1:43 Spyker C8 Laviolette LM85 Limited Edition Spark

In dit forum worden alle beoordelingen en vergelijken van modelsauto's geplaatst die door de leden zelf zijn aangedragen zodat men een nog duidelijker beeld krijgt van de modellen die te koop zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

1:43 Spyker C8 Laviolette LM85 Limited Edition Spark

Bericht door Silverarrow »

Algemene indruk:
Afbeelding
Dankzij de kleur knalt dit model er behoorlijk uit. Dat past op zich perfect bij deze auto, want hoewel een Spyker ook best vooruit wil, is het vooral een eye catcher. Spyker (of beter gezegd: Victor Muller) geeft aan dat de beoogde doelgroep vooral bestaat uit de elite van de elite, die op z'n minst al een supercar of drie in de garage heeft staan en zich maar wat graag verplaatst in iets dat de rest nog niet heeft, ongeacht de kosten. Wat dat betreft had het motto van Spyker net zo 'Getting noticed' kunnen zijn, want dat is waar het in een notendop om draait en dit model gaat daar mooi in mee.
[9/10]

Detailleringsniveau:
Afbeelding
Zoals je zo langzamerhand van Spark mag verwachten zit het met de mate van detaillering wel snor. Photo etched ruitewisser, emblemen en roosters zijn allemaal aanwezig en perfect in formaat en afwerking, de uitlaten zijn van echt metaal en op de remklauwen is zelfs het embleem van AP Racing duidelijk geprint, een detail wat je op deze schaal nauwelijks tegen komt. Het enigste dat tegen valt zijn de achterlichten, dat zijn verchroomde stukjes plastic met rode of oranje verf erover. Het is niet realistisch en het ziet er ook goedkoop uit, erg jammer dat Spark hier niet voor een betere oplossing heeft gekozen.
[8/10]

Exterieur:
Afbeelding
Het exterieur ziet er op het eerste oog perfect uit, de verhoudingen lijken goed te kloppen en alle roosters, spoilers, en luchtinlaten zijn gewoon aanwezig. Echter wanneer je beter naar het model gaat kijken, zijn er toch een aantal zaken die niet 100% in orde zijn. Zo zitten er wat imperfecties in de lak, wat mogelijk een gevolg is van Sparks mening dat er een realistische, dunne verflaag op het model moet zitten, de zwarte randen op de koplampen zijn op de 1:1 niet terug te vinden en ook het chroomwerk is aan de gevoelige kant (goed oppassen dus wanneer je het model op pakt).
[7/10]

Interieur:
Afbeelding
Helaas is er op de foto weinig van te zien, maar 't interieur in deze spijker is fantastisch mooi gemaakt. Het dashboard en het voor Spyker kenmerkende schakelmechanisme zijn mooi nagemaakt en op de stoelen zijn zelfs de geruite stitchings zichtbaar, wederom niet slecht voor een model op deze schaal.
[9/10]

Historie:
Afbeelding
Dit is een moeilijk onderdeel. Spyker is een merk dat veel verder terug gaat in de geschiedenis dan het bedrijf dat nu gebruik maakt van die naam. Het Spyker van nu heeft eigenlijk niets te maken met de mannen die o.a. de gouden koets maakten voor het Koninklijk Huis, en hoewel Victor Muller en Co. er alles aan doen om die historie aan het Spyker van nu te linken, reken ik het voor dit onderdeel niet mee. Op zich niet erg, want in het korte bestaan van het nieuwe Spyker is er toch al behoorlijk wat geschiedenis geschreven (Le Mans, F1, het overnemen van Saab, etc.). Helaas niet allemaal positief, maar daar draait het niet om.
[7/10]

Kleuren/Decals:
Afbeelding
Oranje boven! Voor een auto van Nederlandse bodem is er natuurlijk geen betere kleur dan oranje en samen met het grijs en de zwarte velgen is het in mijn ogen een geslaagde combinatie. Een kleine opmerking: De decals zijn niet overal even mooi bijgesneden/opgeplakt. Vooral bij de kleine roosters is dit redelijk zichtbaar.
[8/10]

Marktwaarde:
Afbeelding
Dat Spark mooie, gedetailleerde modellen maakt blijft niet onopgemerkt en dat is helaas nadelig voor de prijs. Waar je een jaar geleden nog een Spark kon scoren voor rond de dertig euro, vind je ze tegenwoordig steeds moeilijker voor minder dan 45 euro. Dit model is pas net uit, maar over het algemeen zijn de modellen van Spark behoorlijk waardevast en ik gok dat dat in dit geval niet anders is.
[9/10]

Motor:
Afbeelding
Dit onderdeel is niet het sterkste punt van 1:43 modellen, maar ten opzichte van andere modellen in deze schaal is de Audi-motor in deze Spyker in ieder geval goed zichtbaar. Qua detaillering valt het wel wat tegen, meer dan een zilver geschilderd stuk plastic is het eigenlijk niet.
[6/10]

Verpakking:
Afbeelding
Het model zit gewoon in de standaard Spark-verpakking, welke overigens wel stukken mooier is dan die van Minichamps, Autoart, Kyosho, etc.
[8/10]

Wielen en banden:
Afbeelding
De zwarte velgen zijn erg mooi nagemaakt en zijn prima in verhouding met de rest van de auto. De banden hebben ook het broodnodige profiel, het enigste nadeel aan de wielen is dat ze niet kunnen draaien en sturen. Nu is dat in principe ook niet echt nodig, maar het maakt het model wel iets realistischer.
[9/10]

Eindscore: [80/100]
Laatst gewijzigd door Silverarrow op do 06 mei 2010 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Scenic
Berichten: 462
Lid geworden op: do 01 okt 2009 13:19
Locatie: Westland

Re: 1:43 Spyker C8 Laviolette LM85 Limited Edition

Bericht door Scenic »

Een mooie Review van een erg mooie auto. Spykers zijn toch zo gaaf Oranje Boven!!!!
Gebruikersavatar
AutoWolf
Berichten: 2965
Lid geworden op: di 23 dec 2008 18:15
Schaal: 1:64
Locatie: Amsterdam

Re: 1:43 Spyker C8 Laviolette LM85 Limited Edition

Bericht door AutoWolf »

Lekker refjieuwtjûh Pijl :angel: Toffe "livery" toch :thump_up:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: 1:43 Spyker C8 Laviolette LM85 Limited Edition

Bericht door Peter Parker »

Helemaal mee eens! ik heb deze wel niet, maar een aantal Le Mans versies en die zijn net als deze super gemaakt!
Gebruikersavatar
TestaRossa
Berichten: 2087
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 09:03
Schaal: 1:43
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 1:43 Spyker C8 Laviolette LM85 Limited Edition

Bericht door TestaRossa »

Prachtige wagen :worshippy:
#testarossa1980modelcarcollection ( op Instagram en Twitter ) #MV33 http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=14803
Gebruikersavatar
topgearpetey
Berichten: 60
Lid geworden op: di 02 okt 2012 13:01
Schaal: 1:43
Locatie: Stein, Limburg

Re: 1:43 Spyker C8 Laviolette LM85 Limited Edition Spark

Bericht door topgearpetey »

Een schitterende auto !
Zelf heb ik hem wel zien staan bij Armand,
maar mijn budget is (nog) niet zo groot dat ik meerdere modellen in 1 keer kan aanschaffen.
Hij heeft wel mijn interesse :P

Mooie afwerking van Spark trouwens, ik heb er zelf 2 modellen van :D

Weten jullie of er ook een uitgave is van de Spyker C12 Zagato?
Nulla Tenaci Invia Est Via
Plaats reactie