Diorama voor 1:43

Plaats reactie
GuyH
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 dec 2010 12:47
Schaal: 1:43
Locatie: Noordwijkerhout

Diorama voor 1:43

Bericht door GuyH »

Hoi allemaal,

Ik heb via JSN modelauto een mooie klassieker gekocht, een 1:43 Volvo 340 in de oude (rijks)politie uitvoering. Begin augustus word ik hier de trotse eigenaar van en ik wil daarvoor een mooie diorama maken.
Alleen ben ik op dit gebied een leek en wil jullie voor raad/hulp vragen. Ik maak de diorama vanaf een foto die ik heb.

-Wat voor soort materiaal wordt voornamelijk gebruikt als ondergrond?
-Heb je speciale asfalt/fietspad verf
-Hebben jullie goeie adresjes/sites waar jullie je miniatuur bomen/gras/struiken/stoep etc kopen?
-Hoe begin je?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen
ge-flopt
Berichten: 229
Lid geworden op: di 22 feb 2005 14:40
Schaal: 1:43
Locatie: tilburg
Contacteer:

Re: Diorama voor 1:43

Bericht door ge-flopt »

Ik heb zelf een simpel dioramatje gemaakt.
Het simpelste is gewoon als ondergrond een plank te nemen. Niet speciaals oid.
Asfalt, volgens mij heb ik bij de aktion swart heel fijn schuurpapier gehaald.
Voor gras ed kun je het beste op zoek naar een lokale dealer voor bv trein modellen, zij hebben meestal dat spul op de plank liggen.

Het enige waar ik problemen mee had was figuren vinden die leuk betaalbaar waren in de schaal 1:43. Uiteindelijk bij een trein modellen dealer figuurtjes gevonden die 1:40 waren volgens mij, dat past goed en je ziet niet echt een verschil.
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Diorama voor 1:43

Bericht door Peter Parker »

Eerst schetsen en een opzet bedenken. Bij modelbouwzaken en trein winkels zijn bomen en gras te vinden. Ook asfalt. Maar heel veel dingen kan je ook met huis tuin en keuken dingen bereiken. Fijn grijs schuurpapier voor asfalt. Kijk goed om je heen. Lees ook wat artikelen over diorama maken, want het is een kunst. Het kan tenenkrommend zijn wat je soms ziet.
Succes! :thump_up:
GuyH
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 dec 2010 12:47
Schaal: 1:43
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Diorama voor 1:43

Bericht door GuyH »

Bedankt voor de reacties zover ! Ik kan me eens verdiepen in de diorama topics die hier te vinden zijn.
Ik hou jullie op de hoogte.
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen
ge-flopt
Berichten: 229
Lid geworden op: di 22 feb 2005 14:40
Schaal: 1:43
Locatie: tilburg
Contacteer:

Re: Diorama voor 1:43

Bericht door ge-flopt »

Misschien dat andere me kunnen helpen. Ik zoek informatie over hoe je zelf diorama spullen kunt maken. Ik heb bv al nproject.org gevonden, maar veel diorama dingen zijn veelal gemaakt op oorlogs dio's, maar ik zoek eigenlijk naar ideeen voor race of auto dio's, zoals tank installaties.
ejk
Berichten: 83
Lid geworden op: za 11 jun 2011 23:34
Schaal: 1:43

Re: Diorama voor 1:43

Bericht door ejk »

ge-flopt schreef:Misschien dat andere me kunnen helpen. Ik zoek informatie over hoe je zelf diorama spullen kunt maken. Ik heb bv al nproject.org gevonden, maar veel diorama dingen zijn veelal gemaakt op oorlogs dio's, maar ik zoek eigenlijk naar ideeen voor race of auto dio's, zoals tank installaties.
In schaal 1/43 zul je dan toch veel zelf moeten maken. Ik maak voor mijn dio project ook het meeste zelf: http://ipms.freeforums.org/viewtopic.php?f=7&t=1281

Er zijn wel een aantal aanbieders van diorama materiaal, sommige voor 1/43, andere voor "o-gauge" modelspoor. Bijvoorbeeld:
http://www.tsm-models.com/tsm/store/category/34
http://wenz-modellbau.eshop.t-online.de ... /werkstatt

Er zijn meer maar die heb ik zo snel even niet paraat.

Erik
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Diorama voor 1:43

Bericht door St. Paul »

Ik weet niet hoe graag je zelf iets wilt maken en wat voor een diorama je wilt maken. Maar ik zou voor je begint even kijken op http://www.diopitlane.com/.

Voor dat geld en de moeite maak je zelf niets beters. :angel:
Laatst gewijzigd door St. Paul op zo 30 dec 2012 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
ejk
Berichten: 83
Lid geworden op: za 11 jun 2011 23:34
Schaal: 1:43

Re: Diorama voor 1:43

Bericht door ejk »

St. Paul schreef:Ik weet niet hoe graag je zelf iets wilt maken en wat voor een diorama je wil maken. Maar ik zou voor je begint even kijken op http://www.diopitlane.com/.

Voor dat geld en de moeite maak je zelf niets beters. :angel:
Dat zijn inderdaad mooie grondplaatjes voor weinig! Er staat alleen nergens een schaal bij. Is het alleen voor 1/43?

E
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Diorama voor 1:43

Bericht door St. Paul »

ejk schreef:
Dat zijn inderdaad mooie grondplaatjes voor weinig! Er staat alleen nergens een schaal bij. Is het alleen voor 1/43?

E
Yep, 1:43 idd. Ik weet niet of het nog zo is maar stonden eigenlijk 5 van de 6 keer per jaar wel in houten.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Plaats reactie