Het hoe en waarom achter verzamelen

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Gerrit Haarsma
Berichten: 256
Lid geworden op: vr 25 dec 2009 16:32
Locatie: Garijp
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Gerrit Haarsma »

@Ferrarifan, Juist! Soms heb je van die jaren dat je interesse voor auto's afneemt. Op een leeftijd van 4 jaar vond ik auto's schitterend, Rond mijn 8ste nam het wat af en ik ben nu denk ik wel op mijn hoogtepunt :D

Gr, Gerrit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Ricardo »

Heerlijk al die verhalen achter het verzamelen :worshippy:

Hier ook een autoliefhebber, het schijnt dat ik als klein jochie achterin de auto alle merken kon opnoemen die onze auto passeerden :mrgreen: Uiteraard als klein jochie ook bakken vol met matchbox, hotwheels e.d. gehad. Vaak met opa en oma de rommelmarkten afgestruind en ik kwam altijd met een tas vol auto's thuis. Op mijn verjaardag heb ik ooit een vrachtwagen van Siku gekregen een Ford Truck van de ADAC met en trauma helikopter erop. Deze heb ik nog steeds, alleen is de staat niet super meer. Met deze auto is het verzamelen van Siku modellen begonnen. Op den duur had ik mijn hele kamer volstaan me Siku.

"oude" sfeerfoto's
Afbeelding

Afbeelding

Tot mijn 18de heb ik ongeveer Siku modellen verzameld. Toen ik tijdens mijn wekelijks bezoek aan de Intertoys bij ons ik de buurt tegen een Lotus Esprit model aan liep van AA 1:18 van de film For Your Eyes Only. Als James Bond liefhebber heb ik deze gekocht en kwam de website van Autoart achter op de doos tegen. Deze uiteraard bezocht en toen ging er een wereld open. Een filmcollectie in 1:18 was geboren. Omdat ik toen ook een leuk bijbaantje had, werd het budget voor modellen ook veel hoger en de Siku modellen verdwenen langzaam in verhuisdozen op zolder (waar overigens een groot deel nog steeds staat). Na het zien van andere modellen werd het thema filmauto verruimd naar straatmodellen en daarna zelfs enkele rally modellen (Subaru Impreza's) De slaapkamer begon weer vol te staan, dit maal met 1:18 modellen. Vooral Land Rovers bevielen mij zeer goed.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de de ruimte toch een beetje krap (160 modellen) begon te worden, heb ik een deel van mijn verzameling weer verkocht, dit waren met name de filmauto's van ERTL en andere modellen van mindere kwaliteit en modellen die ik niet echt mooi vond en gekocht had in een opwelling.

Na het kopen van mijn huidige appartement zijn er nog een aantal mutaties geweest in de verzameling en ik richt me op dit moment voornamelijk nog op 1:18 Bentley's, de Land Rovers en 1:43 filmauto's (die overigens nog geen plaatsje gevonden hebben thuis)

http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=13373
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Markopolo »

30 plusser meldt zich :mrgreen:, hier mijn virus.

Ik ben toen ik +/- 7 jaar was begonnen met het verzamelen van auto’s en vrachtwagens. De vrachtwagen waren voornamelijk van Siku en deze kreeg ik eigenlijk. Matchbox heb ik heel veel gehad, veel om mee te spelen, maar ook hele mooie die op mijn planken stonden die in mijn slaapkamer hingen.
Alleen ik haalde nogal eens wat kattenkwaad uit en toen ik ongeveer een jaar of 9 was (Ik weet het niet precies meer) heb ik met vuur op mijn kamer zitten spelen, met als gevolg dat mijn gordijnen in de fik vlogen enz. Gelukkig was ik snel beneden om het slechte nieuws te vertellenen heb mijn pa nog nooit zo snel naar boven zien gaan. Hij kon mijn kamer, op de gordijnen, een weggesmeult plafond en een weggebrand kozijn de rest nog redden.
De volgende dag zijn we de echte schade op gaan nemen. Heel veel was zwart en vies, maar het ergste moet nog komen. Ik keek naar mijn planken met de auto’s en de trucks en tot mijn schrik kon alles zo de vuilnisbak in.
Het was schijnbaar zo heet geweest(Vandaar ook het weggesmeulde plafond.) dat alle plastic onderdelen gesmolten waren.
Ik had Siku trucks waar van die bouwpakketjes (Parkeerplaats, Tankstation, enz)op stonden, dit was 1 bonk plastic geworden.
De autootjes waren hun raampjes kwijt en de bandjes waren aan de planken vast gesmolten.
Al met al de hele verzameling (8 Trucks en +/- 25 auto’s) naar de knoppen.
Ik kon dus helemaal opnieuw beginnen. Voor straf kreeg ik natuurlijk geen trucks meer en moest voortaan maar zelf mijn auto’s kopen van mijn zakgeld. Het opknappen van de zolder zou immers al duur genoeg worden.
Een paar jaar heb ik dus niet veel aan mijn verzameling kunnen doen. Ondertussen was ik al enorme fan van de F1(1988), vooral “die man met die gele helm” wat later Ayrton Senna bleek te zijn. Hier starte mijn verzameling in zekere zin ook eigenlijk weer mee. Na jaren geen duur autootje meer gekregen te hebben, kreeg ik met mijn verjaardag een auto met een man met een gele helm op.
Daarna kocht ik soms een auto en kreeg er met mijn verjaardag. En zo werd mijn verzameling weer opgebouwd. Mijn wereld storte toen ook een beetje in toen Senna in 1994 dodelijk verongelukte op San Marino.
Sindsdien spaar ik ook alles wat Senna ook maar heeft aangeraakt in 1:43 en ook speciale dingen van Senna (Beeldjes, cd’s, boeken, enz) Maar van Formule 1 verzamel ik eigenlijk niks meer.

Mijn ogen vielen in de loop der tijd op een autorace(1994 a 1995), rode Alfa’s met dikke uitlaten, brede Mercedessen en lange Calibra’s die elkaar het leven zuur maakte. Deze weren op schaal in 1:43 nagemaakt door Minichamps en nu ook door Spark waardoor ik dit een beetje ben gaan verzamelen, er kwam ook STW, BTCC enz. bij, maar deze uiteindelijk weer weggedaan en met de DTM doorgegaaan en verzamel sinds 2000/2001 complete startvelden. Wat DTM betreft heb ik geen echte held, van dit spaar ik gewoon alles wat los en vast zit in 1:43 en soms 1:18. Maar ook foto’s, krabbels, petjes, de voorgeschiedenins 1984 t/m 1993, enz.

Verder vind Porsche een geweldig mooie auto, omdat ik toen ik een jaar of 15 was een keer mee mocht rijden in een Porsche 911 race uitvoering op Zandvoort. Mijn vader deed daar zo’n race-dag, en ik mocht mee als aanhang. Stond daar een beetje verloren rond te kijken. Tja mocht immers nergens in. Totdat er iemand op me af kwam die vroeg of ik een ritje als bijrijder in de Porsche wou. Er had namelijk iemand afgehaakt (Huh??)
Deze ervaring was zo geweldig dat de Porsche een warm plekje in mijn hart heeft. En omdat ik vanaf 2003 bevangen ben door het Le Mans virus verzamel ik alle 911 GT3’s die vanaf 2003 daaraan hebben deelgenomen. En doordat je dan gaat zoeken naar mooie Porsche plaatjes kwam ik vanzelf bij de Flying Lizard terecht wat ik dus als team verzamel.
Ben een echte autosport fan en als je dan veel naar circuits gaat dan wordt je vanzelf verliefd op een bepaald soort auto, vanwege de lijnen, de sound enz. en bij mijn zijn dat de Murcielago R-GT/SV en de Corvette C5R, C6R en later geworden.
En sinds 2 jaar verzamel ik handtekening op een BBR startplankje en zet daar dan de auto (in 1:43) van in mijn ogen held(in)en op, zoals Jorg, Bergmeister, Andy Priaulx, Susie Stoddart, Peter Kox, Mike Hezemans, Chris Albers, van Merksteijn, Luc Alphand en ga zo maar door, gewoon mensen die in mijn ogen een aardig potje kunnen sturen en die ik ook persoonlijk heb gesproken.
Dit alles wordt geconserveerd in een aparte kamer en uitgestald in 13 Bertby's.
Zo genoeg geloeld :mrgreen:
Philip
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 jul 2008 21:53

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Philip »

Ok, ook even een kort verhaaltje van mij. Geen aparte 'naam'philip is mijn voornaam.
Ik ben begonnen met verzamelen van 1/18 modellen eind 80-er, begin 90-er jaren, met zoals waarschijnlijk iedereen in die tijd Bburago. De 288 GTO, de F40, testarossa, ik denk dat iedere modelautofan deze wel heeft of heeft gehad. In de loop der jaren ook mede dankzij internet steeds meer overgegaan naar de 'betere' merken, alhoewel bij alle modelautofabrikanten de qualiteit echt vooruit gaat. Mijn verzameling omvat nagenoeg alleen straatversies, van Alfa Romeo tot Volvo en enkele raceversies omdat ik die gewoon mooi vind of omdat ze in straatversie (nog) niet te krijgen zijn (BMW M1, Lancia 037). De straatmodellen blijf ik toch het mooist vinden. Voor erbij heb ik een collectie 1/43 Lamborghini's omdat hiervan in 1/18 niet zoveel verschillende modellen te krijgen zijn. En een verzameling in 1/43 neemt lang niet zoveel plaats in als in 1/18.
Een tijd terug heb ik lijsten en wat foto's op dit forum gezet, ik zal eens kijken of ik weer eens een update kan maken.
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Ferrari10flrb »

Leuk en interessant onderwerp, dus ik kruip maar eens in de pen en plaats mijn "story" hier.
Als klein mannetje was ik al gek van auto's. Hoe meer Matchbox, Majorettes, Corgi's. Siku's des te beter. Van verzamelen was toen al sprake. Erg zachtzinnig was ik er niet mee. Een Dinky Toy, een merk dat in de jaren '70 ook al redelijk zeldzaam was, kon zgn niet kapot. Nou bij kleine Dirk wel.
Belangrijkste was dat het een raceauto moest zijn. Waarmee ook direct de belangstelling voor de racerij geboren was. Niki Lauda was mijn held. Schijnt dat ik nachtmerries gehad heb van het ongeluk op de Nurburgring in 1976. Ik was toen 5 jaar.
Bij het "F1 spelen" op fietsjes en scelters was ik altijd Lauda. Alleen een fiets brand niet zo goed als een F1 auto :doh: Een pak voor mijn broek brande wel behoorlijk. Lauda reed destijds voor Ferrari, maar toen maakte dit merk niet echt iets in mij los. Mijn eerste echte verzamelmodel was een F1 Alfa Romeo T179, 1980 met Bruno Giacomelli als coureur. In 1/24 van Bburago.
Het verzamelen van Ferrari's begon echt in 1983 toen ik voor mijn verjaardag een abonnement op Autovisie kreeg. Als welkomstcadeau kreeg ik daarbij de "uber" Ferrari, de 250 GTO in 1/18 van Bburago. En toen was de "liefde" voor Ferrari geboren. In de jaren '80 verzamelde ik voornamelijk de Ferrari's van Bburago's. De F1 interesse verminderde wat door de matige prestaties van Ferrari vanaf 1984. Na verloop van tijd kwam daar ook de schaal 1/43 bij. Reden weet ik niet meer.
De vakanties naar Frankrijk en Oostenrijk in de winter waren altijd zeer welkom, want in tegenstelling tot (oost) Nederland waren er in deze landen veel winkels met modelauto's te vinden. Klapper was de F40 van Bburago, die ik in 1987 voor mijn verjaardag in Frankrijk kreeg. Prijs Fl 25,-. Terwijl in Nederland dit model destijds voor meer dan fl 100,- wegging en ook moeilijk te krijgen was. Mede door invloed van mijn toenmalige schoonfamilie, hun ideale schoonzoon, die ik overigens niet was verzamelde fanatiek Mini's in 1/43, ging het verzamelen van Ferrari's van Bang/Box, Brumm ed lekker door. Ook de 1e vitrine, verjaardagscadeau van haar, was een feit. De kast wordt nu gebruikt door mijn huidige vriendin voor haar mineralen verzameling. Nadat de relatie over was had ik meer belangstelling voor het nachtleven en kwam het verzamelen wat op een lager pitje te staan. Door de komst van de Jos Verstappen in de F1 kwam de belangstelling voor de F1 weer terug en bij ieder bezoek aan een GP moest er natuurlijk wel een model gekocht worden. Veel aanbod van Minichamps en later Hotwheels in Ferrari F1 modellen maar zeker HW zorgt niet echt voor warme gevoellens. 2005 was een keerpunt. Ik stond op het punt met het verzamelen te stoppen omdat de modellen die ik graag wilde hebben niet of moeilijk te krijgen waren bij de Nederlandse detailhandel. Maar ja, toen ontdekte ik het internet als mega winkel voor modelauto's en dan met name Ebay. Vanaf dat moment ben ik echt fantatiek Ferrari's gaan verzamelen. En ben ik verslaafd. Om het niet helemaal de spuitgaten uit te laten lopen omdat Ferrari vrijwel oneindig is te verzamelen heb ik een aantal vaste criteria.
Ferrari F1 wereldkampioenen zowel coureurs als constructeurs en de punten scorende coureurs in het desbetreffende jaar.
De Le Mans, Mille Miglia en Targa Florio overall en klasse winnaars.
FIA GT en Le Mans series kampioenen.
En ook 1/18 modellen van Exoto, CMC, GMP en Kyosho in genoemde categorieën. De 1/18 verzameling is eigenlijk de "schuld" van mijn vriendin. Die vind 1/43 maar speelgoed. En aangezien mijn antwoord op "wat wil je voor je verjaardag of voor Sinterklaas hebben", standaard is "een Ferrari" of anders niets, is ze daardoor de 1/18 club maar gaan sponsoren.
Daarnaast heb ik onlangs besloten dat ik in 1/43 feitelijk alleen handbouwers, niveau BBR, wil verzamelen. En de bestaande diecast allemaal op termijn doorhandbouw wil vervangen. Uitzondering is Redline dat hetzelfde niveau heeft.
GTE
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 02 mar 2007 12:27

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door GTE »

Leuk topic.

Het waarom van verzamelen is een lastige vraag. Eigenlijk ook niet te beantwoorden. Het antwoord op de waarom-vraag vereist namelijk iets van een objectieve rechtvaardiging. Dan zou je verzamelen omdat je daarmee een bepaald belang dient. Maar dat is nou juist het hele punt: met verzamelen op zich schiet je geen moer op! Je wordt er niet beter van ofzo. Maar toch doen we het. En we doen het uit liefde, uit passie, uit overtuiging, uit bewondering voor datgene dat we als verzamelonderwerp hebben gekozen. Ik in ieder geval wel. Ik word al sinds mijn kindertijd gefascineerd door de vierwielers uit Maranello. Mijn verzameling geeft uiting aan die fascinatie. En gaandeweg ben ik ook deen fascinatie gaan ontwikkelen voor het niveau van de 1/43 handbuilts. Die twee kan ik dus uitstekend met elkaar combineren. Het is mijn doel om een zo compleet mogelijk overzicht in 1/43 te hebben van de produkthistorie van Ferrari. Alles aan straatwagens en competitiewagens, behoudens Formule 1. En aangezien de historie van Ferrari, ondanks haar relatief jonge leeftijd, zo enorm uitgebreid is, ben ik gelukkig nog wel even zoet!
PassatW8
Berichten: 1
Lid geworden op: do 25 feb 2010 20:46

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door PassatW8 »

Hallo allemaal, ik zal mij even voorstellen en proberen uit te leggen wat de motor is achter mijn hobby.
Mijn naam is Sonja en mijn leeftijd is (op vijf dagen na) 32 jaar. Dus in die opzichten scoor ik geloof ik direct al :D
Omdat ik mijn vaste alias, Jason, niet kon gebruiken heb ik mij aangemeld als PassatW8. Dit heeft meer te maken met een andere hobby dan dat ik liefhebber van de PassatW8, specifiek, ben. Mijn hobby is begonnen toen ik een jaar of 12 was. Eigenlijk was, en is er nog steeds, geen andere aanleiding dan alleen het feit dat ik van auto's die ik mooi vind een model wil hebben. Vroeger speelde ik al met auto's i.p.v. poppen en dankzij een aantal films, waarin mijn interesse in auto's nog meer aangewakkerd werd, kocht ik een aantal Amerikaanse modellen. Niet veel want ik had vrijwel niks te besteden en ze waren te duur om zomaar te krijgen, bovendien paste het qua ruimte gewoon niet. Verder dan één op een verjaardag kwam het dan ook niet. Later ben ik F1 modellen gaan verzamelen maar vanwege ruimtegebrek moest ik wel stoppen. Toen ik zeven jaar geleden een eigen woning kreeg had ik wel meer ruimte om nieuwe modellen te herbergen maar toen was het geld op dankzij de verhuizing. Sinds een jaar of drie ben ik me weer gaan toeleggen op het verzamelen. De F1 heb ik gelaten voor wat het was, daar heb ik intussen zoveel van en ze veranderen alleen in detail dus daar was ik wel klaar mee. Tegenwoordig ga ik vooral voor de luxe wagens. Patserbakken hebben de voorkeur. Asobakken komen misschien nog wel eens maar ik ben niet zo van de SUV's en hatchback's. Vooral sedan en dan m.n. de limo uitvoering zoals je dat ziet bij de Audi A8 L. Een greep uit mijn verzameling; Ford Thunderbird, 2x Chevrolet Corvette (1957), Chevrolet Bel Air (1956), Chevrolet Impala (196?), Chevrolet Corvette (1997) en Chevrolet Corvette (1999). Allen 1:18. F1 is teveel om op te noemen maar geen speciale modellen of uitvoeringen afgezien van een 1:18 special edition Renault van Jarno Trulli. Na Senna en Hill op nummer drie van mijn lijstje all-time favourites. Verder nog een 1:64 No 2, McLaren MP4/A. Senna.
In de categorie luxe wagens heb ik verschillende Mercedessen, Audi's, VW's en Peugeot's (waarvan o.a. 3x WTC, 1x 407CC en een 907 conceptcar) en één BMW. Van die laatste wil ik nu wel meer (was nooit echt fan van BMW) omdat de collectie anders uit evenwicht raakt (en ik intussen ook achterom kijk als er een 6- of 7-serie langsrijdt :roll:) Ook over mijn aversie jegens Volvo begin ik langzaam heen te komen maar ik heb er nog niks van.
Hoewel ik van alle merken en schalen wel iets heb gaat mijn voorkeur uit naar 1:18 met op 1: Kyosho, 2:Autoart, 3:Norev. Ook Minichamps doet het, maar dan vooral in de kleinere modellen, wel goed. Toch heb ik ook ''gewone'' speelgoedauto's in de vitrine's staan. Als de auto qua vormgeving maar goed te zien is. Uiteraard staan de topstukken wel wat prominenter in beeld. Mijn persoonlijke twee topstukken, beide 1:18, zijn een zilverkleurige Audi A8, 4.2FSI (2007) van Kyosho en een blauwe VW Phaeton W12 (2006) van Autoart. Van de Audi wil ik nog een zwarte W12 van Kyosho en van de Phaeton wil ik nog graag een, zilverkleurig, meer recent model. Ook staat de
1:18 Audi A5 hoog op mijn verlanglijstje maar Kyosho maakt, geloof ik, nog geen aanstalten dus het wachten is op Norev die, als het goed is in april uitkomt. Verder wil ik nog graag een Maybach, een VW Passat W8, een VW Passat CC en VW Passat van de zesde generatie maar die zijn schaars, zoniet niet te krijgen in 1:18. Mocht iemand suggesties of vragen hebben dan hoor ik het wel. Als mijn nieuwe vitrine geïnstalleerd is en ik gereorganiseerd heb zal ik wel wat foto's uploaden maar dat kan even duren. Voor nu bedankt voor de interesse.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 10 jul 2009 23:35
Locatie: Gorinchem

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Kiwi »

Ik heb volgens mij een iets andere insteek qua verzamelen. Ondanks dat ik wel autogek ben, denk ik niet dat mijn verzameling daaruit voort komt….Ik ben gewoon gek op verzamelen :P

Vroeger verzamelde ik munten, schelpen en auto’s. De auto’s waren toen uitsluitend Ferrari’s …de beide Shell sets zorgde daar wel voor. Aangevuld met zo’n 60 goedkope 1:43’s en een enkele 1:18’s. Ik irriteerde mij trouwens aan de buurjongen van gelijke leeftijd: hij vond auto’s totaal niet boeiend..maar toen ik eens op zijn kamer kwam :O Alle muren vol 1:18 auto’s! Veel meer dan ik ooit zou kunnen wensen..en hij had geen flauw idee welk merk ze waren.

Als het mooi te showen is, er veel zoekwerk (internet) bij aan te pas komt en er leuke sets te maken zijn… dan wil ik het wel verzamelen. Ik zou bij wijze van spreken ook oude gsm’s of anime figurines kunnen sparen..beiden passen wel in het bovenstaande.

Ik spaar nu Corvette’s, erg afgebakend: alleen 1:18 Stingray’s (dus ongeveer 1960-1980). Wel een nadeel dat je soms erg mooie modellen voorbij ziet komen (Lancia Stratos of Nissan Skyline bijvoorbeeld) maar ze gewoon niet ‘kunt’ kopen omdat ze niet in de verzameling passen.

Ik heb ook al wel getwijfeld om over te stappen naar Lamborghini..totaal anders, maar daar zijn mooie rijtjes van de Countach-Diablo-Murcielago-Gallardo in gelijke kleur te maken. Het zijn voor mij dus meer decoratie-modellen in plaats van dat ik totaal ‘gek’ van 1 merk ben. Ik heb ook geen historische reden gehad om juist Corvette’s te kiezen.

Mijn forumnaam is gelijk aan mijn naam op andere fora en slaat op het Nieuw-Zeelandse loopvogeltje. Hiervan spaar ik dan ook pluche varianten (maar daar zijn er niet veel van..mijn huidige komen uit Australië, Nieuw-Zeeland en …Tsjechië).
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door rsh_scuderia »

Ik zal ook een duit in het spreekwoordelijke zakje doen.

Vanaf kleins af aan ben ik een autoliefhebber.
Ik herkende alle auto' s inclusief prijzen, uitvoeringen, vermogens etc. Iedereen nam voor mij een Matchbox wagentje mee als kleine jongen.
Deze ben ik dan ook gaan sparen.
Later kreeg ik een abonnement op de Autoweek voor kerst inclusief een Bburago Ferrari 456 van mijn moeder. Mijn vader zocht met mij een Joeuf Ferrari 250 GTO uit (paars). Uiteraard kreeg ik nog een F40 cadeau (was en is mijn favoriete wagen). Langzamerhand kreeg is steeds meer wagens voor mijn verjaardag, inclusief een klein plankje op mijn kamertje.

Langezamerhand kreeg ik steeds meer geld door mijn bijbaantjes. In Monaco gingen pas echt mijn ogen open omdat ik daar zag dat er ook modellen in 1:18 waren van de beste coureur ooit; Senna.
Ik kreeg een kleine vitrinekast in mijn nieuwe kamer en begon deze te vullen met Senna modellen.
In Haarlem bij Autopassion kwam ik de Exoto Ferrari modellen tegen en een Autoart Subaru. Vanaf dat moment ging het hard.

Als auto liefhebber heb ik bepaalde stromingen die ik erg kan waarderen; Ferrari/Maserati, Le Mans, Formule 1, Senna en exceptionele race- en straatauto' s. Oftewel, lekker breed :D
Mijn neefje is ook al zo een autogek, hij spaarde de modellen ook. Later ben ik hem ruimschoots voorbij gestreefd en ligt dit bij hem nu stil.
Wij zijn met z'n tweeën eigenlijk de enige echte autogekken van de familie. Hoewel mijn zwager wel een Maserati liefhebber is. Hij ontvangt daardoor van mij regelmatig een Maserati als cadeau.
Mijn kleine neefje krijgt van mij standaard wat Hotwheels cadeau waar hij dan ook driftig mee speelt.

Wel ben ik iemand die detaillering erg kan waarderen. De laatste tijd waardeer ik ook steeds meer de prijs/kwaliteitsverhouding bij modellen. CMC, Kyosho en Norev staan daardoor zij aan zij. Autoart laat af en toe ook pareltjes zien voor een betaalbare prijs.
Wel is mijn verzamelingsdrift minder geworden de afgelopen 2 jaar. Er komen nog steeds modellen binnen. De prijzen die gevraagd worden icm veel BMW/Mercedes/Audi of Ferrari' s die mijn interesse niet hebben zorgen niet echt voor blinde passie.
Wel ben ik blij om te zien dat de oudere Ferrari Le Mans modellen worden gemaakt, maar een betaalbare Maserati MC12 waar alles open kan heb ik nog steeds niet mogen aantreffen.
De Senna collectie is wel bijna volledig met nog de Porsche 965, F3, Formule Ford, Nascar en McLaren Lamborghini als wagens die ik nog zou willen zien in 1:18. Maar dat zal commercieel gezien vast nog wel eens komen :D
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Matt Modelautos »

Hier het verhaal van een 50-plusser zelfs....... :oops:

Voordat ik in 2001 begon met het verzamelen van modelautos was ik vooral met modeltreinen (alleen NS) bezig en alles wat er omheen hangt zoals scenery.
Mijn eerste modellen waren allemaal van Jos Verstappen omdat ik nu eenmaal liefhebber ben van zijn rijstijl en hier schaam ik me niet voor.
Maar al snel ging het verder en ging me specialiseren in zoveel mogelijk andere Dutch Drivers en als een model niet beschikbaar was met de ombouwen hiervan. Mijn ervaring in het bouwen bij het modelspoor heeft me zeker hierbij geholpen. In het begin was dat in schaal 1:43 én 1:18, maar de verzameling groeide dermate snel dat ik alle 1:18 modellen de deur heb uitgedaan en puur en alleen nog 1:43 verzamel. Zo krijg ik tenminste 64 modellen i.p.v slechts 16 modellen in één kast. En het aanbod in 1:43 is natuurlijk vele malen groter. Het allermooiste aan het verzamelen vind ik eigenlijk toch het (om)bouwen van modellen die niet leverbaar zijn. Vaak gaan er toch vele uren aan het zoeken naar info en foto's inzitten, maar dat hoort ook allemaal bij de hobby. Al met al heb ik buiten de diecast modellen nu inmiddels al zo'n 90 zelfgebouwde kitjes en ombouwen in mijn verzameling zitten. Ik steek er dus heel wat tijd in. Soms zelfs teveel volgens "vrouwlief" :mrgreen:
Maar van de andere kant staat ze zelf regelmatig voor de kasten om "uitleg" te geven als er weer eens bezoek voor de kasten staat.........
En het allermooiste is dat je zo'n verzameling nooit of te nimmer compleet kunt krijgen.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Ferrarifan »

Ik spaar nu Corvette’s, erg afgebakend: alleen 1:18 Stingray’s (dus ongeveer 1960-1980). Wel een nadeel dat je soms erg mooie modellen voorbij ziet komen (Lancia Stratos of Nissan Skyline bijvoorbeeld) maar ze gewoon niet ‘kunt’ kopen omdat ze niet in de verzameling passen.

Ik heb ook al wel getwijfeld om over te stappen naar Lamborghini..totaal anders, maar daar zijn mooie rijtjes van de Countach-Diablo-Murcielago-Gallardo in gelijke kleur te maken. Het zijn voor mij dus meer decoratie-modellen in plaats van dat ik totaal ‘gek’ van 1 merk ben. Ik heb ook geen historische reden gehad om juist Corvette’s te kiezen.
Wel knap dat je dan trouw blijft aan Corvette, zeker omdat je van binnenuit niet iets speciaals hebt met dit merk! :worshippy: Maar het geeft ook een boel duidelijkheid :wink:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door model1op43 »

Leuk om te lezen al die verhalen.

Ik had er ooit zelf al eens een columnpje aan gewijd: http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=51&t=10669

Groeten, Mike
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door alain_1978 »

Ik heb eigenlijk al heel mijn leven auto's gekend. Mijn vader werkt al heel zijn leven in een Opel garage dus ik heb wel wat tijd tussen de auto's doorgebracht. Het kon moeilijk anders dan dat ik autogek zou worden. Ik werk er ondertussen ook al :D
Maar de miniatuurgekte is echt losgeslagen toen ik op 12-jarige leeftijd bij ne maat thuis op zijn kamer een aantal 1:18 schaalmodellen zag staan van wat Ferraris en Lamborghinis. Destijds natuurlijk allemaal van Bburago en Maisto want dat was toen het van het omdat alles er van openkon. En maar kicken op die gechromeerde motoren :)
Toen ik dan zelf kort erna begon met verzamelen ben ik begonnen met Ferrari en later Lamborghini. Dan wat Porsches en wat modellen die ik toen mooi vond. Toen ik na jaren verzamelen om en bij de 400 modellen in 1:18 en 1:43 had staan, was de maat vol en heb ik besloten er wat thema's en aflijningen in te brengen. Eerst had ik besloten om mij enkel nog toe leggen op Ferrari maar ik vond al snel dat er andere merken waren die aandacht verdienden. Merken als AutoArt en Kyosho kregen steeds meer bekendheid en de ontdekking van Exoto en CMC was niet echt goed voor de geldbeugel. Dus 95% van de Bburago en Maisto modellen moesten buiten en ik heb ze destijds nog aan zeer redelijke prijzen kunnen verkopen zodat ik terug minder maar wel duurdere (en beter gedetailleerde) modellen kon kopen. Ik probeer me te beperken tot vooral Italiaanse en Britse GT's en sportwagens en liefst van al wat oudere modellen. Af en toe maak ik wel eens een zijsprong. Ik hou veel van wagens met een sterk design en er mag een portie bruutheid inzitten.
Van Ferrari verzamel ik vooral de oudere uit de jaren 60, 70 en 80 en Lamborghini wordt beperkt tot het pre-Audi-tijdperk (voor mij geen Lambo's met Audi-stuur erin sorry).
Voor Lancia beperk ik me tot de rallykanonnen van weleer. Alhoewel Lancia zich altijd wil profileren als luxemerk zal het bij mij altijd een rallymerk blijven (vandaar dat de Fulvia, Delta Integrale, Stratos en 037 Rally in mijn collectie staan. Ik zie ook het liefste oude rallywagens. Ik heb geen boodschap aan die moderne rallywagens. De 2 Fiat rallywagens zijn later nog toegevoegd gewoon omdat ik ze mooi vind en ze goed passen naast de Lancia's.
Van Alfa Romeo heb ik niet veel staan alhoewel ik er nog wel meer van zou willen hebben staan. Zeker wat Targa Florio-modlelen staan zeker nog op mijn verlanglijstje. Voorlopig enkel de 8C Competizione, Tipo 33 Stradale en de GTA.
Pagani draag ik een warm hart toe. Knappe wagens en chapeau wat hij gepresteerd heeft.
Bizzarrini , Iso en De Tomaso ben ik niet vergeten, en zijn eveneens in 1:43 aanwezig.
Van Maserati had ik tot op heden nog steeds niets. Was er nooit van gekomen maar die lijn ga ik nu opstarten. Het zel beperkt blijven tot 1:43-modellen maar wel oud en nieuwe modellen.
Langs de andere kant heb ik dan vele Briste wagens staan. Ik hou van Engeland, Schotland en Ierland. Ik ben er als meerdere malen op vakantie geweest en al een heleboel van hun prachtige GT's in het echt gezien.
Aston Martin en TVR zijn de 2 koplopers voor mij. Ik hou van de combinatie tussen het sportieve en luxe bij Aston Martin en van de gruwelijke bruutheid en extreem aparte vormgeving bij TVR.
Verder kunnen Austin Healey, MG, Triumph en Marcos mijn aandacht genieten.
Van Jaguar verzamel ik ook vooral de wagens uit de jaren 50 en 60. Ik heb een zwak voor een Caterham, Lotus en Morgan. Ook aparte dingen als de Caparo genieten mijn aandacht.
Vele zullen nu denken "waarom geen Porsche?" Jawel, wel Porsche zolang er maar Martini-livery op staat. Enkele uitzonderingen die ik heb staan zonder Martini op zijn de 934 RSR (bruutste Porsche ooit vind ik), de 956 Kenwood, de 550 A Spyder en de Dauer 962.
Dan heb ik nog een haat-liefde verhouding met de Bugatti Veyron: ik weet niet waarom ik hem ooit gekocht heb maar ik kan hem niet wegdoen ook niet. Wel blij dat ik de blauw-zwarte heb staan want daar staat hij het beste mee :oops:
Spyker vind ik schitterend merk. Het supersterke design in combinatie met het buitengewone prachtige interieur vind ik super. Ik kan maar niet genoeg krijgen van het Spyker-interieur.
Ook Opels heb ik staan omdat ik er in de loop van de jaren veel gekregen heb via mijn vader. Ik heb er enkele zelf gekocht zoals enkele ITC Calibra's en een Speedster. Mijn nummer 1 blijft nog steeds de Omega Lotus.
Naast dit alles heb ik nog enkele Amerikanen staan maar enkel diegene die mij echt interesseren. Cobra, Cobra Daytona, Ford GT40, Shelby Mustang, Corvette L88 en Gran Sport. De rode Mustang GT390 van AutoArt moet hier zeker nog bijkomen.
Zo hopelijk kunnen jullie nu wat beter mijn rare hersenkronkels volgen :angel:
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Gebruikersavatar
forzamasta
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 mei 2006 12:06
Schaal: 1:18
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door forzamasta »

Het verzamelen van automodellen is pas redelijk laat begonnen bij mij.
Vroeger had ik namelijk helemaal niks met auto's, ik was meer into oorlogsmaterieel, met een voorliefde voor
jachtvliegtuigen en klassieke bommenwerpers.
Geweldig was dat! Ik heb menig vliegshow bezocht samen met mijn vader, camera en verrekijker mee, heerlijk!

Tot ik op mijn (ik meen 13de) verjaardag een model kreeg van een zwarte Lamborghini Countach.
Nogmaals: ik had niks met auto's, maar wat een machine was dat! Ik was direct verliefd op mijn 1:18 Bburago.
Ik heb 'm dan ook helemaal gesloopt :) Alle onderdelen gingen eraf, het ding ging helemaal uit elkaar, de kwast kwam erbij
en alle stukjes matgrijs en zwaar verchroomd plastic werden nauwkeurig (nou ja, volgens mijn toenmalige standaard dan..)
naar de werkelijkheid bijgestipt. En ik was zo trots!
Vanaf dat moment was ik helemaal Lambofan.
Geen Ferrari's in de collectie, dat was de vijand, die hoorde er niet bij.

Totdat ik in 1995 mijn eerste F1 race op tv zag. De 412 T2 van Berger en Alesi...beelden die ik nooit meer vergeet.
En de Cavallino Rampante op de flanken...de magie van Ferrari sloeg als een moker op me in!
Dat was het moment dat ik ben begonnen met actief verzamelen van modellen, uiteraard met een voorkeur voor Ferrari's.

De collectie is over de jaren flink gegroeid en weer geslonken, tegenwoordig verkoop ik eigenlijk niks meer.
Alhoewel ik nog steeds aan het twijfelen ben of ik de collectie niet compleet uit Ferrari's ga opbouwen en de overige modellen
ga verkopen, vooral de AutoArt modellen vind ik domweg te mooi en te gedetailleerd om weg te doen.
Van jongs af aan vond ik name het detail al belangrijker dan het ruwe plaatje. Een lelijke auto mag bij mij zo op de plank, zolang
die maar fijn gedetailleerd is!
Aan dat laatste schort het nog wel eens bij mijn favoriete merk en high-end (CMC,BBR) ligt niet helemaal binnen handbereik,
maar alles op zijn tijd, ook die modellen komen er nog wel :)

De Countach heb ik niet meer, sterker nog, een Lamborghini zoek je tevergeefs in mijn verzameling.
Echter, hopelijk dit jaar nog zal ik weer een Countach kunnen toevoegen, een zwarte LP5000S, de grondslag van mijn verzamelwoede...
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter verzamelen

Bericht door Ferrarifan »

Totdat ik in 1995 mijn eerste F1 race op tv zag. De 412 T2 van Berger en Alesi...beelden die ik nooit meer vergeet.
En de Cavallino Rampante op de flanken...de magie van Ferrari sloeg als een moker op me in!
Dat was het moment dat ik ben begonnen met actief verzamelen van modellen, uiteraard met een voorkeur voor Ferrari's.

Eens in je leven ga je het inzien :D :D

Prachtig om te lezen mensen, al die verhalen achter het verzamelen. Heel bijzonder als je leest hoe sommige verzamelaars aan het verzamelen zijn geslagen. :worshippy: :worshippy:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Plaats reactie