Newbie met plannetjes.

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
Oostblokker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 23 jan 2022 01:22
Schaal: 1:43

Newbie met plannetjes.

Bericht door Oostblokker »

Hallo, newbie hier.
Ik ben nog geen echte verzamelaar, al heb ik al wel een aantal 1/43 modelletjes staan.

Ik wil eigenlijk iets gaan "uitvreten" met modelauto's, dat door sommigen wellicht als een soort heiligschennis zal worden gezien.
Ik neem aan dat redelijk wat mensen hier bekend zullen zijn met het "Faller Car System"?

Voor degenen die daarmee niet bekend zijn: Dit is een systeem waarbij voertuigen in schaal 1/87, rondrijden over een wegenplan, waaronder een metalen rijdraad is aangebracht. Een magneet aan de stuurinrichting zorgt er voor dat die, voor het oog onzichtbare rijdraad wordt gevolgd.
Dit alles veelal in het licht van een "levend" decor bij een modelbaan.

Wat ik echter wil doen, is de auto niet in een bijrol plaatsen, maar in de hoofdrol, en wel in schaal 1:43.
Mensen die van treinen houden vinden het namelijk heel normaal om naar realistische, rondrijdende treintjes te kijken, maar bij auto's is het alternatief keihard RC/slot-racen, of stilstaan in een glazen kast met stilstaande modelletjes.
Een baan met normaal rondrijdende modelletjes, a-la de treinen lijkt mij echter juist leuk.

Ik ben daarbij mede geïnspireerd geraakt door het volgende filmpje:

YouTube http://www.youtube.com/watch?v=cOMTgp-sUs8

Daarin heeft iemand een of ander Oostblok-busje (mij niet direct bekend qua model) voorzien van een elektrische aandrijving, en een stuurinrichting a-la Faller, maar dan dus tweemaal zo groot. En het lijkt op zich heel aardig te werken.

Ik zal misschien op sommige punten nog eens wat advies nodig hebben, met name op de punten die gewoon overlappen met die van verzamelaars en vooral ook restaurateurs, als die hier zijn.

Ik ga binnen nu, en ik denk enkele weken, een paar matige/slechte diecasts scoren, die ik als testplatforms voor aandrijving en besturing kan gebruiken op compacte proefopstellingen. Dan kan ik op een later moment met meer serieuze modellen en banen aan het werk, wanneer ik wat skills en ervaring heb opgedaan.
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Newbie met plannetjes.

Bericht door Schumi28 »

Leuk idee, ben zeer benieuwd als het gelukt is en naar je bouwproces :thump_up: :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie