Het hoe en waarom achter verzamelen

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Ferrarifan »

Waarschijnlijk gaan er ontzettend veel verschillende persoonlijkheden schuil achter onze gebruikersnamen. Jonge en oude mensen (al zijn er in mijn ogen te weinig 30 plussers), grote en kleine mensen, mannen en vrouwen (helaas te weinig), rijke en arme mensen, aardige en botte mensen enz. Maar 1 ding hebben we allemaal gemeen: We verzamelen voertuigen alsof ons leven er van afhangt.

Iedereen heeft wel een eigen reden om te verzamelen en achter elke verzameling gaat wel een verhaal schuil. Ook heeft elke verzamelaar wel een selectie filter bij het aanschaffen van weer een nieuwe model. Bij de 1 zijn deze grenzen wat duidelijker dan bij de ander. Zo weet iedereen die mij een beetje kent dat mijn modellen moeten voldoen aan drie eisen: Het merk moet Ferrari zijn, de schaal is 1:18 en het mogen alleen straatuitvoeringen zijn. Bij anderen zijn deze grenzen weer wat vager. Thema's die je op dit forum veel tegenkomt zijn bijvoorbeeld, Formule 1, Le Mans, Rally, verzamelingen bestaande uit een specifiek automerk of zelfs type, politiewagens, James Bond, DTM, Kuifje, Amerikanen, taxi's enz. Daarnaast zijn er ook veel bonte verzamelingen te zien of collectie's met meerdere thema's. Over het algemeen ben ik groot liefhebber van verzamelingen met een duidelijk afgebakend thema waarbij direct duidelijk is welk model wel en welke niet bij de verzameling hoort en waarbij de verzameling (theoretisch) ook een keer compleet is.

De passie voor het merk Ferrari is bij mij begonnen door mijn buurman. Hij reed in de jaren tachtig al in een Ferrari 308 GTB, later de Ferrari 328 GTB, de 348 tb, de 360 Modena en nu in een Ferrari F430. Nou, ik kan je wel vertellen dat je een grote jongen moet zijn als het Ferrarivirus je dan niet te pakken krijgt.
Daarnaast keek ik als jongetje al naar de prachtige vitrinekasten van mijn oom met zijn grote vrachtwagencollectie. De Ferrari's van mijn buurman en de vitrines van mijn oom liggen aan de basis van mijn Ferrari verzameling. In het begin verzamelde ik alleen schaal 1:24 maar later ging ik over op schaal 1:18 omdat de grootte van deze modellen me meer aansprak. Mijn allereerste 1:18 schaalmodel was de Ferrari 456 GT van Burago, prachtig vond ik 'm. Ook veranderde de fabrikantmerken in de loop van de jaren van Burago in het begin naar Kyosho en CMC nu. De meeste Burago's zijn nu dan ook zo'n beetje vervangen. Alleen die allereerste bewaar ik nog samen met de 360 Modena van Burago. Ferrari kennis heb ik vooral opgedaan door lectuur te lezen, internet en TV. Ook ben ik een tijd begunstiger geweest van de Ferrariclub Nederland en kreeg ik maandelijks het schitterende Ferrariclubblad. Dit is grofweg zo'n beetje de geschiedenis achter mijn ferrari verzameling.

Ik ben heel benieuwd naar het verhaal achter jullie verzamelingen en ook waarom juist jouw modellen in jouw collectie staan. Hoe bepaal jij of je een bepaald schaalmodel wel of juist niet koopt? En waarom juist in die schaal? Met andere woorden, waarom verzamelen we wat we verzamelen?
Laatst gewijzigd door Ferrarifan op di 23 feb 2010 14:35, 6 keer totaal gewijzigd.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Gerrit Haarsma
Berichten: 256
Lid geworden op: vr 25 dec 2009 16:32
Locatie: Garijp
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Gerrit Haarsma »

Leuk onderwerp!

Mijn gebruikersnaam heeft niks te maken met wat ik verzamel maar is mijn echte naam + achternaam, waarschijnlijk als ik een gebruikersnaam had moeten maken met wat ik verzamel was het iets met Amerika geworden omdat ik Amerikanen spaar, Zoals Ferrarifan al zei verzamelen veel mensen F1, DTM, Fia GT, Rally, Le mans en dat soort modellen, iedereen zijn eigen gebied van verzamelen natuurlijk.
Mijn gebied is dus echt Amerikaans, alles wat uit Amerika komt aan auto's vind ik zowat wel mooi, wij (Ik verzamel met mijn vader) hebben ook een aantal Opel's in 1/18,1/32,1/24 en 1/43 omdat mijn vader altijd in Manta en Ascona A onderdelen handelde en dus ook de bijbehorende dingen leuk vond, niet alleen schaalmodellen maar geloof het of niet we hebben nog: 3 Koelkasten, 2 Fietsen en een Naaimachine van Opel.
Opel was eerst een naaimachinefabrikant net zoals Rolls Royce met vliegtuigmotoren begon.
Het Amerikaanse "Virus" weet ik niet precies te vertellen hoe dat ontstond, Denk dat mijn vader er mee begon toen die de Caddilac Hightop Ambulance '66 van Precision Miniatures kocht, daarna kreeg ik een Mako Shark I op kerst en gelijk de dag erna is het begonnen, Ik keek op MP naar Amerikanen, vond dit forum via Google en kocht 1 week later 2 Ford Woody Wagon's + Airstream Caravan.
Daarna kocht mijn vader 10 Amerikanen op MP die we 2 dagen later ophaalden, De nodige vitrinekasten kwamen in huis en we begonnen met verzamelen.
Zoals Ferrarifan het te pakken heeft gekregen heb ik het dus niet te pakken gekregen, Ik let ook niet op het type auto, Heb nu 4 Lijkwagens en 3 Corvette's en wat station's en dergelijke wat dus niet allemaal bij elkaar past.
Dit was mijn 'Hoe en Waarom', ik hoop dat er meerdere mensen hun verhaal willen vertelen!

Ferrarifan, Zekers leuk topic dit!

Gr, Gerrit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Rossy »

Tja, mijn naam heeft op het eerste gezicht niks met mijn verzameling te maken tot je het verhaal erachter kent, dan is het ineens heel duidelijk :D

Ik ben begonnen met verzamelen op een jonge leeftijd, was iets van een jaar of tien / elf ofzo.
Toen verzamelde (nou ja, verzamelen nog niet echt, de mooiste autootjes gingen niet de doos in maar stonden apart op mijn kamer) ik zo ongeveer alles wat maar mooi was.
Wat later kwamen de wat grotere en mooiere modellen, in het begin waren dat uiteraard de Bburago's, wat later kwamen daar de Maisto's bij.
Eerst zette ik alle Ferrari's apart met de rest op andere planken.
Pas later ben ik me gaan toeleggen op Ford en alle merken die toenertijd bij Ford hoorden, zoals Jaguar en Aston Martin.
De mooiste Ford vond, en vind ik nog steeds, de Mustang vandaar dat die een belangrijk deel in mijn verzameling inneemt.
Dit omdat mijn ouders Ford reden zolang als ik mijn kon herinneren, mijn eerste auto was logischerwijze dan ook een Ford.
De Ferrari's en alle modellen van andere merken heb ik toen verkocht via de toen bekende wegen (voornamelijk de rommelmarkt).
Later ben ik bij een Renault dealer komen te werken, van daaruit ben ik toen begonnen met het verzamelen van Renault modellen.
Omdat ik toen ook in de Renault 5 wereld verzeild geraakt ben is ook voor die auto een speciaal plekje ingericht.
Mijn forumnaam heeft trouwens te maken met de Renault 5.
Het is een verbastering van mijn forumnaam bij de Renault 5 club, die is Rosvijf, afgeleid van mijn toenmalige werkgever, Van Rossem, en uiteraard de auto.
Dit is een keer verbasterd tot Rossy en die naam gebruik ik bij de meeste forums.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
Gerrit Haarsma
Berichten: 256
Lid geworden op: vr 25 dec 2009 16:32
Locatie: Garijp
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Gerrit Haarsma »

Leuk verhaal Rossy!

Dat je van Ferrari naar Ford en daarna naar Renault gaat, Zit een heel verschil tussen die drie merken..
Afbeelding
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door andre »

Gerrit Haarsma ::: Opel was eerst een naaimachinefabrikant net zoals Rolls Royce met vliegtuigmotoren begon.
Beste Gerrit , Rolls Royce is niet begonnen als vliegtuigmotoren fabriek, in de WO II werden er wel
vlietuig motoren gebouwd dat klopt , maar dit was echter niet hoe het merk begon.
Dit was om het leger snel van materialen te voorzien .
Na deze oorlog werd de fabriek snel weer omgebouwd zodat er automobielen geproduceerd konden worden .

De 1e Rolls Royce die de fabriek verliet in 1907 was de Ghost , deze werd drie jaar eerder voor het eerst aan
het publiek vertoont op de int autosalon in Parijs.

Even beter je huiswerk doen voordat je wat roept
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door andre »

Het hoe en waarom ? Tja dat weet ik zelf eigenlijk ook niet .
Maar in 1991 kwam ik in een modelspoorwegwinkeltje , stond wat te kijken bij de treinen
omdat ik deze zelf ook had , valt mijn oog op een Bburago model van de Ferrari Testarossa 1984.
Omdat ik deze wel mooi vond heb ik hem gekocht , niet eens met de intensie om verder te gaan verzamelen .
Nadat deze wat jaren op mijn kamer stond te verstoffen , dacht wat zou er mnog meer te krijgen zijn van dit spul
nou genoeg al waren het wel modellen die niet meer aan de huidige wagens van nu kunnen tippen .
Na het bijkopen van wat andere Bburago's en Maisto's was een vitrine met ongeveer z'on 20 stuks
wel gevuld dacht ik . Dus kwam er een stop met het uitbreiden van de collectie zo rond 1995/1996.
Na een aantal jaren kwam het internet hier in huis en er ging een wereld voor me open wat betreft de modellen
dus besloot ik in 2002 het verzamelen weer op te pakken , nu met modellen van UT, Autoart en Kyosho enz enz.
Zodat er nu een flinke verzameling staat van ruim 350 modellen in een daarvoor ingerichte kamer op de bovenetage
met uiteenlopende merken van oa Ford , Mercedes , Audi , VW Porsche,BMW, Bentley en natuurlijk van Mazda
waar ik werkzaam ben . Aangezien er van dit merk niet echt veel te krijgen is in deze schaal is dit merk toch
vertegenwoordigd met ruim 25 stuks waarvan veel dealer editie's uit china .
Het japanse merk blijft wel de hoofdmoot om te verzamelen (deze staan in de woonkamer) dat betekent als er een
nieuwe uitkomt deze al snel bij mij te vinden is in de collectie.
Komen deze er niet gaan we gewoon verder met de rest van de merken die er staan en aangevuld kunnen worden .
Ik zou dus gewoon zeggen hou mijn verzamel topic in de gaten want er volgen regelmatig update's .
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Ricardo »

andre schreef:
Gerrit Haarsma ::: Opel was eerst een naaimachinefabrikant net zoals Rolls Royce met vliegtuigmotoren begon.
Beste Gerrit , Rolls Royce is niet begonnen als vliegtuigmotoren fabriek, in de WO II werden er wel
vlietuig motoren gebouwd dat klopt , maar dit was echter niet hoe het merk begon.
Dit was om het leger snel van materialen te voorzien .
Na deze oorlog werd de fabriek snel weer omgebouwd zodat er automobielen geproduceerd konden worden .

De 1e Rolls Royce die de fabriek verliet in 1907 was de Ghost , deze werd drie jaar eerder voor het eerst aan
het publiek vertoont op de int autosalon in Parijs.

Even beter je huiswerk doen voordat je wat roept
Om het dan helemaal correct te maken :mrgreen:
In 1914 bouwde Rolls Royce de eerste vliegtuig motoren voor de WO I. Rolls Royce heeft naast auto's altijd vliegtuigmotoren gemaakt en bouwt deze zelfs nog steeds. Maar de oorsprong ligt inderdaad bij de automobielen :thump_up:
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door jonnoT »

Ferrarifan schreef: Bij anderen zijn deze grenzen weer wat vager. Daarnaast zijn er ook veel bonte verzamelingen te zien of collectie's met meerdere thema's.
Daar ken ik wel iemand van :doh: Of niet Peter :mrgreen:
En godzij dank zijn er zulke verzamelaars, want het is toch heerlijk om naar te kijken :dance:
Gebruikersavatar
Gerrit Haarsma
Berichten: 256
Lid geworden op: vr 25 dec 2009 16:32
Locatie: Garijp
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Gerrit Haarsma »

Excuses voor de fout van Rolls Royce :doh:
Hoop niet dat ik iemand heb geraakt om die fout te maken maar het was een van de eerste voorbeelden die in me opkwam,
@Andre, leerde ze mij op school bij geschiedenis maar alles over automerken :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door jonnoT »

De reden waarom ik min of meer begonnen ben met verzamelen is eigenlijk pas sinds enkele maanden weer terug in mijn verzameling gekomen. Mijn link met de autowereld was lange tijd alleen maar Formule 1 welke ik in de jaren 70 begon te volgen. Mijn favoriete coureur was Niki Lauda en mijn favoriete team was Lotus. Ik kocht in die tijd een aantal Formule 1 modellen deze modellen vormde voor mij de basis van mijn modelcollectie. Tot 1996 verzamelde ik modellen in de schalen 1/16 t/m 1/28. Dat laatste kwam door de schitterende modellen van Eidai Grip die in schaal gemaakt werden. De belangrijkste verzamelonderdelen binnen de collectie waren Ferrari, Lancia, Porsche.
In 1996 heb ik toen door omstandigheden een groot deel van de collectie moeten verkopen en kwam een verzamelstop die duurde tot 2003.
Vanaf 2003 ben ik opnieuw gaan verzamelen maar dan in de schaal 1/43, omdat hier simpelweg veel meer aanbod is dan in de grotere schalen en er kunnen veel meer in dezelfde vitrine.
Eerste verzamelde ik alles wat ik mooi vond, maar werd al onhoudtbaar. Op dit moment is zijn de verzamelthema's nog steeds in beweging. Zo werden afgelopen jaar Lotus, Vaillante en Giugario als onderdeel toegevoegd. Aan de andere kant werden de grenzen van onderdelen strakker aangetrokken. Bij Ferrari wordt nu in hoofdzaak tot 1975 verzameld en dan ook lang niet alles. Bij Porsche worden van de 911 alleen nog Targa en Cabrio versies toegelaten. Alfa heeft de collectie verlaten en ook een aantal kleine merken zullen het veld gaan ruimen. Vooral aan de straatversieskant van de collectie vind krimp plaats.

Basis grenzen voor straatwagens zijn:
- schaal 1/43
- wagens van na WO II
- Lancia, Jaguar, Ferrari, Porsche, Maserati, Lotus, Vaillante, Giugario ontwerpen. Van de kleine merken waarschijnlijk ISO, De Tomaso en Alpine
- Alleen modellen van wagens die ik ook echt als 1:1 zou willen bezitten.
- van ieder type slechts 1 modellen, geen tig kleurvarianten.

Grenzen voor competitie wagens:
- 1/43
- Mille Miglia (1927 -1957), eerste instantie klassenwinaars of uitzondelijke merken
- Le Mans 1949 - 1973 ( zogenaamde Ferrari periode), eerste instantie klassenwinnaars
- Targa Florio 1951-1973, in eerste instantie klassenwinnaars
- Lotus F1 1957-1994
- Rally World periode 1965-1986 ( alleen modellen die ik interessant vind)
- Nedelandse rijders die deelnamen aan de MM, TF of LeMans en dan ook nog is alleen klassewinnaars. Alleen van Lammers zullen wagens waarmee hij op LM heeft gereden verzameld worden, maar niet alle Dome's en Jag's. Slechts 1 per wagentype
Gebruikersavatar
Bugatti Veyron
Berichten: 1095
Lid geworden op: za 16 mei 2009 13:44
Locatie: Burgum

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Bugatti Veyron »

Vroeger speelde ik altijd met Lego. Zo'n 3 á 4 jaar geleden kwam ik tijdens mijn vakantie in Italië een Ferrari (volgens mij een F355 Spider) tegen. Daarvoor had ik ook al enige interesse in auto's, maar na die zomervakantie, begon het pas echt.

Mijn eerste fatsoenlijke modelletje was een 1:24 VW New Beetle Cabrio van Maisto, die mijn vader voor me kocht tijdens een personeelsuitje. Later, op Sinterklaas, kreeg ik van mijn oom een 1:24 Jaguar XJ220 van Maisto. Op aanraden van diezelfde oom ging ik naar een modelwinkeltje in Leeuwarden. Terwijl ik daar rondkeek, viel mijn oog op een 1:18 Cadillac Eldorado Biaritzz 1959 van Maisto in zuurstokroze. Ik was op slag verliefd op het model en een maand later was de imposante Yank van mij. Ik heb later nooit weer dergelijke wagens gekocht, maar het model heeft wel waarde voor me, want het was toch mijn eerste echte modelauto.

Na verscheidene Maisto's, Welly's etc. ontdekte ik de betere merken. Zo kocht ik op een gegeven moment mijn eerste Autoart: Een prachtige crémewitte Mercedes CL. Op dit moment het ik nog niet zoveel moddellen van merken als Autoart en Kyosho, maar ik ben al hard op weg.

Waarom deze nickname? Tja, ik vind de Bugatti Veyron gewoon een geweldige auto, maar ik ben geen echte Bugatti-verzamelaar.
Verder verzamel ik niet echt een bepaald merk, thema of type, maar gewoon van alles wat. Ik houd van sportiefe wagens zoals Ferrari's, maar ook van luxewagens zoals Mercedessen of Rolls-Royces.

Waarom ik nou modellen verzamel? Ik weet het eigenlijk niet, maar ik ben gewoon helemaal gek op auto's. Het is niet de goedkoopste hobby, maar ik ben er gelukkig mee.

Gr. Sander
Afbeelding
Bugatti - Le pur sang de l'automobile.
Gebruikersavatar
mercedes fan
Berichten: 1969
Lid geworden op: za 11 okt 2008 16:57
Locatie: Den Ham

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door mercedes fan »

Het is bij mij allemaal begonnen toen ik denk ik een jaar of 8 was, ik weet het allemaal nog precies. Bij de lokale Blokker winkel hadden ze een afdeling met modellen, ik ben er op een zekere dag naar binnen gegaan omdat mijn moeder even in de blokker moest zijn. En daar stond ze, een Ferrari Testarossa in donkerrood met een shell pompje erbij, ik weet nog dat door mijn hoofd schoot, die moet ik hebben! Enfin, een paar maand later (tja, ik was 8 kreeg alleen geld als ik een goed rapport enzo had) had ik de centjes bij elkaar geraapt, en daar ging ik samen met mijn broer, naar de blokker. Eenmaal daar aangekomen stond hij er nog, heb hem toen helemaal zelf betaald, apetrots was ik! De modellen die volgden weet ik allemaal niet meer. Het echte verzamelen is denk ik begonnen oktober 2008 (de tijd dat ik hier nieuw was op het forum) ik zag bij Bart (kyoshofan) in zijn topic een Ford forty-nine van autoart weer kreeg ik diezelfde gedachte asl 4 jaar gelden; die MOET ik hebben! Zo gezegt zo gedaan ik kwam in aanraking met marktplaats met een zekere verkoper die zichzelf ''vitrinex'' noemde ik was helemaal onder de indruk van al zijn advertenties dus ik mailen met de verkoper en verhip! tussen zijn 5000 modellen stond een FFN, heb hem toen meteen gekocht voor de prijs van 66,75 incl verzendkosten. En heb er ook een leuk contact aan over gehouden, als ik op de namac loop houdt ik altijd even een praatje met Gjalt, wat een toffe vent is dat :thump_up: bent u er nog? :mrgreen: mooizo! Toen ik voor mijn 13e verjaardag een CMC Mercedes renntransporter kreeg heb ik de knoop doorgehakt en ben Mercedes modellen gaan sparen, wat er tot leidde dat ik de FFN verkocht heb, of eigenlijk geruild met Gjalt voor een CL 600 in het zwart van Aa. Ik was helemaal verkocht van het merk CMC, maar zonder inkomen en zonder zakgeld werd het moeilijk na veel te hebben gespaard kon ik een SLR kopen die ik op marktplaats had zien staan, direct gemaild prijs afgesproken, geld overgemaakt alleen nooit een SLR gezien... Heb na 100 mailtjes te hebben gestuurd wel het fixe geldbedrag terug gekregen. Nu dik een jaar later staan hier rond de 35 modellen in de kast, van verschillende fabrikanten de hoofdfabrikanten zijn toch wel Autoart(10) CMC (9) Kyosho (3) en Minichamps (3). Waarom ik nu eigenlijk verzamel, is waarom iedereen het doet denk ik, onze voorliefde voor Auto's.

Maurice :cool:
"Nothing is too beautiful, nothing is too expensive" - Ettore Bugatti Afbeelding
Gebruikersavatar
Kyoshofan
Berichten: 4005
Lid geworden op: za 17 jun 2006 20:59
Schaal: 1:18

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Kyoshofan »

Heb ik je weer aan het verzamelen gekregen jha? :thump_up: :angel:

Mijn verhaaltje :angel: :

Het begon vroeger al heel erg vroeg, altijd gespeelt met autootjes. Alleen ging het niet groter dan 1:43, en dat begint als een klein kind ook al heel erg snel te vervelen. Jaartje of 5 was ik, toen ik van de goedheiligman 2 modelletjes kreeg. En ook nog in 1:18, dat vond ik prachtig. Want alles kon open en hij kon echt sturen. :shock: Dat was een Porsche 956 van Burago en een Ferrari Dino van Anson. Die overgens nog steeds in mijn vitrines staan. Ze zijn allebij zwaar beschadigd, maar ze staan wel te pronken tussen de rest. Toen volgde de andere modellen vrij snel. Heb lang gezeurd voor een Porsche 911 bij de Aldi. Toen ik zelf centjes ging sparen en na een aantal maanden had ik 15,00 eurootjes bij elkaar :roll: . Van dat geld kocht ik op de jaarlijkse "Meise Mert" een Ford Thunderbird. Toen was het verzamelen echt begonnen. Langzamerhand stonden er 8 modellen in de boekenplanken van mijn bed. Eenmaal verhuisd naar een grotere kamer kreeg ik een plank van 3 meter boven mijn bed, al snel stond die vol en moest er dus een 2e plank komen. En je raadt het al, binnen een mum van tijd kwam er ook een 3e en een 4e plank. Daarna 2 vitrinekasten van de Ikea. Toen stond mijn kamer al vol met ongeveer 100 autootjes in schaal 1:18. Niet veel bijzonders, gewoon Burago's, Maisto's en een aantal AA's waar ik heel trots op was. :doh: Uiteindelijk bij een verbouwing alle planken eruit gesloopt en 8 vitrinekasten bijgekocht. Inmiddels heb ik hier 11 vitrinekasten op mijn kamer staan, waar ongeveer 210 modellen staan te pronken. De meeste merken zijn nu Autoart, Minichamps, Kyosho en UT Models. Ik spaar alles wat ik mooi vind, als ze maar goed zijn afgewerkt. Ik heb helaas nu even een verzamelstop omdat er even andere dingen voorgaan.

Voor een "kind" van 15 jaar vind ik het al een aardig grote verzameling geworden die een beetje uit de hand is gelopen :oops:
1:18 Verzamelaar
Volkswagen Golf MK2 & MK4 1:1
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door tom »

Ik was altijd autogek, zolang ik me kan herinneren (en blijkbaar nog daarvoor, bij de eerste woorden die ik kon zeggen zaten nogal wat automerken). Als kind had ik dus veel autootjes, en hoe ouder ik werd hoe netter ik ermee omging. Tijdens mijn studie is de boel de zolder op gegaan, maar bij een verhuizing kwam alles weer voor mijn neus terecht en heb ik gekeken wat er van mijn oude verzameling nog mooi genoeg was om op een plankje te zetten.

Jaren heb ik regelmatig in winkeltjes in de omgeving gekeken, maar vanwege geen budget niet veel gekocht. Toen ik eenmaal een baan had veranderde dat. Ik ontdekte de NAMAC-beurs (net verhuisd naar Houten, toen) en ik begon als een maniak te verzamelen. Ik kocht alles wat ik leuk vond, voornamelijk in 1:43. Het duurde niet lang tot ik mezelf mijn kamer uit verzamelde, dus het onderwerp werd bijgesteld naar 1:43 en Engels, 1945-1975. Inmiddels had ik mijn eigen huisje, en de Engelse auto's barstten de aangeschafte vitrines uit. Toen werd mijn trouwe VW Jetta vervangen door een Audi 80, omdat ik voor een andere baan een stuk verder moest rijden. Ik wilde een model van de 80 en dat was niet makkelijk te vinden. Dat gaf me een idee: ik ging Audi verzamelen, dat was weer ouderwets speuren om dat ene model te vinden, net als in het begin van mijn verzamelperiode (in de jaren '80 was er niet zoveel te vinden). Toen kwam Minichamps, en ging het ineens heel hard met de modellen...

Ik heb jarenlang Audi verzameld, maar de grote variatie heeft ervoor gezorgd dat dit thema inmiddels onmogelijk compleet te krijgen is. Alleen bijhouden is al onmogelijk, zoveel komt er uit. Inmiddels is mijn dagelijks vervoer een Porsche 924 (nog een favoriet uit mijn jeugd) dus daarvan is een leuke subcollectie ontstaan. Ik koop weer een beetje van alles wat ik leuk vind, maar met een minder hoog tempo. De Quattroruote Collection, een leuke verzameling 1:24 klassiekers en youngtimers, moet hier een keer compleet staan. Dat gaat aardig de goede kant op met ruim 2/3 van de 50 verschillende modellen in huis.

De collectie is in ieder geval 2000 modellen groot, in schalen tussen de 1:160 en 1:10. Misschien zijn het er meer... tellen wordt lastig, want alles staat opgestapeld te wachten tot ik kan verhuizen naar een ruimer onderkomen. Een flinke kamer met alleen maar vitrines, dat lijkt me wel wat!

Ik vermoed dat je mij dus in de categorie 'chaotische verzamelaars', zonder thema dus, kunt zetten.
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Ferrarifan »

tom schreef:Ik was altijd autogek, zolang ik me kan herinneren (en blijkbaar nog daarvoor, bij de eerste woorden die ik kon zeggen zaten nogal wat automerken). Als kind had ik dus veel autootjes, en hoe ouder ik werd hoe netter ik ermee omging.
Ja, als ik het allemaal zo lees is de liefde voor auto´s de basis voor veel verzamelingen. Deze liefde kan even verdwijnen, maar komt altijd weer terug. Zoals bij velen heeft ook mijn verzameling een aantal jaren stilgestaan, maar toch kruipt het verzamelgevoel dan weer naar boven. Zelfs als mijn verzameldrift stilstaat zal ik daarom nooit mijn verzameling wegdoen. Ik ben veel te bang dat ik daar spijt van zal krijgen.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Plaats reactie