Ligier Gitanes Matra 1976 Polistil

Hier kun je alles over autosportmodellen kwijt zoals Formule 1, DTM, Le Mans etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Ligier Gitanes Matra 1976 Polistil

Bericht door Peter Parker »

Bij dit model wil ik een verhaal voegen. 1976 was het race jaar wat gedomineerd werd door de strijd tussen Hunt en Lauda, met als tragisch dieptepunt de vreselijk brand waarbij Lauda verminkt werd. Uiteindelijk won Hunt met 1 punt voorsprong ondanks de ongelovelijke terugkeer van Lauda. Op het verregende Japan besloot Lauda niet meer te willen rijden. Een besluit wat door Ferrari met gemengde gevoelens werd ontvangen, maar door anderen als heel dapper werd gezien.
Afbeelding
Wat minder bekend is dat dat jaar het team Ligier begon. Voor de start bleven ze dubben welke motor ze zouden nemen, Ford of Matra. Uiteindelijk viel de keuze voor Matra. Een motor die zijn kunnen had bewezen in de F1 en ook op Le Mans.
De onbekende coureur uit de Formule 2 Jaques Lafitte gaat rijden voor het geheel Franse team. De JS5 start met een enorme luchtinlaat. Ze noemde het een theepot.
Dit model van Polistil is uit hetzelfde jaar, nadat de regels voor een hoge luchtinlaat waren veranderd.
De JS 5 was een betrouwbare wagen en Lafitte haalde 2x het podium ondanks de overmacht van Ferrari en Mclaren.

Afbeelding
Het model is schaal 1:55, maar redelijk gedetailleerd. Door de luchtinlaat heen is zelfs de motor te zien.

Afbeelding

Afbeelding
Guy Ligier en Jacques Lafitte
Laatst gewijzigd door Peter Parker op do 02 nov 2006 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
f1op43
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 jan 2005 20:58
Locatie: Vianen

Bericht door f1op43 »

Eh...

Zo onbekend was Jacques Laffite destijds ook weer in niet. Jacques was in 1975 Europees kampioen geworden in de Formule 2 (niet F2000?) (voorloper van de F3000 - GP2 klasse) en reed dat jaar enkele Formule 1 wedstrijden bij het team van Frank Williams. Meest belangrijke wapenfeit was een 2e plaats bij de GP van Duitsland op de Nurburgring.
Overigens is er ook een model van de 'theepot' gemaakt in 1:43 door een Frans merk (ben de naam kwijt). Oorspronkelijk was Jean Pierre Beltoise de aangewezen coureur om de Ligier Matra JS5 te gaan besturen. Maar hij werd al tijdens de testritten vervangen door Jacques Laffite.

Groet,

Wim
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Dank je Wim, kan ik het nog beter oppoetsen.
Gebruikersavatar
117ayrton
Berichten: 6967
Lid geworden op: do 14 okt 2004 10:26
Locatie: brugge
Contacteer:

Bericht door 117ayrton »

:D inderdaad jacques laffite is een zeer bekend f1 rijder was trouwens gehuwd met de zus van jean-pierre jabouille die op zijn beurt gehuwd was met laffite zijn zuster als ik het mij nog goed herrinerd
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Trouwen met elkaars zus, dat doen ze in Volendam ook :mrgreen:
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Peter Parker schreef:Trouwen met elkaars zus, dat doen ze in Volendam ook :mrgreen:
Ik dacht ze daar met hun eigen zus trouwden :mrgreen:
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

model1op43 schreef:[..]

Ik dacht ze daar met hun eigen zus trouwden :mrgreen:
Uiteindelijk is daar iedereen familie van elkaar, dus veel keus is er niet. :doh:
Gesloten