Topic: 'Ervaringen met particuliere verkopers" ?

Op- en/of aanmerkingen op dit forum kun je hier kwijt. Als je een leuke idee voor dit forum hebt dan horen we dat ook graag en hier plaatsen we Nieuws en aankondigingen
Klachten over de forumcrew graag via het contact formulier onderaan het menu..
Opel-DTM

Topic: 'Ervaringen met particuliere verkopers" ?

Bericht door Opel-DTM »

Misschien zou een topic 'Ervaringen met particuliere verkopers' o.i.d. een goede optie zijn...
Aangezien de meeste hier toch ook 2dehands modellen scoren op sites zoals Ebay, Speurders, Marktplaats enz.

Voornaam met eerste letter van de achternaam en/of meest gebruikte nicknamen/aliassen en woonplaats, en meest gebruikte verkoopsite van goede en slechte verkopers...
Als een soort van feedbacksysteem.

En een goed regelement erbij... volledige achternamen, adressen en telefoonnummers plaatsen lijken mij dan geen goed plan... PB is daar een oplossing voor.

Misschien een goed idee... :roll:
Ricardo
Moderator
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Zoals ik al zie lijkt het me inderdaad een goed idee. Weet alleen niet hoe de partners hier tegenaan kijken :?:
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Ricardo schreef:Zoals ik al zei lijkt het me inderdaad een goed idee. Weet alleen niet hoe de partners hier tegenaan kijken :?:

Ik heb geen idee... nieuw kopen bij de partners is natuurlijk voor iedereen het beste. Maar soms is iets gewoon niet meer nieuw te koop.
1:18 24/7
Schaal: 1:18

Bericht door 1:18 24/7 »

Het idee lijkt me wel handig, ik ben erg blij dat ebay het al wél heeft.
De uitvoering lijkt me echter erg omslachtig omdat je het al gauw over duizenden individuen hebt.
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Jp-cars

Bericht door Jp-cars »

dit wordt volgens mij toch zo'n topic waar al gauw niemand wat aan heeft omdat iedereen door mekaar loopt te bleren en iedereen weer andere bevindingen hebt.

ook maak je reclame voor part/zolderkamer verkopers, die vaak toch wat lager met hun prijzen zitten als de partners en die hun brood zien verdwijnen.

denk dat het gewoon beter is, als je negatieve ervaring met iemand hebt ff in een topic doen, zodat iedereen er rekening mee houd.
Carfanatic
Contacteer:

Bericht door Carfanatic »

die vaak toch wat lager met hun prijzen zitten als de partners en die hun brood zien verdwijnen.

alsof ze afhankelijk zijn van dit forum :roll:
Afbeelding
Jos

Bericht door Jos »

negatieve ervaringen hier melden lijkt mij ook voldoende, ik denk namelik dat je iets bij een particulier koopt omdat je er toevallig tegenaan loopt. Vaak heb je voor dat product dan geen keus uit veel aanbieders dus lijkt het mij voldoende als de aanbieder niet op de zwarte lijst staat..
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

1:18 24/7 schreef:Het idee lijkt me wel handig, ik ben erg blij dat ebay het al wél heeft.
De uitvoering lijkt me echter erg omslachtig omdat je het al gauw over duizenden individuen hebt.

Idd het wordt dan wel omslachtig denk ik...

Het was ook maar een idee... nu zie je soms in de Topic: 'Ervaringen met...' Dat iemand met bv een ebay-verkoper in de clinch ligt dat er toch wel wordt gewaarschuuwt hiervoor.
Misschien is een zwarte lijst i.p.v. 'Ervaringen met particuliere verkopers" wel een beter idee... :think:
Muiter
Vriend voor het Leven
Contacteer:

Bericht door Muiter »

Ik kan mij wel vinden in een dergelijke lijst. Maar met een opzet waarbij deze niet openbaar in zijn geheel kan worden geraadpleegd maar dat je alleen met een zoekopdracht kan zoeken op bv naam of allias.
Oprichter van modelautoforum.nl
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Muiter schreef:Ik kan mij wel vinden in een dergelijke lijst. Maar met een opzet waarbij deze niet openbaar in zijn geheel kan worden geraadpleegd maar dat je alleen met een zoekopdracht kan zoeken op bv naam of allias.

Dus een dergelijk topic is wel mogelijk?

Op zondag kan ik niet zo helder nadenken :roll:
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Als ik eerlijk moet zijn zie ik het nut van een zwarte lijst niet zo in.
Ten eerste: wat zijn de criteria.?
Bij een geschil kan het namelijk ook wel eens zijn dat zowel verkoper als koper (on)schuldig zijn. Je hebt namelijk niet met 2 maar met 3 partijen te maken. Verkoper, transporteur en koper. Wordt dit altijd eerst uitgezocht, of komt hij zomaar klakkeloos op de zwarte lijst te staan.?
Zal wat voorbeelden aanhalen:

1ste:
Verkoper verkoopt eenmalig iets en dat gaat fout. Heeft het dan nog zin dat hij hier op een zwarte lijst staat.?
2de:
Verkoper heeft al tientallen malen iets verkocht en dit is altijd,.....op één keer na goed gegaan. Is het dan een waardeloze verkoper.?
3de:
Artikel gaat verloren bij transport. Meestal word verkoper er (onterecht) op aangekeken omdat de koper de extra verzekeringskosten niet op zich wil nemen. (scheelt overigens maar 3 euro)
4de:
En tenslotte mijn belangrijkste bezwaar:
Verkopers die willens en wetens de zaak willen belazeren, nemen toch iedere keer weer een andere naam en emailadres aan, zodat hun vermelding hier helaas steeds een achterhaalde zaak is.

We zullen er mee moeten leren leven dat er altijd zulke randdebielen zullen blijven bestaan. :nuts:
De enige 100% zekerheid om niet de mist in te gaan is het artikel zélf ophalen. Doe je dit niet, dan aanvaard je automatisch het risico van een teleurstelling. Je kunt ook zelf zoveel doen om de kans op een mislukking te verkleinen. Zoals b.v. foto's van artikel, persoonsgegevens (adres, vast telefoonnummer o.i.d) opvragen.
Wil hij dit niet geven, of kan zelf geen foto's maken, overweeg dan van de verkoop af te zien.

En dan nog dit: door zo'n lijst aan te leggen creëer je een soort schijnveiligheid die er niet is.

Ik zie eigenlijk méér iets in een topic waarin komt te staan hoe je juist kunt voorkomen dat je een zo'n situatie raakt. Dus hoe iemand te werk gaat om het risico van een fiasco zo klein mogelijk te houden.
Want voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
:think:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Gelukkig is het weer maandag... kan ik iig weer helder nadenken :mrgreen:

Ik zie je punten, en zie dat je voor een groot gedeelte naar mijn inziens wel gelijk kunt hebben.

Maar wat betreft een lijst van hoe en wat over een verkoper en ook voor de schijn van zekerheid geven.. De al bestaande topic geeft dit dan toch ook weer :eh:

Gelukkig staan de meest vol lof... en slechts zelden komt het voor dat dit anders is. Maar de oplichters van nu... kunnen ook zo een kvk-nummertje nemen.. of een site maken.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Opel-DTM schreef:Gelukkig staan de meest vol lof... en slechts zelden komt het voor dat dit anders is.
Gelukkig wél, anders was de lol er zo van af. :thump_up:

Opel-DTM schreef:Maar de oplichters van nu... kunnen ook zo een kvk-nummertje nemen.. of een site maken.
Klopt,...Maar dan ga je toch al gauw meer richting handelaar en heb je het al niet meer over "particuliere handelaren". En ik neem aan dat als je ingeschreven bent bij de KvK dat je dan toch je zaken serieuzer wil aanpakken. Al zul je hier natuurlijk ook altijd rotte appels tussen hebben.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Tim

Bericht door Tim »

En een beoordelingssysteem of topic voor de forumleden?
Mensen kopen wel eens iets via het "te koop" of "gezocht" gedeelte van andere forumleden, mischien dat er in het profiel iets opgenomen kan worden waar anderen aan kunnen zien hoe die mensen het doen?

Of een apart sticky topic waarin transacties tussen forumleden kunnen worden besproken en/of beoordeeld? Zoiets hebben ze op het MonsterTruck forum waar Kale en ik ook zitten, en dat werkt goed.
None of us is as dumb as all of us...

My life adds up to nothing.
Ricardo
Moderator
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Tim schreef:En een beoordelingssysteem of topic voor de forumleden?
Mensen kopen wel eens iets via het "te koop" of "gezocht" gedeelte van andere forumleden, mischien dat er in het profiel iets opgenomen kan worden waar anderen aan kunnen zien hoe die mensen het doen?

Of een apart sticky topic waarin transacties tussen forumleden kunnen worden besproken en/of beoordeeld? Zoiets hebben ze op het MonsterTruck forum waar Kale en ik ook zitten, en dat werkt goed.
Op dvd.nl doen ze bovenstaande ook inderdaad. :thump_up: Ik weet niet of er hiervoor wel voldoende animo is. Zoveel wordt er ook weer niet verkocht door leden.

Het idee is daarentegen :thump_up:
Plaats reactie