1/43 re-paint Opel Corsa A (PRK) en Volvo 343 (Coll. Atlas)

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
skodas
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 05 jun 2020 15:37
Schaal: 1:43

1/43 re-paint Opel Corsa A (PRK) en Volvo 343 (Coll. Atlas)

Bericht door skodas »

Ben geheel nieuw in de hobby van modelauto's verzamelen, maken, aanpassen, enz...
Dus pas recent begonnen met het aanschaffen van 1/43 modellen van wagens waar ik ooit mee gereden heb.
Probleempje is vaak dat de juiste kleur niet te vinden is bij de kant-en-klare modellen (omdat de wagens waarmee ik gereden heb nogal
eens overspoten waren ook).

Daarom dacht ik "eenvoudig" te beginnen, heb hier een rode Opel Corsa A (Made in PRK, wel een mooi modelletjemoet ik zeggen) en een grijs-groene Volvo 343 (Coll. Atlas).

Deze zouden allebei glanzend zwart moeten worden, en de Volvo moet wat bredere wielen krijgen.

Om te spuiten zou ik deze geheel moeten demonteren, maar daar zijn deze niet voor gemaakt natuurlijk...

Blijft alleen nog (denk ik ?) lakken met penseel, maar ik vrees een beetje voor de kwaliteit dat dat gaat opleveren.

Bij de juiste temperatuur en goeie lakverf zou dit misschien moeten lukken...

Iemand tips ? Te gebruiken penselen, verf ?

Jean Paul
Gebruikersavatar
BasPlankgas
Berichten: 673
Lid geworden op: ma 18 feb 2008 16:05
Schaal: 1:18
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: 1/43 re-paint Opel Corsa A (PRK) en Volvo 343 (Coll. Atlas)

Bericht door BasPlankgas »

Opzich kan uit elkaar halen best prima, mits secuur gedaan. Wat ik zelf heb gedaan is het kijken van tutorials op YouTube, daar leer je het best een beetje.

Meestal is mijn stappenplan:

- Model zoveel mogelijk voorzichtig uit elkaar halen
- Onderdeeltjes die vast zitten met metaal voorzichtig de 'paddestoel' uitboren met een staalboortje ( met beleid)
- afbeits gebruiken om de verf eraf te halen, in een plastic zakje laten zitten voor een paar uur met voldoende afbijts, daarna met een sopje en een tandenborstel de verf verwijderen.
- restjes verf weghalen met tandarts gereedschap (van AliExpress) of fijn Staalwol
- met terpentine afdoen en spuiten met Tamiya grondverf in een busje
- Licht opschuren (korrel 1500 ofzo)
- verven met Tamiya spuitbus
- Beetje licht poetsen en dan weer opnieuw lijmen! Meestal met secondelijm, zeer weinig aanbrengen met een cocktailprikkertje zodat je geen lopers krijgt.

Resultaat kun je zien in mijn topic hierover ( met een Lada). Ik zal later nog wat goede linkjes sturen op YouTube!
Terug van weggeweest!
Collectie
Gebruikersavatar
BasPlankgas
Berichten: 673
Lid geworden op: ma 18 feb 2008 16:05
Schaal: 1:18
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: 1/43 re-paint Opel Corsa A (PRK) en Volvo 343 (Coll. Atlas)

Bericht door BasPlankgas »

Deze vent restaureerd oude matchbox, maar de techniek is best toepasbaar op 1:43!

https://youtu.be/jLk7vpG1ms8
Terug van weggeweest!
Collectie
skodas
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 05 jun 2020 15:37
Schaal: 1:43

Re: 1/43 re-paint Opel Corsa A (PRK) en Volvo 343 (Coll. Atlas)

Bericht door skodas »

Bedankt voor de reacties.
Ik heb hier nog wat oude matchbox waar ik mee ga experimenteren
:thump_up:
Plaats reactie