waarde bepaling van modellen

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

waarde bepaling van modellen

Bericht door jonnoT »

Ieder gebied heeft zijn vakjargon. De gemiddelde politicus is niet te volgen door allerlei onbegrijpelijke woorden. In onze hobby is dat niet anders. Gelimiteerde versies wordt nog door de buitenstaander begrepen, maar daarna zie je de man al gauw je wazig aankijken als je het hebt over Mint, bespeeld en weet ik wat voor termen binnen de modelwereld gebruikt worden. Ikzelf leer nog dagelijks bij.

Afgezien van het vakjargon geeft ook de waardebepaling en waardering van modellen problemen.
Het begrip gelimiteerd wordt door veel modelmerken zwaar uitgemolken en vaak komt het er op neer dat het bewuste model in 5 kleurvarianten uitkomt en er uiteindelijk 10 tot 15.000 modellen wereldwijd verspreid worden. Als je pech hebt komt de fabrikant een aantal jaar later doodleuk nog is met een serie uit
Mint is ook een gebezigde uitdrukking die nog al misbruikt wordt. Veel mint aangeboden modellen zijn niet 100% mint, maar hebben minuscule krasjes en dus eigenlijk near mint. Het grijze gebied tussen de verschillende waarderingsniveaus wordt meestal door de verkoper zelf bepaald.

De Namac had enkele jaren geleden een heel mooi artikel over dit onderwerp in de AIM staan. In het bewuste artikel werden prachtige tabellen getoond waar aan de hand daarvan een model gewaardeerd kon worden. De schrijver stelde dat dit voorgestelde systeem een aanzet tot standardisering.
Ikzelf wil modellen dit systeem gaan gebruiken om modellen te waarderen en zal het ook op mijn website gaan zetten (heb daar netjes toestemming voor gevraagd)

Ik kan hier niet het hele artikel neerzetten, maar in het kort komt het waardebepalingsysteem hier op neer:


Namac (Nederlands Algemene Miniatuur Auto Club) waarde systeem .

Tabel 1: Condition ( Etat- Staat)

Staat = verflaag & mechanisme + doosje/verpakking & inzetdelen
100% waarde = 2/3 voor het model en 1/3 voor de verpakking, dus waarde delen door 1,5)
De toestand wordt beschreven volgens een standaard 10-puntenschaal*, gaande van C1(-) tot C10 (+).
Elke volgende trap verhoogt de waarde met 10%.
Zie de overeenkomst met de veilingschaal (A+, A, A-, B, C, D, E ,F, R ) voor het model en a,b,c,d,e voor het doosje
Condition = Model paintwork & working order + outeer & insert Box

Tabel 2: Rarity ( Availability - Rareté - Voorkomen)

Voorkomen= productiehoveelheid + distributiekanaal + tijdsverloop
Het voorkomen wordt beschreven volgens een standaard 10-puntenschaal*, gaande van R1(>) tot R10 (<).
De aantallen recths geven slechts een indicatie
Rarity =How many were made? In what part of the world of the world? How long ago?

Tabel 3: Precison ( Nauwkeurigheid - Précision)

Naar gelang het soort miniatuur zijn sommige van de hieronder opgesomde criteria (P1- P10) al dan niet relevant
Het aantal (<50; 50-90; 100-199; 200-499; 500-999; >1000) hangt natuurlijk nauw samen met de schaalgrootte (HO= 1:87; 0=1:43; 1;24; 1:18)
Naast frictie en retrofrictie (d.m.v. een vliegwiel) zijn ook mechanische ( clock-work) of elektrische (battery powered) aandrijving mogelijk. Sommige modellen zijn statisch (voor opstelling in een vitrine of met ingebouwde gadgets als aansteker, een radio enz.);andere kunnen rijden op een circuit ( slot cars)

Zijn er meer leforumleden die dit systeem zijn gaan gebruiken?
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: waarde bepaling van modellen

Bericht door Schumi28 »

Maar weet je met dit systeem nu hoeveel € een model nu waard is dan, dat haal ik er nog niet echt uit
Afbeelding
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: waarde bepaling van modellen

Bericht door jonnoT »

Nee, dat weet je niet. Maar het systeem geeft wel betere handvaten om nauwkeuriger te bepalen hoe de staat van het model is. De marktwerking van vraag enaanbod staan buiten dit systeem.
Er word ook nadrukkelijk gesteld dat het een aanzet is tot. aanvullingen zijn dus welkom.
Er wordt bijvoorbeeld wel rekening gehouden met hoeveel van een model gemaakt zijn. Echter dat is vaak niet bekend en ook relatief. Dinky toys zijn met duizenden gemaakt, maar kunnen heden ten dage schaars geworden zijn wat ervoor zorgt dat ze gezocht worden en de vraag groteer wordt dan het aanbod wat de prijs opdrijft.
OOk als bepaalde auto type plots door een andere fabrikant uitgebracht worden kan de vraag naar een model doen zakken en tot prijsdaling leiden
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: waarde bepaling van modellen

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Beste Jonno,

Destijds heb ik dat stukje ook gelezen in de Namac, er was toen ook een veiling gaande in deze magazine (das toch wel weer een tijdje terug, Ebay / Marktplaats was er nog niet zo erg als nu).

In die tijd kocht ik zelf veel 'nieuwe' modellen met name Minichamps, Schuco, enz..

Maar mijn oer collectie, Models of Yesteryear van Matchbox, heb ik aan de hand van de Namac waardebepaling toen wel in een Lotus123 systeem verwerkt in de PC (8088).
Vrienden erbij gehaald (met de Machtbox Bijbel erbij), voor objectieve waarbepaling van het model en doosje met hun meningen.

Toen kwam het probleem, de een vond iets zeer waardevol (zeker met het doosje erbij), de ander vond het een prul.
En ik keek naar het model (RR SilverGhost) die ik had gekregen voor mijn A zwemdiploma, wat bij mij meer waarde had dan de geld waarde, hij is gelukkig nog steeds in bezit.

Na dagen discusceren ben ik er uit gekomen, weg met de mening van de vrienden, wel hun kantekenen houden van beschadigingen van doosjes / model, enz..

Hier zit misschien wel het probleem van zo'n soort waarde systeem, een echt objectieve mening.

Maar als je zelf hier alleen jouw maatstaf op neemt, kom je toch wel op een zeer reële waarde bepaling voor je zelf, maar zet factor emotie dan uit (het moeilijkste).

Succes ermee, Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: waarde bepaling van modellen

Bericht door jonnoT »

Je meot inderdaad heel strak zijn om niet je eigen mening in de waardebepaling te verwerken. daar zit dan ook de kink in de kabel , want zoals je zegt heeft iedereen daar eeneigen idee over.
Ik hecht zelf geen waarde aan doosjes, die zet je imeer niet in de kast. Maar je zietbij de fanatiekelingen dat een model al niet meer uit zijn blister komt :doh: dan vraag je af met wel idee je spaart.
Gebruikersavatar
TestaRossa
Berichten: 2087
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 09:03
Schaal: 1:43
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: waarde bepaling van modellen

Bericht door TestaRossa »

:think:

Wel erg interessante colum moet ik zeggen :thump_up:
#testarossa1980modelcarcollection ( op Instagram en Twitter ) #MV33 http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=14803
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: waarde bepaling van modellen

Bericht door Martini Racing »

Voor mij is een model zoveel waard als je er zelf voor wilt geven.
Casper
Berichten: 230
Lid geworden op: za 16 jun 2007 19:12
Locatie: Margraten

Re: waarde bepaling van modellen

Bericht door Casper »

Idd modellen zijn geen kunst (op zich dan) de waarde blijft altijd wat een gek er voor geeft
Plaats reactie