Nouveau

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Plaats reactie
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Nouveau

Bericht door rsh_scuderia »

Afbeelding

Mijn vader had vroeger een blauwe Renault 18 station.
Dat hij die wagen had gekocht is achteraf behoorlijk vreemd. De Renault 4’tjes en 5’jes die hij daarvoor had gereden waren al aan het roesten in de folder.
Er kwam een einde aan de blauwe R18 nadat iemand zijn auto in de flank had geparkeerd op een kruising. Ik weet alleen van de knal en een vloekende vader.

Na wat omzwervingen met Volvo 340’s kwam mijn vader op de proppen met een rode Renault 21 Hatchback. Hoe iemand deze ooit van de tekentafel heeft gekregen is mij nog steeds een raadsel. Wat een hok. Dat mijn vader deze mooi vond is nog steeds niet te verklaren.
Maar goed, na weer veel technische en elektrische problemen mocht mijn vader een auto leasen en dat werd de betrouwbare Mazda 626, totdat Mazda wel heel erg saaie wagens ging maken, want toen moest er een Citroen C5 komen. Dan wel in de Break-versie natuurlijk. Voor zijn verjaardag kreeg hij van mij twee vlaggetjes voor op de C5 zodat hij deze kon inzetten als uitvaart auto in het weekend.
Toegegeven, heel comfortabel op lange afstand, enorm veel ruimte maar mij te comfortabel, te vaag sturend en een aan/uit knop voor de remmen.
Daarna nam mijn vader een C4 Picasso, want handig met de kleinkinderen en mijn zus en zwager. Dat ik er niet in paste was blijkbaar geen groot euvel.
Het eerste ritje was hilarisch. Een oude man die moet wennen aan een automaat.
Ondertussen loopt deze C4 Picasso op zijn einde en wordt er gekeken naar een nieuwe wagen. Weliswaar geen C5 break, want deze is “te Duits” gestyled.

Wat is dat toch, de nostalgie van de Franse merken? Peugeot maakte heerlijk sturende wagens en leuke, kleine bommetjes. Citroen was met de DS en SM een absolute maatstaf en de nieuwe C6 en C5 vind ik ook prachtig. Renault heeft ook een heerlijke Clio Williams op de weg gezet en de scheurijzer zijn prachtig, maar maakt mij dit begerig? Niet echt.

En dan is daar opeens Ottomobile. Menig Francofiel zit in mijn beleving iedere maand reikhalzend te kijken naar de modellen die nu weer uitgeleverd gaan worden.
De auto waar je vader of jijzelf vroeg in reed.
Voor de Francofiel een heerlijk merk. Redelijk betaalbaar, kwaliteit en vormgeving is niks mis mee. Sterk nog; Norev moet ook opeens een partij meeblazen. Wat het aanbod alleen maar tegoeden komt.
Zoals eerder aangegeven heb ik niet zo veel met de Franse merken, op enkele modellen na, maar wat Ottomobile doet, zo zou het moeten zijn.
De auto die mensen hebben gehad of wilde hebben verkleinen. Modellen die elkaar snel opvolgen, nette prijs en goede modelvoering. Iets wat je heden ten dage steeds minder ziet bij een merk zoals AutoArt of Spark. Maar Wat hen met name onderscheid; uitstekende service.
Van dat laatste zouden de 1:1 merken nog wat kunnen leren in sommige gevallen. En Fransen in het bijzonder.
Gebruikersavatar
Scenic
Berichten: 462
Lid geworden op: do 01 okt 2009 13:19
Locatie: Westland

Re: Nouveau

Bericht door Scenic »

Helemaal met je eens. Lees ik dit Column je hebt het weer prachtig verteld. Ik vind ook dat OTTO-mobile echt goed bezig is. Mijn vader heeft nou al bij veel van de autos gezegt. ''hee die heb ik vroeger ook gehad'' En zou ze het liefst allemaal in mijn collectie zien. Nou zou ik dat zelf ook willen :cool: . Maar ik krijg vandaag of morgen mijn Megane RS3 van otto binnen. Dus dat belooft wat. And about the French carbrands I think they bould al beautiful cars Maarja dat is mijn mening.



Greetzzz Scenic
Gebruikersavatar
Droes
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr 28 jan 2005 17:46
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Nouveau

Bericht door Droes »

Heb je prachtig neergepend RSH, ben het grotendeels ook met je eens!

Vroeg had je nog échte auto's! Turbo's, 16v's, luchthappers, brede wielkasten, pittige motor's..
Hedendaagse auto's zijn zo saai geworden :roll: Stond gisteren naast de laatste M3, iemand die niets van auto's kent zal een BMW met dikke wielen zien, that's it.. Vroeger ZAG je het aan allerlei dat je met een GTi of turbo te maken had, gwn al door te kijken naar de auto.

Nu is het allemaal ECO wat de klok slaat, van electrische wagens krijg ik het al helemaal op mn heupen :doh:
Versta mij niet verkeerd, ik weet ook wel dat er iets moet gebeuren voor het milieu, opwarming van de aarde etc..
Het is daarom dat ik altijd een daily wagen zal hebben (later dan wsl ook een electrische etc..) en een wagen waar je zondag, als het zonnetje schijnt, kan buitenhalen, stinkend naar benzine, fluitende turbo en daarmee gaan toeren, DAT is autorijden!
Genieten van de nostalgie, blij als een kind als je het gaspedaal ff indrukt.

Otto slaagt er in die nostalgie ook naar de vitrinekasten te brengen. In 2005 ben ik begonnen met verzamelen, enkel Renaults.
TOEN al zei ik tegen mezelf, damn renault verzamelen is echt zoeken naar een model, weinig fabrikanten.. als er 1 slimmerik is die nu juist die auto's van vroeger zou gaan maken, die doet gouden zaken! En kijk.. 5 jaar later heeft het toch iemand ingezien.. Otto :)
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Nouveau

Bericht door Jolly Club »

Moet gezegd worden dat Otto ook wel precies de krenten uit de Fransche autopap weet te vissen. Schitterende gebakjes als de snelle versies van R5, Clio, 106, 205, 309, 306 etc. etc. Zelfs een snelle Saxo was destijds een lekker wagentje. Het zijn juist die sportieve Fransche bommetjes die Frankrijk als autoland enige allure en status geven. Verder is het natuurlijk vooral sponzig verend en matig rijdend slap plastic en flinterdun blik, of in het geval van de BX veredeld golfkarton. :mrgreen:

Ik vind dit soort wagentjes echt vele malen mooier dan exoten als Zonda's, Enzo's en Keuningseggen. Zekerste weten dat Otto bij echte autoliefhebbers dan ook een gevoelige snaar weet te raken ! :cool:

En dat ze niet open kunnen zal me worst wezen, sealed bodies schoppen immers kont !! :worshippy:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Nouveau

Bericht door jonnoT »

Leuk onderwerp :thump_up:
Fransen zijn bekend om het goede comfort van hun auto's. en daarin hebben ze ook erg leuke wagens op de markt weten te zetten. De genoemde DS en SM zijn de voorbeelden van. Maar een Franse kar wordt pas leuk als het comfort er uit gehaald wordt. Dan krijg je heerlijke wagens als de Alpine's, Renault Turbo. Verder heb ik ook niet veel met Fransen dat laat ik aan mijn broer over. Ik ben meer een van Italianen. Die zien eruit om af te likken, klinken als geen ander en laten verliefd naar hun kijken ook al laten ze je voor de 100ste keer staan :dance:
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Nouveau

Bericht door Ferrari10flrb »

De 1e auto van mijn vader die ik me kan herrineren was de Citroën Diane. Heeft er 3 gehad, een witte, gele en oranje. Naar mijn beleving niet de snelste, veel lawaai, wel erg ruim. Op vakantie naar Italie, heenreis 3 dagen. Bergaf 130 km/h
Gebruikersavatar
Bugatti Veyron
Berichten: 1095
Lid geworden op: za 16 mei 2009 13:44
Locatie: Burgum

Re: Nouveau

Bericht door Bugatti Veyron »

Ferrari10flrb schreef:De 1e auto van mijn vader die ik me kan herrineren was de Citroën Diane.
De eerste auto van mijn moeder was ook een Diane. Een crémewitte die na een aanrijding een oranje motorkap kreeg.
Afbeelding
Bugatti - Le pur sang de l'automobile.
Gebruikersavatar
Thomas Bol
Berichten: 191
Lid geworden op: do 19 jun 2008 22:46
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Nouveau

Bericht door Thomas Bol »

Geinige column! Mareehh, Citroen/Peugeot staat garant voor service. Er rijdt automatisch een 24uurs hulpservice achter je aan voor als je tijdens de rit stil komt te staan ;)
1:18 - 72 stuks
1:43 - 9 stuks

Binnekort
- ... Suprise!
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Nouveau

Bericht door Autofan »

Thomas Bol schreef:Geinige column! Mareehh, Citroen/Peugeot staat garant voor service. Er rijdt automatisch een 24uurs hulpservice achter je aan voor als je tijdens de rit stil komt te staan ;)
Hmm, moet ik toch eens beter in mn spiegels gaan kijken! :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Nouveau

Bericht door tom »

Leuke column! Ik ben ook niet zo'n Frans-gek, al krijg ik bij die klassiekers wel zin om modellen aan mijn collectie toe te voegen die er helemaal niet tussen passen... mijn ouders zijn hun autocarrière ook begonnen met Frans spul: een 2CV uit '62, een Dyane uit '68 en twee Renaults 5 uit '74 en '75. Al deze auto's hadden een hoog zelfoplossend vermogen, dat is verdwenen nadat in '77 de eerste VW Golf zijn intree deed. Toch vind ik de oude Franse auto's leuk en stiekem zijn er behoorlijk wat in de verzameling terechtgekomen...
Gebruikersavatar
peugeot-gek
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 13 apr 2010 12:13
Schaal: 1:18
Locatie: Belgie

Re: Nouveau

Bericht door peugeot-gek »

:) Ik ben al van kleinsaf verkocht aan het franse merk peugeot,ondanks dat me ouders altijd met opel of ford reden.Vond dat
het franse merk altijd iets hebben.
Ben er 100% mee eens dat het vroeger echte roestbakken waren,maar waren de meeste merken vroeger geen roestbakken.
Mijn eerste peugeot was een 205Gti,man dat was een bom,ondertussen heb ik heel wat peugeots gehad en ben altijd tevreden
geweest over de wagens.
Met mijn peugeot 306TD heb ik 250.000 km gereden zonder dat die ooit in de garage is geweest voor een mankement.
Het fabeltje dat je met franse auto's altijd in panne of last mee heb vind ik uit de lucht gegrepen.
Je moet gewoon geluk hebben met je auto gelijk wat het merk is.
Zal nooit een merk afbreken want ik zie ook graag een opel en een ford of volkswagen sirocco enz.
Als we allemaal met dezelfde auto zouden rijden het zou maar een saaie boel worden op de baan.

Groeten
Wat zijn oude wagens toch leuk.
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: Nouveau

Bericht door Martini Racing »

Ik kijk elke maand reikhalzend uit naar de mail van Otto, om dan vast te stellen dat ze weer een (voor mij) té jong model hebben gekozen. :doh:
Plaats reactie