MAF Ferrari top 10 allertijden, versie 2011

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door Jolly Club »

Wat is dan precies de functie van een hyperdure automobiel, die je uitsluitend mag kopen op uitnodiging van de fabrikant, en daarna ook nog eens uitsluitend op uitnodiging mag komen berijden, met als enige vorm van eventuele bevrediging dat je wellicht voor je steenrijke, maar o zo strontvervelende (want grotere boot) buurman eindigt qua uitslag van een of andere onzincompetitie :?:

Dergelijke wagens zijn primair ontsproten aan het brein van marketeers en boekhouders, en pas secundair aan dat van techneuten.
Dat de hype rond Ferrari inmiddels zo hoog is opgeklopt dat ze met dergelijke arrogante verkoopmethoden weg kunnen komen zegt best veel over de doelgroep.

Feit blijft dat een echte racewagen de concurrentie voorblijft, en niet alleen zijn soortgenoten. :cool:

Wellicht breekt een leuk ontwerp op het circuit inderdaad geen potten, maar als je dat wilt aantonen met een lelijk hok moet je ook de ballen hebben die dingen tegen echte concurrenten te laten aantreden.

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door Silverarrow »

Ferrari10flrb schreef:Om nou een hedendaagse Ferrari met een 250 GTO te gaan vergelijken....... :doh: Is toch wel appels met peren vergelijken...
Dat is anders wel waar deze hele column op gebaseerd is, hoe verhouden auto's van nu zich tot de auto's van toen. Is het gedachtegoed van Enzo nog steeds aanwezig.
Ferrari10flrb schreef:By the way, als er een Ferrari is die zeker niet om 50km naar de garage moest dan was dat de 250 GTO wel.
Zoals RSH al aangaf zijn dat details, 't punt is dat ze tegenwoordig vele malen duurzamer zijn dan toen.
Ferrari10flrb schreef:De Enzo, Fxx, 599 GTO cs zijn met de gedachtengang functie gaat voor schoonheid ontworpen dat gebeurde "vroeger" ook, ...
Tegenwoordig hebben ze van veel meer zaken kennis en moeten ze als gevolg daarvan ook veel meer rekening houden met zaken waar ze toen nog geen idee van hadden. De vormgeving is nu dus veel afhankelijker van functie dan toen.
Ferrari10flrb schreef:En ja smaken verschillen nu eenmaal.
100% mee eens :ja: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door Ferrari10flrb »

Mooi geschreven Jolly.

Toch heeft Ferrari wel een aantal goeie racers gebouwd aan prive ondernemingen ter beschikking gesteld. Om ook echt mee te racen. Getuige het lijstje van de de afgelopen 10 jaar: 3 Le Mans overwinningen, 3x FIA GT1 titels, 5 FIA GT2, 6 x Europese Le Mans series en 3 x American Le Mans Series.

Dus echteFerrari racers die de concurrentie voorblijven zijn er wel.
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door Silverarrow »

Jolly Club schreef:Wat is dan precies de functie van een hyperdure automobiel, die je uitsluitend mag kopen op uitnodiging van de fabrikant, en daarna ook nog eens uitsluitend op uitnodiging mag komen berijden, met als enige vorm van eventuele bevrediging dat je wellicht voor je steenrijke, maar o zo strontvervelende (want grotere boot) buurman eindigt qua uitslag van een of andere onzincompetitie :?:
De functie van zo'n hyperdure automobiel is een vertaalslag maken van racewagens en experimentele technieken naar straatauto's en dat doen ze op kosten van de consument. Goed bekeken als je 't mij vraagt.
Jolly Club schreef:Dergelijke wagens zijn primair ontsproten aan het brein van marketeers en boekhouders, en pas secundair aan dat van techneuten.
Dat de hype rond Ferrari inmiddels zo hoog is opgeklopt dat ze met dergelijke arrogante verkoopmethoden weg kunnen komen zegt best veel over de doelgroep.
Voertuigen voor de ontwikkeling van nieuwe straatwagens zijn ontsproten aan het brein van marketeers en boekhouders? :lol: Die wagens waren er al lang voordat marketeers en boekhouders het idee kregen om de klant er op deze manier voor te laten betalen :thump_up: .
Jolly Club schreef:Feit blijft dat een echte racewagen de concurrentie voorblijft, en niet alleen zijn soortgenoten. :cool:

Wellicht breekt een leuk ontwerp op het circuit inderdaad geen potten, maar als je dat wilt aantonen met een lelijk hok moet je ook de ballen hebben die dingen tegen echte concurrenten te laten aantreden.
Inderdaad, dat is dan ook vrijwel het enige wat het Ferrari van nu verweten kan worden: dat ze niet genoeg racen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door Jolly Club »

Ferrari10flrb schreef:Mooi geschreven Jolly.

Toch heeft Ferrari wel een aantal goeie racers gebouwd aan prive ondernemingen ter beschikking gesteld. Om ook echt mee te racen. Getuige het lijstje van de de afgelopen 10 jaar: 3 Le Mans overwinningen, 3x FIA GT1 titels, 5 FIA GT2, 6 x Europese Le Mans series en 3 x American Le Mans Series.

Dus echteFerrari racers die de concurrentie voorblijven zijn er wel.
Absoluut. Mede daardoor begrijp ik de keuze niet om zoveel know-how te stoppen in een serie wagens die vervolgens allenig door een geselecteerd groepje paying drivers in optocht over een racebaan worden gejaagd, tussen de goedverzorgde maar zeer overdadige maaltijden door. :mrgreen:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door F40F50ENZO »

Mijn lijstje van VORIG JAAR is nog redelijk actueel hoor.....
Eigenlijk vervang ik alleen de no. 5 voor een nieuwe beauty

1) Ferrari 250 GT Berlinette lusso / SWB tijdloos model uit de meest succesvolle modellenreeks de 250's
2) Ferrari 365 GTB/4 Daytona perfecte lijnen
3) Ferrari F40 Moeder alle moderne ferrari's
4) Ferrari 512M mooie verbetering van de testarossa
5) Ferrari F360 Spider zeer fraaie cabrio De 599 GTO zo'n gheyl bakkie :drool:
6) Ferrari F430 Scuderia verbetering van de toch al fraaie 430
7) Ferrari 275 GTB prachtige voortborduring op de 250's
8 ) Ferrari 410 Superamerica nog nét klassiek
9) Ferrari 375 plus fraaiste "badkuip"
10) Ferrari Enzo meest eigenzinnige Ferrari ontwerp, door anderen verguisd, maar ik vind hem prachtig!
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
MartyMB
Berichten: 306
Lid geworden op: di 25 jul 2006 02:15
Locatie: Hoevelaken

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door MartyMB »

Nou dan waag ik mij ook maar aan een lijstje......
Eigenlijk is dit niet te doen omdat er meer modellen zijn dan 10 en er ook véél verschil is in wat voor mij mooi is.
Motorisch, carrosserie, overwinningen, historisch besef, concept modellen, etc.
Ik maak er dus een lijst van waarin voor mij alles in mag staan.
De volgorde is niet per definitie zoals ik zij waardeer maar omdat het er 10 moeten zijn.
1). 250 SWB (veel afgeleide modellen vallen daar ook onder, lusso, 250 swb 2053gt)
2). 250 GTO ( drogo afgeleiden zijn ook zéér gaaf)
3). F40 ( alle LM versies horen daar ook bij)
4). F50 GT ( De gewone F50 doet mij heel wat minder)
5). 250GT SWB ( prachtige spyder versie net als de 250 california SWB)
6). 156 F1 Sharknose
7). P4/5 concept Glickenhaus
8 ). F355 Berlinetta Vooral de zij inlaten zijn zoooooo mooi! En dan dat kontje.......
9). 365 GTB4 ( ook de Daytona spyder)
10). 206 S Dino

En dan vergeet ik bijna de: 550 Maranello/Barchetta/GT, 308 GTB/GTS, 328 GTB/GTS, 288, 250 testarossa, 246 GT Dino, Rossa Pininfarina, 599 GTB/GTS/FXX, 458 Italia
Alles is mooi zolang het maar een Ferrari is!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door Peter Parker »

1 Ferrari 550 Le Mans versie
2 Ferrari 360 Le Mans versie
3 Ferrari F156 Sharknose
4 Ferrari 308 GTB (Magnum PI)
5 Ferrari Berlinetta 375
6 Ferrari 250 GTB Berlinetta
7 Ferrari 312 P Berlinetta
8 Ferrari 512S
9 Ferrari 275 GTB
10 Ferrari 126c2 F1 1982
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 4013
Lid geworden op: za 02 jun 2007 21:15
Schaal: 1:18
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door Jaap »

Ferrarifan schreef:Prachtige foto´s. :worshippy: Wat me opvalt is dat de jongere verzamelaars onder ons vaak ook kiezen voor de jongere modellen van Ferrari. De klassiekers zie ik meer op de lijstjes van de `klassiekers` onder ons :lol:
De meeste wel, maar ik trap toch wel af met een oudere Ferrari, die ik nog steeds de mooiste vind.

1. Ferrari F40 - 1987

Afbeelding

2. Ferrari F430 - 2004

Afbeelding

3. Ferrari 250 LM - 1964

Afbeelding

4. Ferrari FXX - 2005

Afbeelding

5. Ferrari 575 GTC - 2005

Afbeelding

6. Ferrari F355 - 1994

Afbeelding

7. Ferrari 250 GTO - 1962

Afbeelding

8. Ferrari F50 - 1995

Afbeelding

9. Ferrari 288 GTO - 1984

Afbeelding

10. Ferrari 360 Modena - 1999

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door Ferrarifan »

Bedankt allemaal voor jullie lijstjes en de prachtige foto's jongens. Mijn doel van 2 pagina's is al ruim overschreden. Een tussenstand geeft aan dat er ten opzichte van het lijstje in 2009 een nieuwe nummer 1 is :dance: De 250 GT SWB staat niet meer op 1. :shock:
Ook zijn er een aantal modellen uit de top 10 verdwenen ten gunste van weer andere modellen.

Stemmen kan nog steeds :drool:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
SupercarFan
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 26 aug 2009 10:26
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door SupercarFan »

Ferrarifan schreef:Prachtige foto´s. :worshippy: Wat me opvalt is dat de jongere verzamelaars onder ons vaak ook kiezen voor de jongere modellen van Ferrari. De klassiekers zie ik meer op de lijstjes van de `klassiekers` onder ons :lol:
Zal ik daar even verandering in brengen :thump_up:

1. Ferrari 288 GTO
http://blog.norcalcars.com/wp-content/u ... biller.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

2. Ferrari F40
Afbeelding

3. Ferrari Challenge Stradale
Afbeelding

4. Ferrari California GT Spyder
Afbeelding

5. Ferrari F50
Afbeelding

6. Ferrari 355 GTS
Afbeelding

7. Ferrari F430
Afbeelding

8. Ferrari Enzo
Afbeelding

9. Ferrari 250 GTO
Afbeelding

10. Ferrari 430 Scuderia 16M
Afbeelding
freeroad schreef:Ik koop af en toe een modelauto, maarja ik verzamel ze niet
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

tussenstand

Bericht door Ferrarifan »

Een tussenstand tot nu toe. De lijst uit 2009 zag er als volgt uit: :D

1 Ferrari 250 GT SWB
2 Ferrari 365 GTB Daytona
3 Ferrari F40
4 Ferrari 250 GTO
5 Ferrari 250 California
6 Ferrari 250 GT Lusso
7 Ferrari 360 Modena
8 Ferrari 330 GTC
9 Ferrari 250 Testa Rossa
10Ferrari 288 GTO

Net buiten de top 10 vielen toen: Ferrari 250 GT Zagato, Ferrari 250 Bertone en Ferrari F355.

Ten opzichte van deze lijst kan ik zeggen dat:

Er een nieuwe nummer 1 is; :shock:
Er 5 stijgers instaan (van zowel binnen als buiten de top 10 van 2009);
Er 2 zakkers instaan;
Er 5 verse modellen de top 10 zijn binnengedrongen (had ik van te voren niet verwacht, erg veel); :shock:
Er daarom maarliefst 5 modellen uit de lijst van 2009 zijn verdwenen (waaronder toch wel een aantal verrassingen); :shock:
Er is sprake van een aantal bijzondere ontwikkelingen. :dance:

Blijf stemmen jongens. :worshippy: Hoe meer lijstjes, hoe beter het beeld is. Zo wordt voorkomen dat mensen die als enige een bepaald model hoog op de lijst hebben staan, te veel invloed hebben op de uiteindelijke resultaten.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
john
Berichten: 331
Lid geworden op: ma 09 nov 2009 16:17
Schaal: 1:43
Locatie: Silvolde

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door john »

Ik vind deze 10 modellen de mooiste Ferrari's. Eigenlijk staan ze allemaal op de 1ste plaats. :D

1- Ferrari 375 MM Coupe. En dan vooral de Pan Americana uitvoering.
Afbeelding

2- Ferrari 575 GTC.
3- Ferrari 328 GTS.
4- Ferrari 250 Testa Rossa.
5- Ferrari 250 GTO.
6- Ferrari 250 SWB.
7- Ferrari 512 BB.
8- Ferrari 166 MM.
9- Ferrari 375 MM. Spyder.
10- Ferrari 275 GTB.

Al het werk na de 550/575 Maranello kan me niet zo bekoren. Maar daar heeft natuurlijk ieder zijn mening over. Smaken verschillen. En dat is maar goed ook.
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 1255
Lid geworden op: zo 28 jun 2009 13:13
Locatie: Brugge

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door Nick »

Hier mijn top 10.
1: F40
2: 288 GTO
3: 308 GTB
4: 250 gt berlinetta
5: Testarossa
6: F430 scuderia
7: Dino 246 GT
8: 599xx
9: Daytona
10: 330/P4
Afbeelding
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 2

Bericht door Montezemolo »

Ik heb hier best wel lang over nagedacht, maar heb toch een top 10 weten samen te stellen.

Daar gaat die dan.

#1. Daytona

#2. F40

#3. 365 GTC/4

#4. 250 GTO

#5. Dino 246 GT

#6. 500 Superfast

#7. 456 GT

#8.250 LM

#9. 288 GTO

#10. Enzo

Een gevarieerde lijst dacht ik zo. Ik zie nu ook dat mijn liefde meer bij de klassieke Ferrari's ligt dan bij de moderne.

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Plaats reactie