Het hekele punt is juist dat (en daarop duidde ik ook al op in mijn vorige bericht) dat het openbaar vervoer altijd de nadruk heeft gelegd op verbinding met steden onderling en geen werkgelegenheidsgebieden.
Dus wat kom je tegen in zo'n trein (ik ben ook een lange tijd met de trein naar m'n werk gegaan toen die gelegenheid er was); scholieren, winkel, kantoor en overheidspersoneel en mensen die bij iemand op bezoek of winkelen gaan.
Er wordt juist bewust gekozen om langs de snelwegen industriegebieden op te zetten, vanwege de bereikbaarheid. Er is in de meeste gevallen simpelweg geen gelegenheid zich dichtbij openbaar vervoer verbindingen te vestigen omdat deze zich in en rond de steden bevinden en daar geen plek (meer) is voor industrie.
Helaas geldt voor het spoor hetzelfde als voor het wegennet, het is gewoonweg een verouderde bende die nooit is meegegroeid met de mobiliteit die Nederland nodig heeft gezien het groeiende aantal inwoners en werkgelegenheid. Verplaatst de werkgelegenheid zich dan zal zowel het spoor als het wegennet hierop moeten worden aangepast, wat echter nooit is gebeurd.
Je zegt het zelf al;
denk dat het juist nu tijd wordt om gewoon heel het spoor en wegennet aan te passen op de huidige indeling die NL kent.
Je zal het denk ik wel met me eens zijn dat meegroeien de beste optie was geweest en dat deze oplossing veel duurder is, maar iets is waar je straks niet meer omheen kan.
grt Frans