How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glasplaten

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Gebruikersavatar
Kyoshofan
Berichten: 4005
Lid geworden op: za 17 jun 2006 20:59
Schaal: 1:18

How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glasplaten

Bericht door Kyoshofan »

Geachte Modelauto-ombouwers.

Ik kreeg net een PM van Supra007. Daarin stond de vraag; "Hoe ik de extra glasplaten in een Detolf Vitrinekast heb gekregen"

Ik heb inmiddels al naar meer dan 10 mensen gestuurd hoe dat moet, en wil het nu graag met alle andere mensen delen.
Ik heb dus tussen elke bestaande glasplaat van de Ikea Detolf-vitrinekast, nóg een glasplaat bevestigd.

1. Hoe kom je aan de andere glasplaten?
Ik ben 2 Ikea's langsgeweest met de vraag of ik extra Detolf-glasplaten kon bestellen. Helaas kreeg ik 2 keer als antwoord dat dat helaas niet mogelijk was, en dat ze alleen volledige bouwpakketten van de vitrinekast Detolf kunnen leveren.

Toen ben ik op internet opzoek gegaan, waar ik goedkoop (en in de buurt), glasplaten kon laten snijden. Toen kwam ik uit bij een plaatselijk schildersbedrijf. Vervolgens had ik hun gebeld met de vraag of ze een aantal platen voor mij wouden snijden. Dat wouden ze wel, en ik kreeg 2 keuzes voorgelegd. "Wilt u glasplaten met gepolijste randen, of met scherpe randen"

Ik wou graag gepolijste randen. Vervolgens wist de man mij te vertellen dat het totaal 250 euro bij elkaar werd. Dat betekend dus ruim 6 Euro per plaat (ik moest 40 platen hebben). Ik vroeg naar het tarief als ik de platen niet liet polijsten. Dat alles bij elkaar werd dan 110 Euro (Maarliefst meer dan 100% goedkoper dan andere platen). Dat kwam dus neer op nog géén 3 euro per plaat.

Ik heb gewoon 4mm glasplaten besteld in de juiste afmeting, en binnen 3 dagen kreeg ik het netjes thuis bezorgt.

2. Hoe monteer je de gekochte glasplaten in je Detolf Vitrinekast van de Ikea?
Samen met mijn vader heb ik er eens goed naar gekeken, hoe ik de glasplaten ging monteren. Al snel kwamen we allebei tot dezelfde keuze. 6mm stangetjes (net zoals origineel) op het bestaande frame lassen. Dat betekende dus dat we 80 stangetjes moesten lassen, en dus 160 lassen moesten leggen. Ik en mijn vader vonden dit iets teveel van het goede.

Ik ben op internet gaan zoeken hoe ik ze op een snelle, maar vooral gemakkelijke en goedkope manier kon monteren. Al snel kwam ik bij een internetbouwmarkt die staaldraadklemmetjes verkocht. Ik had mijn idee voorgelegd bij mijn vader en die vond het goed. Ik had met een schuifmaat de diameter van het frame opgemeten. Dat bleek 6mm te zijn. Vervolgens had ik staaldraadklemmetjes besteld, natuurlijk in 6mm.

Deze staaldraadklemmetjes zijn ook tekoop bij de bouwmarkten zoals Gamma & Praxis. Ik heb ze echter besteld omdat dat vele malen goedkoper was. Op die site betaalde ik 20cent per klemmetje (Inclusief 2 boutjes en 2 moertjes, M4) Bij de gamma betaal je ongeveer 50 cent per klemmetje. Voor kleine hoeveelheden zijn de bouwmarkten dus goedkoper.

Hierbij een foto van de juiste staaldraadklemmetjes (gegoten metaal)
Afbeelding

3. De staaldraadklemmetjes monteren op goede hoogte
Heel simpel kwarweitje. Ik was er wel een avond mee bezig, maarja, wat wil je met 20 framedelen. Je meet gewoon het midden op tussen de 2 bestaande frame stangen. Vervolgens even markeren met een stift. Daarna kan je gewoon de staaldraadklemmen monteren met een dopsleutel, ringsleutel of steeksleutel. Ik had het gedaan met een kleine ratel met dop 8 (of 10). Zo kan je de klemmen goed en strak op het frame draaien. Bekijk de foto hoe je ze moet monteren.

Tip 1!! Leg een rubber dopje, of een rubber/stof dingetje op de staaldraadklemmen zodat de plaat netjes recht en stevig vast ligt.
Tip 2!! Mocht je de glasplaten kopen die niet gepolijst zijn. Doe alsjeblieft werkhandschoenen aan, en haal vervolgens een nat schuurpapiertje (korrel 600) over de randen heen. Ik heb me helaas een aantal keer gesneden, vandaar dat ik nu even waarschuw.


Dit is het uiteindelijke resultaat:
Afbeelding

Voor vragen kunnen jullie mij PMén, zodat ik het kan aanpassen in deze How to. Mag deze een Stickie hebben, bovenaan het subforum "De Pits"??
1:18 Verzamelaar
Volkswagen Golf MK2 & MK4 1:1
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door jonnoT »

Dus weer een avondje neit verveeld :mrgreen: Mooi werk , man :thump_up:

Tja wat betreft het glas. Das niet goedkoop. En gepolijst is dan toch wat veiliger.
Is het overigens gewoon glas of gelaagd of gehard?
Gebruikersavatar
Kyoshofan
Berichten: 4005
Lid geworden op: za 17 jun 2006 20:59
Schaal: 1:18

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door Kyoshofan »

Gelaagd & Gehard kwam te duur uit. Dit is gewoon standaard vensterglas, dat is sterk genoeg.

Ben inderdaad wel 20 minuutjes aan het typen geweest.
1:18 Verzamelaar
Volkswagen Golf MK2 & MK4 1:1
Gebruikersavatar
Daytona69
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 18 mei 2007 14:46
Schaal: 1:18
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door Daytona69 »

Mooie oplossing ! Je kan de randen van de glasplaten ook met een Wetsteen minder scherp maken.

Ik vond voor mijn Ivar vitrinekasten met volglasdeuren , die helaas uit productie zijn, bij Ikea glasplaten die eigenlijk voor de Billy boekenkast zijn inclusief dragers en slechts 1 centimeter ondieper. Dat valt niet op als je de ondiepere allemaal in dezelfde kast doet
FERRARI's (vnl. straat) Teller: 1/18: +116 stuks , Herpa 1/43: 34 stuks
Slowproject: 1/18 FERRARI 360 SPIDER naar BARCHETTA ombouw
Ik spaar ook nog: GELE AMERIKAANSE TAXI'S en nog wat andere verschillende (zie privécollectie)
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door exit »

hier is de Detolf kast op dezelfde manier uitgebreid (maar dan per vak 2 platen erbij)
Ook bij een kameraad is dit zo gedaan.

Glasplaat gewoon hier in doehetzelf zaak laten snijden en paar uurtjes later opgehaald.
Prijs was ook zoiets (en 2x voor afgronde randen)
hier zitten dus ook 'simpele' glazen erin met scherpe randen (niet enkel in de Detolf).
Klemmen uit de Brico gehaald.
als rubber stukjes van een tochtband gebruikt zodat de plaat 'zacht licht' en zichzelf dan wat vlakker legt.
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
gijs
Berichten: 221
Lid geworden op: za 14 aug 2010 19:55
Schaal: 1:18
Locatie: Assen

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door gijs »

Heb inmiddels 6 Detholfs met extra glasplaatjes .Die glasplaatjes komen bijna allemaal uit de koopjeshoek van IKEA.Zijn er bijna altijd wel te krijgen want er breekt nog wel eens wat van zo,n detholfpakket en dan blijven de plaatjes vaak over. En die stangetjes er tussen lassen is niet zoveel werk,even een malletje voor de tussen afstand gebruiken ,vastpikken, overspuiten ..klaar.Voor de draagrubbertjes kan je zwart 2 aderig electriciteitsnoer nemen:overlangs in snijden ,de draden eruithalen en dan het snoer in stukjes van 1 cm.knippen. die druk je zo op de stangetjes .Resultaat:,n mooi stukje huisvlijt waar je lang van kan genieten (de inhoud dan).
http://s933.photobucket.com/albums/ad17 ... =slideshow" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kyoshofan
Berichten: 4005
Lid geworden op: za 17 jun 2006 20:59
Schaal: 1:18

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door Kyoshofan »

Het is maar hoeveel werk je erin wilt steken, iedereen heeft zijn eigen manier!

Dit was mijn manier en die wou ik graag met jullie delen omdat ik er veel vragen over kreeg :wink:
1:18 Verzamelaar
Volkswagen Golf MK2 & MK4 1:1
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door schuifelhoofd »

Mooie oplossing. Alleen spijtig dat die detolfs zo smal zijn :(
ik wil enkele combi's met pickup-trailer-racer opstellen.
Gebruikersavatar
SuperCars
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 03 okt 2010 08:55
Schaal: 1:18
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door SuperCars »

Heel erg bedankt dit ga ik zeker ook doen! :thump_up: :thump_up:
Gebruikersavatar
HHF
Berichten: 598
Lid geworden op: za 03 sep 2005 22:11
Schaal: 1:18
Locatie: Roeselare

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door HHF »

Iemand een idee waar je in West-Vlaanderen deze plankjes kan laten bijmaken?
Of kan je gewoon bij een glazenmaker langsgaan met een van de bestaande plankjes en vragen of hij er wil bijmaken?
Gebruikersavatar
supra007
Berichten: 694
Lid geworden op: za 30 mei 2009 11:48
Schaal: 1:18

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door supra007 »

dat laatste heb ik ook gedaan. Ik weet zo de prijs niet meer, maar ik heb ze nog iets goedkoper dan kyosho fan kunnen kopen.
het wordt wel even een zoekwerk aangezien je veel moet bellen, maar uiteindelijk heb je dubbel zoveel ruimte om je modellen uit te stallen :wink:
soms es t beater iets moeis te verleaze, gea kint t beater verleaze dan det ge t noeit het gehad!
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door exit »

glasplaten kan je bij glazenmaker of doe het zelf zaken halen
Brico enzo snijden ook glas

dezelfde dikte om dezelfde stevigheid te hebben.
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door schuifelhoofd »

Brico en doe-het-zelf zaken zijn redelijk bij de prijs. Zoek een locaal glasbedrijf,
komt veel goedkoper uit. Gewoon vensterglas is goed genoeg, naargelang de lengte en/of
draagpunten kan je voor een andere dikte kiezen, in mijn Ikea Bjursta liggen platen van 8mm,
aangezien ze slechts aan de zijkanten dragen, en er 6 modellen (al snel 1kg/stuk) op staan.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door Ricardo »

Toch wel een puntje van veiligheid. Let er wel op dat je bij het schoonmaken op past met niet gepolijste glasplaten, deze zijn vlijmscherp :!: We stukken goedkoper, maar als je je hand eraan open haalt, kun je veel verder van huis zijn :doh:
Gebruikersavatar
HHF
Berichten: 598
Lid geworden op: za 03 sep 2005 22:11
Schaal: 1:18
Locatie: Roeselare

Re: How To: Detolf-vitrinekast ombouwen voor meerdere glaspl

Bericht door HHF »

Bedankt voor de tips!

Voor de scherpe randen weet ik een oplossing: zeer fijn schuurpapier ;)
Plaats reactie