Fotokastje voor modellen

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelle
Berichten: 27
Lid geworden op: do 08 mar 2007 13:01
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Fotokastje voor modellen

Bericht door Jelle »

Ik heb eindelijk eens foto's geplaatst van een aantal van mijn modellen gemaakt in een eigen gebouwde "fotokast"

Nu kreeg ik verschillende vragen over dat fotokastje om te bouwen dus vandaar dat ik hier maar even wat foto's plaats van dat kastje. Ik heb er geen bouwtekening van omdat ik het geheel uit m'n hoofd heb gebouwd.

Overzicht met een 1:43 model er in om een beeld te krijgen van de afmetingen.

Afbeelding
Ik denk zelf dat deze afmetingen niet geschikt zijn voor 1:18 modellen. Ik heb er een paar 1:24 modellen in gehad en dat ging nog maar net om er een redelijke foto van te maken.

Afbeelding
Rechter zijkant met de elektro. Het schuine gedeelte achterop heb ik gedaan om iets meer afscherming te hebben tegen "vals licht". tevens zit hier de trafo op voor de halogeenverlichting (2 x 20 watt).

Afbeelding
Linker zijkant. De halogeenverlichting zit per lamp (inbouw halogeen spotje) op een aparte houder/plankje die verschoven kan worden zodat de plaats van het lichtpunt verandert kan worden.

Afbeelding
Nog even wat duidelijker de verlichting.


De kast is nog niet helemaal klaar. Er komt direct onder de verlichting tegen de zijwanden nog een aluminium profiel waar een glasplaat in kan schuiven (bijvoorbeeld melkwit) om het licht van de halogeenspots wat diffuus te kunnen maken.

Ook zal er waarschijnlijk een dimmer geplaatst worden om de intensiteit van de halogeenspots onafhankelijk van elkaar te kunnen regelen.
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Bericht door 1:18 24/7 »

Ziet er goed uit, lekker duurzaam ook! :thump_up: :worshippy: Heb je ook voorbeeld foto's? Een glasplaat oid lijkt me idd wel handig om het licht wat difuser te maken. En licht van de zijkant, ga je dat niet missen?

Mijn tentje by the way: http://www.modelautoforum.nl/viewtopic. ... highlight=
Gebruikersavatar
Jelle
Berichten: 27
Lid geworden op: do 08 mar 2007 13:01
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Jelle »

Voorbeeldfoto's staan hier.
http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?t=11955

Het is een eerste poging om wat te fabriceren.
Licht van de zijkant mis ik persoonlijk nog niet zo erg omdat de kist ruim genoeg is (voor 1:43) zodat licht redelijk verspreid kan worden.
Bovendien is de binnenkant met een hele lichtgrijze zijdeglans verf beschilderd waardoor het reflecteerd. (Wit zorgt voor een verblindende reflectie)

En verder ga ik gewoon verder expirimenteren. mogelijk dat ook aan de zijkanten melk-glas komt met een verlichtingsbron om "zijlicht" te creëren.
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door ViperArry »

Leuk kastje! En de fotos zijn helemaal niet slecht hoor!

T zou mooi zijn als je kast een verwisselbare achtergrond/ondergrond zou hebben, dan kun je nog eens wisselen.

Aan de andere kant.....
Je wilt natuurlijk je modellen altijd op dezelfde manier vastleggen.
Erg mooi!
Gebruikersavatar
Kyoshofan
Berichten: 4005
Lid geworden op: za 17 jun 2006 20:59
Schaal: 1:18

Bericht door Kyoshofan »

Ziet er goed uit :thump_up:
Ik gebruik gewoon papier :mrgreen:
1:18 Verzamelaar
Volkswagen Golf MK2 & MK4 1:1
Gebruikersavatar
Jelle
Berichten: 27
Lid geworden op: do 08 mar 2007 13:01
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Jelle »

ViperArry schreef:T zou mooi zijn als je kast een verwisselbare achtergrond/ondergrond zou hebben, dan kun je nog eens wisselen.
Ook daar had ik een oplossing voor. Ik ben nu verschillende kleuren "rollen kaftpapier" aan het verzamelen. Dat komt bovenin op een verwisselbare rol te hangen zodat je achtergrong/ondergrond kleur kan kiezen door simpelweg de juiste rolkleur te plaatsen en in de kist af te rollen.
Er komt ook nog iets in om er achtergrond foto's in te plaatsen of iets diorama-achtigs.

Wat er nu op foto staat is alleen de basis.

Ik kreeg dit idee overigens nadat ik een dergelijke "proffessionele kast" ergens op internet zag staan voor de prijs van ± € 1.450,=
Voor een fractie van de prijs maak je zoiets dus zelf, ontbreekt alleen nog de direkte aansluiting aan de computer, maar ook dat is met een goede webcam/digicam op te lossen ;)
Plaats reactie