F1 collectie verzekeren

Hier kun je alles over autosportmodellen kwijt zoals Formule 1, DTM, Le Mans etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Smiley84
Berichten: 160
Lid geworden op: di 07 jan 2014 13:39
Schaal: 1:18

F1 collectie verzekeren

Bericht door Smiley84 »

Beste modelliefhebbers,

Allereerst heb ik de zoekfunctie gebruikt om het te kijken of een dergelijke vraag hier eerder gesteld is op het forum.
Ik kom alleen losse fladders tegen en niet zozeer een specifiek topic.

Momenteel heb ik een kleine 250 F1 modellen in schaal 1:43, waarde is niet enorm maar uitgaande van een gemiddelde (dag)waarde van 20,- Euro p.s. toch wel aanzienlijk.

Wat is wijsheid m.b.t. het verzekeren hiervan? Valt dit onder een inboedelverzekering? Heb mijn verzekeraar gebeld (ABN Amro in dit geval) en die gaf aan dat het wel gedekte was onder de inboedel mits ik bezit kon aantonen.

Nu heb ik alle modellen wel in een Excel-lijst staan met een linkje naar een zelfgemaakte foto, maar is dit toereikend? Heb namelijk bij lange na niet alle aankoopbonnen (2e handsaankopen, beursaankopen etc).

Zijn er mensen hier (vast wel) die hier ervaring mee hebben? Ik hoor dit graag!

Bedankt alvast voor de moeite

Arnold
Smiley's F1 1:18 collectie viewtopic.php?f=21&t=26857
ge-flopt
Berichten: 229
Lid geworden op: di 22 feb 2005 14:40
Schaal: 1:43
Locatie: tilburg
Contacteer:

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door ge-flopt »

Ik heb deze vraag al eens ergens voorbij zien komen. Ik weet niet of het nu standaard in het inboedel zit of er een aparte verzekering voor is. Wat ik me wel kan herineren is dat je van al je modellen die je hebt (of die je verzekerd) officiele aankoopsbewijzen moet hebben.
Gebruikersavatar
Smiley84
Berichten: 160
Lid geworden op: di 07 jan 2014 13:39
Schaal: 1:18

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door Smiley84 »

Dat zou mooi balen zijn. Zeker van de eerste jaren verzamelen heb ik geen bonnen.
Recentelijk sinds een jaar of 4 bewaar ik de betaalwijzen van webshops etc. Op beurzen e.d. krijg je vaak geen bon :/

Wellicht zou je het spul dan moeten laten taxeren, maar waar doe je zoiets?
Smiley's F1 1:18 collectie viewtopic.php?f=21&t=26857
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door exit »

tja, ik heb hier een verzameling staan met +- 10x die waarde ...

ook heel wat online gekocht (kan via ebay enzo wel nagekeken worden) maar ook heel wat zonder aankoopsbewijzen.
is niet verzekerd.
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
Smiley84
Berichten: 160
Lid geworden op: di 07 jan 2014 13:39
Schaal: 1:18

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door Smiley84 »

Voel het OK om het niet vezekerd te hebben voor jou? Stel je huis fikt af, modellen hebben dan geen prio maar is wel eeuwig zonde.

Of wat te denken van inbraak?
Smiley's F1 1:18 collectie viewtopic.php?f=21&t=26857
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door exit »

er is slechts sinds 6maand verzekering op het huis, de voorbije 40jaar was er geen verzekering.

dus neen, niet echt
niet dat je er niet aan denkt
er zijn brandslangen voorzien in huis in case ...is alleenstaande woning, dus dat is ook veiliger naar buren toe.

verzekering is voor ieder wat apart te beslissen of dat nodig is.
persoonlijk houdt het me niet echt bezig, er zijn teveel andere zaken voor de moment.
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
Smiley84
Berichten: 160
Lid geworden op: di 07 jan 2014 13:39
Schaal: 1:18

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door Smiley84 »

Is inderdaad persoonlijk. Ik ben nu 29 jaar, sinds 4 jaar mijn studie afgerond en altijd hard moeten sparen om modellen aan te schaffen tijdens de studie.

Zou er echt de ziekte in hebben als deze om welke reden dan ook pleite zijn.

Maar even ontopic: Wie heeft er WEL ervaring met het verzekeren van zijn collectie?
Laatst gewijzigd door Smiley84 op di 07 jan 2014 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Smiley's F1 1:18 collectie viewtopic.php?f=21&t=26857
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door NetForce84 »

Heb daar ook al zitten aan denken betreffende een verzekering voor mijn collectie.
Zoals de meesten hier heb ik ook modellen gekocht via internet (ebay en andere) en heb ik daar dus niet echt een bewijs van.
Echt facturen van mijn modellen heb ik denk ik niet.

Ik denk toch om mij daar eens over te informeren bij mijn verzekeraar.
Gebruikersavatar
Smiley84
Berichten: 160
Lid geworden op: di 07 jan 2014 13:39
Schaal: 1:18

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door Smiley84 »

Morgen maar eens ff met de ABN bellen :thump_up:
Smiley's F1 1:18 collectie viewtopic.php?f=21&t=26857
Gebruikersavatar
Smiley84
Berichten: 160
Lid geworden op: di 07 jan 2014 13:39
Schaal: 1:18

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door Smiley84 »

Inmiddels contact gehad met de ABN. Verzekeringen zijn bijgesteld; collectie valt onder de inboedel met een verzekerwaarde tot 7.000,- Euro.

Kan voorlopig dus ff voorruit :thump_up:
Smiley's F1 1:18 collectie viewtopic.php?f=21&t=26857
Gebruikersavatar
MBnicky
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 05 aug 2011 17:46
Schaal: 1:18

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door MBnicky »

Goed om te weten, heb er ook aan zitten denken maar het is er nooit echt van gekomen om zoiets af te sluiten voor de modellen! 7000 euro ga ik al lang niet meer halen met een 40 cmc modellen ondertussen en dik 200 andere 1:18 modellen.
Toch ook maar eens contacten met de zekering!!

Thanks voor de herinnering en de tip.
Heel mijn Mercedes verzameling staat op Pagina 1

http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=20947

Te Koop!!! Mercedes en Porsche modellen 1:18
WORDT VERWACHT: Mercedes GT AMG 1:18 limited 1/100 en 1/500 - - mercedes dirty Hero modellen !!
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door Ferrarifan »

Volgens mij is het niet nodig om aankoopbewijzen te houden. Wel wil de verzekeraar bij declaratie foto's zien van je collectie, het liefst uiteraard bij jou thuis gemaakt (het mooist is uiteraard een eigen webisite). Daarnaast is het verstandig (maar dat doen veel verzamelaars al) de dozen te bewaren.

De dekking van je collectie zit inderdaad gewoon bij je inboedelverzekering in tot een bedrag dat per verzekeraar weer anders is.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
sybren
Berichten: 384
Lid geworden op: di 08 jul 2008 19:22

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door sybren »

exit schreef:er is slechts sinds 6maand verzekering op het huis, de voorbije 40jaar was er geen verzekering.

dus neen, niet echt
niet dat je er niet aan denkt
er zijn brandslangen voorzien in huis in case ...is alleenstaande woning, dus dat is ook veiliger naar buren toe.

verzekering is voor ieder wat apart te beslissen of dat nodig is.
persoonlijk houdt het me niet echt bezig, er zijn teveel andere zaken voor de moment.
39 jaar in je huis wonen zonder verzekering..... Het is maar wat je verstandig vind.
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door exit »

sybren schreef:
exit schreef:er is slechts sinds 6maand verzekering op het huis, de voorbije 40jaar was er geen verzekering.

dus neen, niet echt
niet dat je er niet aan denkt
er zijn brandslangen voorzien in huis in case ...is alleenstaande woning, dus dat is ook veiliger naar buren toe.

verzekering is voor ieder wat apart te beslissen of dat nodig is.
persoonlijk houdt het me niet echt bezig, er zijn teveel andere zaken voor de moment.
39 jaar in je huis wonen zonder verzekering..... Het is maar wat je verstandig vind.
huis van m'n ouders.
Verzekering was (en is) niet verplicht. En nooit iets voorgevallen nog.
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
Dutch F1 fan
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 11 feb 2009 21:07
Locatie: Helmond

Re: F1 collectie verzekeren

Bericht door Dutch F1 fan »

Naast een inboedelverzekering is het mogelijk om een kostbaarheden verzekering af te sluiten, indien gewenst.
Nadeel daarvan, dan moet alles getaxeerd worden en worden vastgelegd. Waarbij in de kleine lettertjes staat dat nieuwe aankopen en andere veranderingen in de kostbaarheden moet worden verwerkt in taxatie etc. Lijkt mij voor de meeste van ons een lastige aangelegenheid; aangezien de meeste 1 of meerdere modellen per maand toe mogen voegen aan de collectie.
Plaats reactie