Het hoe en waarom achter verzamelen

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Autofan »

Ik ben begonnen met verzamelen dankzij.... het ziekenhuis!

Vroeger hielden ze iedere jaar een dag voor chronisch zieke kinderen, waar ik dus ook toe behoor (heb epilepsie, gelukkig in ene vorm waar ik goed mee kan leven). Ieder jaar was het weer een verassing wat er nu weer kwam: MX5-club, Corvette-club, 60 vrachtwagens, 4x4's. Variatie genoeg dus. ;) Maar ik werd pas echt aangestoken toen de parkeerplaats rood zag: de Ferrari-club had 55 Ferrari's gestuurd voor een dagje Italia à Zandvoort! Ik had het genoegen om mee te mogen rijden in een Testarossa Koenig Competition Evolution. Die dag heeft zo'n indruk op mij gemaakt dat ik op vakantie in Parijs toen een F40 van Hotwheels gekocht heb. En daar ging het mis. Er kwam een Enzo bij en vrij snel daarna een Testarossa. Het begon langzaam (1 per jaar in de vakantie), maar het ging van kwaad tot erger... :oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
TestaRossa
Berichten: 2087
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 09:03
Schaal: 1:43
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door TestaRossa »

Tsja, in mijn jongere jaren had ik zoals zo velen hier enige Bburago's/Maisto's en Revells staan.
Het echte verzamelen nam een spurt nadat ik in 2000 bij een vriend van mij F1 ging kijken, en sindsdien intensief volg, en erachter kwam dat daar ook schaalmodellen van waren. Zo heb ik direct een 1:18 Minichamps Prost AP02 1999 gekocht, toen ook nog redelijk verkrijgbaar bij Halfords. Ik weet niet hoe dat nu is, aangezien ik inmiddels al jaaaaaaaaaaaaaaren via internet mijn modellen aanschaf. En vanaf die dag ben ik ook redelijk intensief gaan verzamelen, voornamelijk 1:43 F1 zoals jullie wellicht weten. DUS, zodoende..........zo is de passie ontstaan :!:
En de Prost?! Die staat nog steeds mooi te zijn in de vitrine. Prachtding :!: (inmiddels wel afgestoft :wink: )


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
#testarossa1980modelcarcollection ( op Instagram en Twitter ) #MV33 http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=14803
Gebruikersavatar
bugatti
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 11 jun 2010 19:30
Schaal: 1:18
Locatie: hoogvliet

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door bugatti »

ik heb zo eens een beetje zitten lezen en veel interresante verhalen.
nou ik kan natuurlijk niet achter blijven.
waar ik moet beginnen wet ik niet, maar waar mijn intresse in auto's begon weet ik mij nog goed te herinneren.
sinds ik kan lopen hou ik van auto's, maar de echte liefde begon toen ik op Italia a Zandvoort voor het eerst een Lamborghini zag, een Murcielago kleur: ijsblauw.
Ik was op slag verliefd en zo kwam ik stukje bij beetje in het wereldje terecht.
stukje bij beetje kwamen er al meet auto's 1:64 Hotwheels en Matchbox wel te verstaan.
toen ik 12 was gingen mijn ouders scheiden, voor mij een zware periode, zelfs nog een tijdje bij mijn opa en oma gewoond.
in die tijd dat ik daar heb gewoond begon het verzamelen ook echt, ik had wel al een paar modellen, maar toen kreeg ik zogezegd het 'virus'.
ik begon met maisto, lekker goedkoop en mooi afgewerkt (vond ik toen).
er kwamen er alsmaar meer en vooral de Playerz varianten, later ook normalen versies.
mijn laatste Maisto weet ik noeg goed: 1:18 Mercedes SL55 AMG.
toen kwam er mijn eerste Autoart, op de AutoRai 2009 kocht ik een Mercedes CL63 AMG dealer edition.
zodoende kwam ik erachter dat dat Autoart ook bestond.
tja en dan ga je toch eens op internet kijken en toen kwamen er meer autoart's en kyosho's.
ik ben ook met deze hobby begonnen omdat ik een hobby nodig had naast mijn andere hobby: Autospotten.
ik ben veel actief op Autojunk en sinds mei dit jaar ook op Youtube.
Hoe ik aan mijn accountnaam kom is ook nog wel leuk om te vertellen:
Ik zag namelijk voor het eerst een Bugatti Veyron 16.4 op de AutoRai 2007 de zwarte bij de Hessing stand.
ik vond het een mooie auto maar voor de rest ging mijn interesse er niet zo naar uit, tot dat er een man achter mij zei dat de auto harder dan 400 km/u ging.
Dan kijk je opeens toch heel anders naar zo'n auto.
toen zag ik een paar jaar geen Bug's, tot in 2008 ik eens Hessing ging bezoeken.
aldaar liep ik wat foto's op het parkeerterrein te maken tot een van de monteur mijn aansporden eens te komen kijken, daar binnen stond: een Bugatti Veyron 16.4 in de kleuren zwart/blauw van een Quot 500 lid!
was tevens ook mijn eerste 'spot' op Autojunk.
en toen ging het hard: bij van Vliet de blauwe toen ene keer bij van Vliet een zwart/zilvere, toen die op de AutoRai 2007 de Fbg Par Hermes.
tja en de laatste tijd ineens heel veel: begin dit jaar 2 op Top Gear Live oa een GrandSport en op Droomrit en de Supercar drive.(waar ik op mijn Youtubekanaal overigens een heel leuk filmpje heb)
en zodoende ben ik aangekomen waar ik nu ben vele Autoart's en Kyosho's verder.
en toen we anderhalf jaar geleden mijn kamer gingen verbouwen kregen ze een mooi plekje in 4 vitrinekasten en een maandje geleden kreeg ik extra plankjes waardoor er nu eentje helemaal leeg staat: 10 plankjes in een kast, ongeveer 6 auto's per plank! :dance: nou jullie kunnen wel rekenen denk ik.
ik hoop iniedergeval nog lang te kunnen verzamelen kan namelijk niet wachten tot Autoart de Bugatti Veyron reeks lanceert.

Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/BugattiFbgH ... ature=mhum
Autojunk: http://netwerk.autoblog.nl/gebruikers/bugatti/profile/
Gebruikersavatar
Bmw E34 V12
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 nov 2010 13:12
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Bmw E34 V12 »

Hallo gelijk maar het voorstellen en waarom in 1

Ik ben dus Bmw E34 V12 deze naam omdat hij ook daadwerkelijk in de garage staat.
Zelf ben ik nat/nat spuiter en daar zullen hopelijk nog foto's van komen.
Ik ben al heel lang aktief in het verzamelen en bouwen van maar voorheen meer Rc.
Tot ik van een maat van me een 1:18 model van de E34 sedan kreeg van AutoArt...en verkocht :oops:

Ik heb er nog niet zoveel staan maar dit komt ook doordat ik veel ruimte nodig heb voor mijn modelschepen en vliegtuigen.
Ik heb inmiddels wel een vitrine gekocht voor mijn beemers.

Vragen? stuur gerust een mailtje of pb :wink:
Als er geen glans meer inzit moet je hem spuiten !
Gebruikersavatar
rallywalt
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 22 nov 2010 22:21
Schaal: 1:24
Locatie: Herk-de-Stad
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door rallywalt »

Ook bij mij is het allemaal heel vroeg begonnen. Toen ik 4 was kreeg ik van mijn peter mn eerste echte schaalmodel, de oude Ferrari Testarossa van Bburago. Helemaal kapotgespeeld, en door mn vader meermaals gerepareerd met allerhande lijm en polyesterplamuur. Deze werd gevolgd door een witte Mercedes SSk, een Rolls Camargue, en enkele 1/24 modellen. Hiervan herinner ik me nog het beste de Fiat Ritmo Abarth "espana '82" van BBurago. De liefde voor auto's heeft er altijd al ingezeten. Als kleine snotter kende ik elk model en type dat we onderweg met de auto tegenkwamen. Heel merkwaardig, er was toen al een voorliefde voor Italiaanse auto's, niet de klassieke Ferrari liefde zoals bij de meeste kleine jongens, maar merken als Lancia en Fiat. Toen mn ouders hun huis wilden laten verbouwen hadden ze een afspraak gemaakt met een architect. De man kwam thuis aan met een gitzwarte Alfa Romeo GTV6. Uren naar staan kijken..... Later bleek hij ook een Fiat 124 Sport te hebben...

Naarmate ik ouder werd bleef ik modelletjes krijgen en kopen van hardgespaarde centen. De meeste modellen van Bburago heb ik gehad, of heb ik nu nog steeds. Ik weet niet hoe het komt, maar Bburago heeft bij mij altijd een speciale plaats gehad. Het bekende doosje met de kijkvenstertjes, en de geur van het piepschuimen display als je m uitpakte met Kerst of Sinterklaas... Ik heb ook betere modellen gekocht van bvb Minichamps, Autoart en kyosho, maar deze hebben voor mij lang niet dezelfde aantrekkingskracht als de Bburago's en Polistils. Op een bepaald moment ben je ouder, je woont alleen, en je gaat eens naar een beurs. Dan loopt het dus helemaal uit de hand. Al snel had ik enkele oude 1/24 modellen die ik als kind ook had weer terug gekocht. Jaar na jaar werd de verzameling groter. Veel mensen uit de omgeving begrepen er niets van, pa en ma incluis. Gelukkig kon mn vriendin wel begrip opbrengen voor het virus. En terwijl leeftijdsgenoten dweepten met hot hatches als een 205 GTI of een gepimpte Golf, kocht ik mn eerste Lancia.

Ondertussen was mijn interesse ook gewekt door een modeltreinzaak op wandelafstand van mn appertement. In de vitrine stonden ook verschillende slotracewagens. Info gezocht op het internet... man man man, wat een schitterende modellen, en wat een detail! in niets te vergelijken met de oude Scalextric modellen uit de jaren '80. Tweedehands een Scalextric baan met 8 auto's gekocht, met de vermelding van de verkoper dat "er in de buurt ook ergens een club was". Een bezoekje gebracht, en direkt verkocht. Stap voor stap de auto's leren verbeteren, en meedoen aan de clubwedstrijden. Via via in contact gekomen met een in België wonende Brit, die een slotrallybaan in zn garage had. Elke zaterdag reden we een gezellige vriendencompetitie met een 5-tal mensen. De sfeer was top, en het enthousiasme was niet meer in te tomen.

Na 2 jaar ging de beste man verhuizen, en de baan werd afgebroken. Toen heb ik alles meegenomen, met het voornemen deze weer op te bouwen als er ruimte voorhande zou zijn. En die ruimte kwam er met de aankoop van ons huis, nu 6 jaar geleden. Beetje bij beetje alles weer opgebouwd, en de scenery opnieuw gemaakt. Elke vrijdag kwamen er rallyliefhebbers hun favoriete slotcars uitlaten. Soms werd er ook helemaal niet gereden, en raakten we niet verder dan de toog....

Nu ik beneden in mn kelder weer volop ruimte had, was er de mogelijkheid om mn schaalmodellen allemaal bij elkaar te zetten. Er kwamen steeds meer modellen bij, en ondertussen staat de ruimte helemaal vol met slotcars, 1/24 modellen,en Tamiya RC's. De Italianen hebben nog altijd een speciale plaats, aan te toog ben ik omringd door Fiat's , Lancia's, en Alfa's...

Ik denk dat het bij mij te maken heeft met het nooit willen volwassen worden op dat gebied. Waarom koopt iemand anders modelletjes van 25 jaar oud voor prijzen waarvoor je vandaag de dag veel beter afgewerkte modellen hebt? Puur jeugdsentiment...... Ik weet nog dat ik in de speelgoedwinkel als kleine jongen dacht: "ooit wil ik ze allemaal..."
Met de slotracecompetitie ben ik ondertussen gestopt, ik rij enkel nog 2 maal per jaar een 12 uurs en een 24 uurs wedstrijd in clubverband. Ik merkte dat ik meer plezier beleef aan een avond onder vrienden op de rallybaan, dan aan de echte clubwedstrijden. Ik koop nu enkel nog modellen die ik echt mooi vind, en niet meer in functie van een bepaalde raceklasse in een club. Samen met wat vrienden is er ondertussen ook de "bacon and beans" competitie. er zijn geen prijzen te winnen, er word dus echt voor spek en bonen gereden.

Ik hoop nog lang te kunnen doorgaan det de combinatie van deze fantastische hobbies, en ben blij om te lezen dat ik dus lang niet de enige ben die zo gepassioneerd is door oude en nieuwe schaalmodellen.


Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
Gebruikersavatar
SuperCars
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 03 okt 2010 08:55
Schaal: 1:18
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door SuperCars »

Het begon bij mij allemaal bij ongeveer 7 jaar.
Ik kreeg van mijn buurman mijn allereerste modelauto.
Dit was nog wel eens een Kyosho ook ik weet alleen niet meer welke dit geweest moest zijn..
Het was in iig een oudje :P
Natuurlijk had ik bij de leeftijd van 7 geen besef van wat ik in me handen heb en is het model helaas gesnuffeld en weet niet meer waarom ik hem niet meer heb :(
Later toen ik 10 jaar was ging ik voor het eerst naar Oostenrijk omdat mijn broer daar woont en daar mijn eerste model gekocht.
De Ferrari 360 Mondena van Hotwheels bij de V&D natuurlijk helemaal verliefd! :)
Na deze aangeschaft te hebben heb ik er niets mee gedaan.
Ongveer twee jaar later toen ik 12 was dus heb ik mijn tweede auto gekocht bij een kringloop winkel..
De mercedes clk GTR van Maisto die ik nog steeds in bezit heb.
Na deze twee modellen is mijn passie gaan groeien maar natuurlijk was ik al een auto gek.
Na lang zoeken op kwam ik op Marktplaats terecht en heb daar modelautos ontdekt van de betere kwaliteit.
Op MP kwam ik mijn lievelings auto tegen de Bugatti Veyron.
Ik heb daardoor uiteindelijk lang voor gespaard en hem gekocht op MP.
Had daar natuurlijk maanden voor gespaard.
Maar toen ik hem eindelijk had stond hij te pronken in de vitrine en volgde de maand daarop de Maybach 57 die ik gekocht had in de zomervakantie.
En snel volgde meerdere details merken zoals Kyosho,AutoArt,BBR en Minichamps. :D

Waarom die nickname?
Ik ben gek van Supercars natuurlijk,maar ook van luxe Mercedesen en Maybach.
Laatst gewijzigd door SuperCars op zo 29 mei 2011 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
manowar
Berichten: 3903
Lid geworden op: zo 19 sep 2004 19:29
Schaal: 1:43

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door manowar »

Schitterende verhalen om door te lezen in dit leuke topic.

De interesse in modelauto's komt ook bij mij vanuit de kinderjaren. Had natuurlijk en hele rits matchbox, siku,majorette en corgi modellen om mee te spelen. Toen ik iets ouder was, zo rond mijn tiende, spaarde ik meer en meer Bburago modellen zowel in de schaal 1/24 als 1/18. Deze kocht ik dan zelf of kreeg ik cadeau. Zo rond mijn vijftiende is dat allemaal een beetje weggeëbt en kwamen er geen nieuwe modellen meer bij. De Bburago modellen die ik had stonden nog wel in de kast te pronken. Tot eigenlijk zo'n 7 jaar geleden en ik tijdens het surfen op internet op een site terecht kwam met modelauto's. Dat was het begin, of doorstart, van het verzamelen. Mijn eerste 1/43 model van een Taunus van Minichamps die erg leek op de Taunus die mijn vader vroeger heeft gereden en daarna was het hek van de dam.

In het begin kocht ik alles wat ik leuk vond en eigenlijk doe ik dat nog steeds, hahaha. De concentratie ligt bij modellen van Ford, BMW en Porsche en niet te vergeten de Skyline's. Ook heb ik al een redelijke 1/64 greenlight verzameling in de loop van de jaren opgebouwd De laatste twee jaar probeer ik mij wel meer toe te leggen naar de Rally modellen.
BlueCorsa
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 30 mei 2010 19:31
Schaal: 1:43
Locatie: Balen

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door BlueCorsa »

tsja, ik ben begonnen door mijn ouders :lol:

We reden in 2003 is ergens heen en er reed een astra h gtc van de oprit (voor mijn neus :D )
ik was opslag verliefd op het model. en toen ik 7 werd kreeg ik een astra gtc 1:43 van minichamps van me verjaardag en een poster (hadden ze gekocht van iemand die bij opel antwerpen werkte (RIP Opel Antwerpen :( )
en toen volgen er veel modellen (alleen 1:43).
Het Opel virus zit een btje in het bloed, heel de familie zijn eerste auto was een Opel. nu rijd niemand meer een Opel :evil:
In Juli 2009 heb ik mijn auto gekocht (Opel Corsa A met een dik blok 1.2i 45pk :D )
maar blijkt zeer rot te zijn dus werd het een project.

hoe kom ik bij me nickname: oude project naam van mijn auto.nu is het anders "Black Pearl"

leuke verhalen allemaal :thump_up:
Kijk ook op: http://www.dakartruckforum.forum2go.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie