Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door rudie20vt »

schumifan schreef:Ik koop de modellen omdat ik ze wil hebben. Niet om te pronken, zovan kijk mij eens.

En om een model te verkopen, zodat je een ander model kunt kopen, ivm financien, sorry maar dat snap ik dus niet.
Ik koop soms maanden niks en dan ineens 3x in de week. Ik krijg het denk ik dan op mijn heupen en dan ga ik een beetje ebayen, mp-en, en zo ben ik weer blij met wat ik heb.

En natuurlijk ben ik gezond jaloers op sommige collecties, maar ik ben het meest trots op mijn eigen collectie.
helemaal mee eens ik heb in het begin ook van alles verzameld op 1:43 race gebied en daar zitten nu modellen bij van 200 euro op e-bay.
Maar deze wegdoen om anderen te kopen nee ik ben er trots op dat ik ze heb en toen ik ze kocht en nu nog vind ik ze super anders had ik ze niet gekocht.
Dat is verzamelen passie voor modellen dan wegdoen zal en zou ik nooit doen.
Afbeelding
Remi
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 jul 2009 17:02

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Remi »

investering of imago, we zijn toch ooit allemaal begonnen uit liefhebberij? :wink:
GTE
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 02 mar 2007 12:27

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door GTE »

Ik ben wel zon mafkees die tussen de 100 en de 200 euro (en soms meer) aan één model uitgeeft. Ik heb de pech dat ik verslingerd ben aan handbuilts en dan ontkom je vaak niet aan die prijsklasse. De kwaliteit van de kit, de kunde en het talent van de bouwer, het detail etc. etc. het fascineert me allemaal. Meer dan eens sta ik voor mn eigen vitrine en dan pak ik er eens eentje uit om van dichterbij te bekijken.

Inzoverre is mijn hobby -uiteraard- op de eerste plaats een liefhebberij. Genieten van wat je hebt en genieten van het plannen van alles wat nog komen gaat en de zoektocht daar naar toe. Dat kan soms ook betekenen dat je wat moet verkopen om budget vrij te maken.

En dat brengt me bij 'investering'. Dat is het natuurlijk niet. Tenminste, ik koop geen model enkel en alleen omdat ik anticipeer op een waardestijging. Maar ik kan ook niet zeggen dat de waarde me helemaal niks interesseert. Ik breng nogal wat financiele offers voor mn verzameling, dus het is prettig om vast te stellen dat het allemaal betrekkelijk waardevast blijft. Dat is ook wel het mooie van onze hobby. Ik had mn geld ook kunnen verbrassen aan ieder weekend stappen, veel reizen, dure kleding etc. etc. maar het geld dat je daaraan spendeert zie je sowieso nooit meer terug. In dit geval kan ik tenminste nog laten zien wat ik met mn geld doe. Of anderen dat nou begrijpen of niet.

En zo komen we bij 'imago'. Een voorganger merkte op dat hij uit schaamte niet vertelt dat hij modelautootjes verzamelt. Ik zou zelf niet zo ver gaan om het woord 'schaamte' te gebruiken, maar ik sta niet vooraan om te vertellen wat mijn hobby is. Laten we wel wezen, je trekt er niet de aandacht mee en de meeste mensen verklaren je sowieso voor gek als ze horen wat één zon autootje kost (dus daar heb ik het sowieso liever niet over). Los daarvan vinden ze allemaal, zonder uitzondering, dat gezicht van al die autootjes bij elkaar in die twee vitrinekasten, prachtig om te zien en daar kan ik -eerlijk gezegd- dan zelf ook wel van genieten. Van die waardering van anderen dus.

Maar goed, uiteindelijk is er maar één iemand waarvoor ik het doe, en dat ben ik zelf. Er is er ook maar één die bepaalt wat er bij komt en wat er weggaat en wat het zoal mag kosten. Ik mag alleen maar hopen dat ik in de toekomst in de gelegenheid blijf om mijn hobby op dit niveau uit te oefenen. Ik realiseer me namelijk dondersgoed dat wat ik iedere maand aan zoiets nutteloos als modelautootjes uitgeef, voor sommige gezinnen hun hele boodschappenbudget is en dat ik dus enorm bevoorrecht ben.
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door tom »

Ik kom op buitenlandse fora nog wel eens vragen tegen als "ik wil beginnen met verzamelen, welke modellen gaan het meest onhoog in waarde?". Die krijgen altijd hetzelfde antwoord: zet het geld maar op de bank.
Gebruikersavatar
AutoWolf
Berichten: 2965
Lid geworden op: di 23 dec 2008 18:15
Schaal: 1:64
Locatie: Amsterdam

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door AutoWolf »

GTE: :thump_up: :ja:
Gebruikersavatar
brambo21
Berichten: 463
Lid geworden op: di 27 jan 2009 12:21
Schaal: 1:18
Locatie: heerle
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door brambo21 »

GTE :thump_up:
ik ben het grotedeels met je eens
behalve het feit dat ik het niet vertel , iedereen die het maar horen wil ''of niet'' weet het en wat ze er van denken moeten zij maar weten ik vind het top wat wij doen VERZAMELEN , ik vel toch ook geen oordeel over mensen die POSTZEGELS of LUCIFERDOOSJES sparen
prachtig verwoord toppie
MC-LAREN FAN for ever Afbeelding ....... MC-LAREN F1 teller nu op 91 1:18
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door tom »

Laten we wel wezen, het is geen 'coole' hobby. Je wordt al gauw gezien al een kneus, een nerd door mensen die niets met auto's hebben. Hoe vaak mijn ex-vriendinnen niet gezegd hebben dat het onzin is om zoveel geld aan dat spul uit te geven... (tja, daarom ook ex-).
Gebruikersavatar
brambo21
Berichten: 463
Lid geworden op: di 27 jan 2009 12:21
Schaal: 1:18
Locatie: heerle
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door brambo21 »

tom schreef:Laten we wel wezen, het is geen 'coole' hobby. Je wordt al gauw gezien al een kneus, een nerd door mensen die niets met auto's hebben. Hoe vaak mijn ex-vriendinnen niet gezegd hebben dat het onzin is om zoveel geld aan dat spul uit te geven... (tja, daarom ook ex-).
WAT IS ER DAN WEL EEN COOLE HOBBY ?
je poen bij de kastelein brengen? :thump_down:
MC-LAREN FAN for ever Afbeelding ....... MC-LAREN F1 teller nu op 91 1:18
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door rpi »

brambo21 schreef:
tom schreef:Laten we wel wezen, het is geen 'coole' hobby. Je wordt al gauw gezien al een kneus, een nerd door mensen die niets met auto's hebben. Hoe vaak mijn ex-vriendinnen niet gezegd hebben dat het onzin is om zoveel geld aan dat spul uit te geven... (tja, daarom ook ex-).
WAT IS ER DAN WEL EEN COOLE HOBBY ?
je poen bij de kastelein brengen? :thump_down:
Nou, het is inderdaad geen respect afdwingende hobby doorgaans. Mijn andere passie (motorracen) zijn de meeste van mijn kennissen laaiend over, terwijl ze de modelautoverzameling vaak belachelijk vinden en toch zeker zonde van het geld. (terwijl het nog geen fractie van het racen kost)

Maar dat boeit helemaal niet. Doen waar je zin in hebt.
Gebruikersavatar
AutoWolf
Berichten: 2965
Lid geworden op: di 23 dec 2008 18:15
Schaal: 1:64
Locatie: Amsterdam

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door AutoWolf »

@ Bram

Dat is wel wat meer acceptabel bij de meeste mensen vrees ik.... Mijn beste vriendin houd zielsveel van me maar het woordje nerd werd wel waargenomen door mij in haar vocabulair. Niet specifiek dat ik een nerd was maar in het algemeen, weet je wel: ,,voel je je niet soms een beetje een nerd als je jezelf zo bezig ziet". :lol:

Wat moet ik er van zeggen verder dan dat ik nu 3 jaar geleden een Oldsmobile 4-4-2 w-30 zag in het goud en dat dat model het startsein was tot verzamelen. Soms denk ik wel eens: nu even niet meer maar dat vind ik moeilijk vol te houden. Het beste is om het even helemaal buiten het budget te houden, niet meer op het forum komen en de auto's te koesteren die ik heb. Dat zou handig zijn om ook nog eens wat geld over te houden aan het eind van de maand. Maar ja. het is gewoon een leuke hobby plus ik vind het leuk om foto's te maken van de modellekes.


Wolf.
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door rudie20vt »

Ik ben het helemaal met jullie eens maar een nerd of zo iets dergelijks vind ik te ver gaan en dan zou ik wel effe in de verdediging gaan, als ze dat tegen me zouden zeggen.
Maar ik heb vrienden en familie om me heen die respect voor elkaar hebben en daar hoord dus ook respect voor een verzamelaar bij.
En daar komt bij de meesten kennen me niet anders dat ik gek van auto en motorsport ben en dat ik een verzameling heb dus het hoord een beetje bij mij simpel gezegt.
tuurlijk hoor ik hier in huis wel eens mensen zeggen van wat heb je er aan of wat kost dat wel niet en dan zeg ik er altijd "wou je het kopen of wou je ook gaan verzamelen".
Kijk het verzamelen is in het algemeen niet te begrijpen voor mensen die die passie niet hebben.
dus ook ik praat er niet over in het algemeen als ik ergens ben, maar vragen ze me er naar of beginnen ze met wat heb je er aan dan ga ik de discussie wel effe aan.
Ik vind het een mooie hobby en mag ook graag met mensen praten die andere verzamelingen hebben want die snappen je en hebben de zelfde passie en dat is altijd gaaf.
Als voorbeeld, @wolf kwam bij mij en @smokey was er ook en we hadden direct een goed gesprek over modellen en wat te verzamelen.
En dat is dan gaaf, ik maak dat ook vaak mee bij rally's waar ik heen ga veel mensen praat je gewoon mee en waarom omdat je de zelfde hobby hebt de rallysport.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Silverarrow »

M'n zusje van 18 en m'n vader proberen me vaak te sarren met m'n "speelgoedauto's", dat ik er te veel geld aan uit geef. Ik kan er wel om lachen, want zonder dat mensen het in de gaten hebben zijn ze vaak zelf met exact hetzelfde bezig. Zo houdt m'n zusje d'r een collectie schoenen en make-up op na waar je u tegen zegt en heeft m'n vader inmiddels zo'n collectie (originele, dus niet gebrand) dvd's dat'ie z'n eigen videotheek kan openen (wel relaxed, want ik hoef nooit dvd's te huren :D ).

Daarbij heb ik de verzameling o.a. om naar te kijken, net zoals sommige mensen een schilderij kopen of veel boeken lezen. 'T dient dus gewoon als 'n soort ontspanning en wanneer ik niks te doen heb, is het iets waar ik met plezier tijd in steek (modellen bekijken, zoeken op 't internet of in winkels etc.).
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door rsh_scuderia »

Als je modelauto' s spaart dan ben je toch ook best wel een Nerd.
helemaal als ik veel vrienden op de meeting zie dan zijn alle anderen daar nerds hoor. :mrgreen:
Eigenlijk op een na, maar die is dan weer autoverkoper. :doh:

maar goed, boeit het mij wat anderen vinden....
mijn zwager vindt het leuk en boeiend, mijn neefje van 4 kan ook erg enthousiast worden. Mijn huidige vriendin vindt het ook wel leuk, mijn ex-vriendin vond het zelfs bijzonder leuk en wat zo kan ik nog wel even door gaan.

Maar de hoofdvraag is, vind ik het leuk....
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Peter Parker »

Je ex vond het wel heel leuk en toch is ze je ex? :doh:
Gebruikersavatar
mo360
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 okt 2008 11:50
Locatie: in mijn vitrinekast
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door mo360 »

Peter Parker schreef:Je ex vond het wel heel leuk en toch is ze je ex? :doh:
Hem of de auto's.... :mrgreen:
Afbeelding
Ferraristi
Plaats reactie