Decal Probleem

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerben Olsder
Berichten: 950
Lid geworden op: wo 09 feb 2005 21:27
Schaal: 1:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Decal Probleem

Bericht door Gerben Olsder »

Ik heb een probleem en ik hoop dat een van jullie mij de gouden tip kan geven.
Ik heb pasgeleden een kitje gekocht en de decals die daar in zitten hebben een (klein?) probleem. Het blijkt dat het beschermvelletje papier dat er altijd op zit (dat hele dunne) nu voor een deel aan het decal vel vast zit.
Je kan het er niet afhalen zonder de decals te beschadigen.
Misschien gaat het er wel af als je de decal in het water legt maar dat kan je natuurlijk niet van te voren testen. Op moment dat je dat doet dan is er geen weg meer terug.

Weet iemand een oplossing om dit op een goede manier te verhelpen?
Dat zou echt hartstikke mooi zijn.
tips zijn van harte welkom.

-Gerben-
1:43 Dutch Drivers
Gebruikersavatar
zipperscales
Berichten: 868
Lid geworden op: di 05 apr 2005 15:12
Schaal: 1:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door zipperscales »

even een opmerking van tevoren.. ik heb totaal geen ervaring met decals, laat dat even voorop staan. Is het niet mogelijk een decal uit te knippen waarvan je denkt dat je m niet hoeft te gebruiken en die even testen.

Meestal zijn er wel spare parts toch? Misschien een domme opmerking. Maar heb toch even mijn mening gegeven.
Voor het meeste nieuws qua verzameling ook op twitter: http://www.twitter.com/scaleznl
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Zoals je zelf al zei niet lostrekken.
Je kunt het trouwens wel van tevoren testen.!!!
Knip een decalletje los en laat het goed weken zodat alles loskomt.
De afgeweekte decal voorzichtig met een zakdoekje afdeppen en daarna op een sheet van een overhead projector plaatsen.
Ik doe dit al jaren zo. Deze sheets zijn verkrijgbaar bij o.a. kantoorboekhandels, Dixons etc. Voordeel hiervan is dat je ze naderhand heel makkelijk en onbeschadigd met een beetje Micro-Set weer kunt verwijdren van de sheet en weer hergebruiken. Zo heb ik inmiddels al een behoorlijke voorraad reservedecals. (vooral van Verstappen ombouwen die van het origineel verwijderd werden) .
Wel is het belangrijk om de decal goed te laten weken voordat je hem op de sheet plaatst.

TIP: doe dit met een decal die je eventueel zelf na zou kunnen maken.!!!
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Gerben Olsder
Berichten: 950
Lid geworden op: wo 09 feb 2005 21:27
Schaal: 1:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Gerben Olsder »

Hai Matt,

Bedankt voor deze geweldige tip. Ik zal het proberen. Er zitten wel een paar Goodyear decals op die ik nog wel heb op een ander vel.
Misschien een nadeel, maar de decals zijn niet meer zo nieuw. Dat maakt ze extra gevoelig voor dit soort akties (denk ik). Heb je hier ervaring mee of denk je dat dat niet uit maakt?
Ik ga in ieder geval zo'n overhead vel halen. Uiteraard kan ik hiermee pas beginnen als de rest van het model zo ver is (met lakken en zo).
Voor nu hartelijk bedankt voor deze tip. Fijn te weten dat op het forum mensen zijn die je graag willen helpen.
Ik laat nog wel weten of het lukt. :thump_up: :thump_up:

-Gerben-
1:43 Dutch Drivers
Gebruikersavatar
JoostV6
Berichten: 504
Lid geworden op: vr 21 jan 2005 12:48
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door JoostV6 »

Gerben,

Als je een overhead sheet wil hebben dan kan ik je deze zo kostenloos toesturen. Ik heb er hier plenti liggen n.l.

Dan kan je het eerst proberen voordat je een heel pak moet kopen :wink:

PB me je adres maar!
Afbeelding
94x Verstappen: 30x 1:18/4x 1:24/1 x 1:32/57x 1:43/2x 1:64 en nog een paar te gaan....
Gebruikersavatar
JoostV6
Berichten: 504
Lid geworden op: vr 21 jan 2005 12:48
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door JoostV6 »

Zijn er al vorderingen Gerben? Ik ben wel benieuwd naar het resultaat.....
Afbeelding
94x Verstappen: 30x 1:18/4x 1:24/1 x 1:32/57x 1:43/2x 1:64 en nog een paar te gaan....
Plaats reactie