kwaliteit en kwantiteit

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door jonnoT »

verzamelen en ruimte tekort is bijna iedere verzameling iets wat hand in hand lijkt te gaan.

Mijn collectie is daarom nog in beweging, om inderdaad kwaliteit en kwantiteit enigszins in evenwicht te houden. Ik heb redelijk strikte regels voor mijzelf opgesteld. Zo zal mijn Ferrari onderdeel voornamelijk uit de klassieke wagens tot ongeveer 1970 bestaan en dan nog niet eens alle modellen.

Wat presentatie betreft. Ik heb een vitrine ontworpen waarin de modellen wel naast elkaar zullen staan, maar met 11 (1/43)modellen op 80 cm lijkt me dat niet te druk. Daarbij staan de modellen niet vanaf de grond tot het plafon, maar mooi op kijkhoogte tussen 0,70 en 1,60m. :cool:
Mijn huidige modelkamer geeft voldoende ruimte voor groei
GTE
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 02 mar 2007 12:27

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door GTE »

Ferrarifan schreef: Wat er bij mij dan niet ingaat, is dat na alle bovengenoemde inspanningen en prestaties de modellen vaak in veel te kleine vitrinekastjes worden gepropt, vaak zij aan zij, waarbij het model meestal totaal niet tot z'n recht komt.
Klopt, en daarom zal ik binnenkort ook een derde vitrinekast aanschaffen zodat ik de collectie kan verdelen over drie kasten ipv twee. Punt is wel dat het verzamelen dan gewoon doorgaat, dus dan zal ik ook weer een vierde kast moeten hebben.
Ik persoonlijk zou dan liever met wat minder kwantiteit genoegen nemen, maar ze wel heel mooi uitstallen en presenteren in de vitrine zodat de modellen goed tot hun recht komen, meer aandacht dus voor kwaliteit. Eventueel kiezen voor een kleiner aantal duurdere modellen ipv veel goedkope, om plaats in je kasten te creeren.
Je kunt ook collecties wisselen. Niet de gehele verzameling uitstallen in vitrines, maar een deel (en de overige dan netjes in de doosjes ergens stapelen) en dat eens in de zoveel tijd omwisselen.
Gebruikersavatar
Diciotto
Berichten: 3270
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 19:01
Schaal: 1:43
Locatie: Machelen

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door Diciotto »

Same story over here...
Ik ben uit plaatsgebrek trouwens overgestapt van 1/18 naar 1/43 (toen de 1/18 echt spiegel tegen spiegel stonden), en ben opnieuw in de problemen gekomen. Kastje erbij. Plankjes erbij. Weer zo vol als een ei. Dan maar wat 1/18 terug in de dozen. En nog wat. Terug opvullen met 1/43 enzovoort enzoverder.
Erg hè. Ja, ik vind dat verschrikkelijk, maar 'k heb nu eenmaal niet meer ruimte; ooit misschien... :pray:

Het weerhoudt me er wel niet van om bij te kopen, maar nu staan de laatste 20 of zo weer te wachten op extra plankejes en herschikking van de vitrines. Ach ja. 't Blijft kwaliteit (in mijn ogen toch :mrgreen: ), maar super zonde dat ik ze niet een waardevollere plaats kan geven :nuts: :nee:
Afbeelding Collectie Porsche in 1/43
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door rudie20vt »

ja kwaliteit en kwantiteit, leuk topic. :thump_up: :thump_up: :thump_up: :thump_up: :thump_up:
Ik vind het dus ook jammer om mooie en dure modellen naast elkaar te zetten zodat je er niet zo veel zicht op hebt.
Ik vind als je aan zo'n hobby begint dan moet je ook zorgen voor voldoende plaats om uit te kunnen stallen.
En modellen wegzetten is er bij mij niet bij want, elk model wat ik heb ben ik trots op en blij mee, dus zorg ik voor voldoende plaats.
ik als rallyverzamelaar spaar dus alleen rally modellen vanaf 1990 en dan zo veel mogelijk fabriekteams en van prive rijders alleen de mooie livery's.
En ja dan krijg je er wel redelijk veel, 289 stuks op dit moment.
Maar stoppen of minder kopen is er niet bij hier dan maar een kast er bij.
Beneden heb ik een hoekvitrine en boven 3 bertby kasten van ikea.
En dat is nog lang niet vol en als het vol drijgt te raken koop ik er beneden een kast bij in de keuken.
Dus ik ga niet de modellen stak naast elkaar zetten die ik gekocht heb, dan zorg ik voor een andere kast.
Ik vind dat het uitstallen van mijn modellen bij de hobby hoort.
Gr,Rudie
Afbeelding
Gebruikersavatar
gerardwrm
Berichten: 256
Lid geworden op: do 25 sep 2008 09:59
Contacteer:

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door gerardwrm »

in je verhaal zit zeker een kern van waarheid !!

bij mij ligt het als volgt :

na ruim 20 jaar bouwen van 1:24 WK rallymodellen was de lol er een beetje af , grote merken maken niets meer en je bent aangewezen op de duurdere resinkits of basis met trankits ...

Bijvb, de Focus WRC o6 komt nu pas van Reji en renaisance uit voor rond de € 100,00
terwijl in diecast Sunstar ze levert voor rond de € 40,00 in talloze uitvoeringen...

beslissing vorig jaar was dus te stoppen met 1:24 en opnieuw te beginnen met 1:18 !

kleine 100 modellen te koop gezet ,,, inmiddels voor de opbrengst daarvan 50 nieuwe gekocht ..

en dan de vitrine's ,,,,

omdat het museum toch werd verdubbeld ook maar een nieuwe vitrine gebouwd voor de nieuwe schaal ,,,, 4 meter lang en 1 meter hoog met 5 liggers moet er voorlopig voldoende ruimte zijn voor een uitstalling die ruim 30 jaar WK geschiedenis weergeeft !
Hoe een Hobby uit de hand kan lopen ...
http://www.world-rally-museum.nl
Gebruikersavatar
AutoWolf
Berichten: 2965
Lid geworden op: di 23 dec 2008 18:15
Schaal: 1:64
Locatie: Amsterdam

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door AutoWolf »

gerardwrm schreef:
en dan de vitrine's ,,,,

omdat het museum toch werd verdubbeld ook maar een nieuwe vitrine gebouwd voor de nieuwe schaal ,,,, 4 meter lang en 1 meter hoog met 5 liggers moet er voorlopig voldoende ruimte zijn voor een uitstalling die ruim 30 jaar WK geschiedenis weergeeft !

Gaaaaaf!
Gebruikersavatar
Bien
Berichten: 2124
Lid geworden op: do 31 jul 2008 10:03
Schaal: 1:43
Locatie: Simpelveld

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door Bien »

Zoals de meesten hier wel weten heb ik een parkeerplaats diorama gebouwd voor het uitstallen van mijn modellen. Persoonlijk vind ik dit mooier (levendiger) als een vitrinekast. Er passen zo'n 130 1:43 modellen op, en elke keer als ik een nieuw model koop verander ik de indeling op het diorama. Elke week staan de meeste modellen dus op een andere plaats. Wel lastig met stof :(

Goede column trouwens :thump_up:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5159
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door buttonfreak »

Ik heb het probleem kwaliteit iets minder, aangezien ik een kleinere schaal doe.

Ik heb wel vitrines, maar in de grote verdrinken die modellen eigenlijk zowiezo, dus komen ze niet tot hun recht.

Ik wil dus eigenlijk nu voornamelijk de Ikea CD-kastjes gaan gebruiken om de auto's in uit te stallen.

Maar zoals sommigen hier al zeggen, ik wil graag die modellen in de vitrine zo af en toe wisselen, ipv alles uitstallen. Als je pak em beet 500 modellen uitstalt, dan kun je het nog zo ver uit elkaar stallen, dan nog verdwijnt het overzicht en de liefde voor dat ene model doordat je toch niet weet waar je moet kijken. Dat is voor 1:43 precies zo trouwens, die schaal is niet zo veel groter als de mijne.

Vandaar ook mijn website. Ik wil eigenlijk proberen alle auto's mooi te fotograferen (en ik ben een slechte fotograaf met te weinig geduld), waardoor je daar een overzicht kan krijgen. Met als voordeel dat ik in principe daar verbanden kan laten zien via landen, schaal, binnenkort kleur en tags - waarmee ik bijvoorbeeld alle WRC auto's kan verbinden, etc.

Ik wil de website gebruiken als vitrine aan de wereld.
Gebruikersavatar
Daytona69
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 18 mei 2007 14:46
Schaal: 1:18
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door Daytona69 »

Wat een goede column , helemaal mee eens . Ook ik verzamel om van mijn verzameling te kunnen genieten op elk moment dat mij uitkomt zonder dat ik ze eerst uit de kast moet halen omdat ze te dicht bij elkaar staan. Verbouw nog liever mij hele huis om ruimte te creèren .
Afbeelding
FERRARI's (vnl. straat) Teller: 1/18: +116 stuks , Herpa 1/43: 34 stuks
Slowproject: 1/18 FERRARI 360 SPIDER naar BARCHETTA ombouw
Ik spaar ook nog: GELE AMERIKAANSE TAXI'S en nog wat andere verschillende (zie privécollectie)
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door alain_1978 »

Prachtig topic om aan te snijden :thump_up:
Ik moet ook eerlijk toegeven dat het bij mij stilaan een ondergrondse parking (in België plakken alle wagens tegen mekaar op dit soort parkings
omdat de parkeerplaatsen er veeeeeel te smal gemaakt zijn) aan het worden is. Ik heb er ook al een hele tijd last van dat vele van mijn prachtige
modellen slechts zij aan zij staan en idd een deel van hun uitstraling verliezen. Maar toch zal het nog even zo blijven want ik kan niet meer uitbreiden.
We zijn wel aan het uitkijken naar een ander huis (het is niet meer goed wonen in de huidige gemeente) en bij dit zoeken gaat er wel rekening gehouden
worden dat er een ruimte is voor mijn miniatuurverzameling. Dus voorlopig wordt het nog even op de tanden bijten en een deel ingepakt laten staan op zolder.
Aan inkrimpen van mijn verzameling denk ik absoluut niet. Er zitten teveel modellen tussen die ondertussen niet meer verkrijgbaar zijn en zeer moeilijk te
vinden zij en waar ik echt aan gehecht ben. Ik heb echt een emotionele verzameling op dit moment en ik zou ze niet kunnen missen. Ik heb trouwens enkele
jaren geleden mijn verzameling al drastisch verminderd door haast alle Bburago's en Maisto's te verkopen.
Ik heb ook vitrinekasten van IKEA staan en die zijn idd niet stofvrij maar ik heb ze wel stofvrij kunnen maken door simpelweg tochtstrips aan de binnenkant
van de deuren te plakken. Dit helpt echt heel goed.
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 10 jul 2009 23:35
Locatie: Gorinchem

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door Kiwi »

Erg mooie kasten Daytona!

Ik zou ruzie krijgen als ik zoiets zou neerzetten...maar wij wonen dan ook in een appartement van 44m2.

Het probleem besproken in de column klinkt mij ook bekend. Ik heb echt geen belang bij modellen die deur aan deur staan..en dat gecombineerd met weinig ruimte (ik kan ongeveer 12 modellen netjes en ruim neerzetten) zorgt er dus voor dat ik regelmatig weer een model moet verkopen omdat er iets mooiers op de markt is.

Ook helpt het dat ik vrij streng mijn regels heb gesteld: alleen Corvette's 1:18 van modeljaren c2 tot c5, en geen low budget modellen.

Als de dwerghamster zou overlijden zou ik een stuk muur hebben voor een extra vitrinekast..maar helaas lijkt het beestje onsterfelijk. :oops:

In deze kast zouden er vele modellen kunnen staan, maar ik moet ook oppassen met onze loslopende poes..zou toch zonde zijn als de Manta Ray een vrije val zou maken. Naast deze kast heb ik ook nog een plank boven mij bureau voor max 4 modellen. Ik ben meer ruimte nodig :x
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door rpi »

Sow :shock: :shock:

Schitterende presentatie Daytona! Petje af. :worshippy:
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door Ferrarifan »

Leuke reacties allemaal jongens :D Bedankt, het is erg indrukwekkend geworden, zeer interessant om door te lezen :worshippy: :worshippy:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
straatauto
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 22 sep 2007 17:25
Contacteer:

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door straatauto »

een bekend verhaal.
in de loop van de jaren (ruim 20 jaar verzamelen) is mijn 1:43 verzameling gegroeid tot zo'n 800 modellen.
Ik heb ongeveer de helft in een drietal vitrines in de woonkamer staan; een vierde vitrine is nog niet bespreekbaar met ..... je weet wel.
Dichter op elkaar zetten in de vitrines is geen optie; wat dat betreft spreken de reacties in dit topic wel voor zich!
Zo'n 200 modellen zijn in de loop der tijd "achterhaald" door een betere kwaliteit en hoefen niet meer in de virtines te staan.
Dus mijn "probleem": Hoe geniet ik nog voldoende van die ander 200 modellen?
Bijvoorbeeld door af en toe te wisselen in de vitrines, maar vooral door ze te fotograferen en op internet te laten zien.
In mijn geval gewoon een leuke "kijk-site" zonder vermelding van automerken en/of fabrikanten. Nét als in een gewone vitrine.
Kijk maar eens op www.straatauto.weebly.com ........................én laat vooral een reactie achter in de betreffende rubriek !
Want: Enthousiaste reacties dat maakt verzamelen juist zo leuk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door tom »

Prachtige opstelling!
Plaats reactie