De mislukking van een decennium

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Dinky_Boy
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 17:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Dinky_Boy »

Voor mij staat de serie 'oude' Dinky Toys van Éditions Atlas door met stip, nee met een doos vol stippen bovenaan. Uiteraard is het produceren van miniaturen commercieel, een fabrikant doet dat om geld te verdienen, niet omdat hij zoveel van ons, verzamelaars, houdt. Deze heruitgaven gaan een stapje verder dan commercie, het is in mijn ogen minachting van de liefhebber.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door tom »

Ik kan me voorstellen dat een verzamelaar van oude Dinky's er zo over denkt. Voor iemand die de modellen gewoon charmant vindt en de originelen niet meer kan betalen is het een leuke optie... ik wil bijvoorbeeld een nieuwe versie van de 2CV die ik als klein jochie helemaal afgerost heb. De echte zijn niet meer betaalbaar, nu heb je voor weinig geld een mooi exemplaar naast de afgeragde in de vitrine staan.
Ze moeten alleen niet doen of het originele Dinky's zijn.

Mijn misser van de laatste jaren is de beslissing van Audi om de exclusieve modellen (vooral de S'en) over te laten aan LookSmart. Ruim 100 euro voor een model wat met geluk in de buurt komt van de Minichamps-modellen van eenderde van dat bedrag. Deze cynische gelduitdezakklopperij heeft mij doen beslissen te stoppen met compleet verzamelen van Audi-modellen, het was gewoon niet meer op te brengen. Ik hoor dit verhaal van meer verzamelaars om me heen, en ik zie de modellen -in zeer kleine oplage gemaakt- ook ruim na hun verschijnen nog te koop staan, dus meer liefhebbers denken er blijkbaar zo over. Audi AG: modellen maken is niet je core business. Probeer dus ook niet rijk te worden over de ruggen van je fans, dit hoort een activiteit te zijn die verkopen ondersteunt. Trieste actie.
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Ferrarifan »

Mijn grootste misser is de aankoop van de 456 M van Hotwheels. Ik weet niet eens meer precies wanneer ik 'm gekocht heb maar dat zal ongeveer 2001-2002 zijn geweest. Pas geleden ben ik er achter gekomen dat hij aan zinkpest leedt. Er ontstonden bobbels op de lak, de scharnieren van de motorkap zijn verbogen en op het laatst barste de motorkap uit elkaar. Verschrikkelijk om te zien allemaal, zeker als verzamelaar. Zinkpest onstaat door een fout in de samenstelling in de legering. Schijnt een zeer nauwkeurig werkje te zijn. Foto's zijn te zien op mijn topic, pagina 13 of 14 geloof ik.
Gelukking heeft dit model me niet al te veel gekost, maar het zal je maar gebeuren bij een BBR of CMC :shock: . Ik wist niet eens dat het bestond zinkpest, maar ben er via een aaantal collega medeverzamelaars hier op dit forum achtergekomen. Ik weet niet of hij nog te koop is, in ieder geval de volgende tip: Mensen koop de 456M van Hotwheels in champagne kleur niet!!! :evil: De kans bestaat dat hij uit dezelfde lichting komt als de mijne...
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door togicollector »

Nog even een korte reactie op de terecht kritische bijdrage van Dinky boy:

Wat mij betreft gaan ze lekker door met het uitbrengen van heruitgaves. Het beinvloed de zeldzaamheid en waarde van de orginelen niet, neemt alleen een stuk druk weg doordat een deel van de verzamelaars uitwijkt naar een heruitgave. En daarmee is er voor de verzamelaar van echt spul, zoals dink en ik, weer een grotere kans om er ook daadwerkelijk een te vinden. :wink:

Koen
Laatst gewijzigd door togicollector op di 09 feb 2010 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Bondracer »

Voor mij persoonlijk de Mustang GT '67 Coupe van Greenlight op 1:18 in Springtime-yellow .In preorder aangekondigd met een zwart vinyl dak -> besteld en nadien heeft Greenlight hem enkel in uniforme kleur gemaakt zonder zwart dak . Nadat ik deze geleverd kreeg bleek de lak van zo'n slechte kwaliteit (kleurverscil met deuren en dak was mat uitgeslagen) :evil: Ze worden dan ook nu aan halve prijs aangeboden door vele handelaars. Hopelijk heeft Greenlight z'n lessen getrokken voordat m'n de Shelby GT500 2010 op de markt smijt :eh:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diciotto
Berichten: 3270
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 19:01
Schaal: 1:43
Locatie: Machelen

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Diciotto »

tom schreef:
Mijn misser van de laatste jaren is de beslissing van Audi om de exclusieve modellen (vooral de S'en) over te laten aan LookSmart. Ruim 100 euro voor een model wat met geluk in de buurt komt van de Minichamps-modellen van eenderde van dat bedrag. Deze cynische gelduitdezakklopperij heeft mij doen beslissen te stoppen met compleet verzamelen van Audi-modellen, het was gewoon niet meer op te brengen. Ik hoor dit verhaal van meer verzamelaars om me heen, en ik zie de modellen -in zeer kleine oplage gemaakt- ook ruim na hun verschijnen nog te koop staan, dus meer liefhebbers denken er blijkbaar zo over. Audi AG: modellen maken is niet je core business. Probeer dus ook niet rijk te worden over de ruggen van je fans, dit hoort een activiteit te zijn die verkopen ondersteunt. Trieste actie.
Vind ik zeer herkenbaar... Ik ben zelf zot van de S- en RS-reeksen, maar 'k houd het idd bij enkel RS-jes van Minichamps. Die Looksmarts zijn mij ook te duur, en te slecht afgewerkt... Maar wat zou ik ze graag gehad hebben, die S-reeks... :oops:
Afbeelding Collectie Porsche in 1/43
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Peter Parker »

De copies van Dinky Toys, vind ik helemaal niet zo erg. Dat wordt bij andere merken wel vaker gedaan en zo vind je misschien juist dat model wat je voor weinig geld in je verzameling kan brengen. De Panhard zou ook uitkomen en ik zou het wel leuk vinden om die naast mijn orgineel te zetten. Daarbij komt ook dat Esso tankstation uit, die heb ik reeds, maar die versie wil ik ook wel dubbel. De verkeersbordenset, moet er zeker ook komen. Beetje hetzelfde idee als Dan Toys. Die brachten die HY uit van Philips, de rijdende show room. In het echt onbetaalbaar en slecht te vinden, dus leuk dat ie voor handen is!
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door togicollector »

Peter Parker schreef:De copies van Dinky Toys, vind ik helemaal niet zo erg. Dat wordt bij andere merken wel vaker gedaan en zo vind je misschien juist dat model wat je voor weinig geld in je verzameling kan brengen. De Panhard zou ook uitkomen en ik zou het wel leuk vinden om die naast mijn orgineel te zetten. Daarbij komt ook dat Esso tankstation uit, die heb ik reeds, maar die versie wil ik ook wel dubbel. De verkeersbordenset, moet er zeker ook komen. Beetje hetzelfde idee als Dan Toys. Die brachten die HY uit van Philips, de rijdende show room. In het echt onbetaalbaar en slecht te vinden, dus leuk dat ie voor handen is!
Ben het wel met je eens. De onbetaalbare Togi Alfa Romeo Giulia wil ik nog graag een keer in mijn verzameling hebben. Maar een mooie replica zou ook helemaal niet misstaan, als die leverbaar was. En dan kan op termijn de echte er best bij in de buurt staan.

Ben wel heel benieuwd hoeveel animo er voor deze oude en eenvousige modellen is. De Mercury replica's van Scottoy (toch uit dezelfde tijd en vergelijkbare modellen) hadden tenslotte maar weinig vaste klanten helaas...

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Berichten: 646
Lid geworden op: do 17 sep 2009 21:58
Locatie: Leek

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door MarcoAzzurro »

Het grootste nadeel van heruitgaven zoals deze Dinky's en ook bij Togi is dat denk ik wel herkenbaar is het bepalen of het om een echte of een heruitgave gaat. Natuurlijk bieden de meeste mensen de nieuwe kiosk dinky's netjes als zijnde aan maar vooral op ebay heb ik al een aantal Dinky alfa romeo 1900 Sprint heruitgaves gezien die als zogenaamd in mint staat verkerende originelen werden aangeboden. Voor de niet verzamelaar met minder kennis van deze modellen kan dit een behoorlijke valkuil zijn. En Koen, zoals je zelf ook wel eens merkt is het soms ook al moeilijk te bepalen of het om een echte Togi of Fongaltogi gaat.
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Smokey »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt een grote mislukking heb gehad op modelautogebied! de enige zou hetzelfde zijn als die van rudie20vt op p1 van dit topic betreffende de niet correcte focus. dat pakte echter naderhand erg goed uit omdat we een ontzettende knutselaar kennen die daar en super focus van eric wevers van heeft gemaakt :worshippy: eind goed al goed dus. aangezien mijn collectie is ontstaan in het afgelopen decennium hoop ik dat de volgende tien jaar het zelfde resultaat hebben :dance:

Greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door togicollector »

MarcoAzzurro schreef:Het grootste nadeel van heruitgaven zoals deze Dinky's en ook bij Togi is dat denk ik wel herkenbaar is het bepalen of het om een echte of een heruitgave gaat. Natuurlijk bieden de meeste mensen de nieuwe kiosk dinky's netjes als zijnde aan maar vooral op ebay heb ik al een aantal Dinky alfa romeo 1900 Sprint heruitgaves gezien die als zogenaamd in mint staat verkerende originelen werden aangeboden. Voor de niet verzamelaar met minder kennis van deze modellen kan dit een behoorlijke valkuil zijn. En Koen, zoals je zelf ook wel eens merkt is het soms ook al moeilijk te bepalen of het om een echte Togi of Fongaltogi gaat.
Mark, je hebt gelijk. Het is een dilemma: het liefst wil je dat een heruitgave identiek is aan de oude, maar onderscheid moet er ook duidelijk zijn. Kan eenvoudig gedaan worden door met andere kleuren te werken, maar dan is het model al weer anders dan het origineel.

De huidige trend gaat al jaren uit naar meer detaillering, weten we, en dus vraag ik me echt af of dit soort series nu wel het succes hebben wat er van gedacht werd.
Voorloper van deze series is het merk Scottoy dat replica's maakte van Mercury's. En dat had toch ook veel en veel minder succes dan gedacht. Dat succes was er in het begin wel een beetje, maar toen de echte liefhebbers waren voorzien storte de verkoop al snel helemaal in.
Komt bij dat de charme van de oude Dinky Toys nu juist ook zit in het patin van de lak en het drukwerk van het doosje. Net als bij antiek geeft dat zoveel extra sfeer en die heb je hier niet. Daarom zou ik ook voor de echte gaan. Maar smaken verschillen, weten we.

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

De koning van de heruitgaves

Bericht door togicollector »

Dit lijntje maar weer eens een beetje nieuw leven inblazen...

De huidige koning van de heruitgaves/replica's is toch wel Norev. Naast de (best leuke) serie Cij's en Spot-on's (waren die matrijzen niet verloren gegaan door een brand destijds???) is er ook al weer een tijdje de (erg leuke) heruitgave van de eerste serie Norev's. Zonder ruiten en met blikken bodemplaat (ik kreeg ze vroeger van mijn vader op vakantie in Frankrijk maar toen waren het al winkeldochters uit vervlogen tijd. Die van mij hadden trouwens gele koplampen en deze zo te zien niet). Ik vind ze erg leuk en ze wijken nauwelijks af van de originelen, die overigens in de meeste gevallen behoorlijk krom getrokken zijn. Kijk, en daar hebben we toch een pluspunt voor heruitgaves. Joustra (ook zo'n frans speelgoedmerk, dat er inmiddels niet meer is) maakte in de jaren '60 een erg leuke serie franse auto's in ± 1:25 in kunststof met blikken onderdelen als interieurs en 'chroom'werk. Tegenwoordig bijna allemaal net zo krom als de oude norev's (ligt aan het plasticsoort). Toch zijn ze nog steeds heel erg leuk en zou ik ze best willen hebben, maar dan niet krom. En dus zijn replica's soms nog helemaal zo gek nog niet? Conclusie: Norev, kom maar op met replica's van die Joustra's!
Maar de heruitgaves van de Cij's, Spot-on's en binnenkort zelfs van Jouets Citroën's zijn discutabel wat mij betreft. Nu wel betaalbaar, want een echte Jouet Citroën kost in redelijke staat soms een half maandsalaris of meer (en dan heb ik het niet over minimumloon) maar niet met behulp van de oroginele matrijzen zoals... Ja, zijn die heruitgaves eigenlijk wel van de originele matrijzen? Ik denk in de meeste gevallen zelfs helemaal niet (de oude Norevs trouwens wel). Maakt dat ze nu kitch of toch een replica? Volkwagen en Audi hebben voor heel veel geld verdwenen 1:1 auto's laten nabouwen (kever prototype en Auto Union racewagens): en die beoordelen we toch niet als kitch. Waar ligt de grens? Ben benieuwd wat jullie daar van vinden...

Bovendien begin ik me steeds meer af te vragen of er nu werkelijk markt is voor die simpele modellen van de verschillende heruitgaves. Lion Toys maakt inmiddels weer alle DAF personenwagens opnieuw (vroeger onder de naam Lion Car), nu met vreemde en te glanzende lakkleuren en voor te veel geld. Maar overal in de modelautowinkels zie ik ze toch als een soort pre-winkeldochters staan. Zijn we niet te verwend met detaillering inmiddels en zijn het niet alleen de grijzende verzamelaars die dit echt leuk vinden? En is die doelgroep, ondanks de vergrijzing, niet gewoon te klein, want zijn dat niet ook de verzamelaars die voor de originelen gaan of ze al hebben? :| Kijk naar het compleet ontbreken van enthousiaste topics over de heruitgaves van Scottoy, Dinky Toys, Lion Toys, Norev, Spot-on en CIJ op dez site bijvoorbeeld. Zitten er onder ons bewuste kopers van deze heruitgaves? Even voor alle duidelijkheid, ik veroordeel daar niemand om. Ik wil die Norev Originals eigenlijk best hebben, als jeugdsentiment...

Een paar nieuwe oude Norev's

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

En nieuwe oude Cij's en Spot-on's van Norev:

Afbeelding

Afbeelding

En inmiddels kromme Joustra's:

Afbeelding Afbeelding

VW replica van een prototype:

Afbeelding

De nieuwe oude Lion Car/Toys Daf's:

Afbeelding Afbeelding

Koen

Alle foto's van internet geplukt...
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie