Verzamelen is uit?

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door rudie20vt »

Benderbij schreef:Goeie reactie Rudy,
Heb je de Volvo 242 in de rallyeuitvoering al in je verzameling?
nee nog niet je kan niet alles hebben he
Afbeelding
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Driver-X »

Een tool om de foto's sneller op het forum te krijgen zou inderdaad een verbetering zijn.
En ik ben het met Lambo eens, dat het nieuws en discussie topic 1 hoort te zijn, het is nu te omslachtig.

Maar om nou te zeggen dat forums achterhaald zijn vanwege facebook en twitter vind ik wat te kort door de bocht, die 2 zijn snelle, en doorgaans holle mediums, van het ene onderwerp naar het andere, een forum is toch wel community waar je volgens mij meer op terug kan vallen, en waar wat meer diepgang in zit.

Maar misschien ben ik te eenzijdig van mening, aangezien ik nog één van de weinige ben die nog niet facebook of twitter verslaafd is.
Wellicht zal ik binnenkort eens een facebook-account aanmaken, even zien wat de hype is.. :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door schuifelhoofd »

Maarten Mercedes schreef: De eerder genoemde doorgewinterde gebruikers kopen nauwelijks nieuwe modellen
Ik denk dat de meeste doorgewinterde verzamelaar dikwijls op een punt komen waar de kwaliteit begint te overheersen,
de verzameling "compleet" lijkt te worden (of in ieder geval als je in een specifieke richting verzameld),
of er gewoon minder "nieuw" materiaal op de markt komt.

Zo verzamel ik enkel USA cars, met een voorkeur voor Muslecars.
Hier komen bijlange niet zo veel nieuwe mooie dingen uit als bvb de stormloop van nieuwe exotische modellen.
Dus word de vijver niet echt groter, en de reeds "uitgezette" modellen worden schaarser, wat dan weer zorgt voor duurdere modellen,
of gewoonweg niet meer te vinden (omdat ze in verzamelars hun vitrines staan , die ze niet meer wegdoen :wink: ).
Hier trekken sommige verzamelaars ook wel de lijn.

Ook ik heb een huis gekocht, een zoontje van 2, verbouwingen, 2 motorfietsen,.......
Ik heb een mooie collectie, maar uitbreiding staat niet op 1 op mijn proiriteiten lijstje.
Dus groeit ze maar mondjesmaat. Maakt niet uit. De jacht maakt ook veel goed :dance:
hanske10 schreef: ik reageer op update,s waar me interesse in lig reageer ik.
en sommige mooie modellen die ik mooi vind reageer ik op.
en ja de leden worden jonger,maar wij weer ouder haha :D
Hier herken ik me ook wel in :oops:
Ik ben zowiezo geen verzamelaar van F1, rally, of exotische auto's,
maar ik ben ook van het principe "als ik niets zinnigs kan replyen, reply ik ook niet".
Als ik er gewoon niets van af weet (zo volg ik bvb F1 of rally helemaal niet), blijf ik er ook met mijn f*kken af :oops:
Het moet iets bijdragend zijn. Ander kan je net zo goed een "vind ik leuk" knop plaatsen.
model1op43 schreef:Volgens mij is een forum in het algemeen een beetje "uit".
Dit merk ik ook wel.
Ik heb reeds afscheid genomen op verschillende fora, die gewoon doodgebloed zijn, of niets interessants meer bieden.
Ik was een actief lid op verschillende technische fora, waar tegenwoordig meer word besproken welke de nieuwe kleuren
zijn van de laatste nieuwe modellen, ipv besprekingen van technische zaken waar ik er toendertijd voor bij aangesloten had.
Andere fora bloeden dan weer dood door hetzij verminderde aandacht/kwaliteit door de beheerders.
Als er geen aandacht word geschonken als je serieuze problemen meld op het forum, kan je eerst door 10 bladzijden worstelen
met scam, voor je iets tegenkomt dat efeectief met het forum te maken heeft.

We zitten inderdaad in een tijdperk waar andere media om de hoek loeren,
en de jonge generatie word grootgebracht met hippere en coolere media als een "ouderwets" forum.
Maar wat is er mis met "lekker ouderwets"? Vroeger was toch ook alles beter? :P
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door andre »

Ouderwets , is niks mis mee maar moet driver-x wel gelijk geven met een tool dat het uploaden van fotos sneller kan en wat minder omslachtig , heb nu een ipad waar ik veel mee doe en daar kan ik amper fotos mee uploaden .
Dit zou het voor mij wat aantrekkelijker maken om weer wat updates te gaan plaatsen .
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Peter Parker »

Goeie discussie, Ricardo en ik zijn notoire veelposters en zelfs ik loop achter met mijn nieuwe aanwinsten. Het leven is druk en ook de begin club is weer verder gegaan. Het bestuur heeft het ook druk met huizen kopen, verbouwen, trouwen en kinderen krijgen, dat vreet ook tijd. Of een forum uit de tijd is, dat durf ik niet te zeggen. Er zijn er wel heeeeeel veeeeel. Zo zat ik er op meerdere, maar het was niet te volgen, dus ik dun ook uit. Dit blijft voor mij de basis. De toekomst, we zien wel. Ik heb zo wel veel mensen leren kennen en tegen gekomen op Houten. Veel kunnen kopen en uiteindelijk ook verkopen. Ik kijk graag mee met anderen, maar ik verzamel af en toe nog Spark en zo. Te duur. Verder ben ik meer bezig met Dinky Toys. Alleen een Dinky forum is vreselijk. Wat een zootje zeurpieten. Dus post ik ze lekker hier.

Facebook is een hype die ook snel over zal zijn. Dat gemuttel van iedereen hoe leuk zijn leven is. Hyves is ook zo'n hype geweest en nu bijna dood.
Gebruikersavatar
lambo
Berichten: 1789
Lid geworden op: za 11 jun 2005 09:00
Schaal: 1:18
Locatie: Eindhoven

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door lambo »

Peter Parker schreef: Facebook is een hype die ook snel over zal zijn. Dat gemuttel van iedereen hoe leuk zijn leven is. Hyves is ook zo'n hype geweest en nu bijna dood.
Facebook is wel ietsje groter dan hyves ooit is geweest, alle grote bedrijven / merken gebuiken het dus van een hype kun je niet spreken, tenzij je internet ook een hype vindt die binnenkort verdwijnt. Op facebook heb je inmiddels ook al groepen modelautoverzamelaars die nieuws en hun collecties tonen en die ook kortingsafspraken met webshops maken, een mooie toevoeging dus op bestaande forums.

Het is in iedergeval goed om te zien dat MAF nog niet helemaal over is aan het aantal reacties hier :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
gerardwrm
Berichten: 256
Lid geworden op: do 25 sep 2008 09:59
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door gerardwrm »

Mijn "Museum" pagina wordt toch wel regelmatig bezocht mag ik gelukkig concluderen ,,,,

probeer dan ook regelmatig nieuwe modellen te tonen en de " eigenbouw " items krijgen altijd opmerkingen / complimenten :)

doe dat trouwems ook of Facebook , maar zal dit forum zeker niet vergeten te uploaden .....
Hoe een Hobby uit de hand kan lopen ...
http://www.world-rally-museum.nl
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Autofan »

Ik woon nu bijna een jaar op mezelf. Met alle bijbehorende kosten zoals energie, water, vve en hypotheek.
Voorheen, toen ik nog bij mn ouders woonde, betaalde ik alleen mn eigen zorgverzekering en de kosten voor mn auto. De rest kon dus in principe naar de verzameling. :D
Dit gaat nu even minder makkelijk. Ik hou gewoon minder over en icm het feit dat de modellen fors duurder worden neemt de nieuwe instroom even af. Ik zal bijvoorbeeld eerst mijn geld uitgeven aan stroom in de garage (ligt tegen mijn berging aan waar ik de stroom kan aftappen), een goede Home Cinema Set en een NAS om alles van af te plukken. Tevens onlangs 5 vitrinekasten gekocht en geverfd, dus beetje bij beetje geef ik nog genoeg uit. Alleen even niet meer aan modelauto's. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door NetForce84 »

De financiële crisis kan er misschien wat mee te maken hebben en juist daardoor moeten er soms prioriteiten gesteld worden.
Ook de "dagelijkse sleur", gezin, familie, werk vergt steeds meer en meer aandacht wat soms stress met zich meebrengt waardoor er niet altijd voldoende tijd overblijft voor de hobby. Allerlei factoren spelen een rol.

Betreffende het aankopen van modelauto's, ik probeer mijzelf een limiet op te leggen qua aankoop van modelauto's maar het is niet altijd gemakkelijk. Er zijn zoveel prachtige modellen dat een mens niet altijd kan kiezen.
Heb een aantal modellen in bestelling staan waar je dus even moet op wachten en dan is de verleiding natuurlijk groot om eens een model te kopen die voorradig is bij de leverancier. Dus ja, keuzes keuzes keuzes :P

Ik zelf ben maar laat op dit forum terecht gekomen, en heb misschien de goeie tijd zoals sommigen het hier noemen gemist maar heb tot nu toe nog geen seconde spijt dat ik mij hier heb geregistreerd.
Heb al zeer veel bijgeleerd over modelauto's, de fabrikanten, diverse modellen, het verzamelen ervan dat ik nu pas echt de microbe beet heb :P
Het probleem bij mij is ook dat ik hier thuis de kleinste kamer heb van gans het huis waardoor ik soms wat moet schuiven om modellen deftig te plaatsen, maar voor elk probleem is er een oplossing. Ik heb een hobbykamer die ik heb ingericht als vliegerkamer omdat dat mijn 2de hobby is, dus ja.
Ik ben ook nog geregistreerd op een ander forum (dat meer gericht is naar modelbouw) maar ben daar belange zo hartelijk niet ontvangen als hier op het MAF.
Hier voel ik mij echt thuis, kan ik mijn hobby delen met mensen die hetzelfde doen.
Ik weet het, ik ben op gebied van modelauto's nog maar een "groentje" maar hier worden mensen tenminste niet de grond ingeboord als ze een reactie plaatsen of als ze iets vragen (heb op andere fora al veel erger gezien).
Dat ik soms maar weinig reactie krijg in mijn privé topic, tja... ik verzamel enkel racewagens dan vooral van de 24H races en dat dit bij sommige mensen niet tot hun interessegebied hoort vind ik niet erg, ieder zijn ding. Ga het hiervoor zeker niet laten van updates te plaatsen :)
Zou het zeer spijtig vinden moest dit forum een stille dood tegemoed gaan en zal dan ook mijn uiterste best doen om als mijn vrije tijd het toe laat om zoveel mogelijk de privé topics te doorbladeren en nuttige reacties te geven.

Wat betreft het posten van de modellen in het privé topic, mooie foto's maken neemt inderdaad tijd in beslag.
Mijn eerste foto's trokken ook op nie veel maar van mijn laatste updates ben ik zeer tevreden van het resultaat van de foto's.
Al doende leert men.

Nu over de manier van foto's plaatsen via externe site zoals photobucket, mijnalbum, imageshack,ik kan daar mee leven. Het is natuurlijk wel "omslachtig" dat je eerst je foto op een andere site moet uploaden (nadat je bent geregistreerd) om hem dan hier te plaatsen, maar ik denk niet echt dat er gemakkelijkere manieren zijn.
Rechtstreeks via het MAF ... denk niet dat de webserver van het MAF zoveel plaats heeft voor al die foto's.

Bij deze heb ik mijn mening gedeeld en hopelijk gaan we nog een mooie toekomst mogen beleven hier op het MAF.

Greetzz

Koen
Gebruikersavatar
squadraminiatura
Berichten: 652
Lid geworden op: di 09 sep 2008 21:12
Schaal: 1:43
Locatie: Zwijndrecht

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door squadraminiatura »

Dat verzamelen "uit" zou zijn, daar geloof ik niets van. Kijk maar eens wat er om de 2 maanden wordt meegezeuld vanaf de NAMAC beurs.
De crisis de schuld geven is een dooddoener, dat de prijzen van miniaturen de pan uit rijzen is dan wel voor de verzamelaar een minpunt.
Hier op aanhakend zie ik dat mijn aankopen van bijv. Spark en aanverwante op een historisch laagtepunt staan.
Ook mijn verzamelinteresse in afwijkende modellen zoals 1/76 Oxford en collega's zorgt ervoor dat er nog steeds modellen voor hele vriendelijke prijsjes bijkomen. Dit is echter hier op het forum iets wat bijna niet voorkomt, dus hang ik daar bij de Oxford Collectors Club.
Dat ik al tijden niet meer post op het MAF heeft er grotendeels mee te maken dat mijn eigen bedrijf het merendeel van de tijd op slokt, daarnaast ben ik ook geen verzamelaar van F-1, Ferrari en andere extreme exoten, en om nu alleen maar te posten dat iets "mooi" is vind ik niet echt bijdragen.
Op diverse fora zie je dezefde golfbeweging wel, maar dat geldt voor alle digitale media waar je mee wordt overspoeld.
Het gebruik van FB kent inderdaad ook nogal wat modelauto berichten, en daar zijn ook behoorlijk levendige groepen. Op de hype FB op zijn retour is? Ik merk daar ik mijn eigen bedrijfsgroep niet veel van, met graphics in de "up rising position". En inderdaad zijn er veel bedrijven, bladen etc die behoorlijk actieve groepen hebben. De snelheid van reageren is hierbij essentieel.
Wat betreft de foto's uploaden, sluit ik mij wel aan bij vorige sprekers, het is helaas te tijdrovend.
Mijn "kijkgedrag" op het forum is ook teruggelopen en er zit soms wel 3-4 weken tussen om alleen maar even wat te lezen, dus dat maakt het ook niet beter.
Ik denk dat het nog steeds een welkome aanvulling en verbinding is tussen verzamelaars van modelauto's, en ik blijf wel meelezen, en zal mijn best doen weer eens wat te posten :oops:

Happy Collecting,
Ferry
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Ferrarifan »

"De crisis de schuld geven is een dooddoener, dat de prijzen van miniaturen de pan uit rijzen is dan wel voor de verzamelaar een minpunt"

Crisis-minder werk-meer werklozen-meer mensen met minder inkomen-mensen hebben minder te besteden-mensen kopen minder luxe artikelen en dus modelauto's-minder update's op MAF

Daarnaast gaan door de dalende verkopen en hogere kosten inderdaad ook de prijzen noodgedwongen omhoog om het geheel nog kostendekkend te houden, verzamelaars kopen minder modellen-minder update's op het MAF, crisis dus.

Sorry hoor, ik noem dat geen dooddoener maar gewoon feiten :)

En dat het allemaal teveel werk zou zijn geloof ik niet zo. Ik denk als dit echt je hobby is, je er wel tijd voor maakt.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
the_stig
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 15 feb 2007 20:39
Locatie: Heusden-Zolder
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door the_stig »

Sinds vorig jaar heb ik ook al veel minder auto's gekocht.
Dat komt gewoon omdat mijn verschillende onderdelen in de collectie zo goed als compleet zijn.
zoals Le Mans winnaars, F1 kampioenen, Rally Monte Carlo winnaars, ...
Daardoor hoef ik enkel nog maar de nieuwste auto's te kopen van het afgelopen jaar.
Voor de rest koop ik eigenlijk geen andere auto's meer.
In 2012 heb ik maar 11 auto's gekocht.
Een paar jaar geleden kocht ik er evenveel op 1 maand. :shock:
Daar verschiet ik zelf van.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door NetForce84 »

11 auto's op een maand :?: :?: :?: :nuts:

Jawadde

Natuurlijk heb je nu wel het voordeel dat je al een dikke prachtige collectie bij elkaar hebt
Gebruikersavatar
zipperscales
Berichten: 868
Lid geworden op: di 05 apr 2005 15:12
Schaal: 1:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door zipperscales »

Net als Autofan woon ik ook nu op mijzelf. Het heeft wat langer geduurd dan bij menig ander maar houd ook in dat het budget voor modelauto's (tijdelijk) flink omlaag is geschroefd. Ook ik hoefde in het verleden alleen voor mijn zorgverzekering en auto op te draaien waardoor het budget eigenlijk best wel hoog was. Nu moet ik ook nog mijn vriendin onderhouden :D

Als alles straks weer wat meer op de rit is, woon pas 2 maanden op mezelf, dan wordt de collectie weer wat meer uitgebreid. Andere dingen hebben gewoon voorrang momenteel. Dit houdt niet in dat ik nooit meer op het forum ben, ik reageer sowieso nooit om het reageren. Ik heb gewoon bepaalde interesses net als anderen.
Voor het meeste nieuws qua verzameling ook op twitter: http://www.twitter.com/scaleznl
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door alain_1978 »

Interessant om al de reacties eens te lezen. De vraag heeft toch wel wat losgemaakt zo te zien.
Ik denk toch wel dat de crisis er voor een stuk tussenzit en ook wel de alsmaar hoger wordende prijzen van de miniaturen.
Mijn loon stijgt zo snel niet hoor. De zin om te verzamelen zal ik er echter niet door verliezen. Wel al eens wat langer afwachten om te zien wat de prijzen doen.
Je denkt al eens meer 2 keer na eer een model te kopen door bv te wachten op een goede prijs terwijl je vroeger misschien sneller geneigd was om meteen te kopen.
Dat van de foto's uploaden ga ik niet akkoord met wat sommige hier vertellen. Een Ipad of andere tablets dienen niet om foto's mee te uploaden vind ik.
En zo van die volledig geautomatiseerde programma's voor fotobewerking werken niet goed vind ik.
Ik heb eerder zo iets van "vind je het wel de moeite waard om je tijd te nemen voor de foto's?" We leven in fastfood maatschappij maar ik sta graag al eens stil bij de dingen.
Niet dat ik tijd teveel heb, zeker niet maar ik wil er wel wat tijd voor vrijmaken. Ik ben ook niet de beste fotograaf hier en verre van de beste beeldbewerker
maar ik wil er wel mijn best voor doen zodat jullie er ook iets aan hebben. Zo snel met een gsm een foto nemen en hier op't forum gooien doe ik niet.
En waarom moeten het altijd de laatste nieuwe modellen zijn waarvan foto's gepost worden??? Oudere modellen mogen hier voor mij ook zeker en vast langskomen.
Ik vind het interessant om die oudere modellen ook eens te zien. Zelf post ik ook niet altijd het laatste nieuw model. Er kunnen echt pareltjes tussenzitten.
Soms ga ik eens in mijn collectie kijken en denk ik van "welk model zou ik eens graag fotograferen?" En dat kan soms een model zijn dat al 10 jaar in mijn bezit is.
Ik heb een paar weken geleden nog 2 Lola's T70 Spyder en een McLaren M8B gekocht van GMP. Absoluut geen nieuwigheden maar toch ga ik er foto's van nemen als het beter weer wordt. De Plymouth Roadrunner in één van mijn vorige updates was ook geen laatste nieuwigheid.
Een update is bij mij niet de laatste nieuwe miniatuur maar eerder een toevoeging aan de collectie. Oud of nieuw maakt niet uit.
En zeggen dat je alleen reageert op wat je interesseert, is zever. Iedereen heeft graag dat er op zijn updates wordt gereageerd.
Merken als BMW, Mercedes en Audi interesseren me weinig maar als er iemand een model van deze merken post en het is een mooi model dan zal ik daar ook op reageren.
Ik kan het model bekijken losstaand van het merk waarvan de auto afkomstig is.
Niet iedereen zal akkoord gaan met wat ik hier zeg, maar het is gewoon mijn mening.
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Plaats reactie