Nieuw hier en cleanen modellen.

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
LittleLeroy
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 20:54
Schaal: 1:18

Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door LittleLeroy »

Hey. Ik ben nieuw hier. Ik heet Leroy, ben bijna 19 en woon in Noordwijk aan Zee. Ik zat in het laatste jaar VWO en straks naar het conservatoruim - vleugel en toetsen (synth). Ben dus MEGA gek op muziek maar ook op auto's! 1.18 heeft mijn voorkeur en voornamelijk automodellen vanaf de jaren '60 vorige eeuw tot ongeveer eind jaren '90. Maar ook heb ik een aantal nieuwe modellen in mijn collectie waar mijn familie en mijn vader in rijd zoals de Mercedes-Benz GLE. Ik ben serieus een mega fan van dit merk!

Gelijk heb ik een vraag aan jullie. Waarmee maken jullie je modellen schoon? Ik raak mijn modellen zo min mogelijk aan en staan in vitines. En toch komt er stof op. Maar ook merk ik wel dat er na een tijd en soort van vetlaagje opkomt. Ik heb al eens een model schoongemaakt met een stuk keukenrol. Nou, dit kan je beter niet doen! Papier is van hout gemaakt en geeft daarom krassen op de ruiten en lak! Ik gebruik nu gaasjes voor verband of een stofdoek met ruitenreiniger zoals Glassex.

Chill forum trouwens!
Gebruikersavatar
stormbreaker
Berichten: 259
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:01
Schaal: 1:18

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door stormbreaker »

Hey Leroy,

Wat leuk een nieuw persoon. Ik ben zelf 26 jaar dus heel veel van leeftijd verschillen we niet.
Mijn vitrines zijn door mijn vader (bijna) helemaal stofdicht gemaakt. Stoffen, en daardoor alle modellen eruit met risico op beschadigingen, hoeft niet meer. Hoeveel modellen heb je (in welke orde van grootte is je verzameling)?

Groet,

Adil Mastenbroek
iStreet
Berichten: 71
Lid geworden op: za 05 okt 2019 18:57
Schaal: 1:18

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door iStreet »

Welkom!
Ik stof ze eerst voorzichtig af met een hele zachte kwast. Daarna gebruik ik een zachte theedoek met een kleinbeetje glasspray meestal.
Gebruikersavatar
stormbreaker
Berichten: 259
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:01
Schaal: 1:18

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door stormbreaker »

iStreet schreef:Welkom!
Ik stof ze eerst voorzichtig af met een hele zachte kwast. Daarna gebruik ik een zachte theedoek met een kleinbeetje glasspray meestal.
Door het stofdicht maken hoef ik praktisch niet meer af te stoffen. De kasten open ik weinig.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door rsh_scuderia »

Welkom!

Wat goed werkt zijn twee dingen:
1. Plumeau. Vooral een zachte die stofdeeltjes absorbeert. Hier kom je bij de meeste hoekjes en kan je over je model halen
2. Speciale reinigingsdoekjes. Zelf ben ik uitgekomen bij de doekjes van Optidee (https://www.optidee.nl/bekijk-de-blader-catalogus.html pagina 48-49 polijstdoekjes). Deze worden ook door de auto-industrie gebruikt om na wasbeurten op te polijsten. Zachtjes er overheen gaan, niet natmaken, en stof plakt aan het doekje.
Tegenwoordig gebruik ik die doekjes (in duo-set) voor het schoonmaken van mijn auto. Zelfde effect als de wasstraat, zonder de kringen in de lak.
daniel1984
Berichten: 1436
Lid geworden op: do 03 okt 2013 22:01
Schaal: 1:43

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door daniel1984 »

Welkom op het forum.
Benieuwd naar de foto's
Gebruikersavatar
LittleLeroy
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 20:54
Schaal: 1:18

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door LittleLeroy »

Hey, TS hier.

Thx voor jullie tips zover! En yep, foto's ga ik zeker maken. En jouw vraag Adil: ik heb nu 72 modellen, varierend vanaf end jaren '50 vorige eeuw tot eind '90 en een aantal nieuwe Mercedes-Benz modellen. Ook de merken zijn gevarieerd, maar ik heb veel Citroën, Mercedes-Benz en Renault. 
Gebruikersavatar
stormbreaker
Berichten: 259
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:01
Schaal: 1:18

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door stormbreaker »

72 modellen is veel voor jouw leeftijd. Zijn dat allemaal hobby modellen (geen speelgoed of goedkope Maisto)? Ik heb zelf 82 modellen, maar zo'n 30 a 40 daarvan zijn Maisto/Bburago modelletjes, meer speelgoed modellen en alles wat daar tussen zit. Ik heb ong. 25 serieuze modellen staan. Daarnaast heb ik 9 modelmotorfietsen, merendeel wel Maisto overigens. Van de modelauto's begint het merendeel langzaam van het merk Minichamps te zijn.
Gebruikersavatar
stormbreaker
Berichten: 259
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:01
Schaal: 1:18

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door stormbreaker »

Correctie, ik heb 86 schaalmodellen auto's. 9 schaalmodellen motoren, enkele vliegtuigen/heli's enzo, en 6 slotraceauto's. Ik heb er vandaag weer 4 slotraceauto's (2007, Scalectrix, 2010, SCX) uit de mottenballen gehaald.
Gebruikersavatar
BasPlankgas
Berichten: 673
Lid geworden op: ma 18 feb 2008 16:05
Schaal: 1:18
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door BasPlankgas »

Klinkt goed, ik ben benieuwd naar de foto's!
Terug van weggeweest!
Collectie
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door Johan »

Beste is uiteraard om te zorgen dat modellen niet vies of stoffig kunnen worden. Schoonmaken is altijd wel een dingetje met kan op het afbreken van dingen.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
stormbreaker
Berichten: 259
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:01
Schaal: 1:18

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door stormbreaker »

Brimbrammer schreef:Beste is uiteraard om te zorgen dat modellen niet vies of stoffig kunnen worden. Schoonmaken is altijd wel een dingetje met kan op het afbreken van dingen.
Vooral de spiegels zijn riskant!
Gebruikersavatar
LittleLeroy
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 20:54
Schaal: 1:18

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door LittleLeroy »

stormbreaker schreef:72 modellen is veel voor jouw leeftijd. Zijn dat allemaal hobby modellen (geen speelgoed of goedkope Maisto)? Ik heb zelf 82 modellen, maar zo'n 30 a 40 daarvan zijn Maisto/Bburago modelletjes, meer speelgoed modellen en alles wat daar tussen zit. Ik heb ong. 25 serieuze modellen staan. Daarnaast heb ik 9 modelmotorfietsen, merendeel wel Maisto overigens. Van de modelauto's begint het merendeel langzaam van het merk Minichamps te zijn.
Oh, ik wist niet dat de hoeveelheid aan verzamelde modellen een maat is voor leeftijd. :D Het zijn geen speelgoed modellen. Het zijn, zoals je zelf zegt, serieuze modellen. Ik heb wat AutoArt's, en (ik zou bijna zeggen uiteraard) veel Norev, en geen Maisto/Bburago. Trouwens, sommige Maisto's zijn zo slecht nog niet. Ik verzamel al vanaf mijn 8e. In zo'n 10 jaar tijd kan je wel een aardige verzameling opbouwen.
Gebruikersavatar
LittleLeroy
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 20:54
Schaal: 1:18

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door LittleLeroy »

Klinkt goed, ik ben benieuwd naar de foto's!
Ik kan helaas nog geen foto's plaatsen. Ook mijn profilepic lukt niet.
Gaat er ergens iets mis zodat mijn PM's niet aankomen? Ik wil wel pix plaatsen maar ik heb ruzie met de avatarfunctionaliteit.

De beheerder heb ik al twee keer gemaild.
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nieuw hier en cleanen modellen.

Bericht door Schumi28 »

LittleLeroy schreef:
Klinkt goed, ik ben benieuwd naar de foto's!
Ik kan helaas nog geen foto's plaatsen. Ook mijn profilepic lukt niet.
Gaat er ergens iets mis zodat mijn PM's niet aankomen? Ik wil wel pix plaatsen maar ik heb ruzie met de avatarfunctionaliteit.

De beheerder heb ik al twee keer gemaild.
Denk dat je dat nu wel weer kunt :thump_up:
Afbeelding
Plaats reactie