Modelauto van het Jaar

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Driver-X »

Anders misschien een lijst met alle nieuwe modellen van het jaar, zodat men ook kan zien wat er dat jaar uitgekomen is.
En een poll aan die lijsten hangen per categorie, ik denk dat mensen een duwtje in de rug nodig hebben om in beweging te komen, dan ben je namelijk niet afhankelijk van individuele nominaties.
En misschien opdelen in schalen, en eventueel race/straat?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Peter Parker »

Ik vind per kwartaal een leuk idee, er komt wel heel veel uit als ik alleen al de lijst van Toms zie eens per 2 weken. Ik hou van die prijsvraag, dus als iemand de moeite erin wil stoppen dan graag. Ik vond het ook al leuk om een top 10 te maken van mijn eigen aanwinsten van 2011. Ik koop nu niet veel nieuw werk meer, maar vind ze nog wel heel leuk.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Jolly Club »

Als iemand bereid is veel tijd in dit soort zaken te investeren is dat natuurlijk dikke prima. Ik zou mezelf echter even achter de oren krabben, niet in de laatste plaats met het aantal stemmers in het achterhoofd.

Net als elke echte man ben ik dol op lijstjes, maar deze verkiezing(en) boeien me totaal niet. Als je weet dat TVOH als een dolle wordt bekeken, dat een Renault 9 ooit auto van het jaar geworden is, de E-Kadett jarenlang de bestverkochte auto van NL was, en dat Elvis Presley wel eens op nummer 1 heeft gestaan; dan weet je toch ook dat je geen enkele waarde aan ranglijsten moet hechten die je niet zelf hebt samengesteld?! :D

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
squadraminiatura
Berichten: 652
Lid geworden op: di 09 sep 2008 21:12
Schaal: 1:43
Locatie: Zwijndrecht

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door squadraminiatura »

Interessante materie.
Allereerst haak ik aan bij Bondracer, die voor de genoemde zaken een spijker op de kop slaat. Zonder in het negatieve te vervallen kan ik met recht spreken over een groep "die hards" zoals je dat feitelijk bij iedere club, vereniging etc tegenkomt.
Ook bij de NAMAC zie je die tendens, Voorjaarsclubdag? eigenlijk altijd dezelfde mensen. Regioavonden? juist in het leven geroepen om (model)auto ervaring in persoon uit te wisselen en er nog eens wat van op te steken, ook het zelfde helaas.

Terugkomend op de verkiezing. Een leuk initiatief, echter er zijn er natuurlijk al een aantal, dus wat willen we er mee bereiken? NAMAC heeft de verkiezing vh jaar, waarbij per categorie modellen worden voorgesteld. Modelfahrzeug in Duitsland heeft jaarlijks een mega verkiezing waar zelfs modelbouw en RC auto's in deelnemen. En zo zijn er nog wel een aantal in het buitenland. En de Modelautokrant had begin dit jaar zelfs een Budgetmodel van het jaar verkiezing voor modellen onder de 15 Euro.
Willen wij die verkiezing voor ons zelf, dus voor de vaste clan van het forum? Doen wij met de uitlag iets richting importeur of fabrikant?
En dan, wie stemmen er? iedereen , waaronder "leden", zoals Bondracer ook opmerkt, die 2 postings doen en nooit meer terug komen, of wordt het een domein van de vrienden van het forum? Hier zit grotendeels de "harde kern" :wink: van de Forum verzamelaars, die m.i. ook het meest betrokken zijn.
Bij de NAMAC krijg je voor de MAVHJ verkiezing ook alleen een stemkaart als je lid bent, dit zit dan bij de AIM. Nu kan ik persoonlijk niet vaststellen hoeveel van de 5000+ kaarten er ingestuurd worden, er zijn ook leden die o.a. alleen "voor de beurs'" lid zijn, en verder ook niets doen. ( de 2 posting leden)
De indeling per categorie is zeker te rechtvaardigen. Race, Rally, straat, classics, bedrijfsauto's, etc. Het mooie aan verzamelen is de diversiteit, en dat zou een verkiezing ook dienen uit te dragen.

Ik denk dat het kwartaalprincipe best wat op kan leveren, maar zoals gezegd, een hele administratie om dit consequent bij te houden.
Persoonlijk lijkt mij dit wel leuk om te doen voor het forum, maar ik kan er op het moment geen tijd voor vrij maken :( . Het is al schipperen met de 2 regioavonden die ik per seizoen in elkaar schroef, zeker waar het betreft de productie van een presentatie.

Ik schiet hier ook slechts mijn gedachten in de digitale ether voor de discussie, dus neem niets persoonlijk op :thump_up:

Cheers,
Ferry
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door St. Paul »

Ben het op zich wel eens met Jolly dat er niet al te veel waarde aan hoeft te hangen. Maar vind een jaarlijkse verkiezing wel leuk. Heb zelf jaartje op de stoel van RSH gezeten en weet wat voor een "leuke" klus het is om het op te zetten. En dan vervolgens zien dat er 1 eikel bij het stemmen niet eens de moeite neemt om naar eventuele niet CMC's te kijken omdat hij een kast vol CMC heeft en de rest niets waard vindt. En hoe die persoon bij hoge uitzondering een echt overdreven veel te dure en zeker toen nog echt niet zo goed afgewerkte Ferrari van Hotwheels punten geeft omdat hij alleen maar Ferrari wil zien. En als de winnaar bekend is dan ook nog je integriteit in twijfel trekken (omdat zelf de stemmen tellen en concluderen dat ik niks gemanipuleerd had te veel moeite was).... Gelukkig is TRD hier niet meer maar die mentaliteit heeft de ongedwongen lol rond de verkiezing toen wel volledig vernield.

Zelf denk ik dat de opzet om de 2 belangrijkste schalen te nemen, sorry voor mensen die anders dan 1:43 en/of 1:18 verzamelen maar jullie zijn in aantal te klein op MAF, een goede keuze is. En verder inderdaad per kwartaal een aantal nieuwe wagens nomineren. In december weet je nauwelijks meer wat er in januari uit is gekomen. Tot slot niet mensen zelf laten aandragen of bijvoorbeeld laten bijdragen in combo met partners en een selecte groep mensen elk kwartaal een lijstje nieuwe wagens aan de totaal lijst toevoegd.

Kortom, leuk dat het weer opgepakt wordt maar de voorselectie bij een kleine groep die een brede leuke selectie maakt en de uiteindelijke verkiezing bij de leden leggen.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Porsche
Berichten: 4032
Lid geworden op: zo 13 mar 2005 19:39

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Porsche »

:| Saint ! je neemt mij de woorden uit de mond :worshippy:
Ik ben het voor 110% met U eens .
Paul voor mij verdien je 1 standbeeld hier :thump_up: :)
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Peter Parker »

Prima idee, je kan nog een groep diversen toevoegen voor de afwijkende schalen.
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Modelauto van het Jaar

Bericht door Markopolo »

Leuke column/discussie van een idee waarvan we het wiel al een paar keer opnieuw hebben willen uitvinden, helaas werkt het hier niet. Net als Paul en Rsh heb ik zelfs een paar jaar de verkiezing gedaan en zoals Paul al aanhaald zijn er bepaalde mensen die oogkleppen op hebben en de moeite niet eens nemen om een ander model te beoordelen, als is het alleen maar van foto's, referensies van andere leden en/of eventueel het aanschouwen in levende lijve.

Leden aandragen, vrienden pre selectie naar 5 per cat. en vervolgens iedereen weer stemmen, leden aandragen, speciale jury beoordelen, vervolgens weer iedereen laten stemmen, enz., we hebben het allemaal de reveu laten paseren, maar helaas blijven toch dezelfde mensen stemmen.
Toen de Bugatti CMC aangedragen werd had het zelfs voor mij geen zin meer om modellen aan te dragen wetende dat dit model toch zou gaan winnen zeker omdat de harde kern van stemmers weg lopen met dit model (en terecht, want het is een juweeltje) Maar doordat deze kleine harde kern maar stemt heeft een ander model nooit de kans om te winnen.
De Namac doet ook elk jaar een mooie verkiezing, maar goed beschouwt valt de winnaar ook daar elke keer in dezelfde hoek.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben groot voorstander van een leuke degelijke verkiezing, wilde in een grijs verleden zelfs bekers aan de winnende fabrikant geven, maar om nu een trofeo naar CMC te sturen omdat 6 mensen gestemd hebben op de modelauto van het jaar is meer beschamend dan leuk voor die fabrikant.

Ik zal samen met Rsh wel eens gaan kijken wat we voor jullie kunnen betekenen voor een verkiezing voor 2013, nieuw wiel, nieuwe kansen :mrgreen:
Gaat goedkomen :thump_up:
Plaats reactie