Jos Verstappen 1:43 Simtek diorama (met bouwverslag)

Plaats reactie
tategoi
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 11 sep 2011 18:14
Schaal: 1:43

Jos Verstappen 1:43 Simtek diorama (met bouwverslag)

Bericht door tategoi »

Het volgende diorama is weer klaar, dit keer een moment dat veel Verstappen fans onder ons zich nog goed kan herinneren.
Jos word na de mislukte start in Monaco '95 (uiteraard versnellingsbak) teruggeduwd naar de pits. Dit zou de laatste keer zijn dat we Jos in 1995 zagen racen, erg jammer omdat Jos erg goede dingen liet zien in de onbetrouwbare Simtek.


Op verzoek deze keer met bouwverslag.

Om te beginnen een stuk MDF van 6mm dik gezaagd op maat en beplakt met schuurpapier, dit maak ik met een mengsel van witte matte lak en wasbenzine op kleur, smaak en echtheid. Dit opgedroogd word afgeplakt met tape waar ik de strepen op het wegdek kan verven. De vangrail maak ik van een stukje dikke kartonnen doos waarvan ik de twee zijden vanelkaar haal waar dan het vangrail relief tevoorschijn komt. Daarna maak ik de bandensporen met houtskool om het een beetje echt te laten lijken.


Afbeelding


Dan komen de 1:43 Denizen figuurtjes. Deze bestel ik bij Curbstone-Models en buig ze naar wens. Het Jos figuurtje was deze keer erg moeilijk omdat dit behoorlijk aangepast en dus gebogen moest worden. Ook gebruik ik van andere figuurtjes armpjes zodat het geheel naar wens is. Met plamuur maak ik het passend en netjes. Schuren en verven met Revel verf.
Het meest vervelende om te verven is natuurlijk de helm van Jos, daarvoor gebruik ik de fijnste kwast wat er is. Voor de race-overal word uiteraard matte lak gebruikt en de helm word afgelakt met hoogglans.


Afbeelding

Afbeelding


De volgende stap is de Decals maken. Deze worden zelf uitgeprint (beschermen met Microscale decal film) en beplakt m.b.v. MicroSol. De decals worden eenvoudig bij google gezocht en met excell op maat gemaakt. Printen uiteraard op decal papier (wit en transparant)


Afbeelding


Alsvolgt word alles op het diorama geplakt en afgemaakt met een boompje van een treinenspeciaalzaak (maat h0) met als eindresultaat onderstaand diorama. Op de Simtek zijn tevens alle decals die er niet op thuishoren betreft die race in Monaco verwijderd. Ook de raceoveral van Jos en de monteurs is met de juiste decals afgewerkt tot de kleinste detail. (zo hebben de raceoverals van Simtek in 1995 op de linkermouw wel het ford logo maar op de rechtermouw niet)



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Jos Verstappen 1:43 Simtek diorama (met bouwverslag)

Bericht door rsh_scuderia »

Ziet er fantastisch uit.
Wat mij bijblijft is de race in Argentinië.
Op de veredelde kartbaan, met de Simtek, onder andere de zwaardere en duurdere Ferrari's met pompende V12's achter zich houdend.
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Jos Verstappen 1:43 Simtek diorama (met bouwverslag)

Bericht door Peter Parker »

Diep respect voor je supergedetailleerde aanpak!
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Jos Verstappen 1:43 Simtek diorama (met bouwverslag)

Bericht door NetForce84 »

Wow man, prachtig diorama :worshippy: :worshippy:
Opnieuw met veel oog voor detail
Plaats reactie