[ KB ] Decals verwijderen

Hier kun je informatie vinden om je te helpen met het aanpassen van modelauto's.
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Volgens mij is Microset toch om een decal te plaatsen en de Microsol om de decal los te maken :!:

Maar ik heb allebei geprobeerd, maar geen goed resultaat. Ik zou willen weten wat ik verkeerd doe :?:

En Frank het klopt, de naampjes op de raampjes zijn getamponeerd :(
Gebruikersavatar
droomautoos
Berichten: 856
Lid geworden op: di 07 okt 2003 22:21
Locatie: Schijndel
Contacteer:

Bericht door droomautoos »

Dit is de nederlandse vertaling van Microset.

Microscale / Micro set

Breng de Micro Set met een zacht penseeltje/kwastje op het model aan, op de plek waar de decal moet komen.
Dompel de decal in water en lat hem op het model glijden. Breng voorzichtig nog wat meer Micro Set aan op de decal. Wacht een paar minuten, totdat de decal zachter wordt en breng hem in model met een vochtig papieren doekje. Herhaal de behandeling indien nodig, of gebruik Micro Sol om de decal gemakkelijker in model te kunnen brengen.

Om decals te verwijderen: breng Micro Set aan op de decal die verwijderd moet worden. Blijf dit doen totdat hij loslaat, wrijf hem dan eraf, of pak hem met het puntje van een hobbymesje op en trek hem eraf. Dit werkt alleen bij decals die nooit met een laklaagje behandeld zijn!

Kunnen jullie zien of er een laklaag is aangebracht??
Zijn het misschien andere stickers dan decals??

Groeten
Frank
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Zoals je kan lezen heb ik alleen nog maar Microsol gebruikt voor het verwijderen, ik zal het eens met Microset gaan proberen.

Het zijn bij mij gewoon decals van de Minichamps DTM wagens.
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

ja bij mij ook gewoon minichamps....en ik heb exact gedaan wat op het flesje staat (wat jij hier ook heel mooi vertaald hebt neergepleurt:))
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

Aangezien sommige er niet echt positief over zijn, het volgende:

Wie o wie kan voor mij voor een DTM wagen voor de linker en rechter kant van het model een stickertje maken met de naam ALBERS + de Nederlandse vlag. De schaal moet 1:43 zijn.

Ik weet dat er iets verkrijgbaar is voor de PC, maar dat is mij iets te duur.

Voor degene die dus 1 zo'n setje kan leveren ontvangt daar uiteraard een vergoeding voor. :lol:
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Bart, ik ben met http://www.mistermoondecals.de/ bezig om te kijken of hij Albers decals wilt maken. Hij is niet zo snel van begrip, maar was wel erg te porren voor het idee. Ik wil je wel op de hoogte houden. wil je ook gaan maken wat ik denk dat ik denk? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

ik wil igg de Schneider 2002 ombouwen naar de versie zoals Albers hem in 2003 reed op Zandvoort voor taxi ritten, en ik wil de taxi die nu uit is ombouwen naar de versie zoals hij hem heeft bereden tijdens Stars en Cars 2003 in Stuttgart :mrgreen:
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Dat dacht ik al :D Ik ben dus bezig om het voor elkaar te krijgen dat hij de decals voor de Zandvoort editie gaat maken. En dan kan je volgens mij ook die Taxi ook ombouwen, want je hebt danalleen het naam +vlaggetje nodig, Spiegels kan je zelf verven ;) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

We zullen zien :mrgreen:
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Geen standaard oplossing

Bericht door Matt Modelautos »

Ik heb helaas ook een probleem gehad met "decals" die geen decals waren maar gedrukt (zoals bij Exoto modellen).
Mijn ervaring is dat er eigenljk géén standaard oplossing is.
Ik heb b.v. bij de Jordan (waar het probleem over ging) het volgende gedaan:
Ik moest een gedrukte tekst verwijderen en heb met een watenstaafje met Commandant 3) heel voorzichtig de tekst weggepolijst. Hierna wordt de lak natuurlijk dof, maar heb deze weer met autowax schitterend glanzend kunnen oppoetsen. Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken is: dat er géén vaste oplossing is, maar dat er voor ieder probleem een specifieke oplossing nodig is.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

Dat is gevaarlijk spul Matt. Maar kijk ook uit met de autowax. Sommige zijn zeer agressief en dan poets je meer de kleur weg, dan dat je hem laat glimmen. :!:
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Bart schreef:Dat is gevaarlijk spul Matt. Maar kijk ook uit met de autowax. Sommige zijn zeer agressief en dan poets je meer de kleur weg, dan dat je hem laat glimmen. :!:


Ik weet het, maar soms moet je wel een beetje risico nemen. :P
Maar ik koop op koninginnedag altijd voor een paar cent een zooi oude modelletjes op, waar ik het eerst op uitprobeer ( het lakwerk dan,...ben heus geen autolokker :mrgreen: )
Mocht dit fout gaan, moet ik eerst weer iets anders gaan proberen. Maar een risico zit er natuurlijk altijd in. Dit i.v.m. de samenstelling van de lak. :!:
Nu ik weet dat deze combinatie werkt bij Hotwheels modellen hoef ik het de volgende keer natuurlijk niet eerst wéér uit te proberen.
Maar er gaat (ging) bij mij echt ook wel eens regelmatig iets mis hoor.
Vandaar dat ik van mijn vrouw een geluidsdichte hobbykamer heb moeten bouwen. :mrgreen: :wink:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

hehe gaav :)

ik zit nog steeds met het microsol/microset probleem...heb het al op 2 modellen geprobeert, en geen decal liet los :shock:
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Jos schreef:hehe gaav :)

ik zit nog steeds met het microsol/microset probleem...heb het al op 2 modellen geprobeert, en geen decal liet los :shock:


Misschien een tip: koop een goede loupe ( géén vergrootglas) met een behoorlijk vergrotingsfactor. Deze vind je meestal in de grafische-of boekhandel winkels. Hier kun je namelijk mee zien of het een decal,..... afgelakte decal,..... of print (gedrukt) is. Dit kun je zien doordat een decal altijd een randje heeft om de decal en een print niet. Als het een decal betreft krab ik er hem er altijd voorzichtig af met mijn vingernagel, ook als hij afgelakt is. ( dus geen nagelbijten)
Is het een print ( gedrukt ) gebruik ik de methode met commandant én autowax.
Maar denk eraan: ik kan er natuurlijk geen 100% garantie op geven dat het goed gaat. Er blijft altijd een risico bestaan dat er iets fout gaat. Niet alle laksoorten, en chemische spulen die je gebruikt verdragen mekaar.
En mijn ervaring met het Microsol spul is, dat het goed werkt bij het (opnieuw) aanbrengen van decals en niet bij het verwijderen ervan.
Maar van de andere kant: als je zelf nooit niks uitprobeerd, kun je ook nooit origineel zijn.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

nou het geval is dat ik bij één model de luchtbellen onder de decal zie zitten, en nog laat dat verdomde ding niet los..vastzetten is idd geen probleem met beide middelen, maar losmaken des te meer
Plaats reactie