Liefhebber/ verzamelaar

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Ricardo »

De afgelopen week was weer een week met veel discussie over en weer. Uiteraard ben ik hier zelf ook debet aan geweest. Tijdens deze discussies werd verwezen naar ons logo: "modelautoforum De site voor echte liefhebbers". Deze benaming schijnt niet geheel te kloppen volgens sommige leden en zou daarom ook aangepast moeten worden. "modelautoforum De site voor echte verzamelaars"

Om mijn verhaal een beetje te staven hebben we gewoon even de Van Dale erbij gepakt:
Van Dale schreef:ver·za·me·laar de; m,v -s iem die verzamelt
Van Dale schreef:lief·heb·ber de; m,v -s 1 iem die veel van iets houdt: een ~ van boeken 2 iem die zich met iets bezighoudt zonder vakman te zijn; dilettant, amateur 3 gegadigde
Beide woorden lijken behoorlijk op elkaar alleen is een liefhebber in mijn opinie zelfs de overtreffende trap van een verzamelaar.
Al met al lijkt mij de keuze van ons logo zelfs prima. De meeste onder ons zijn namelijk liefhebbers. Ze houden van.... en we hebben natuurlijk leden die verzamelen en daar zijn uiteraard vele variaties op te vinden.

:think: Al met al klopt de tekst in ons logo wel :?:
Gebruikersavatar
forzamasta
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 mei 2006 12:06
Schaal: 1:18
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door forzamasta »

Ik ben me eerlijk gezegd niet bewust van de hele heisa op deze site, maar ik voel me toch even geroepen
om op bovenstaande post te reageren. Hoeveel mensen hier hebben maar 2 automodellen in huis? Welhaast niemand vermoed ik zo.
Iedereen verzamelt hier. Dat doe je met modelauto's. Ik ben gepassioneerd Ferrarifan, een echte liefhebber.
Vooral de F40 draag ik een warm hart toe: stukje jeugdsentiment en een stuk keiharde p*rno, echt een geweldig apparaat!
Waar wil ik heen? Als ik alleen een liefhebber was, dan zou ik 1 model kunnen kopen en dan was het klaar.
Ik hou van de F40, dus laten we er wat competizione-uitvoeringen bij kopen. Tja, leuk en aardig allemaal,
maar het wordt nog mooier als ik mijn Favoriete Ferrari in verschillende kleuren kan laten zien. Kopen we erbij.
En zo groeit de collectie...en ga ik naadloos over van liefhebber naar verzamelaar. Net als de rest hier. iedereen is
liefhebber en verzamelaar hier. Dus geen paniek om een woordje zou ik zeggen, laat liefhebber maar lekker staan :)
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door rsh_scuderia »

Het mooi van de discussie die gevoerd is, is toch wel dwang wat er bij kwam kijken.
Er was een sociale druk waarbij sommige leden zich geroepen voelde om ook hun steentje bij te dragen. En nog eens en nog eens en nog eens. Zonder of iets nieuws in te brengen of zelfs een duidelijk punt te maken.

Maar goed, daar over staat er weer een column op het forum.
Liefhebber, verzamelaar. Hebben we dan echt zo lang vakantie in het vooruitzicht om hierover een discussie te gaan voeren?

Of moet je verzamelen om op deze site te mogen komen, of mag je als liefhebber ook een kijkje nemen bij de collectie van anderen?
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Autofan »

rsh_scuderia schreef:Het mooi van de discussie die gevoerd is, is toch wel dwang wat er bij kwam kijken.
Er was een sociale druk waarbij sommige leden zich geroepen voelde om ook hun steentje bij te dragen. En nog eens en nog eens en nog eens. Zonder of iets nieuws in te brengen of zelfs een duidelijk punt te maken.

Maar goed, daar over staat er weer een column op het forum.
Liefhebber, verzamelaar. Hebben we dan echt zo lang vakantie in het vooruitzicht om hierover een discussie te gaan voeren?

Of moet je verzamelen om op deze site te mogen komen, of mag je als liefhebber ook een kijkje nemen bij de collectie van anderen?
Die sociale druk had ik anders totaal geen last van. Voelde eerder de dwang om me er niet mee te bemoeien en iedereen in zn waarde te laten. De vraag is idd:
Mogen alleen verzamelaars op dit forum of ook de liefhebbers die niet verzamelen? Ik denk dat iedere liefhebbeer in het begin een beetje zoekende is/kan zijn naar wat hij/zij eventueel wil gaan verzamelen. Dat kan bij de andere verzamelaars misschien voor scheve gezichten zorgen zo is gebleken. Zolang die persoon echter een liefhebber is, is hij/zij wat mij betreft van harte welkom! Dan kon je echter bij een volgend probleem: waar ligt de grens tussen "liefhebber" en "handelaar"?





He, heb ik me er TOCH in gemengd... :angel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Ricardo »

:shock: Heb het alleen maar over de tekst in ons logo mensen, niet over de ooit gevoerde discussie :!:

Tijdens een van de kartsessies is er ook ooit eens de volgende discussie gevoerd. Heb je nu een collectie of heb je een verzameling.

De argumenten toen, als voorbeeld: Een collectie is 10 CMC in de kast. Een verzameling 10 Maisto's in de kast.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door rsh_scuderia »

Wat een onzin.
Alsof 10 CMC' s meer waard kunnen zijn dan 10 Maisto' s als het aankomt op gevoel en emotie.
Gaan we mensen die Corgi of Dinky in een hoekje zetten omdat het allemaal wat minder detail heeft dan een Spark?
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Jolly Club »

De argumenten toen, als voorbeeld: Een collectie is 10 CMC in de kast. Een verzameling 10 Maisto's in de kast.
:lol:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door jonnoT »

Als het dan toch om liefhebberij gaat , waarom dan al gedram of iemand zijn modellen snel verkoopt

Jammer dat mensen zo vastgeroest kunnen zitten in een bepaalde traditionele manier van verzamelen dat ze te narrowminded zijn geworden om open te kunnen staan voor nieuwe stromingen binnen de modelliefhebberij. Als reactie gaan ze zich daar tegen afzetten en laten dat veelvuldig weten.
Eigenlijk een probleem dat eeuwenoud is. Traditioneel verzet zich altijd tegen vernieuwing. De Rockmuziek was godslastering en duivelsmuziek. Daarna volgde praten in de microfoon of te wel rappen.
Als we terug gaan naar modelautoverzamelen zien we ook verschillende stromen. We hebben de veelal oudere man met geitenwollensokken en sandalen die het oude afgragde speelgoed verzamelt en met zekere minachting kijkt naar die anderen die nieuwe modellen verzamelen. Dat wordt weer op gevolgd door de strijd tussen de 1/43 verzamelaar die schreeuwt dat zijn schaal DE verzamelschaal is en de Big Scale verzamelaar.
Nu in een tijd waar alles bijna sneller gaat dan het licht en de mens zo veranderlijk is als maar wat , duikt plots een ander type modelautoliefhebber op. Ik zal ze voor het gemak maar de Speedverzamelaar noemen. Dit type verzamelaar wisselt hun modellen nog sneller dan dat de Leenbakkermeubelen de kans krijgen om in te storten.
Om eerlijk te zijn niet geheel mijn stijl. Ik ben wat dat betreft meer een traditionele verzamelaar. Hoewel mijn verzameling nog steeds in beweging is, waardoor modellen komen en gaan. Zij het dan op een minder snelle frequentie.
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Zelf weet ik zeer weinig van een of andere discusie op dit, prima.

Maar is deze colum van Rcardo en de vorige colum van RSH niet het 2e / 3e vervolg op de colum "verzamelen: investering, liefhebberij of imago" . :?: :?:


Ook ik begrijp dat ieder lid op zijn eigen manier zijn ding doet / beleeft met modelauto's, maar soms vraag ik me toch wel af: waarom, hoezo, zo snel, enz..? En dan lees ik tussen de regels door, dat ik het belangrijkste woord in 'onze hobby' ontbreekt en dat is toch wel: passie en emotie voor modelauto's.


Maar goed de één prefereerd het verzamelen op zich (zoals ik zelf), maar weer een ander gaat voor de handel en wandel.

Alle indivuideuen zijn anders, je kan ze gewoon niet in een hokje plaatsen, en het lijkt mij het beste om ieder persoon als uniek te beschouwen. De één houd van appels en de ander van peren.

Met mijn beperkte inzicht, lijkt mij dit toch prima, iedereen doet wat hij / zij wil doen, en dan komt deel 2 van dit verhaal:
Leven en laten leven, maar met respect voor ieder lid in zijn / haar doen en laten.


terug on topic, misschien is het wel veel beter, om de MAF omschrijving te veranderen naar: De site voor de modelauto enthausiast, of iets met passie of toch iets met emotie :!: What's in a name :!: :?: :!:

Ik weet het niet, maar het bevalt mij hier zeer goed, de meeste mensen die lid zijn van dit forum weten wat er 'speelt' op dit forum en weten wat ze kunnen verwachten van dit forum (zowel positieve- als negatieve reacties). En wat alle andere forum leden doen (met hun collectie), tja dat boeit mij toch eigenlijk totaal helemaal niet, nul, nada, njet, ziltch, nopes.

Persoonlijk gaat het bij dit forum bij mij om: mijn plezier in modelauto's te delen met andere mensen die zulk plezier ook hebben en willen delen met gelijkgezinden over modelauto's natuurlijk.

Oja, de soep wordt nooit zo heet ge-geten als hij wordt opgediend.

Ron




Khudt: ga toch mijn mening verkondigen in dit topic. :doh:
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Driver-X »

Ik denk dat liefhebbers een goede titel is.
Ik zit zelf nog niet zo heel lang op dit forum, maar op dit forum zitten volgens mij een groot aantal verschillende mensen, waaronder verzamelaars, "handelaars", mensen die de modellen tunen/verbouwen, mensen die zich meer met diorama's bezig houden, en zoals op elk forum zijn er vast een aantal die gewoon kicken op de aandacht.

Ik snap ook niet waarom mensen zich druk hebben gemaakt om het verzamelgedrag van de anderen, misschien een vorm van jaloezie?
Diegenen die een model na een week ofzo weer te koop zetten hebben alsnog het volste recht om het model in hun topic te plaatsen, het is tenslotte in hun bezit (geweest).
Als we ons hier druk over moeten maken zou iedereen zijn topic moeten opschonen als ze een model verkopen, dat gebeurt volgens mij ook niet.

Dus gewoon lekker iedereen in zijn waarde laten, en de titel laten zoals het is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Markopolo »

Als liefhebber van modelauto's verzamel ik er een deel van en geniet ik van de rest. :thump_up:

En Rico was een 0tje vergeten, het is namelijk als je 10 CMC hebt heb je een collectie, als je 100 Maisto's hebt, dan heb je een verzameling. :wink:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Ricardo »

Markopolo schreef:Als liefhebber van modelauto's verzamel ik er een deel van en geniet ik van de rest. :thump_up:

En Rico was een 0tje vergeten, het is namelijk als je 10 CMC hebt heb je een collectie, als je 100 Maisto's hebt, dan heb je een verzameling. :wink:
Klopt mijn excuses. Maar zal wel een leuke discussie zijn waarom zijn 10 CMC's dan geen verzameling en 100 Maisto's geen collectie :?:
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door andre »

Ga voor een ('héél) groot gedeelte mee in het verhaal van MB500 sec Ronnie , nu zou
ik als liefhebber toch wel véél modellen willen hebben in mijn vitrine's
maar weet als verzamelaar dat dit eigenlijk niet kan , en ja bij mij verdwijnen er ook
weleens modellen na zeer korte tijd uit de collectie, want het blijken impulsaankopen te zijn
of ze vallen na goed bekijken toch tegen en heb je meteen spijt van de aankoop.

Ook koop ik regelmatig modellen op voor de handel, deze plaats ik niet in mijn
verzameltopic , want ze staan niet in mijn verzameling . :mrgreen:
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door alain_1978 »

Misschien is liefhebberij verzamelen met meer emotie maar ik denk ook dat een liefhebber niet per se
alles hoeft te verzamelen maar er ook gewoon van kan genieten zonder te hebben.
Ikzelf kan echt genieten van mijn verzameling en ja als ik mezelf zou laten gaan, zou ik nog veel
miniaturen willen bijkopen maar dit gaat nu eenmaal niet. Zowel financieel als practisch.
Nu durven beweren dat dat 10 CMC's een collectie en 100 Maisto's een verzameling is, vind ik persoonlijk niet juist.
100 Maisto's noem ik ook een collectie. Ik heb respect voor wat iedereen hier verzamelt, of het nu een Bburago of een CMC is.
Niet iedereen heeft het budget om zo'n dure modellen te kopen en ik heb respect voor ieders verzameling.
Nu zullen velen denken dat je met het budget van 100 Maisto's wel ettelijke CMC's kunt kopen. Dat is waar maar je mag niet
vergeten dat het bij velen een collectie van jaren is. Zo is het budget ook gespreid.
Zolang iedereen maar gelukkig is met wat hij (of zij) verzamelt. Dat is het belangrijkste.
Ik kijk graag naar anderen hun collectie's. De verschillende interessesferen zijn fascinerend vind ik.
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door model1op43 »

Ik ben een behoorlijke tijd niet online geweest en het grootste deel van de consternatie is aan mij voorbij gegaan.
Nu ik terug lees, verbaas ik me meer en meer :shock: Waar gaat dit over ? :wall:
Wie denkt het recht te hebben om een ander te veroordelen omdat deze minder of goedkopere modellen heeft of een grotere omloopsnelheid hanteert :snooty: Laat lekker iedereen in zijn waarde :!:

Ik zie genoeg modellen langs komen die mijn smaak niet zijn, daar reageer ik dan ook niet op. Maar ik brand ze niet af. Ik stop mijn energie liever in het bekijken van de modellen die ik wel leuk vind en daar complimenten over te geven.

Dit was dan ook mijn eerste en laatste bijdrage aan deze ''discussie''.

Grt, Mike
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Plaats reactie