F1 2006

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Dei kans acht ik net zo groot als dat Verstappen een contract voor 5 jaar krijgt bij Tyrell :mrgreen:
hanzjepanzje

Bericht door hanzjepanzje »

hahahaha :thump_up:
Groeten, Hans

--

F93a Alesi, F575GTC Kyosho
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

Die kans acht ik net zo groot als dat Verstappen een contract voor 5 jaar krijgt bij Tyrell
tja...je lacht erom maar volgens Rothengatter zijn ze d'r bijna uit :!: :mrgreen:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Even terug komend op eerdere opmerkingen. Ik vind het grappig dat als iets negatief uitpakt voor MS het altijd gelijk appels met peren vergelijken is maar dat MS wel de "beste" rijder ooit is. 5 keer wereldkampioen worden met een schoothondje wat netjes voor je stopt, verschillende jaren overduidelijk de beste wagen en de enige echte concurrent die door fantastische duiste sterrotzooi nauwelijks echt wat kan doen. En naast dit alles nog eens een keer kampioen moeten worden door de (bij Jolly op de lachspieren werkende) 'fantastische' Damon Hill van de baan te MOETEN rossen.

Dat is dan wel te vergelijken met een Fangio, die in de gevaarlijkste tijden keer op keer wist te winnen terwijl deze man vrienden voor zijn ogen zag verongelukken en alles voor het racen achter moest laten in Argentinië? Of die andere man die 3 WDC titels wist te winnen in tijden dat er wel meerdere grote namen (Prost, Mansell etc) actief waren?

Donington kan dan wel geprobeerd weggeveegd worden met een Barcelona 1996 maar dat zijn niet meer dan incidentele momenten waarmee MS laat zien daadwerkelijk wat in huis te hebben. Dit in tegenstelling tot de favoriete manier van inhalen van "Herr Uberweltmeister", de pitstop en tactische snelle rondjes. En hoe slecht is een auto waarmee 4 poles, 4 snelste racerondes gereden kan worden nu eigenlijk? De Williams was idd dominant maar de Ferrari zeker een aardige 2de qua prestaties, alleen niet qua betrouwbaarheid.

Echter Donington staat niet op zichzelf. Canada 1993 is nog een voorbeeld van Senna's kracht, en ditmaal op een droge baan. Starte als 8ste en reed voor de eerste bocht al 3 man voorbij, toegegeven Schumacher bleef bijna stil staan dus die had niet veel om handen. In bocht 4 pakte Senna vervolgens MS zijn teamgenoot en op het rechte stuk richting de pits pakte Senna de eerste Ferrari. Leuk is het duitse commentaar waarin ze roepen dat Senna dat toch niet zou moeten lukken. Zou toch moeten... is alles wat de commentator nog zegt als Senna toch als eerste de bocht uitkomt. Ronde 2 verschalkt hij de 2de Ferrari en ligt al 3de. Dat is wel wat anders dan helemaal links op een baan een paar mindere wagens puur op kracht voorbij rijden terwijl je slome teamgenoot rechts op de baan iedereen op houdt. Alonso reed gedurende de hele ronde mensen voorbij, en kwam van verder. En toch roept iedereen kijk eens naar MS zijn fantastische start...

In 1993 hadden 4 rijders een betere auto, bij Williams, overduidelijk, en Benneton (beide vielen minder uit en hadden ook duidelijk meer snelheid in de wagen, opvallend hoe vaak Senna op de 4de, 5de plek starte achter enkele namen uit de Williams of Bennetons). De Ferrari en McLaren zaten dicht in elkaars buurt met name door het missen van de betrouwbaarheid in het geval van Ferrari.

Senna's Mclaren bracht hem in 1993 maar 1 keer de snelste raceronde. Waar? Juist, DONINGTON. De enigste pole, waarmee Senna heeft voorkomen dat Williams alle poles van dat jaar zou pakken was pas de laatste race van het jaar. En als er iemand in staat zou zijn geweest poles dan wel snelste rondes uit de Mclaren te halen dan zou Senna dat zijn geweest. Dat het niet gebeurde geeft maar aan hoe crap die Mclaren was dat jaar ten opzichte van de Williams met Prost er in. Ook geen wonder dat Andretti huilend terug naar Amerika vertrok.

Logischerwijs zou Senna dus ook in het kampioenschap hetzelfde beeld moeten laten zien. Echter wist Senna ondanks 5 races uit te vallen toch een 2de plek in het kampioenschap te pakken door
onderandere 5 races te winnen. Alleen Prost kwam hoger uit.

En dan ga je denken en herinner je je de perconferentie na Estoril 1992. Die bekende waar Senna boos een glas water weg sloeg. Mansell had de race gewonnen, Senna 2 en Berger 3. Misschien herinner je je de race doordat Patrese achter op de band van Berger reed waarna deze gelanceerd werd en verticaal met de wagen net onder een brug over het circuit heen vloog. Senna viel in deze conference Prost aan over de manier waarop de toen wereldkampioen Mansell moest wijken voor de politiek van Prost. Prost wilde alleen racen in de beste wagen van het veld en als Mansell uit de weg was (waar kennen we dat gedrag toch van....). Ook Mansell was er niet over te spreken en liet dit duidelijk merken op de persconferentie. Prost was na 1993 ook gelijk weer weg, en Mansell mocht plots weer op komen dagen. Dit alles verklaard waarom Prost de doopnamen die hij gekregen heeft verdient.

Maar goed alles bij elkaar is de 45 seconde van Schumacher wel indrukwekkend tegenover de 1 minuut en 23 seconde van Senna. MS verloor bij de start 4 plaatsen, won er 2 terug dankzij spinnende mensen en haalde verder wereldkampioenen als Barrichello, Berger en Alesi in en had daar maar 12 rondes voor nodig. Klinkt toch minder dan Schumacher, Prost, Hill en Wendlinger in 1 ronde pakken. Senna had er trouwens maar 1 iemand niet gelapt dat deed hij dan weer wel beter, MS moest er nog 2. ;)
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
marsss
Contacteer:

Bericht door marsss »

En toch had Schumi Senna z'n ass gekickt als die was blijven leven in 94
Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

marsss schreef:En toch had Schumi Senna z'n ass gekickt als die was blijven leven in 94
Prachtige onderbouwing, maar ik ben het het niet mee eens :?
marsss
Contacteer:

Bericht door marsss »

Voorlopig was het 20-0....en als Senna "gewoon" gecrasht was in de Tamburello 30-0. Verder heeft die heel t seizoen weinig pech gehad op de diskwalificatie na dus dat was heeeel zwaar geweest voor wijlen Ayrton
117ayrton
Contacteer:

Bericht door 117ayrton »

marsss schreef:Voorlopig was het 20-0....en als Senna "gewoon" gecrasht was in de Tamburello 30-0. Verder heeft die heel t seizoen weinig pech gehad op de diskwalificatie na dus dat was heeeel zwaar geweest voor wijlen Ayrton
Dat kan allemaal heel goed zijn ,maar wie er nu wel of niet had gewonnen is volgens mij overbodig,schumacher won en senna reed zich de dood in ,dit heeft volgens mij geen enkele zin meer :mrgreen:
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
boerke04

Bericht door boerke04 »

marsss schreef:Voorlopig was het 20-0....en als Senna "gewoon" gecrasht was in de Tamburello 30-0. Verder heeft die heel t seizoen weinig pech gehad op de diskwalificatie na dus dat was heeeel zwaar geweest voor wijlen Ayrton

Ja als we zo gaan filosoferen, als Senna was blijven leven en de 2 races die scumacher gediskwalificeerd was had gewonnen had ie alweer 20 punten weggewerkt en had ie dus nog alle kans op de titel.....Zo kunnen we wel blijven doorgaan :eh:
Afbeelding
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Ok, maar 94 zou zwaar zijn, maar we weten allemaal wat er in 1995 gebeurd is ;) en 1996 en 1997 is ook een bekend verhaal wat er van de Williams terecht is gekomen. En wat dan, dat zullen we helaas nooit weten.
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Senna reed toen in totaal al evenveel RACES in een Williams als MS complete SEIZOENEN voor Benneton.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
fish88

Bericht door fish88 »

marsss schreef:En toch had Schumi Senna z'n ass gekickt als die was blijven leven in 94
Senna had in Iedere race de Pole toch?

Door pech en ongelukken (toen volgde ik F1 niet) kwam hij op die 0 punten...
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
hanzjepanzje

Bericht door hanzjepanzje »

Aahja de eeuwigdurende discussie wie de grootste coureur aller tijden is. Onzinnig natuurlijk, want iedereen heeft gelijk en ongelijk tegelijk (:D). Tuurlijk MS is een groot coureur die alle records aan flarden heeft gereden. Wat hem echter niet siert is de domme beslissingen die hij heeft gemaakt, denk ik aan het beuken van Damon Hill als laatste wanhopige poging wat zo duidelijk is als wat, en recenter het Monte Carlo fiasco. Dat neemt niet weg dat deze man heel wat in zijn mars heeft, een gigantisch talent heeft en gewoon uitzonderlijk goed kan sturen. Dat hij de beste auto heeft gehad en dat dat niets zegt over zijn rijderskwaliteiten vind ik wat raar. Wat moet je dan, je af laten zakken naar plaats 10 en vervolgens weer omhoog klimmen zodat je laat zien dat je mensen in kunt halen? Als je ziet waar andere coureurs schokkend, corrigerend een bocht door gaan, zie je hem het stuur in een hoek gooien en de lijn perfect volgen. Je kunt gewoon niet zeggen dat MS geen hele goede coureur is.

Ik heb Ayrton Senna nooit meegekregen als coureur, mijn eerste echte herinnering aan Formule 1 is de Giga-crash op spa in 98. Ik kan dus niet zeggen wat hij voor coureur is geweest en wat zijn pluspunten zijn boven die van MS en andersom. Ik weet wel dat ze beide de beste coureurs van hun tijd waren/zijn. Het is uitzonderlijk spijtig dat een talent als Senna zo vroeg aan zijn einde moest komen, als dat niet was gebeurd was deze eeuwige discussie nooit tot stand gekomen.

Fan van Schumacher ben ik niet. Als persoon lijkt het me geen aardige vent, tenzij je al heel lang bij m in de buurt bent. De man lijkt meer mediatraining gehad te hebben dan wie dan ook en een grapje kan er zelden af. Tis een vent die gaat voor het racen en zich niet bezig houdt met de zaken eromheen, iets wat hem zou sieren als hij dat vaker/beter zou doen. Ik ben fan van Ferrari niet van Schumacher. Ik hoop dat hij dit jaar de titel wint, voor het team en dan een ander de kans geeft.

Wat Senna betreft is hij in mijn gedachte slechts een legende, een fantastische coureur van vroeger. Ik vind het nu jammer dat ik F1 toen niet volgde, had hem immers graag aan het werk gezien.
Groeten, Hans

--

F93a Alesi, F575GTC Kyosho
F1-Racer
Contacteer:

Bericht door F1-Racer »

wat senna betreft denk ik wat het een strijd geweest schumacher alonso.

maar ja senna heef het zich zelfgezocht , hij heeft zijn stuurstang laten verlengen zonder toestemming van fia.
kleinste kind weet dat 1 geheel stuk sterker is dan twee delen aan elkaar.
en zeker bij een f1 wagen met al die trillingen.

en ja senna was ook niet al te denderend meer hoor zijn tijd was in de f1 ver om op gebied van winnen remember de jonge alesi bij zijn debut hij hiel ronden lang senna achter zig in de gp van america 1990 - 1991

Wat de informatie betreft van raikkonen en schumacher dit komt van geen site.
ik heb familie in modena wonen :dance: best handig als die persoon in het fabriek werkt ter plekken :P
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

F1-Racer schreef:maar ja senna heef het zich zelfgezocht , hij heeft zijn stuurstang laten verlengen zonder toestemming van fia.
kleinste kind weet dat 1 geheel stuk sterker is dan twee delen aan elkaar.
en zeker bij een f1 wagen met al die trillingen.
A. Bewijs! en
B. Dat heeft heel niet met het dodelijk verongelukken van Senna te maken, het is gewoon de pech voor hem geweest dat hij een een stuk ophanging door zijn helm geboord kreeg, anders had hij gewoon uitgestapt en zich alweer druk gemaakt om de volgende race.
Gesloten