Sven's collectie presents : 1964-2014, 50 years of Hemi

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Sven's collectie presents : 1969 Chevy Camaro SS 396

Bericht door Ferrarifan »

Heerlijk al die klassieke Amerikanen in al die verschillende kleuren. Toen konden ze nog auto's maken.
Waar is het misgegaan :think: We geven gewoon Trump de schuld :D
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Nova
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 10 feb 2017 22:00
Schaal: 1:18

Re: Sven's collectie presents : 1969 Chevy Camaro SS 396

Bericht door Nova »

Wat een prachtige auto's, Sven. Leuk om al je foto's te kunnen bekijken en je interessante informatie en achtergronden over de auto's te lezen. Dat wit met de rode striping staat de Camaro inderdaad erg goed. Ik heb zelf een Camaro ZL-1 (COPO 9560) 1969 in "Cortez Silver", één van mijn eerste modelauto's. Blijft toch een favoriet. Die van mij heeft alleen niet de RS badge op de grille, maar een blauwe bow-tie. Ik meen ergens gelezen te hebben dat alle ZL-1 Camaro's een bow-tie embleem hadden.
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie presents : 1969 Chevy Camaro SS 396

Bericht door Svenson1983 »

Nova schreef:Wat een prachtige auto's, Sven. Leuk om al je foto's te kunnen bekijken en je interessante informatie en achtergronden over de auto's te lezen.
Dank je voor dit leuke compliment :thump_up:. Ik tracht de komende weken het één & ander te plaatsen.
Er hebben zich dit jaar weer enkele modellen bij de collectie gevoegd, die ik maar wat graag met
jullie wil delen.

Grtz
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie presents : 1969 Chevy Camaro SS 396

Bericht door Svenson1983 »

Zoals eerder aangekondigd, wordt deze update een remake van de Oldsmobile 442-update van p.11 van mijn topic.
Het betrof een rijtje 442's, van 1970 t/m 1972. Ik hoopte toen ooit een trio wagens van Lane Exact Detail bijeen te
krijgen. ACME, de fabrikant die deze Oldsmobile-modellen nieuw leven inblies (door gebruik te maken van de oude
mallen van Exact Detail), levert vooralsnog puik werk, met erg mooie kleurencombinaties. Desondanks had ik toch
steeds het gevoel een "Ersatz" Lane-model in handen te hebben. Vandaag heb ik eindelijk m'n gedroomde Lane-trio
in de vitrine staan. Dit wil echter niet zeggen dat je m'n ACME-modellen in het verkoopgedeelte van dit forum zult
terugvinden! Ze zorgen voor een in mijn ogen logische aanvulling van het Exact Detail-gamma. Als ik ze al weg zou
doen, zou dat uit plaatsgebrek zijn. Ik heb 'n eigen kamer voor deze hobby, die ik naar hartenlust vol kan stouwen,
maar het hoeft er zeker niet uit te zien als de Cadeau & Verzamelwinkel in Alkmaar (hoewel ik dergelijke winkels
maar wat graag een bezoekje breng). De Exact Detail-auto's genieten sowieso m'n voorkeur.

Ik stel jullie dus graag volgende modellen voor :
1) 1970 Oldsmobile 442 W-30 (1 of 1500), in de kleur "Rallye red" (oogt een beetje oranje)
2) 1971 Oldsmobile 442 W-30 (1 of 1500), in de kleur "Bittersweet orange metallic" (beetje bruinachtig)
3) 1972 Oldsmobile Cutlass 442 (1 of 996), in de kleur "Viking blue metallic"
Afbeelding
Even ter verduidelijking : 442 stond voor 4 versnellingen, 4 carburatoren & 2 uitlaten.

Deze auto was een waar hoofdtoonbeeld van het Muscle Car-tijdperk. In 1970 zag General Motors af van alle beperkingen
qua motorgrootte & prestaties, en al hun divisies kwamen met kolossale "Big Block" motoren in hun populaire achterwiel-
aangedreven wagens (GM's zogenaamde A-platform).
1970 was tevens het laatste jaar dat GM's motoren gekenmerkt werden door hoge compressieverhoudingen, die verkregen
werden door gelode brandstof. Dit was brandstof met een hoog octaangehalte, én met een grotere, schadelijke uitstoot.
Meer octaan zorgde immers voor meer paardenkrachten.
Afbeelding

Onder de motorkap lag Oldsmobiles befaamde, machtige (en speciaal voor gelode benzine ontworpen) Rocket V8-motor,
de 455 C.I., die omwille van verzekeringsredenen behoudens geschat werd op 370 pk. In werkelijkheid zal dit beduidend
minder geweest zijn.
Het luchtfilter bevatte een grote klep, die zich opende telkens het gaspedaal werd ingeduwd. Zo werd er onmiddellijk
koele lucht, via de sleuven vooraan de motorkap, aan de motor gegeven.
Afbeelding

Zoals je op bovenstaand plaatje kunt zien, zijn de binnenspatborden rood. Deze waren van plastiek, en eigen aan het
W-30 optiepakket. De eerder genoemde motor vormde het hart van dit optiepakket, kortom, de W-30 was volgens de
liefhebbers het echte werk.
Om de prestaties te verbeteren, en het gewicht te reduceren, had men de motorkap van glasvezel gemaakt, en het
inlaatspruitstuk van aluminium (zeer sterk & licht in gewicht).
De wagen stond tevens bekend om z'n indrukwekkende acceleratievermogen, en z'n eveneens vloeiend bochtenwerk.
Dit was toen een zeldzame combinatie.
Afbeelding

Het model van 1970 kon je vooraan herkennen aan de grille met zilveren verticale spijlen, en koplampen met zilveren
omranding. Luxe stond hoog in vaandel, getuige de chromen bumpers.
Afbeelding

Eigen aan de 442 waren de strepen op de motorkap, alsook die aan de zijkant. Ik vind 't alleszins een geweldig detail.
Afbeelding

Achteraan kon je de wagen herkennen aan de dubbele verticale achterlichten. Een ander erg opvallend detail waren
de dubbele trompetvormige, verchroomde uitlaatuiteinden (chroom = luxe).
Afbeelding

Na de erg gunstige jaren '68 en '69 waren de productiecijfers voor 1970 historisch laag, omwille van de torenhoge
verzekeringskosten. De 442 W-30 daarentegen haalde het recordaantal van 3100 geproduceerde wagens met dat
pakket. De W-30 was ook als convertible verkrijgbaar (die heb ik ook in de vitrine staan).
Afbeelding
Afbeelding

1971 was eigenlijk het laatste jaar van de ware spierballenauto's. De Amerikaanse wetgeving eiste immers dat
vanaf dan alle wagens op ongelode benzine moesten rijden. Ongelood betekende een minder octaangehalte,
minder octaan betekende minder uitstoot, maar vooral minder pk's.
Afbeelding

1971 was ook het laatste jaar voor de 442 als opzichzelfstaand model. Het W-30 optiepakket kon wel opnieuw
besteld worden, met de nog steeds vermaarde "Big Block" 455 C.I. Rocket V8-motor, goed voor 350 pk.
Afbeelding

Ondanks de wat afgezwakte prestaties, waren deze nog steeds erg indrukwekkend. De motor was nog steeds
hét paradepaardje van deze auto.
Afbeelding

De wagen had vooraan nu een volledig zwarte grille (incl. zwart rooster), met zilveren omranding. Daarin
onderscheidde ie zich met z'n voorganger. De koplampen met zilveren omranding bleven behouden.
Afbeelding

Ook de aankleding van het exterieur bleef behouden, met dezelfde "striping" op de zijkant en motorkap.
Afbeelding

De wagen had nu dubbele horizontale achterlichten. De dubbele trompetvormige, verchroomde uitlaat-
uiteinden bleven evengoed bewaard.
Afbeelding

De trend van dalende verkoopcijfers zette zich verder in 1971. Er werden nog wel 7589 442's verkocht,
maar slechts 920 (810 coupés & 110 cabrio's) waren W-30's. Het jaar voordien waren dat er nog 3100!
Afbeelding
Afbeelding

In 1972 was de 442 niet langer een opzichzelfstaand model, maar een optiepakket voor de Cutlass (wat
maakt dat de wagen voluit Oldsmobile Cutlass 442 heet), zoals dat voor het laatst het geval was in het
jaar 1968. Het model was één der laatste Muscle Cars die Oldsmobile op de markt bracht.
De koeling kwam nu van 2 roosters in de motorkap, i.p.v. de vertrouwde combinatie met de luchtfilter-
klep & de luchtinlaten vooraan de motorkap.
Afbeelding

Deze Cutlass 442 was uitgerust met de W-29 optie, met onder de kap een 350-motor die 180 pk leverde.
Afbeelding

De wagen kon nog steeds besteld worden met het W-30 optiepakket. Dat stelde, i.v.m. de voorgaande
jaren wel minder voor. De "Big Block" 455 C.I. Rocket V8 was ook nog altijd leverbaar, maar die leverde
"slechts" 300 pk.
Slechts 7% van alle verkochte Cutlass 442-modellen waren met deze motor uitgerust, vanwege de eerder
genoemde verzekeringskosten die nu echt de pan uit rezen. De overige 93% van de kopers koos dus voor
de "goedkopere" W-29 optie.
Afbeelding

De voorkant typeerde zich door een zilveren grille (incl. zilveren rooster), met koplampen met zwarte
oogschaduw.
Afbeelding

In vergelijking met z'n W-30 voorgangers had de W-29 andere striping. De strepen op de motorkap waren
verdwenen. De zijdelingse streep was nu wat dunner gemaakt.
Afbeelding

De dubbele horizontale achterlichten bestonden nu uit 3 secties. De uitlaten bleven wederom bewaard.
Door het wegvallen van de spoiler springt het chroom wat mij betreft nog extra in de verf.
Afbeelding

Ondanks alle veranderingen qua motoren en opties, stegen de verkoopcijfers met zowat 30% i.v.m. het
model van 1971.
Afbeelding
Afbeelding

Nog enkele foto's om deze uitgebreide update wat extra cachet te geven :cool:.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat was ie weer. Veel leesplezier, en tot de volgende update :zwaai:.
Nova
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 10 feb 2017 22:00
Schaal: 1:18

Re: Sven's collectie presents : '70-'71-'72 Oldsmobile 442's

Bericht door Nova »

Wat een prachtige auto's en wat leuk dat je deze set hebt van drie auto's die hetzelfde zijn, maar toch ook heel verschillend.
Ook erg bijzonder vind ik de '71 SX van Exact Detail, die zou m.i. wellicht ook nog mooi in dit rijtje passen. Staat die ook op het verlanglijstje of heb je die al ?

Jammer dat je ACME modellen niet in de verkoop staan. :D
Een eigen kamer voor je hobby, dat klinkt wel erg luxueus. En dan ook nog vol met deze mooie auto's. Ik houd je topic in de gaten :thump_up2:
daniel1984
Berichten: 1436
Lid geworden op: do 03 okt 2013 22:01
Schaal: 1:43

Re: Sven's collectie presents : '70-'71-'72 Oldsmobile 442's

Bericht door daniel1984 »

Mooie wagens, en ook mooie foto's
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie presents : '70-'71-'72 Oldsmobile 442's

Bericht door Svenson1983 »

Nova schreef: Ook erg bijzonder vind ik de '71 SX van Exact Detail, die zou m.i. wellicht ook nog mooi in dit rijtje passen. Staat die ook op het verlanglijstje of heb je die al?
Bedoel je soms deze :D ? Ik ben nog op zoek naar de zwarte versie van Autoworld, die is namelijk van 1970. Heb ik weer 'n mooi duo.
Afbeelding
Nova schreef: Een eigen kamer voor je hobby, dat klinkt wel erg luxueus. En dan ook nog vol met deze mooie auto's. Ik houd je topic in de gaten :thump_up2:
M'n vriendin & ik hebben geen kinderwens, en wonen in een huis met 3 slaapkamers. Wat bedoeld was als kinderkamer, is dus een
vitrinekamer geworden. Het is ook een ruimte waar ik tot rust kan komen, en kan genieten van het uitzicht :wink:.

Alvast bedankt voor de leuke reacties :thump_up:. Ik zal je topic ook goed gadeslaan :cool:.
Nova
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 10 feb 2017 22:00
Schaal: 1:18

Re: Sven's collectie presents : '70-'71-'72 Oldsmobile 442's

Bericht door Nova »

Ja, die bedoelde ik ja :cry: Erg mooi ook. Zelf heb ik nog maar heel weinig van Oldsmobile. Daar moet verandering in gaan komen.
M'n vriendin & ik hebben geen kinderwens, en wonen in een huis met 3 slaapkamers. Wat bedoeld was als kinderkamer, is dus een
vitrinekamer geworden.
Zelf heb ik een dochtertje van 6 maanden. Daardoor ben ik vaker thuis s'avonds en heb ik besloten me wat meer met m'n verzameling bezig te houden en dankzij dit forum ook met fotograferen er van. Voorheen was ik eigenlijk heel veel op pad, bezig met al mijn andere hobby's en bezigheden.

Een eigen kamertje voor de auto's zit er voor mij denk ik niet in. Er gaat wel binnenkort een vitrinekast in de woonkamer komen, waar ongeveer 20-25 auto's in kunnen.
Gebruikersavatar
OTF'er
Berichten: 3381
Lid geworden op: wo 16 dec 2009 20:03
Schaal: 1:18
Locatie: Belgica

Re: Sven's collectie presents : '70-'71-'72 Oldsmobile 442's

Bericht door OTF'er »

Hulde voor de uitgebreide en complementerende tekst!
Toch opvallend dat ze aan gewichtsbesparing deden terwijl ook een accent legden op luxe...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie presents : '70-'71-'72 Oldsmobile 442's

Bericht door Svenson1983 »

Tijd voor weer eens een update. Ditmaal een "Burgundy red metallic" 1966 Pontiac GTO Hurst (Highway 61).

Met modellen als de Grand Prix en Bonneville trachtte Pontiac z'n imago wat op te poetsen. De GTO was de
spreekwoordelijke kers op de taart, en werd de bestseller van Pontiac. De wagen had als bijnaam "GOAT" =
Greatest Of All Time, hoewel ie geadverteerd werd als de "GTO tiger", met modellen in tijgerpakjes :P.
Afbeelding

De eerste generatie GTO's (1964 t/m 1967) vormde het hoogtepunt wat betreft kracht & stijl. De GTO was
in eerste instantie een optiepakket voor de 1964 Tempest. Dat kwam doordat General Motors de bouw van
volledig prestatiegerichte wagens verbood. Dat verbod werd door Pontiac slim omzeild door grote motoren
in te bouwen in middenklasse modellen. Deze lichte modellen mochten geen motor hebben die groter was
dan 330 C.I., maar met de GTO louter als optie (en dus geen opzichzelfstaand model), glipte men door de
mazen van het net, daar dit verbod geen betrekking had op optiepakketten.
Afbeelding

GTO staat voor Gran Tourismo Omologato, wat zoveel betekent als "officieel geschikt verklaard voor het
racen". Inspiratie voor deze naam kwam van de befaamde Ferrari 250 GTO. Omdat Ferrari de benaming
GTO niet gepatenteerd had in Noord-Amerika, mocht deze vrij gebruikt worden door Pontiac, ondanks
alle protest van de Ferrari-liefhebbers. Volgens Pontiac-puristen stond deze naam dan weer voor Grand
Tempest Option.
Afbeelding

In eerste instantie was de GTO dus een optiepakket voor de Tempest. Vanaf 1966 werd het een officieel
model. De GTO was in feite de eerste echte Muscle Car, met een zware motor uit de full-size modellen,
gebouwd op een gewoon chassis. Dit voorbeeld werd snel door andere, concurrerende merken gevolgd.
Afbeelding
Het model van '66 was dat jaar, mede door enorme vraag, goed voor liefst 96946 verkochte auto's, een
productierecord voor welke Muscle Car dan ook! Ook vandaag zijn deze wagens erg geliefd, vanwege
hun cultstatus onder de Muscle Cars. De wagen straalde dan ook autoriteit uit.
Afbeelding
Het zal niemand verbazen dat er nogal wat valse GTO's rondrijden, d.w.z. gewone Tempest-modellen
voorzien van de nodige, opzienbarende GTO-emblemen.

Dit model was uitgerust met een Tri-Power 389 C.I. "Big Block" V8-motor. Tri-Power duidde op de aan-
wezigheid van 3 dubbele Rochester-carburatoren (met verchroomde luchtfilters) met 2 aanzuigbuizen.
Met dit concept, 'n aangepaste variant op de originele 4 carburateurs, werd 20 extra pk verkregen.
Afbeelding
De motoren in deze configuratie (goed voor 360 pk), behoorden toen tot de allersterksten van Detroit.
GTO's werden nu eenmaal gebouwd om snel te gaan. Echter halverwege dat jaar werden ze door GM
geschrapt, waardoor er slechts 19045 Tri-Power modellen van de band rolden.

Wat meteen opvalt zijn de innovatieve, boven elkaar geplaatste koplampen, een kenmerk dat eigen
werd aan de GTO.
De grille was vervaardigd uit plastic, en verving de metalen of aluminium versies uit de voorgaande
jaren. Deze plastic grille was overigens een primeur in de auto-industrie.
Afbeelding

In 1966 kreeg de GTO een nieuw kleedje, met een voluptueuzere & gespierdere doch discrete look,
een look die hij deelde met de Tempest en de LeMans.
Afbeelding

In vergelijking met het jaar 1965 kreeg ook het interieur een fundamentele make-over, getuige het
dashboard in echt fineerhout, de vloerpook in walnootfineer, en de kuipstoelen.
De versnellingspook was van Hurst, een bedrijf dat producten ter verbetering van prestaties (vooral
voor Muscle Cars) vervaardigde & verkocht. Deze versnellingshendel zorgde voor 'n betere, vlottere
omschakeling naar een andere versnelling.
De producten van Hurst werden vooral gebruikt in de racerij, alsook op de dragstrip.
Afbeelding

De achterkant kenmerkte zich door de geribbelde achterlichten & de verzonken achterruit. De naam
"Hurst" op de achterkant van het kofferdeksel werd gebruikt als waar verkoopinstrument, met name
om de sportiviteit extra in de verf te zetten.
Afbeelding
Afbeelding

Niks dan superlatieven, denk je? Nee hoor! Enkele punten van kritiek hadden betrekking op de alles-
behalve betrouwbare trommelremmen, en de matige stuureigenschappen. Een kniesoor die daar op
let, als je z'n schoongewelfde vormen bekijkt. Hier kan, naar mijn mening, geen enkele Firebird of
Trans-Am tegenop. Aanschouw voor een laatste keer deze 66er goat.
Afbeelding
Afbeelding

Dat laatste zinnetje sloeg louter op deze update, daar ik nog een 3de '66 GTO in de verzameling heb.
Geen Tri-Power, maar een Four Barrel. Die hebben jullie dus nog tegoed.

Tot de volgende update :zwaai:. Lang geleden dat ik nog eens een Mustang gedaan heb :think:.
Nova
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 10 feb 2017 22:00
Schaal: 1:18

Re: Sven's collectie presents : 1966 Pontiac GOAT

Bericht door Nova »

Prachtige auto, die 66-er GTO. Staat bij mij nog op de wish list. HW61 levert aan de foto's te oordelen goed werk. Je zegt dat je er drie hebt, ben benieuwd om alle drie naast elkaar te zien.

Ik heb wel eens horen zeggen dat GTO staat voor Gas, Tires, oil, omdat je van alle drie veel nodig had als je deze auto reed :D

Toffe update Sven.
Gebruikersavatar
OTF'er
Berichten: 3381
Lid geworden op: wo 16 dec 2009 20:03
Schaal: 1:18
Locatie: Belgica

Re: Sven's collectie presents : 1966 Pontiac GOAT

Bericht door OTF'er »

Een echte klassier binnen het muscle car-era, deze GTO :thump_up:
Was het gebruik van de plastic grille om kosten te besparen of het gewicht te verminderen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Sven's collectie presents : 1966 Pontiac GOAT

Bericht door schuifelhoofd »

Afbeelding

De HW61 Goats zijn gewoon super! Ze hebben verschillende interieurs, verschillende motoren..... :cool:
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie presents : 1966 Pontiac GOAT

Bericht door Svenson1983 »

Nova schreef:Ik heb wel eens horen zeggen dat GTO staat voor Gas, Tires, Oil, omdat je van alle drie veel nodig had als je deze auto reed :D
Gas, Tires, Oil. Heerlijke vondst, waar niks neerbuigends aan is, omdat het de waarheid is :dance:.
OTF'er schreef:Een echte klassier binnen het muscle car-era, deze GTO :thump_up:
Was het gebruik van de plastic grille om kosten te besparen of het gewicht te verminderen?
Vooral om het gewicht wat te reduceren. Op de dragstrip was het de bedoeling het meeste gewicht
achteraan de wagen te leggen, om zo meer grip te creëren. Wellicht werd deze gedachtegang ook
gevolgd voor wagens op de weg.
schuifelhoofd schreef:De HW61 Goats zijn gewoon super! Ze hebben verschillende interieurs, verschillende motoren..... :cool:
Ik had wel gedacht dat je deze zou kunnen smaken :wink:.

Ik heb ooit de versie in Triple black gehad (gekocht in Houten). Die heb ik echter verkocht omdat ik
deze versie mooier vond, en met de crèmekleurige Four-Barrel had ik al een wagen met een dak in
zwart vinyl.
Ik hoop van m'n trio GTO's ooit een kwartet te maken, met de zeldzame XS-versie. Die wagen staat
hoog op de wensenlijst.

Iedereen bedankt voor de leuke respons op m'n geit :worshippy:.
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: Sven's collectie presents : 1966 Pontiac GOAT

Bericht door exit »

mooie aanwinsten hier ....

zit zelf meer en meer in deze wereld (maar dan de 1/1 versies.)
Zit regelmatig in NL op US car meetings ... blijven mooie wagens! :worshippy:
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Plaats reactie