Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Martini Racing schreef:Mijn vader is groothandelaar en producent van WO2 jeep-onderdelen (en ook van wat andere voertuigen). Tussenhandelaren zijn nu eenmaal nodig om aan de particulier te verkopen, simpelweg omdat het onbegonnen werk is om elke particulier appart een pakketje te verzenden.

De winstmarge van producenten verminderd ook als ze voor iedereen een appart pakje moeten verzenden.

:yawn: :yawn: :yawn:


Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
mo360
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 okt 2008 11:50
Locatie: in mijn vitrinekast
Contacteer:

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door mo360 »

Volgens mij worden de kosten van verzending nogsteeds door berekend aan de kopende partij en hoe maar pakketten hij verstuurt hoe goedkoper zijn kosten worden... dat is iets wat contractueel is vast gelegd bij de diverse vervoerders!
Afbeelding
Ferraristi
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door Curbstone Models »

En het hangt er maar vanaf wie je als tussenhandel beschouwd.

Enige jaren geleden konden wij als winkelier alleen CMC bestellen bij de groothandel/importeur in Nederland. Verzoeken om rechtstreeks bij de fabrikant te kunnen bestellen werden altijd direct beantwoord met "ga maar naar de importeur".
Dit werd mede veroorzaakt doordat de fabrikant voor zijn distributienetwerk altijd afhankelijk was van de importeurs in de diverse landen.

De distributeurs waren ook best handig voor de fabrikant, die namen grote hoeveelheden af en betaalde direct of zelfs vooraf ook in grote hoeveelheden. De spullen werden in China in een container gepropt en ergens op de wereld bij een distributeur afgeleverd. Die zorgde er dan voor dat het bij de importeurs/groothandelaren terecht kwam en die op hun beurt bezorgde de goederen bij de winkelier...
Voor de fabrikant hield het dus gewoon op bij het afscheid nemen van de container... lekker makkelijk.

Echter nu hebben sommige fabrikanten een nieuw trucje.. het is namelijk lucratief om een kantoortje op te zetten waar je modellen van 300 euro het stuk binnen laat komen en die dan direct naar klanten gaat sturen. Omdat er een beest van een marge op zit is het bijzonder lucratief voor de fabrikant.
Er zit echter ook een nadeel aan, namelijk de verzendkosten. Als een klant in Duitsland een model bij CMC besteld is deze namelijk vele malen goedkoper uit dan bijvoorbeeld een Nederlander. TNT post is namelijk, op de Franse postbezorgers na, één van de duurste in Europa. Dus die kosten moeten op iemand verrekend worden. Omdat het bij CMC gaat om loeidure modelletjes, valt er wel wat te compenseren.
Echter zou een mediumgrade 1:43 merk zoiets gaan doen, dan worden de verzendkosten een veel groter deel van de prijs die betaald moet worden. En als je dan niet in de buurt zit van het kantoortje die de verzending regelt, dan heb je dus even pech… en betaal je de volle poet.

En wat doet nu die tussenhandel wat de fabrikanten niet kunnen hoort ik u denken.. wel… die hebben voorraad, en vaak best wel veel… en die voorraad, dat is best leuk om daar even doorheen te lopen… stik.. die heeft CMC al een tijdje niet meer, en hier staat er nog één… die wil ik wel… en tjakka… de tussenhandel heeft weer een doel en is levensvatbaar… En als iedereen kan bestellen bij CMC, dan kan die winkelier dat ook.. en heeft hij de tussenhandelaar niet meer nodig.

Misschien wordt die winkelier wel zo groot dat hij veel modellen kan bestellen rechtstreeks van de fabrikant. Zo veel dat hij een mooie korting kan krijgen… en met die korting kan hij dan wel modellen verkopen in zijn mooie winkel… voor dezelfde prijs als waar de fabrikant ze voor op zijn website heeft staan…

En dan zijn er nog die modelletjes die het gewoon niet waard zijn om in zuid-spanje in een doosje te stoppen en die naar Hendrik-ido-ambacht te sturen. Maar waarvoor het wel handig is om een container vol ergens in Nederland af te leveren waarna de mensen hun Ixootje op kunnen halen bij een winkel ergens in de buurt….

Ik zal de laatste zijn die zegt dat al die zolderverkopers en zondagsvliegen of een combinatie daarvan er over 10 jaar nog zijn. Er zullen altijd mensen zijn, of dat nu verkoopt via internet, een winkel heeft of waar je het in een magazijnvestiging op kan halen, die serieus genoeg zijn, inventief genoeg zijn en modellen genoeg hebben om er een boterham mee te verdienen.

Er zullen veel dingen veranderen. Toen enige tijd geleden via Ebay en Marktplaats modellen aangeboden werden tegen spotprijzen zag iedereen ook meteen de ondergang van de modelautowinkel. En iedere twee maanden rent half modelautoverzamelend Nederland naar Houten, want daar is het zo goedkoop… en achteraf blijkt dat voor maar een heel klein sigment nog waar te zijn. Voor andere modellen wordt gewoon de hoofdprijs gevraagd…

Dus zal de tussenhandel verdwijnen… tja.. in het dure segment is dat lastig te voorspellen. Ik denk dat de groothandel er harde klappen in krijgt, maar die zullen het segment zonder veel problemen laten vallen.. er valt namelijk nog genoeg te verdienen in segmenten die niet zo geschikt zijn om van fabrikant naar consument te versturen.

De grootste vijand van dit hele proces is diversiteit, je kan bij CMC namelijk alleen CMC bestellen.. en bij Hotwheels alleen Hotwheels… Dus een verzamelaar die allerlei verschillende merken verzamelt… die heeft dus veel pakketjes.. en dito veel verzendkosten…

Dus de tussenhandel verdwijnt… neen.. ik ben bang dat we daar nog wel een tijdje aan vast zitten.
Plaats reactie