1:18 Lamborghini Gallardo (Maisto vs AutoArt)

In dit forum worden alle beoordelingen en vergelijken van modelsauto's geplaatst die door de leden zelf zijn aangedragen zodat men een nog duidelijker beeld krijgt van de modellen die te koop zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

1:18 Lamborghini Gallardo (Maisto vs AutoArt)

Bericht door Maarten Mercedes »

Dit is een vergelijking tussen de Lamborghini Gallardo van Maisto en het exemplaar wat AutoArt heeft gemaakt. Ik heb geen scores ingevuld want de AutoArt krijg dan toch alle punten.

Maisto (links) vs AutoArt (rechts)

Afbeelding

Algemene indruk:
De algemene indruk is belangrijk bij een model. Als je het model ziet, moet je de indruk krijgen dat je met een zeer goede replica van de 1:1 te maken hebt. Beide Gallardo’s zijn sterk hierin, alleen heeft de Maisto hier en daar wat missers. Maisto is vergeten de lichtere delen in de achterlichten te maken en de uitlaten zijn vanbinnen zilver. Hieraan zie je meteen dat het een wat goedkoper model is.

Afbeelding

Detaileringniveau:
Overall zijn het beide goede modellen, maar wat de detaillering betreft wint de AutoArt het makkelijk. Alle grilles zijn van echte honingraten in plaats van stukjes plastic met reliëf. Nog een verschil tussen de AutoArt en de Maisto zijn onder andere de oranje lampjes voor de voorwielen. Bij de Maisto is dit een vlekje verf, bij de AutoArt een stukje ingezet plastic. Zo zijn er nog een aantal dingen op de AutoArt, zoals de logo’s, fijnere details in het interieur en fijnere carrosserie naden.

Afbeelding

Exterieur:
Zoals eerder beschreven is de AutoArt beter afgewerkt. Een pluspunt van de Maisto is wel de materiaalkeuze. De carrosserie is helemaal van metaal, terwijl bij de AutoArt veel plastic is gebruikt. De spiegels van de Maisto zijn van buigbaar plastic zodat ze vrijwel onbreekbaar zijn. Nu is het de vraag of een schaalmodel zulke eigenschappen nodig heeft.

Afbeelding

Interieur:
De binnenkant van de Maisto is vrij grof. Te grote stukken plastic en te weinig detail en de deuren kunnen nauwelijks open. De deuren van de AutoArt (die overigens wel zijruiten heeft) kunnen wel ver genoeg open. Achter deze deuren tref je een veel mooier interieur dan dat van de Maisto. De kleurkeuze is sowieso al beter (gele accenten in plaats van eindeloos zwart) maar het is ook veel beter gedetailleerd. Strakkere naden, tapijt en goede afmetingen van de onderdelen.

Afbeelding

Historie:
De historie is natuurlijk voor beide modellen gelijk. De Gallardo is het kleine broertje van de Murciélago en de concurrent van een groot aantal andere exoten.

Afbeelding

Kleuren/Decals:
De kleur van de Maisto is iets minder fel dan die van de AutoArt. De gele tint van de AutoArt lijkt meer op het Giallo Midas (het geelmetallic van Lamborghini) dan die van de Maisto.

Afbeelding

Marktwaarde:
Het verschil in prijs is behoorlijk groot bij deze twee modellen. De Maisto is tegenwoordig voor ongeveer tien tot vijftien euro van marktplaats te plukken. De AutoArt is een stuk duurder met een prijs van vijftig tot zestig euro. Nieuw kost de Maisto ongeveer vijfentwintig euro en de AutoArt dik zeventig. Als het budget niet groot genoeg is, levert Maisto een leuk alternatief. Het is zeker geen slecht model, maar hij mist wel de details van de AutoArt.

Afbeelding

Motor:
Qua motordetaillering verschillen de modellen niet echt. Allebei zwart met hier en daar wat zilver en naar mijn mening niet de moeite om naar te kijken.

Afbeelding

Verpakking:
Allebei worden ze geleverd in een kartonnen doos met plastic onderplaat.

Afbeelding

Wielen en banden:
De banden en velgen zijn bijna hetzelfde. Leuk detail van de AutoArt is het donkerrode P Zero logo op de band. De remschijven en klauwen van de AutoArt zijn wel veel beter dan van de Maisto. Die van de Maisto zijn gewoon standaard op elke Maisto alleen hebben ze er een ander logootje opgedrukt. De schijven van de Maisto draaien niet mee met de velg, die van de AutoArt wel.

Afbeelding

De AutoArt is de winnaar en maakt zijn prijsverschil goed door de vele details, maar de Maisto is een leuk alternatief voor veel minder geld.
Maarten
Afbeelding
Flickr
Gebruikersavatar
Zuugnap
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 09 feb 2011 04:27
Schaal: 1:18
Locatie: Onder brug / Doos 17

Re: 1:18 Lamborghini Gallardo (Maisto vs AutoArt)

Bericht door Zuugnap »

Erg fraai stukje naslagwerk Maarten, begeleid door mooie foto's :thump_up: super :cool:
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: 1:18 Lamborghini Gallardo (Maisto vs AutoArt)

Bericht door rsh_scuderia »

Als ik dat zo lees, dan is de Maisto een stuk goedkoper, maar de meerwaarde van de Autoart valt dan best tegen.
Knap staaltje werk van Maisto.

Uiteraard lever je details in, die bij Autoart wel verwacht mogen worden, maar het prijs verschil van 5 tientjes is voor de jonge verzamelaar, of de kwanititeitsverzamelaar toch fors.

Leuk stukje geschreven, al mis ik dan wel het puntenvergelijk :) :thump_up:
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: 1:18 Lamborghini Gallardo (Maisto vs AutoArt)

Bericht door Maarten Mercedes »

Bedankt voor de reacties :thump_up:
rsh_scuderia schreef:Leuk stukje geschreven, al mis ik dan wel het puntenvergelijk :) :thump_up:
Dan zou ik iedere keer de punten aan de AutoArt moeten geven.
Tenzij ik rekening zou houden met de prijs, maar hoe beoordeel je het dan? :think:
Maarten
Afbeelding
Flickr
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: 1:18 Lamborghini Gallardo (Maisto vs AutoArt)

Bericht door rsh_scuderia »

Maarten Mercedes schreef:Bedankt voor de reacties :thump_up:
rsh_scuderia schreef:Leuk stukje geschreven, al mis ik dan wel het puntenvergelijk :) :thump_up:
Dan zou ik iedere keer de punten aan de AutoArt moeten geven.
Tenzij ik rekening zou houden met de prijs, maar hoe beoordeel je het dan? :think:
Simpel, je beoordeelt een model op de waarde en de verwachting hiervan.
Een Paganinini Zonda R scoort weliswaar hoge punten bij mij, maar als de prijs 100 euro hoger was geweest dan weet ik niet of het model zo hoog had gescoord.
Ik zou punten aan de Autoart geven en het Maisto model.
Dit bepaald jij uiteraard als schrijver, het is daardoor ook jouw waarde die jij er aan hangt.
Zo kan ik mij best indenken dat het exterieur bijvoorbeeld 7 punten zijn van Autoart ( voor de prijs een redelijk model ), voor de Maisto wellicht ook een 7. Gezien de prijs van het model :thump_up: :)
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: 1:18 Lamborghini Gallardo (Maisto vs AutoArt)

Bericht door v8-vette »

leuke vergelijking Maarten , vooral in het interieur is de AA beter. :thump_up:
kijk alleen al naar de grote van de versnellingspook.
Gebruikersavatar
Roebas
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 27 feb 2011 13:08
Schaal: 1:43

Re: 1:18 Lamborghini Gallardo (Maisto vs AutoArt)

Bericht door Roebas »

Alleen al vanwege de kleur van de AA Gallardo is die voor mij de moeite meer dan waard.
En als je alles bij elkaar optelt, maakt die prijs mij ook niet meer uit.
De AA Gallardo benaderd het origneel veel beter. En juist de details zijn belangrijk in dit flinke verschil.

Groeten Roeland.
Het is alweer lang geleden dat ik mijn laatste schaalmodel heb aangeschaft.
11 Maart was de laatste keer, zeker komkommertijd.
Gebruikersavatar
Bugatti Veyron
Berichten: 1095
Lid geworden op: za 16 mei 2009 13:44
Locatie: Burgum

Re: 1:18 Lamborghini Gallardo (Maisto vs AutoArt)

Bericht door Bugatti Veyron »

Natuurlijk maakt de Maisto weinig kans tegen de Aa, maar dat was ook te verwachten. De kleur van de Aa is inderdaad een stuk mooier, maar dat geld eigenlijk voor alles. Overall ziet de Maisto er best goed uit, maar vooral het intereur vind ik er erg matig uit zien. Dan blijft de prijs over als enige voordeel. Toch maakt de Maisto een overtuigende indruk, maar dat ligt dan vooral aan het magnifieke fotowerk. :worshippy:
Afbeelding
Bugatti - Le pur sang de l'automobile.
Plaats reactie