[ KB ] Modellen spuiten

Hier kun je informatie vinden om je te helpen met het aanpassen van modelauto's.
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Wie heeft er ervaring met deze verf? Of wie heeft er weleens van gehoord? Kwam het tegen bij een modelbouwwinkel in de buurt en het was niet echt duur! Het merk is Styro en het is acryl verf.

Zou ik het bovenstaande kunnen gebruiken samen met Revell's 'basic color' grondverfspray? Of zou het verstandiger zijn om ook de goeie kleur van revell te kopen ipv dat onbekendere merk?

Afbeelding
Afbeelding
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

ik denk dat je het beter ff kunt uittesten ergens op jelmer...
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Ik denk dat ik maandag maar de revell spuitbussen ophaal, omdat ik zonet de dop van die Styrospuitbus naast mijn modellen hield, en de kleur daarvan veel lichter is dan mijn modellen. En op het te spuiten model moet zelfs een tint donkerder! En misschien dat het ook verstandiger is om verf van hetzelfde merk te gaan gebruiken!
Afbeelding
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

verschillende merken verf kúnnen idd problemen geven
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Weet iemand wat de beste manier is om photho-etch te spuiten?

hier een foto voor de grootte van de delen...

Afbeelding

moet er eerst ook een onderlaag op e.d.?
Afbeelding
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

ik heb net als bij white metal onderdelen dezelfde primer erop gedaan en daarna de kleur, verder nix aparts ofzo aan gedaan. Als je het zonder primer wil doen moet je niet te dicht op het materiaal gaan zitten want omdat de onderdelen nogal glad zijn krijg je snel uitlopers.
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

ik ga het proberen, misschien dat even licht schuren ook helpt voor een betere hechting?!
Afbeelding
Gebruikersavatar
DTM
Berichten: 477
Lid geworden op: di 09 nov 2004 19:18
Locatie: Assendelft

Bericht door DTM »

Ik ben van plan om over niet al te lange tijd (eerst nog ff oefenen) een Ferrari F40 te spuiten. Het model heb ik al bijna helemaal kaal gemaakt, waarna ik 'm nog een beetje bij zal schuren op sommige plekken (het blijft een Bburago). Heeft er iemand nog tips voor het vastzetten van de onderdelen? Ik wil de onderdelen namelijk zoveel mogelijk in een keer spuiten en het liefst zowel de binnen- als de buitenkant..

:?:
Gezocht: UT Models Porsche 911 (993) Turbo S + GT2 + Carrera RS
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Ik gebruik voor al mijn projecten altijd SIKKENS AutoCryl. Deze verf valt in een range van producten van Sikkens die op elkaar zijn afgestemd.

Tevens is van deze lakken, primers en coaters uitgebreide informatie op de site van Sikkens te vinden over de verwerking.

Het uitharden van deze Acryllak is zeer eenvoudig en kan versneld worden door gebruik te maken van een infra-rood lamp.

Doordat de kleuren goed mengbaar zijn, kan met een aantal basiskleuren aan een groot aantal aan tussenliggende kleuren gemaakt worden. Tevens zijn fluoriserende lakken beschikbaar om brilliante kleuren te maken.
De verf kan je bij een speciaalvakhandel in de meest exotische kleuren laten mengen. Al vanaf 100ml...

Omdat ik altijd dezelfde soort lak en toebehoren gebruik, overkomen mij zelden verrassingen dat iets niet pakt. Er zijn speciale primers voor metaal en kunststoffen...

Spuiten doe ik in een spuitkast met afzuiging naar buiten. Tevens zit er een voorziening op die de lucht filtert en inblaast aan de voorkant van de kast, zodoende zuigt de kast nooit stoffige lucht uit de omgeving aan...
In de kast zitten twee infra-rood lampen die het drogen versnellen.

Tijdens het drogen blijven de ventilatoren draaien en wordt voordurend gefilterde lucht de kast ingeblazen.

Als je eenmaal gewent bent aan een bepaald type lak, en daar goed mee overweg kan, dan blijf je daar gewoon bij.

Om te spuiten heb ik meerdere Badger 360 Universal airbrushes. Voor grotere oppervlakten heb ik grote voorraadbekers, maar over het algemaal heb ik aan de 30ml beker genoeg.
Voor kleine dingetjes kan je de Badger ook gebruiken met de bovenbeker, waar je druppelgewijs lak kan doseren in de airbrush.

Deze airbrush kan de fijnste lijntjes spuiten, maar doet het ook goed bij grote oppervlakken. Al voeg ik wel een vertrager aan de lak toe om te zorgen dat hij niet te snel droogt en je de verschillen ziet aan de spuitbanen.

Als de lak uitgehardt is, kan je met een polisher (commandant No5) de spuitnevel van de lak afpoetsen. Wat overblijft is een mooie hoogglans lak.

Overspuiten met een transparantlak is aanbevolen bij modellen waar decals op zitten. Dit kan bij een volledig uitgedampte lak (verwarmen tot > 30 graden) met een lak op waterbasis. Dit voorkomt beschadiging van de decals en zit ook in het pakket van Sikkens..

het verwarmen van de lak en het model waarop je gaat spuiten is aanbevolen tot ±24 graden... dit kan eenvoudig door de infra-rood lampen even aan te zetten voordat je gaat spuiten. Tijdens het spuiten echter uitdoen... Door de temperatuur kan het oplosmiddel uitdampen voordat de lak uithardt.

SPUIT NOOIT BIJ TEMPERATUREN BENEDEN DE 15 GRADEN..
Bij deze temperaturen kunnen de oplosmiddelen niet goed uitdampen. De bovenste laag lak is dan al hard en dan kunnen de oplosmiddelen helemaal niet meer uitdampen. De kans is dan dat deze oplosmiddelen in de onderliggende lagen trekt en die dan ook zacht maakt. Sommige lakken zetten uit als ze oplosmiddelen opnemen, wat als gevolg heeft dat de primer of onderliggende laklagen gaan loslaten.
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Heb jij soms een kast van Barend gekocht? Het klinkt zoals ik wel in zijn keukentje heb zien staan. Bedankt voor de tips, ik heb inderdaad de afgelopen winter te koud gespoten en dat werd maar niet goed droog. :doh:
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Nee.. ik heb hem niet van Barend gekocht, maar ik heb wel ooit een droogkast gemaakt van een keukenkastje met afzuigkap eronder...

De afzuigkap heeft een filter, die het stof uit de lucht haalt. gewoon op zijn langzaamste stand later draaien en de lucht in het kastje laten blazen...

Wel de afzuigkap eerst even een tijdje op volle toeren laten draaien voordat je een gespoten model erin zet. Dit voorkomt dat stof wat in de kast ligt gaat dwarrelen als je de afzuigkap aanzet... laat de afzuigkap ook langzaam draaien als je het deurtje open doet om je werkstuk erin te zetten... Tevens spuit ik ook altijd een stukje kunststof mee wat ik buiten de kast hou, hieraan kan ik dan zien of de lak op het werkstuk droog is zonder dat de kast open hoeft...

Aan de bovenkant van de kast gewoon een slang naar buiten waardoor de kast de lucht kan afblazen.. Omdat de kast op overdruk staat, kan er geen omgevingslucht in de kast komen, en dus ook geen stof..

Ook heb ik mensen gezien die met een luchtfilter van Philips aan de gang zijn gegaan.. dit is helemaal mooi omdat dit filter een ragfijne papierfilter gebruikt om stof uit de lucht te halen.. Het enige probleem met dit type filter is dat ze snel dichtslaan..

Een droogkast is echter wel een pré als je met langzaam drogende lakken werkt. Stof is de grootste vijand van lak op waterbasis....

Maar wil je proffesioneel gaan lakken, laat dan die spuitbussen lekker in de winkel... en koop een goede compressor en airbrush. De meeste spuitbussen gaan toch spetteren als je er mee spuit en er komt voor kleine onderdelen véél te veel lak uit... Je kleine onderdeeltjes verzuipen, waardoor aan de randen een dikkere laag lak komt dan in het midden.. Spuit ook nooit dwars op je werkstukoppervlak, maar altijd onder een kleine hoek. De luchtstroom (met laknevel) glijd dan over je werkstuk ipv ertegenaan te botsen.. en spuit altijd in banen van links naar rechts van voor naar achter. de nevel komt dan nooit over je reeds gespoten banen. Mocht er dan toch een druppel van je brush komen, dan wordt die nog overspoten en kan nog uitvloeien...

Begin je spuitbaan ook altijd naast je werkstuk, dan over je werkstuk heen en weer én stop ook weer naast je werkstuk. Hiermee voorkom je dat druppels lak van het starten en stoppen op je werkstuk terecht komen.

De meeste lakken moeten ook verdunt worden, maar nooit méér dan 10%.. ga je meer verdunnen, dan kan je lak niet meer mooi vloeien en zal je geen mooie glans krijgen.. Wil je een semi-glans krijgen, zoals bijvoorbeeld op carbon onderdelen, spuit dan wél met een grotere verdunning, maar dan ook met véél lucht / weinig lak... je krijgt dan géén mooie glanslaag, maar een beetje matte semi glans... en op sommige onderdelen staat dat wel héél mooi...
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Spuiten doe ik in een spuitkast met afzuiging naar buiten. Tevens zit er een voorziening op die de lucht filtert en inblaast aan de voorkant van de kast, zodoende zuigt de kast nooit stoffige lucht uit de omgeving aan...
In de kast zitten twee infra-rood lampen die het drogen versnellen.


Dit verdient eigenlijk een foto....
Gebruikersavatar
DTM
Berichten: 477
Lid geworden op: di 09 nov 2004 19:18
Locatie: Assendelft

Bericht door DTM »

Hallo allemaal! Ik heb ff een vraagje:
ik ben bezig met het 'ombouwen' van een Ferrari F40 (Bburago 1:18) en heb afgelopen zondag eindelijk een begin kunnen maken met het spuitwerk. De helft van de auto heb ik nu gespoten. Eerst model kaal gemaakt m.b.v. thinner, vervolgens wat oneffenheden (gietnaden e.d.) weggeschuurd en toen met primer (Motip) gespoten. Hierna heb ik het model overgespoten met autolak (ook Motip). Vervolgens heb ik het model afgemaakt met blanke lak (wederom Motip). Op de spuitbus stond dat ik 2 lagen moest aanbrengen. Dit heb ik gedaan, maar de lak wil maar niet glimmen. Ook niet na het aanbrengen van meerdere lagen blanke lak.. Iemand een idee hoe dit kan :?:

Ik heb zelf het idee dat ik misschien matte autolak heb gekocht, maar dan zou het spuitwerk na de blanke lak op z'n minst glad aan moeten voelen toch? Dit is bij mij niet het geval.. :eh:
Gezocht: UT Models Porsche 911 (993) Turbo S + GT2 + Carrera RS
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Ik heb in het verleden ook eens Motip blanke lak gebruikt en dit deed alles behalve een glanslaag opleveren. :thump_down:
Daarna ben ik overgestapt op (Acryl) "Dupli Color Classic" blanke lak en het glimt als een spiegel. Je kunt er zelfs je model mee aflakken als je decals hebt aangebracht. :thump_up:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
DTM
Berichten: 477
Lid geworden op: di 09 nov 2004 19:18
Locatie: Assendelft

Bericht door DTM »

Hmm, misschien moet ik die de volgende keer maar eens proberen. Bedankt! :thump_up: Kan ik dan evengoed gebruik maken van Motip autolak of moet ik dan ook op lak van Dupli overstappen? Ik dacht dat Motip en Dupli van dezelfde fabrikant waren, maar weet het niet zeker.
Gezocht: UT Models Porsche 911 (993) Turbo S + GT2 + Carrera RS
Plaats reactie