Verlichting schaalmodel d.m.v. optische kabel

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Dimage

Verlichting schaalmodel d.m.v. optische kabel

Bericht door Dimage »

Zat al een tijd met het idee om zomaar voor de lol een schaalmodel van verlichting te voorzien.
Wilde het echter eens op een andere manier als het direct inbouwen van leds doen, omdat ik vind dat je daardoor een wat minder realistisch effect krijgt.
Voor dit doel heb ik wat optische kabel en ledjes besteld, met als doel de optische kabel de uiteindelijke verlichting te laten doen.
De keuze voor het project is gevallen op een Porsche Carrera GT van het merk Maisto, schaal 1:18.
Affijn hierbij alvast een fotoreeks met de huidige stand van zaken.

Stap 1, het demonteren van het schaalmodel;

Afbeelding

Afbeelding

Als volgende de lichten gedemonteerd en de oorspronkelijke neplampjes verwijderd.
Hierna heb ik de optische kabel door de gaatjes gestoken waar eerst de neplampjes zaten en vervolgens het uiteinde van de optische kabel verwarmd met een aansteker om op het uiteinde een lensvorm te krijgen.
Mijn geluk in dit geval was, dat de gaatjes dezelfde doorsnede hadden als de optische kabel, namelijk; 1.5mm.
Eenmaal de kabel teruggetrokken in het lamphuis zorgde de lensvorm gelijk dat hij netjes in het huis geblokkeerd werd;

Afbeelding

Omdat ik m'n goede soldeerbout nog op de zaak had liggen en ik nog wacht op de juiste weerstanden, heb ik even tijdelijk een proefopstelling gedaan met een aantal leds in serie aangesloten met behulp van een paar kroonsteentjes.
Om te zorgen dat de optische kabel goed voor de leds terecht kwam, heb ik de buitenmantel van een wat dikkere electriciteitskabel gebruikt, deze paste precies over de (5mm) leds;

Afbeelding

De overige foto's spreken denk ik voor zichzelf;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderste lichten voor moeten nog gedaan worden, maar ik zit nog in dubio, of ik daar direct 3mm leds inbouw, of de originele lensjes gebruikt met optische kabel erachter.

Bij 1 van de optische kabels (koplamp rechtsvoor, binnenste lamp van voren af gezien) moet ik nogmaals een poging doen om een betere lensvorm te krijgen want die geeft wat minder licht.

Wordt vervolgt.

mvg Frans
tom

Bericht door tom »

Ziet er goed uit, zeg. Mooi gedaan!
volvofiel
Schaal: 1:24

Bericht door volvofiel »

ziet er goed uit!! :thump_up: Maarre, komt er nu een aanhangertje achter om alle kabeltjes weg te bergen? :mrgreen:
Dimage

Bericht door Dimage »

Yep, net zoals die boer met Ferrari + aanhanger van de reclame. :P

Nee hoor, heb de kabels nu nog wat lang gehouden zodat ik extern met de leds kon testen.
Met de uiteindelijke montage worden ze slechts een paar cm. :wink:
Net genoeg zodat ik de aanstuur-ledjes weg kan stoppen in onbenute ruimtes (die er niet veel zijn in dit model).
De bedoeling is daarna om een 9 volt batterij te stoppen in de kofferbak als stroomverzorging.
M'n kleine neefje was altijd gek van het model, dus wanneer hij klaar is mag hij bij hem hebben voor op z'n kamer (leuk als nachtlampje).
volvofiel

Bericht door volvofiel »

kijk aan :wink:
ben van plan om in mijn Panda ook leds te bouwen, maar dan moet ik ze wel eerst hebben... :doh:
Dimage

Bericht door Dimage »

Kan je zo bestellen bij de diverse online shops (heb ik ook gedaan).
Het moeilijkst is echter de stroomvoorziening.
Je hebt wel kleine knoopbatterijtjes, maar die zijn snel leeg.
Dus je zit al gauw aan zo'n "lompe" 9 volt batterij of met een draad naar een trafo.

Andere optie is om eventueel met sleepcontacten onder de wagen te werken, je moet dan echter wel de plaat waar hij op komt te staan voorzien van stroombanen.
Zou op zich denk ik wel een grappig effect zijn om ipv je vitrine van verlichting te voorzien, alle wagens van verlichting te voorzien.

Zal best een mooi gezicht zijn 's avonds. 8)

Ik zie me echter niet zomaar kostbare modellen van verlichting voorzien, lijkt me een beetje zonde.
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Ik heb ook wel bij de juiste persoon aangehaald dat LED verlichting een optie is voor in de vitrine zie ik wel. :mrgreen:

Zelf ooit een keer met kleine lampjes geprobeerd maar dit ziet er veel mooier uit. Bij modellen met geïntegreerde richtingaanwijzers in de lampen-units kun je op deze manier ook zelfs de richtingaanwijzers etc doen. :thump_up:

Kijken waar deze opmerking toe leidt. :mrgreen:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Dimage

Bericht door Dimage »

Je weet nooit, want ik heb nog wat optische kabel over (metertje of 4)... :)
Heb ook nog dunnere (0.75mm) optische kabel over omdat ik in gedachten had ook nog wat met het dashboard te doen.
Helaas was daar alles weer een beetje te klein voor.

Over (led)virtineverlichting gesproken, zal zo eens wat fotootjes maken. 8)

grtz Frans
Dimage

Bericht door Dimage »

Inmiddels heb ik alles ingekort, gesoldeerd en ingebouwd.

Het resultaat mag er zijn naar mijn mening. 8)

Helaas waren de batterijen van m'n digicam bijna leeg en dan gaat hij vervelend doen met scherpstellen dus echt top zijn de foto's helaas niet.
Zal vanavond als de batterijen weer vol zijn nog eens een nieuwe poging wagen.

Het geheel geeft zo'n berg licht aan de voorkant dat je direct van voren niet kan fotograferen en ook niet lang in de lampen kan kijken.

Zowel de koplampen als de achterlichten zijn met optische kabel gedaan, de onderste lichten voor zijn UV leds, direct ingebouwd.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

grtz Frans
rpmobilitydesign
Schaal: 1:18

Bericht door rpmobilitydesign »

Ziet er erg mooi uit, netjes gedaan, ik zal mij er ook eens aanwagen.
volvofiel

Bericht door volvofiel »

schitterend!

p.s. en idd, ik zie geen aanhangwagen en zelfs geen dakbox! Mooi afgewerkt :thump_up: :wink:
Dimage

Bericht door Dimage »

rpmobilitydesign schreef:Ziet er erg mooi uit, netjes gedaan, ik zal mij er ook eens aanwagen.
Ik weet niet of je nog materiaal nodig hebt, maar ik moet zelf nog het e.e.a. nabestellen.
Kan dan eventueel gelijk wat extra bestellen voor je en dat naderhand in een envelop toesturen.
Scheelt je dan weer € 6,20 verzendkosten.
Stuur maar een pb indien je interesse hebt.

@ volvofiel: Het viel desondanks niet mee, want in dit model heb je bijna geen ruimte.
Maar ik heb het gelukkig zonder aanhanger kunnen doen. :wink:
F1-Racer
Contacteer:

Bericht door F1-Racer »

nu nog een flip flop voor de pinkers :-)

heb ik ook al eens gemaakt bij een porsche 911 carrera en heb hem toen aan iemand kunnen verpatsen die er gek op was voor 40€ :-)
Dimage

Bericht door Dimage »

Ik heb knipperleds, maar bij dit model zijn de knipperlichten gewoon streepjes verf dus daar kon ik verder niets mee doen.
DTM

Bericht door DTM »

Schitterend gedaan zeg! Is dit ook makkelijk te doen voor iemand zonder ervaring? Ben zelf niet bekend met ledjes e.d. namelijk.
Plaats reactie