De crisis raakt ook de modelautowereld

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Plaats reactie
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

De crisis raakt ook de modelautowereld

Bericht door rsh_scuderia »

Nadat de stof is neergedaald na de Nurnberg Toyfair kan ik niet anders dan concluderen dat er een crisis heerst in modelautoland.
Ik heb het dan niet over fabrikanten die failliet gaan of een of andere belegger die iedere keer op RTL Z de grootst onzin zit te verkopen aan de wereld. Ik heb het over de fundamenten die verkeerd zijn in de industrie.
Ik concentreer mij hier even op de 1:18 markt omdat ik het hier het meest schrijnende vind.

Ten eerste is het aanbod dat wordt uitgebracht bijzonder schraal dit jaar. Er zijn geen nieuwe modellen die uit komen waar ik van mijn stoel ben gevallen en vol enthousiasme een order heb geplaatst.
Prima hoor, weer een Mercedes, Audi, Porsche en Ferrari. Voor de specifieke liefhebber zal het prachtig zijn. Een mooie Maserati Gran Turismo of Quatroporte is blijkbaar te risicovol. Dus waarom dan maar niet een BMW 7-serie er tegenaan in 5 kleuren, of een Veyron in een andere kleurensamenstelling. Die waren er immers al niet genoeg.
Een collectie met mooie, oude Le Mans of Formule 1 bolides kan ik ondertussen ook wel vergeten. Want 12 Porsches 911 uit de verschillende Porsche Cups zullen wel weer goed verkopen.
Het nemen van risico wordt te alle tijden vermeden. Betreurenswaardig.

Daarnaast moest ik erg hard lachen. Een Autoart voor meer dan 100 euro. 4 jaar geleden lag de prijs nog op gemiddeld 65 a 70 euro. Een prijsstijging van 70% is toch behoorlijk grappig. Of moet ik zeggen triest?
Het een heeft wat mij betreft zeker invloed op de ander.
Ik zal minder modellen kunnen en gaan kopen. Als ik ze überhaupt koop. Ik heb geen trek om voor een Autoart die er okay uitziet 100 euro te betalen.
Als ik dan logisch redeneer kom ik op het volgende uit;
Een verzamelaar kocht 4 jaar terug gemiddeld iedere maand 1 model. De verzamelaar had smaak en wilde niet de geijkte Ferrari of Lambo kopen. Deze verzamelaar geeft dus per jaar voor zijn nieuwe modellen 720 euro uit. Best een bedrag, maar thuis kreeg hij nog geen ruzie met moeder de vrouw.
Wil hij nu hetzelfde doen dan moet hij 1060 euro op tafel leggen, mits hij niet de modellen van 130 euro koopt, want dan moet hij uitleggen dat hij per maand nu opeens het dubbele moet neertellen.
Na beraad aan de keukentafel spreekt hij af dat hij een budget heeft van 720 euro. Dat betekend dus minder modellen kopen.
De fabrikant merkt het ook en de marketingmeneer in zijn paarse broek en Audi 2.0 Tdi besluit in al zijn wijsheid om juist de modellen niet meer te maken die juist iets bijzonders zijn. Dus toch maar de licentie verlengen met Porsche, Audi en BMW. Want dat zijn de toppers en zijn bonus is daarmee gegarandeerd. Niet bewust van het feit dat menig verzamelaar afhaakt en het plezier in de modellen verzamelen steeds meer verliest.
Crisis in de industrie? Jazeker. Een crisis om niet verder te kijken en te rekenen noem ik een crisis. Gelukkig betekend dit wel dat er hierdoor door andere kansen en mogelijkheden gezien worden. En laat ik daar maar op hopen, maar daar heb ik ook de afgelopen Toyfair bijzonder weinig van gezien.
Gebruikersavatar
Kyoshofan
Berichten: 4005
Lid geworden op: za 17 jun 2006 20:59
Schaal: 1:18

Re: De crisis raakt ook de modelautowereld

Bericht door Kyoshofan »

Mooi colum :thump_up: :thump_up:

Ik ben het ook met je eens, de modellen worden maar duurder en duurder. Zo heeft en ook geen zin meer om te verzamelen als je 130 euro voor een AA moet neerleggen.
En ook mij viel het op dat er niet echt bijzondere modellen zijn uitgebracht. Ja, de 850 serie van AA. Maar ook die gaan richting de 100 euro kosten.
Maar ten opzichte van de laatste jaren zijn de mensen ook meer gaan verdienen. Ik heb mijn buget ook naar beneden gezet. Dat komt inderdaad ook die de`crisis`.
Als de prijzen zo blijven stijgen, dan zit er niks anders op dan een verzamelstop te houden. Ook al koop ik vaak geen nieuwe modellen van AA.
Dan zouden de Exoto's zometeen nog goedkoper worden dan de AA's.

Er zijn natuurlijk ook andere merken dan alleen maar AA. Maar zoals Kyosho, die gaat ook al richting de 100+ (met al aardig veel modellen, niet alles natuurlijk).

Laat die crisis maar snel stoppen, dan kunnen we weer leuk verder gaan verzamelen zoals de laatste jaren. (Het is nu ook leuk hoor!)
1:18 Verzamelaar
Volkswagen Golf MK2 & MK4 1:1
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: De crisis raakt ook de modelautowereld

Bericht door 1:18 24/7 »

Leuke column en leuke brug naar die oh zo vreselijk catastrofale krediet crisissssss. :thump_up: Of er meer voor de standaardmodellen wordt gekozen weet ik niet zeker, maar voor mn gevoel heb je gelijk, iig qua vettes en yankenbakken merk ik dat er niet veel in de pijplijn zit.
Prijzen stijgen altijd en ja, de lonen ook. Maar de laatste tijd is het wel heel erg scheef gaan lopen.
Wat ik opvallend vind is dat het vooral het middensegment betreft die enorm in prijs gaan stijgen. De budget modellen worden stukken beter met een min of meer zelfde prijs en de premium merken (CMC etc) zijn ook stabiel volgens mij. Alleen die middenmoters zoals AA en Kyosho zijn FLINK in prijs omhoog geschoten terwijl de kwaliteit niet evenredig omhoog is gegaan.
rsh_scuderia schreef:... en de marketingmeneer in zijn paarse broek en Audi 2.0 Tdi...
Welke kleur heeft die Audi dan? :lol:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Ruben
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 feb 2009 15:20

Re: De crisis raakt ook de modelautowereld

Bericht door Ruben »

Als Lambo-fan en spaarder van 1:18 had ik weinig te klagen dit jaar met (eindelijk eens wat) klassiekers als de Espada en de Urraco. En in het vooruitzicht de Reventon en Gallardo Superleggera.

De prijzen rijzen inderdaad de pan uit. Kocht ik een paar jaar geleden een Countach met een gemiddelde prijs van 60 euro, de prijs van de Espada ligt op ruim 90. De Urraco heb ik in Engeland besteld voor 90 pond , de Diablo 6.0 voor 70 pond. Door de gunstige wisselkoers zullen deze prijzen nog wel gunstig uitvallen.

Ik blijf voorlopig de Engelse sites wel in de gaten houden, de enige manier om de kosten een beetje te drukken.
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De crisis raakt ook de modelautowereld

Bericht door Montezemolo »

Leuk column, en zeker een kern van waarheid, maar toch zie ik ook dat bv AA met twee gedurfde Alfa's komt (de GTV en Montreal) dus er is wel een beetje hoop !

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De crisis raakt ook de modelautowereld

Bericht door Schumi28 »

Dat de prijzen stijgen in modelautoland lijkt me ook niet meer gerechtvaardigd nu ook de prijzen van allerlei grondstoffen (waaronder metalen) aan het dalen zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
lambo
Berichten: 1789
Lid geworden op: za 11 jun 2005 09:00
Schaal: 1:18
Locatie: Eindhoven

Re: De crisis raakt ook de modelautowereld

Bericht door lambo »

rsh_scuderia schreef: Een verzamelaar kocht 4 jaar terug gemiddeld iedere maand 1 model. De verzamelaar had smaak en wilde niet de geijkte Ferrari of Lambo kopen. Deze verzamelaar geeft dus per jaar voor zijn nieuwe modellen 720 euro uit. Best een bedrag, maar thuis kreeg hij nog geen ruzie met moeder de vrouw.
Wil hij nu hetzelfde doen dan moet hij 1060 euro op tafel leggen, mits hij niet de modellen van 130 euro koopt, want dan moet hij uitleggen dat hij per maand nu opeens het dubbele moet neertellen.
Na beraad aan de keukentafel spreekt hij af dat hij een budget heeft van 720 euro. Dat betekend dus minder modellen kopen.
Ik zou willen dat er elke maand een auto naar mijn smaak uit kwam, vorig jaar maar 2 modellen aangeschaft omdat het jaren duurt voordat de modellen eens worden uitgebracht. Reventon en Superleggera zijn een jaar geleden aangekondigd, Koenigsegg slechts 3-4 jaar :cry: geleden. De focus is nu wel meer gericht op zoveel mogelijk van hetzelfde ( zie alle porsche racers ), maar er worden toch steeds meer oude modellen van stal gehaald ( Mazda Cosmo, Espada, Volvo 850 ) die wel degelijk een risico zijn voor de producent, deze modellen zijn interresant voor een specifieke groep verzamelaars maar niet voor het grootste gedeelte.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: De crisis raakt ook de modelautowereld

Bericht door Rossy »

Als je weet waar je moet zoeken kan je nog best leuke en aparte modellen vinden voor weinig!
Een 1:18 model van een Clio Williams bijvoorbeeld voor nog geen 50 euro.
En deze fabrikant heeft nog veel meer leuks in het vooruitzicht tegen vergelijkbare prijzen (Alpine GTA Turbo, Clio 16v, Peugeot 405 II Turbo).
Allemaal gesealde body's en nog behoorlijk detail.
Het zijn dan wel resin modellen maar dat is naar mijn mening nog bewerkelijker als een die-cast body.

Het zou mooi zijn als de AA Volvo 850 inderdaad uitkomt.
Ook al kost deze richting de 100 euro, ik zal ze er wel voor kopen, temeer omdat de auto zelf mij aanspreekt.
En ja, dan wil ik wel beide versies hebben (sedan en estate).
En misschien nog wel een extra sedan om om te bouwen naar rally auto van Gerben Brouwer.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: De crisis raakt ook de modelautowereld

Bericht door St. Paul »

Schumi28 schreef:Dat de prijzen stijgen in modelautoland lijkt me ook niet meer gerechtvaardigd nu ook de prijzen van allerlei grondstoffen (waaronder metalen) aan het dalen zijn.
Alsof Nuon nu de prijzen weer terug gaat schroeven. Dat die prijzen van de grondstoffen zakken betekent alleen maar dat de producenten nu meer verdienen. Consumenten zijn toch al gewend aan het huidige prijsnivo. En zolang je in deze tijden de 20ste kleurvariant nog steeds verkocht krijgt....

Veel interessanter is het om te zien wat bedrijven gaan doen om in deze tijden hun winst/omzet op pijl te houden. Spark met de dunlop brug, banden, poppetjes etc. Bij Spark zitten een paar slimme jongens, die niet voor niets een doorn in het oog van Minichamps werden.

Zwakke producenten worden nu afgestraft voor een productlijn die te beperkt is, sterke producenten gaan vrolijk door en komen zelfs met dingen waar jij als verzamelaar blij van wordt.

Of als niet verzamelaar van gaat verzamelen.... :doh:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De crisis raakt ook de modelautowereld

Bericht door Ricardo »

Inderdaad weinig nieuwe modellen op de beurs, maar moet zeggen dat de ontwikkelingen bij de low-budget fabrikanten behoorlijk in de lift zitten.
Een Sunstar-model die al bijna de kwaliteit van een AA evenaart (voor de helft van de prijs wel te verstaan). Daarnaast een Revell die modellen van kunststof gaat maken (wel jammer dat men gelijk zo negatief is) en zijn kwaliteit ook sterk verbeterd.
Plaats reactie