Wat voor fotocamera gebruik jij?

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
Gebruikersavatar
aficionado
Berichten: 579
Lid geworden op: za 19 okt 2013 08:03
Schaal: 1:18
Locatie: 010

Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door aficionado »

Hallo lui,

Ik ben me aan het oriënteren om toch maar eens een investerinkje te doen in een iets beter fototoestel.
Mijn Nokia Lumia 820 en Sony Cybershot DSC-W690 voldoen simpelweg niet, om mooie pica's te maken van de modelauto's en diorama's..

Ik wil/ heb geen geduld om mezelf Photoshop aan te leren. Paint gebruik ik, simpel :D

Gebruiksgemak staat bovenaan.

Statief heb ik al begrepen door het inlezen. Ook een "oud" model camera, doe ik vaker tegenwoordig, gewoon de 2012 versie van iets kopen..

Budget zo goedkoop mogelijk met zo goede foto's als mogelijk :angel:

€200-€250 MAX.. Goedkoper mag ook.

Geen gedoe met lenzen en weet ik het.. Goed/simpel cameraatje voor goede/scherpe close up foto's.. Niet te lastige opties erop.. Klikken klaar zeg maar :cool:

Dus mijn vraag is welke fotocamera gebruik gij? Of raadt gij mij aan?

Ik dacht aan de Canon PowerShot SX280 HS bijvoorbeeld? Iemand ervaring ermee..

Bij voorbaat dank!

:worshippy:

Aficionado
Afbeelding
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door NetForce84 »

Ik gebruik een Canon Eos 350D.
Gebruik ook een statief voor het fotograferen van mijn modellen en een externe flash (omdat de belichting hier op men kamer niet altijd voldoende is :D )
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door St. Paul »

NetForce84 schreef:Ik gebruik een Canon Eos 350D.
Gebruik ook een statief voor het fotograferen van mijn modellen en een externe flash (omdat de belichting hier op men kamer niet altijd voldoende is :D )
Een DSR camera en statief hebben en dan toch werken met flitser :wall: Voor dat type heb je voor een paar euro een boekje met tip gevonden. En dan flitser uit en spelen met ISO, witbalans en sluitertijd!

Edit: spaar je de euro's, een landgenoot heeft het al voor je uitgewerkt. http://www.chronax.be/nuttig.html
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door NetForce84 »

Deze foto is genomen met mijn Canon 350D met statief en externe flits.
Wat is hier dan verkeerd aan :| :|

Afbeelding


Die cursus digitale fotografie is wel interessant.
Je hebt wel een punt, spelen met de instellingen, foto bekijken op de pc en dan kijken wat het beste is.

Ga daar toch eens werk moeten van maken om dat allemaal te proberen en te testen (als ik eens veel tijd en goesting heb :D )
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door goededag »

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die vraag. Ik gebruik de Pentax Optio L60 van mijn ouders, je kunt je er goed mee redden. Maar het kan natuurlijk beter.
Bij 1:43 en al helemaal bij 1:87 kan het een grote uitdaging zijn om een fatsoenlijke foto te maken.

Ik gebruik soms wel en soms niet de flits, maar dan maar bij een enkele foto.
Je kunt met flits een betere foto nemen, mits je de soft flitser gebruikt. En voldoende afstand neemt, (dus dan moet je inzoomen)
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door St. Paul »

NetForce84 schreef:Deze foto is genomen met mijn Canon 350D met statief en externe flits.
Wat is hier dan verkeerd aan :| :|
Niets verkeerd aan, begrijp me niet verkeerd. Maar je hebt een camera die het kan, je steekt de moeite er in en je vindt het blijkbaar ook wel leuk om te doen. :cool: Flits is minder mooi, schaduw etc. Indirect licht is dan al mooier.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door NetForce84 »

St. Paul schreef:
NetForce84 schreef:Deze foto is genomen met mijn Canon 350D met statief en externe flits.
Wat is hier dan verkeerd aan :| :|
Niets verkeerd aan, begrijp me niet verkeerd. Maar je hebt een camera die het kan, je steekt de moeite er in en je vindt het blijkbaar ook wel leuk om te doen. :cool: Flits is minder mooi, schaduw etc. Indirect licht is dan al mooier.
Volledig met je eens want als ik de foto goed bekijk vind ik hem toch wat overbelicht, vooral dan de witte achtergrond.
Ik was van het idee, omdat mijn kamer hier maar een donkere bedoening is, om een externe flash te gebruiken.
Zal eens moeten zien wat het effect geeft zonder flits :)

Misschien eens een ideetje voor op een volgende MAF meeting, een praktijkles fotografie :lol: :P
Gebruikersavatar
aficionado
Berichten: 579
Lid geworden op: za 19 okt 2013 08:03
Schaal: 1:18
Locatie: 010

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door aficionado »

Nog iemand een goede tip voor een toppie camera voor niet al te veel?

Gisteren nog met mijn Cybershotje van alles uitgeprobeerd.. Bleh wat frustrerend werken zeg.. Macro is echt bagger.. Van de 50 foto's misschien een paar die aardig zijn.. Zo zonde, je bouwt of koopt iets, dat wil je ook dan zo mooi als mogelijk op de gevoelige plaat leggen.. Vervolgens zit je jezelf in de raarste standen te wringen, ben je veel tijd kwijt ( dat is op zich niet erg) sluit het vol goede hoop aan de PC en tada.. Compleet KaKa :evil: .. :lol:

Zit naar deze te kijken..

De Canon PowerShot SX270 HS of de Canon Powershot SX 280HS

Het absolute maximum zou de Canon PowerShot SX50 HS zijn.. Canon heeft nu een €45 retour, dus dan komt ie uit op €284..
Kan iemand mij de echte verschillen tussen deze camera's geven aub? Voor Macro foto's als amateur is de Canon PowerShot SX270 HS voor €180 ongeveer goed genoeg? Offe....


Vandaag nog maar eens ergens de Cybershot proberen.. €200 voor een nieuwe camera, zijn toch voor mij zo 4 modelauto's :oops:


BVD

Aficionado
Afbeelding
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door St. Paul »

NetForce84 schreef:
Volledig met je eens want als ik de foto goed bekijk vind ik hem toch wat overbelicht, vooral dan de witte achtergrond.
Voor de achtergrond kun je ook een A3 papier kopen. Die voor de helft tegen de muur opleggen. Krijg je een mooie bolling in het papier die er voor zorgt dat je achtergrond mooi egaal is (lijn is dan weg). En dat papier kun je in alle soorten (mat, glanzend of met structuur) en kleuren kopen. :thump_up:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door schuifelhoofd »

Sony Cybershot DSC-HX20V: 18.2 megapixels - videofunctie 1920 x 1080 (Full HD 1080p) - 20x optische zoom - panorama shots

Afbeelding

Statief, en een foto-tent op ebay gescoord met deftige verlichting.

Afbeelding

Beetje spelen en experimenteren....

Afbeelding
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door NetForce84 »

St. Paul schreef:
NetForce84 schreef:
Volledig met je eens want als ik de foto goed bekijk vind ik hem toch wat overbelicht, vooral dan de witte achtergrond.
Voor de achtergrond kun je ook een A3 papier kopen. Die voor de helft tegen de muur opleggen. Krijg je een mooie bolling in het papier die er voor zorgt dat je achtergrond mooi egaal is (lijn is dan weg). En dat papier kun je in alle soorten (mat, glanzend of met structuur) en kleuren kopen. :thump_up:
Nu gebruik ik een gewone witte plank als achtergrond...
Gebruikersavatar
aficionado
Berichten: 579
Lid geworden op: za 19 okt 2013 08:03
Schaal: 1:18
Locatie: 010

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door aficionado »

schuifelhoofd schreef:Sony Cybershot DSC-HX20V: 18.2 megapixels - videofunctie 1920 x 1080 (Full HD 1080p) - 20x optische zoom - panorama shots

Afbeelding

Statief, en een foto-tent op ebay gescoord met deftige verlichting.

Afbeelding

Beetje spelen en experimenteren....

Afbeelding
Very nice! :cool:

Dus dan zet je het model op bijv 2 plankjes in de tent en gaan...
Afbeelding
Gebruikersavatar
the_stig
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 15 feb 2007 20:39
Locatie: Heusden-Zolder
Contacteer:

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door the_stig »

Om modelauto's te fotograferen moet je liefst een camera gebruiken met een goede macro functie. (bloem pictogram op de camera zelf)
Sommige camera's kunnen scherpstellen op 0cm van een object af. Praktisch is dat niet, want dan komt er geen licht op het object. :doh:
Maar iets verder af van het object is het nog steeds zeer scherp.

Vroeger gebruikte ik een Canon Powershot S2 IS die dat dus kan.
Afbeelding

voorbeeld foto
Afbeelding

Tegenwoordig doe ik het met een Canon EOS 7D met 15-85mm lens.
Da's geen macro lens, maar ik kan toch vrij kortbij komen en de beeldkwaliteit is stukken beter.
Afbeelding

voorbeeld foto
Afbeelding

Het mooie aan zo'n lens is dat je de scherpte - diepte naar wens kan aanpassen.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door schuifelhoofd »

aficionado schreef: Very nice! :cool:

Dus dan zet je het model op bijv 2 plankjes in de tent en gaan...
Precies! En dan kan je nog varieëren met bijv voorgenoemd wit blad papier, of plankjes, of een achtergrond, of een glasplaat.....

Genoeg keuze om mee te spelen :P
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Wat voor fotocamera gebruik jij?

Bericht door Rossy »

Ik gebruik een Fuji FinePix AV200, een klein statiefje en een fototentset van de bouwmarkt.
Alles bij elkaar nog geen 150 euro's.
Ik ben uitermate tevreden met de foto's die ik met deze camera kan maken.
Zowel een 1:12 model als een 1:87 model komt mooi en scherp uit.
Ook bij gebruik van macro opnames en volledig ingezoomd.
Mede door het spelen met de belichting instellingen, het gebruik van verschillende hoogtes, goede belichting en neutrale achtergronden moet je bij sommige foto's goed kijken of het een 1:43 of een 1:87 model is.
Ohw ja, zet ook de resolutie van de foto's terug.
16 megapixels klinkt hartstikke leuk maar vreet geheugenruimte en je krijgt gigantische foto's.
Stel de camera in op 3 megapixels, dat is voor 99,9% van de situaties groot genoeg en je kan veel meer foto's op je geheugenkaart kwijt.
Persoonlijk zeg ik dan ook, probeer de mogelijkheden van de camera eens goed uit en krijg de basis van het fotograferen goed in de vingers voor je een duurdere camera aanschaft om dan tot de ontdekking te komen dat de foto's niet veel beter zijn.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Plaats reactie