenten hiervoor want met hun filosofie kun je ook met een klein budget een geweldige collectie verzamelen. De Commer 8 cwt Van is daar een mooi voorbeeld van. Is het model perfect? Zeker niet maar toch ben ik ontzettend blij met dit model in mijn collectie. En is dat niet waar het om gaat? Absoluut.

merk: Commer
model: 8 cwt Van
uitvoering: His Master's Voice
kleur: blauw
schaal: 1/43
fabrikant: Dinky/Matchbox

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Commer 8cwt Van 27/12/2022 (P.159)

Bericht door St. Paul »

Leuke variatie.

We missen de Maserati nog overigens. :wink:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Commer 8cwt Van 27/12/2022 (P.159)

Bericht door Ricardo »

Je hebt hem wel prachtig op de foto gezet :drool: Een model die twee hobbies combineert, beter kan niet :thump_up2:
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Commer 8cwt Van 27/12/2022 (P.159)

Bericht door Johan »

St. Paul schreef: di 27 dec 2022 17:48 We missen de Maserati nog overigens. :wink:
Goed opgemerkt, de Maserati komt eraan. :wink:
De foto's zijn net klaar, nog een stukje tekst maken en dan komt ie eraan.

@Ricardo, dank je. :thump_up:
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Commer 8cwt Van 27/12/2022 (P.159)

Bericht door Schumi28 »

Leuke en bijzondere aanwinst Johan :thump_up:
Afbeelding
Porschelover
Berichten: 742
Lid geworden op: di 20 okt 2015 20:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Commer 8cwt Van 27/12/2022 (P.159)

Bericht door Porschelover »

mooie aanwinsten allemaal en laat die MC20 maar komen ;-)
ik ben benieuwd welk kleur je hebt
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Maserati MC20

Bericht door Johan »

Dank jullie voor de leuke reacties.
Ik had het model graag nog voor de jaarwisseling willen plaatsen, niet gelukt. :nee:
Helemaal niet erg natuurlijk want dan beginnen we er gewoon het nieuwe jaar mee. :ja:

De Maserati heeft lang in pre-order gestaan bij BBR, en inmiddels staat het model ook weer een tijdje in de vitrine te pronken hier.

2020 was het jaar dat Maserati hun nieuwste creatie tentoonstelden, de MC20. Voorzien van een 3 liter V6 bi-turbo dat een vermogen van 630 pk weet te generen. De bijbehorende prestaties zijn een topsnelheid van 325 km/u en een 0-100 sprint in 2,9 seconden.
Nog niet heel lang geleden kon je er vanuit gaan dat dit soort supercars een brullende V8 of hysterische V12 hadden maar ook een V10 was niet ongewoon. In de huidige tijd moet alles (helaas) anders en moet de Maserati het doen met een relatief kleine V6. Gelukkig is er aan vermogen geen gebrek want die 630 pk is toch een serieus getal, zeker bij een achterwiel aangedreven auto.

Dit miniatuur is van BBR waarbij ik bewust heb gekozen voor een ingetogen kleur, Grigio Mistero met een zwart dak. Met zijn prijs zit het model zoals gewoonlijk in de hogere klasse maar het is wel weer een echte BBR. Dit wil niets anders zeggen dan dat er eigenlijk weinig op aan te merken is.

Het lakwerk is weer perfect met een mooi metallic effect en een hoge glansgraad. De velgen zijn niet helemaal mijn smaak en doet wat mij betreft ook wat afbreuk aan het design van de MC20. Dit is uiteraard een persoonlijke smaak want ze zijn wel netjes en geven een goed zicht op de achterliggende rempartij.
Alle lijnen en naden zijn strak en de carbon delen hebben een fijne structuur qua print. Ik kan dit zeker waarderen, het maakt het toch realistischer

Voor zien we een grote grill met de bekende drietand van Maserati prominent in het midden. Wat extra aandacht voor het rooster in het front. Want dit is werkelijk heel subtiel uitgevoerd en wat mij betreft zijn het dit soort details die het verschil maken op dit niveau. Het interieur heeft twee kleuren wat dan weer een mooi contrast geeft met het exterieur. Ik zei het al eerder, dit model heeft een zwart dak en dat pakt hier bijzonder goed uit. Het gaat keurig over in de achterklep met daaronder de V6, veel zie je daar overigens niet van maar het zit er wel.

Naast de portieren zien we het prachtige logo terugkomen, klein en subtiel maar ook hier weer details die het verschil maken. Aan de achterkant slanke donkere achterlichten die de vormen van de MC20 positief versterken, goed bedacht van de designers. Iets daaronder zien we dan weer twee uitlaatpijpjes door het carbon naar buiten komen. Een mooie plek wat zorgt voor een krachtige uitstraling.

Met de MC20 heeft Maserati weer een echte supercar met prachtige, zelfs sierlijke vormen en BBR heeft daar ook nu weer een prachtige verkleining van weten te maken. Er is niet veel op aan te merken maar gezien de prijsstelling is dit ook wat je mag verwachten. Gewoon een mooi product.

Rest ons nog even te kijken naar de grondplaat. Het ziet er leuk uit met een geweven carbonstructuur maar feitelijk is het niets anders dan een simpel stukje plastic. Ik denk, ook gezien de prijs, dat dit beter moet kunnen. Het volstaat prima, dat zeker maar toch….. Het typeplaatje op de grondplaat spreek wat meer door het gebruik van de Italiaanse kleuren.

Conclusie is dat we weer een mooi miniatuur aan de collectie hebben kunnen toevoegen van een bijzonder merk, Maserati.
merk: Maserati
model: MC20
kleur: Grigio Mistero
schaal: 1/43
fabrikant: BBR

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Maserati MC20 2/1/2023 (P.159)

Bericht door Ricardo »

Weer een mooie recensie Johan. Een prachtig model en zoals je zelf al hebt gezegd een heel ingetogen kleur. Neemt niet weg dat ik het naamplaatje dan weer heel schreeuwerig vind overkomen :lekker_puh: Gave aanwinst :drool: :worshippy:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Maserati MC20 2/1/2023 (P.159)

Bericht door St. Paul »

Bij elke Maserati wordt Ferrari er toch op gewezen dat de beste ontwerpers binnen hun holding voor het "B" merk werken tegenwoordig. Niet de absoluut mooiste Maserati maar wel een prachtig model. :thump_up:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Plaats reactie