Verkopen die handel!

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Verkopen die handel!

Bericht door Ricardo »

Ik zit er wel eens over na te denken, "Wat is nu eigenlijk de meerwaarde van al die modelauto's die hier in huis staan, wat moet ik er eigenlijk mee?" Als ik zo af en toe de privécollecties doorbladder kampen meer mensen wel eens met dit probleem. De afgelopen jaren heb ik het zelf een beetje druk gehad met andere zaken dan modelauto's en heb het forum onbewust ook een beetje links laten liggen. Financieel heb ik ook wel wat betere tijden gehad.
De modelauto's zijn blijven staan, echter is het vaak door mijn hoofd gegaan om maar een deel te verkopen. (Je hebt uiteindelijk best een vermogen in huis staan als je het omrekent) Er heeft zelfs een deel op marktplaats gestaan en ik heb enkele 1:18 filmauto's ook daadwerkelijk verkocht. Het waren wel modellen die ik trouwens nog steeds in 1:43 heb. Na het zien van een BENTLEY van GT Spirit werd ik weer verliefd en een paar maand later kwam het nieuws dat er nog een droomauto uit zou komen. Ik was gelijk verkocht.
Zitten jullie wel eens met dit dilemma?
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Verkopen die handel!

Bericht door NetForce84 »

ik ben het volledig met je eens.
Zwaar dilemma.
Het is inderdaad een kapitaal aan geld, en ze staan daar maar te staan.
En dan is er inderdaad een moment dat er een model uit komt dat je zegt JA DIE MOET IK HEBBEN. En dan ben je weer vertrokken :D
Ik heb ook al een periode gehad van enkele zware "financiële" maanden... vooral als je dan alleen woont en er bijna elke maand rekeningen in je brievenbus zitten.
Maar ja als je dan voorbij je vitrinekasten loopt en je ziet al die prachtige modellen staan...
Een mens moet toch een hobby hebben hé, en alle hobby's kosten geld (denk ik).
Bij mij weten bestaan er geen hobby's die geen (of weinig) geld kosten.
Gebruikersavatar
Bien
Berichten: 2124
Lid geworden op: do 31 jul 2008 10:03
Schaal: 1:43
Locatie: Simpelveld

Re: Verkopen die handel!

Bericht door Bien »

Ik heb de afgelopen jaren ook een paar keer getwijfeld of ik alles weg zou doen. In 2010 heb ik een gedeelte van mijn verzameling moeten verkopen om financiële redenen en ik heb bij het gedeelte dat overbleef altijd het idee gehad dat het niet meer mijn collectie was omdat ze niet meer compleet was. Mede daarom ben ik destijds overgestapt van het verzamelen van 1:43 naar het bouwen van kits in 1:24.

Gelukkig gaat het ons de laatste jaren financieel weer goed, maar toch als ik keek naar de ontwikkelingen van de prijzen van modellen heb ik vaak getwijfeld of ik hier nog wel in mee wilde gaan. Want hoewel ik momenteel best 50+ euro voor een 1:43 of €100+ voor een 1:18 kán missen, wíl ik dat niet. Uiteindelijk toch besloten om de draad weer op te pakken want ik heb nou eenmaal het modelauto virus en dat gaat volgens mij ook niet meer weg. Maar ik ga nu wel een stuk selectiever kopen, alleen modellen die ik echt mooi vind ongeacht de fabrikant (want ik vind dat bijv. een Cararama model net zo veel charme kan hebben als een Spark model ondanks het kwaliteitsverschil). En niet meer in de wilde weg alles kopen zoals vroeger.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Verkopen die handel!

Bericht door rsh_scuderia »

Vorig jaar heb ik grofweg de helft van mijn verzameling verkocht.
Deels kwam dit doordat ik sommige modellen niet interessant meer vond of mijn interesse verloor in de verzamelrichting. Zelf ben ik selectiever geworden hierin.
Het kwartje viel doordat ik een BBR model kocht van de Ferrari 458 Italia. Hier zat een grote kras op toen ik de doos opende en ook merkte ik dat mijn verzamellijst was afgevinkt en er weinig te verzamelen bleef. Al ben ik blij dat ik sommige zeer dure modellen nooit heb gekocht.
Ook de wetenschap dat TSM modellen ging maken van de Honda-McLarens van Senna en Autoart wellicht ooit nog eens misschien zou beginnen aan de Loti van Senna heeft mij doen besluiten de Minichamps ASM te verkopen.

Consequentie is dat ik opeens over ben gebleven met kneitergave modellen (die ook uniek zij en kostbaar en tof en mooi en die ik nog steeds waardeer) en er ruimte is voor modellen die ik echt tof vind en ook wat toevoegen, zoals de open modellen van TSM tov de Minichamps versies.

De verkoop leverde mij trouwens flink wat geld op, terwijl ik er verschillende mensen veel plezier mee heb gedaan. Bij het afhalen merk je weer wat een "apart" slag volk er leeft onder modelautoverzamelaars :D.
Een ander deel heb ik verkocht aan een handelaar, die nam ook de minder courante modellen over, samen met enkele modellen die hij wel wat makkelijker kon wegzetten. Dat was de meest tijd efficiënte oplossing.
Achteraf een fijne samenloop van omstandigheden. Niet lang daarna heb ik een andere baan geaccepteerd waardoor ik weer een eigen auto heb gekocht en mijn leaseauto inleverde. Het geld van de verkoop heeft er aan bijgedragen dat ik iedere dag met plezier in de auto stap :thump_up:

ps. Doordat ik alles (aankoopwaarde ed) bij heb gehouden in een spreadsheetje kan ik zeggen dat modelauto's verzamelen een redelijk kosten neutrale hobby is. Sterker nog, met inflatie meegerekend heb ik er zelfs iets aan overgehouden. Mocht je partner of je eigen geweten opspelen is dat wellicht een fijn onzin argument om er tegen in te brengen :D
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Verkopen die handel!

Bericht door jonnoT »

Bij mij stond de collectie min of meer al jaren stil. Zero budget . Een aantal prive gebeutenissen en een paar bezoeken aan de Classic Days deden mij al de collectie flink op de schop zetten. Inmiddels zijn er bijna 300 van de 600 verkocht.
Kort geleden heb ik eigenlijk besloten om zo goed als alles te gaan verkopen en alleen nog een handvol echt dierbare modellen over te houden die ik waarschijnlijk in een diorama ga zetten die in de trant van een Concours D'Elegance Vila D'Est zal zijn :cool:

Eigenlijk zat er na mijn overstap van grote schaalmodellen al een voorgepland verkoopmoment in. Had het meer over een jaar of 10 gedacht, maar heb het zoals gezegd door omstandigheden naar voren getrokken. Onder andere stond al vast dat ik de opbrengst zou gaan gebruiken voor meer reizen of iets in die trant. Een deel van die opbrengst is overigens voor een nobel doel gebruikt ; als financiering van een trouwerij in de familie in Algerije . :cool:
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkopen die handel!

Bericht door Schumi28 »

Ik denk dat die gedachte bij iedereen weleens speelt, alleen blijft het moeilijk om de knoop door te hakken aangezien je altijd wel ups en downs hebt.
Heb zelf er wel een aantal keren aan gedacht, maar het gelukkig nooit gedaan :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Verkopen die handel!

Bericht door St. Paul »

Nooit in me opgekomen. Rare gedachte.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Verkopen die handel!

Bericht door NetForce84 »

ik ga rustig verder mijn hobby uitbouwen en regelmatig eens een dik schaalmodel kopen.
Anders gaat de Belgische staat met mijn geld lopen en dat zou pas schandalig zijn :D :D
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: Verkopen die handel!

Bericht door exit »

yip, gedachte ook al paar keer voorgekomen

deel verkopen en 1/1 kopen ermee
1/1/ is er gekomen, maar iets verkocht niet (Corvette C4 1984)

nu terug met de gedachte van deel te verkopen voor een 2de 1/1 ... (Dodge viper RT/10 1992-94)
of het er van komt, dunno, ... (wellicht niet want er komen er maandelijks nog wel wat bij)
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Verkopen die handel!

Bericht door Ferrarifan »

Ik verzamel nu al heel wat jaren, maar heb er nog nooit ook maar een moment aan gedacht m'n collectie te verkopen.
Het verzamelen heeft wel verschillende jaren stilgestaan, maar ik heb altijd geweten dat verkopen niet slim is.
Ik zit gelukkig ook niet in de situatie dat ik m'n collectie moet verkopen om andere zaken te financieren, ik ben gelukkig geen puber meer. :thump_up:
Ik sluit me voor de verandering eens aan bij onze heilige vriend :D
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Verkopen die handel!

Bericht door andre »

Heb 5jr geleden ook bijna de gehele 1/18 collectie verkocht , wat nog een hele opgave bleek te zijn achteraf .
Het enige wat gebleven zijn waren mijn Mazda's , waar ik nu ook aan zit te denken om ze weg te doen .
Soms denk ik nog weleens terug aan de mooie grote verzameling die op de bovenetage stond als ik het foto album bekijk,
spijt ? JA de ene keer wel en NEE weer een andere keer als ik denk naar het werk wat erin zit om die krengen stofvrij te maken, was ik gewoon een heel weekend mee bezig , het was voor mij toen een leuke bezigheid / hobby.
Nu een andere hobby waar ik ook erg mezelf in kan vinden .
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkopen die handel!

Bericht door Schumi28 »

andre schreef:Heb 5jr geleden ook bijna de gehele 1/18 collectie verkocht , wat nog een hele opgave bleek te zijn achteraf .
Het enige wat gebleven zijn waren mijn Mazda's , waar ik nu ook aan zit te denken om ze weg te doen .
Soms denk ik nog weleens terug aan de mooie grote verzameling die op de bovenetage stond als ik het foto album bekijk,
spijt ? JA de ene keer wel en NEE weer een andere keer als ik denk naar het werk wat erin zit om die krengen stofvrij te maken, was ik gewoon een heel weekend mee bezig , het was voor mij toen een leuke bezigheid / hobby.
Nu een andere hobby waar ik ook erg mezelf in kan vinden .
Je hebt de Dakar toch nog Dree? :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Verkopen die handel!

Bericht door andre »

Klopt , heb nu Dakar trucks als hobby (1:50 en 1:43) , maar de 1/18 modellen is helemaal gestopt .
Ook ga ik me nu meer richten op de hobby fotografie die ik weer oppakken wil.

Wil hier wel foto's plaatsen maar helaas weet ik niet hoe dat hier gaat met een iPad :oops:
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
gijs
Berichten: 221
Lid geworden op: za 14 aug 2010 19:55
Schaal: 1:18
Locatie: Assen

Re: Verkopen die handel!

Bericht door gijs »

Verkopen? Nooit!
Het is iedere keer weer genieten als in m´n modelautokamer sta.Al die mooie modellen die met zorg uitgekozen zijn weg doen? Waarom? Komt niet eens in me op.Ik breidt mijn verzameling alleen maar verder uit.Zie het als een levenswerk.
De waarde zegt me niets.
Het is een leuke hobby die mij veel voldoening geeft.En daar gaat `t bij mij om.
http://s933.photobucket.com/albums/ad17 ... =slideshow" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Verkopen die handel!

Bericht door Peter Parker »

De gedachte aan een gedeelte verkopen, komt ook in mij op, maar vooral door financiele redenen. Mijn inkomen gaat met een klap achteruit, maar de kosten blijven. Degene die gaan zullen de minst belangrijke voor mij zijn, maar die wel geld op kunnen brengen. Eigenlijk een beetje interen op de beukennootjes als een eekhoorn.
Plaats reactie