Modelauto van het Jaar

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Modelauto van het Jaar

Bericht door rsh_scuderia »

Afbeelding

Modelauto van het Jaar verkiezing; Altijd een lastig dingetje hier op het forum.

Enkele jaren geleden leverde dit onderwerp fijne discussies op. Zo waren er sommige leden die alleen maar stemde op het favoriete merkje en alle andere merken links lieten liggen.
Dat druist een beetje in tegen hetgeen wat ik juist hier op het forum aantref.
Over en weer worden, los van eigen voorkeur of verzamelrichting, interesse gedeeld, of kennis genomen van nieuwe modellen.
Los nog van het feit dat iets een Lamborghini, Porsche, Audi of Ferrari is. Of een Minichams, Ixo of Hpi. Los nog van de schaal, 1:24, 1:12 of 1:43.

Hoe kan het dan, dat er relatief weinig modellen worden voorgedragen voor Modelauto van het jaar Verkiezing. Toegegeven, de stortvloed aan echt nieuwe modellen wordt wel wat minder, maar er komen toch maandelijks enkele modellen nieuw op de markt.
Er komen daardoor wat vragen bij mij op.
Weten wij met elkaar niet welke modellen er zijn uitgekomen die wij erg leuk/gaaf/mooi/verbazingwekkend of grappig vonden?
Zijn de criteria niet helemaal goed, zoals enkele aangaven in het topic?
Interesseert het de meerderheid überhaupt niet zo veel?
Moet de opzet voor zo een verkiezing anders? net zoals de fotowedstrijd, per maand nieuwe uitgekomen modellen nomineren, de beste meenemen naar een eindejaarsverkiezing?

Persoonlijk ben ik erg benieuwd of er behoefte is aan zo een verkiezing en ook naar een aansprekende voorkeur.
Laat je gedachte eens gaan en zie dit als een platform om fijn jouw blik eens te werpen op dit, traditiegetrouw, lastig onderwerp. :thump_up:
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Maarten Mercedes »

De MAF MVHJ verkiezing vind ik een leuk gebeuren en zeker de moeite waard. Dat er zo weinig modellen werden voorgedragen vond ik raar, want de interesses op dit forum liggen heel ver uit elkaar, dus een grote diversiteit aan nominaties zou logisch zijn.

Modelauto van het jaar is natuurlijk een persoonlijk iets, want het gaat een beetje om het gevoel wat je bij een bepaald model hebt. Niet iedereen wordt warm van een bepaald model terwijl anderen er helemaal weg van zijn. Daarom is het misschien lastig om een winnaar aan te wijzen. Misschien is het een optie om de verkiezing niet op te delen in prijscategorieen, maar in verzamelcategorieën zoals rally, straatwagens, formule 1. Het kan zijn dat mensen zich dan meer aangesproken voelen en zo de moeite nemen een nominatie te plaatsen en/of te stemmen :)
Maarten
Afbeelding
Flickr
Gebruikersavatar
the_stig
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 15 feb 2007 20:39
Locatie: Heusden-Zolder
Contacteer:

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door the_stig »

Ik ben het eens met "maarten mercedes". Iedereen zal wel voor zichzelf uitmaken welk model hij/zij het beste of mooiste van het jaar vind.
Er is ook zo veel keuze en niet iedereen vind hetzelfde model geweldig.
Een maandelijkse lijst opstellen en daar op stemmen is een goed idee, maar wie gaat dat allemaal bijhouden.
Ik denk dat niemand precies weet wat er allemaal uitkomt iedere maand.
Dan is een jaarlijkse stemming nog iets eenvoudiger.
Maar het blijft moeilijk om één bepaald model als beste van het jaar naar voren te schuiven.

Voor mij is dat trouwens de Pagani Zonda R van Autoart in 1:18e. :worshippy:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Maarten Mercedes »

the_stig schreef: maar wie gaat dat allemaal bijhouden.
Dat lijkt me geen probleem, rsh_scuderia wil dit vast wel doen, en anders wil ik me eventueel wel aanbieden :thump_up: :)
Maarten
Afbeelding
Flickr
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Bondracer »

Als ik hier even ongezouten mijn mening kwijt kan .... :eh:
Ik heb het forum altijd een warm hart toegedragen en nog steeds, maar moet eveneens vaststellen dat het hier de laatste jaren minder gezellig geworden is . Zoals de huidige tendens aangeeft zijn we in tijden verzeild waar iedereen te pas en te onpas komt en gaat en dan geraakt een succesformule (zoals fotowedstrijden, verkiezingen) snel in het vergeethoekje.Laat me dit even ondersteunen door een kijkje te nemen in de ledenlijst.
Je moet ééns voor de aardigheid even de geplaatste berichten (numeriek aantal) in de lijst overlopen ,....honderden (zogenoemde) leden welke het hazepad reeds kiezen na het plaatsen van (slechts) 2 berichten..., laat ons het vergelijken met een café zonder vast clienteel , waarbij de cafébaas zich uiteindelijk de vraag stelt of hij binnen een jaar nog wel volk over de vloer krijgt omdat niemand , iemand meer kent :eh:. Alhoewel ikzelf vorig jaar een sabatjaartje ingelast had qua modelaankopen , ben ik toch nog steeds regelmatig trouw op post gebleven en moet steeds vaststellen dat de reakties die me aangeboden worden toch wel meestal uit de oude vertrouwde (gezellige) hoek komen ,en dan begin je jezelf vragen te stellen over hoe het verder moet. En dan komen we terecht bij het punt waar Richard mee worstelt, je steekt je tijd in mooi fotowerk, het organizeren van verkiezingstopics en forummeetings met een benefiet karakter , en wat blijkt ...de reakties blijven uit...ten spijt. Ik hoop dat we het blazoen terug wat kunnen oppoetsen voor het te laat is :wink:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Maarten Mercedes »

Maarten Mercedes schreef:
the_stig schreef: maar wie gaat dat allemaal bijhouden.
Dat lijkt me geen probleem, rsh_scuderia wil dit vast wel doen, en anders wil ik me eventueel wel aanbieden :thump_up: :)
Het zou eventueel ook per kwartaal kunnen, de fabrikanten geven meestal modellen ook uit per kwartaal.
Maarten
Afbeelding
Flickr
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Bondracer »

Maarten Mercedes schreef:
Maarten Mercedes schreef: Het zou eventueel ook per kwartaal kunnen, de fabrikanten geven meestal modellen ook uit per kwartaal.
Dat lijkt me een zeer goed idee Maarten :thump_up: , en dan kunnen we uiteindelijk uit de kwartaalwinaars "het model van het jaar" verkiezen.
Dit zal het ook eenvoudiger maken om het bos nog door de bomen te zien bij het stemmen.
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door rsh_scuderia »

Bondracer schreef:Als ik hier even ongezouten mijn mening kwijt kan .... :eh:
Gaarne :clap:

Er zijn verschillende modi te vinden om het leuk en interessant te maken.
Per kwartaal is geen te grote opgave en kan best goed gedaan worden.

De afgelopen 3 jaar zie ik inderdaad een tendens ontstaan van mensen die snel lid worden en daarna nooit meer iets van zich laten horen. Maar dat was eigenlijk in 2007 ook al zo valt mij op uit het Modjes-honk.
Er is een nieuwe aanwas gekomen en sommige zijn er (gedwongen of niet) mee opgehouden. Een tendens die ik bij en op veel fora zie.

Los nog van deze boeiende en ook lastige discussie, hoe kunnen wij ook de mensen op een leuke manier voor interesseren?
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Maarten Mercedes »

Bondracer schreef: maar moet eveneens vaststellen dat het hier de laatste jaren minder gezellig geworden is
Als iedereen dat tegen elkaar blijft roepen wordt het er sowieso niet gezelliger op :cool:
Een beetje net als de financiele crisis, als iedereen maar tegen elkaar blijft zeggen dat het slecht gaat gaan mensen hun geld vasthouden en gaan het alleen maar slechter :thump_down:
Maarten
Afbeelding
Flickr
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Bondracer »

rsh_scuderia schreef:
Los nog van deze boeiende en ook lastige discussie, hoe kunnen wij ook de mensen op een leuke manier voor interesseren?
[/quote]

Als je een echte "Die Hard-verzamelaar" bent dan kweek je zelf je interesse , ik vermoed dat hier animo genoeg is (was), om het hier sprankelend te houden. We moeten echter af van het vakjesdenken , waarmee ik onderstreep , dat het niet enkel afhangt of het nu wel of niet een AA of Exoto , of van dergelijk caliber is , maar miniatuurverzamelen houdt meer in dan dat. Wat mij persoonlijk betreft is het ook iets gevoelsmatig wat niet enkel bepaald word door de visuele kwaliteitsindruk....historie , uniekheid en dergelijke kruiden de smaak af.M'n appreciatie voor een model kan even hoog liggen voor een oude massieve Dinky-toys van 1€ als voor een Exoto meesterwerk...en laat dat nu juist het probleem in wording zijn waardoor verschillende richtingen ingeslagen worden.
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door rsh_scuderia »

Kan mij hier wel in vinden.
Zo vond ik in 2011 de modellen van Otto erg leuk, fris en fraai.
Zeker als ik die wegzet ten opzichte van bijvoorbeeld een CMC is het echt niet verkeerd wat die Franse rakkers hebben gemaakt. Met de Venturi als uitblinker voor mij persoonlijk.
Zo vind ik HPI in 1:43 leuker dan BBR door de keuze die zij maken voor een modelauto.

In het verleden is er wel een lid geweest die louter en alleen maar op 1:18 Ferrari's stemde. Dat mag best, maar is op zich wel spijtig.
Een van de fijne dingen op een forum is het delen* van de modellen. Welke schaal of voorkeur dat dan ook is.


* Delen van de passie heb ik maar even niet opgeschreven, dat is meer een Linda, Roos & Jessica zinnetje :angel:
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Bondracer »

rsh_scuderia schreef:Kan mij hier wel in vinden.
Zo vond ik in 2011 de modellen van Otto erg leuk, fris en fraai.
Zeker als ik die wegzet ten opzichte van bijvoorbeeld een CMC is het echt niet verkeerd wat die Franse rakkers hebben gemaakt. Met de Venturi als uitblinker voor mij persoonlijk.
Zo vind ik HPI in 1:43 leuker dan BBR door de keuze die zij maken voor een modelauto.

In het verleden is er wel een lid geweest die louter en alleen maar op 1:18 Ferrari's stemde. Dat mag best, maar is op zich wel spijtig.
Een van de fijne dingen op een forum is het delen* van de modellen. Welke schaal of voorkeur dat dan ook is.


* Delen van de passie heb ik maar even niet opgeschreven, dat is meer een Linda, Roos & Jessica zinnetje :angel:
Voila , je geeft het zelf aan Richard . Modelautoverzamelen houdt niet enkel in wat jezelf verzameld , maar eveneens begrijpen en respekteren wat je medeverzamelaar zo passioneert op dit forum.
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Ricardo »

:think: Volgens mij is het niet alleen een probleem dat zich voordoet hier op het forum voordoet. Het lijkt wel een beetje een maatschappelijke tendens te worden. Iedereen gaat steeds meer op z'n eigen eilandje zitten en interesseert zich steeds minder voor de "buitenwereld". Daarnaast helpt de "crisis" waarschijnlijk ook niet echt mee.

On topic:
Ik zie wel brood in het idee om per kwartaal enkele voordrachten te doen. Zit iets meer werk in, maar ik denk dat het een leuk uitgangspunt is.
Gebruikersavatar
MartinBond
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 09 mar 2009 18:51
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door MartinBond »

Ik moet jammer genoeg Rico gelijk geven. Steeds meer, van mijn leeftijd en soms zelfs nog jonger, stellen hun oogkleppen in op enkel hun eigen interessegebied en vinden de mening van een ander per definitie niets. Je ziet het op het forum ook, de Maistokleiers zoeken elkaar op, de high-end verzamelaars ook met gelukkig (nog?) een middenmoot die overal een kijkje neemt en z'n mening geeft. Ik ben bang dat je hier als forum niets aan kunt doen, maar dat het initiatief vanuit de MAFferts zelf moet komen. Je kunt mensen immers niet dwingen om in de ombouwhoek te kijken of een reactie te plaatsen. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Autofan »

De opkomst viel mij ook tegen idd. Mijn Favorieten waren dan al geplaatst (Venturi, 599 GTO en de Zonda R), maar heb er uiteindelijk nog maar de Porsche 918 bij gezet om iig iets in die categorie te hebben. :P Niet dat ik hem niet mooi vind ofzo (Heb hem immers zelf staan thuis), maar het was niet direct mn grote favoriet.

Een stemming per kwartaal zie ik wel wat in. Ik merkte wel dat het (voor mezelf) even moeilijk was te achterhalen wat er nu allemaal begin 2011 was uitgekomen. Met een kwartaalstemming zal dit allemaal nog wat verser in het geheugen liggen!
Afbeelding
Plaats reactie